Toyota uvede na trh auto na vodík v roce 2015. A vodíkový pohon si zuby nehty brání. Podobné plány má Hyundai, který ale pošle vodíková auta na silnice ještě o něco dřív. Už koncem letošního jara si totiž vybraní zákazníci v Kalifornii budou moct pronajmout vodíkový Hyundai Tucson.
foto: Hyundai
Cena za pronájem vodíkového CUV Hyundai Tucson Fuel Cell bude činit $499/měsíc při pronájmu na 36 měsíců (první splátka $2999). V ceně je neomezené dotankování vodíku a osobní údržba. Jako první dostanou tuto možnost zákazníci vybraných dealerů na jihu Kalifornie.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
Průmysl v Německu se dohodl na výstavbě vodíkových plnících stanic
Podle zástupců automobilky Hyundai už o vodíkové auto projevil zájem nebývalý počet uživatelů. Specializovanou mikrostránku věnovanou vodíkovému pohonu na webu Hyundai.com totiž navštívilo přes 88 000 lidí.
Kalifornie na vodík
Proč byla zvolena právě oblast jižní Kalifornie, zejména kolem Los Angeles, je nasnadě: právě zde je největší poptávka po ekologických autech, stejně jako dostupná vodíková infrastruktura. V říjnu 2013 navíc Kalifornie schválila plán na vybudování 100 nových vodíkových čerpacích stanic během následujících let.
Hyundai Tucson Fuel Cell nabídne dojezd na jedno načerpání vodíku 400 km až 480 km (tedy zhruba stejný, jako čistý elektromobil Tesla Model S, u kterého je doplňování paliva u stanic Tesla Supercharger zdarma). Doplnění paliva trvá méně než 10 minut.
Vodíkové auto Hyundai pro americký trh se začne vyrábět v jihokorejském Ulsanu v dubnu 2014. Jde o stejnou továrnu, kde se vyrábí běžný benzinový Tucson.
Je to výhodné?
Vodík a jeho využití v dopravě je dnes velmi kontroverzním tématem. Má své zarputilé zastánce (většinou velké průmyslové koncerny), ale i odpůrce (Elon Musk, šéf Tesla Motors;Carlos Ghosn, šéf Nissanu). Vodík je každopádně skvělé úložiště energie, lze do něj snadno ukládat např. přebytečnou energii z obnovitelných zdrojů energie.
I proto je pochopitelný zájem o vodík ze strany velkých průmyslových koncernů. Investice do potřebné infrastruktury, logistiky i výrobních kapacit si vyžádají obrovské náklady. Tedy potenciálně obrovské zisky.
Pozor na tiskové zprávy
Pozor na tiskové zprávy Hyundai. Automobilka si spoustu čísel cucá z prstu, realita bývá jiná. Jsem z oboru (naštěstí už na volné noze) a znám poměry v Hyundai.
Děkujeme za upozornění :).
Děkujeme za upozornění :).
Je dobře, že na tomto
Je dobře, že na tomto pohonu automobilky pracují, ale je zde příliš mnoho neznámých a automobilka není moc otevřená v poskytování technických parametrů vodíkového článku. Kritické údaje jsou pro mě životnost a bezpečnost. Protože je odpadním produktem voda, bude problém při nižších teplotách. Další otázkou, na kterou mi také ještě nikdo neodpověděl, je množství a toxicita příměsí ve vodě. Nepředpokládám, že by se ze článku vůbec nic neuvolňovalo. Katalyzátory zplodin také uvolňují malá množství svých kompozitů. A tato technologie vodíkového článku je do jisté míry podobná.
Trochu nesouhlasim s
Trochu nesouhlasim s tvrzenim, ze doplnovani vodiku trva vzdy pod 10 minut… Ale je fakt, ze se toho da dosahnout mnohem snaz nez u baterii.
viz zdroj, ktery uvadi ze cepovani z 66% na 95% trvalo o trochu min nez 10 minut. Prubeh je zrejme dost podobny bateriim, kde ze zacatku se doplnuje rychle a postupne se spomaluje.
Tesla Model S, u kterého je
Tesla Model S, u kterého je doplňování paliva zdarma – o jake palivo se jedna u elektromobilu?
V přeneseném smyslu slova
V přeneseném smyslu slova o elektřinu.