Vindship

Vysokorychlostní železnice v České republice

Vlaky prohánějící se po kolejích České republiky rychlostí vyšší než 300 km/h? V současné době utopie, ale za dvě desetiletí snad realita. Projekt výstavby vysokorychlostní železnice v ČR podporuje jak české ministerstvo dopravy, tak i velcí světoví výrobci železniční techniky – např. německý Siemens.

dieselová lokomotiva

Fejeton: Po železnici to trochu skřípe, ale ČD se snaží

Vlakem jezdím rád. Na cestování hromadnou dopravou jsem si zvykl při několika „studijních“ létech v Praze, a tak i když bychom s manželkou mohli jezdit autem, volíme raději vlak. Je to snad i o něco levnější, ale určitě pohodlnější. A když člověk zvládne se ve vlaku učit nebo napsat článek (v těch nejnovějších je i internet), tak i časově výhodnější.

Rychlovlak AGV u Kolína

Francouzský rychlovlak budoucnosti v Česku

Už v polovině února jsme vás informovali o novém projektu rychlovlaku AGV. Ten se má stát nástupcem světoznámého TGV a konkurovat letecké dopravě. Hospodářské noviny skrze svůj web iHNed.cz informují, že jedna souprava AGV se právě nachází k testování na zkušením okruhu Velim u Kolína. „K Velimi byla souprava AGV přitažena jako běžný vagon a teprve zde se poprvé začala hýbat díky vlastnímu pohonu. Kromě brzd nebo rychlosti se na velimském, třináct kilometrů dlouhém okruhu testuje také aerodynamika vlaku, hluk či bezpečnost proti vykolejení. „Český okruh nám vyhovuje. Na rozdíl od francouzského je dost dlouhý a můžeme tedy testovat vlak i při rychlosti dvě stě kilometrů v hodině,“ říká Thierry Yonnet, inženýr Alstomu.“ (celý článek)

rychlovlak AGV

Francie představila nástupce TGV

Vysokorychlostní vlaky TGV (?) jsou chloubou . Francouzská strojírenská společnost Alstom však aktuálně představila jejich nástupce v podobě prototypu AGV. Rychlovlaky mají běžně cestovat rychlostí 360 km/h, což je o 40 km/h více než jezdí . První AGV mají jezdit v , objednala si je totiž italská společnost Nuovo Trasporto Viaggiatori (NTV). Specifikem vlaků AGV je to, že nejsou taženy jednou lokomotivou, ale využívají motorů skrytých v podvozcích jednotlivých vozů. Rychlovlaky jsou dnes čím dál tím oblíbenější alternativnou letecké dopravě, která vypouští do ovzduší velké množství škodlivých emisí.

travelweekly

Ekologický létající vlak z Japonska

jsou něco, o čem si u nás můžeme nechat jenom zdát. Shinkanzen v Japonsku nebo francouzské TGV už ale léta (víceméně) spolehlivě fungují, a tak mají tamní technici čas na vymýšlení nejrůznějších vylepšení. Problémem vysokorychlostních vlaků je obrovská spotřeba elektřiny. Tato energie samozřejmě obvykle nepochází z obnovitelných zdrojů, a tak vědci na univerzitě Tohoku v Japonsku přišli se zajímavým novým nápadem. Využívají aerodynamických zákonů k tomu aby omezili tření mezi vlakem a povrchem, a tak dosáhli výrazného snížení nároků na energii. Prototyp vážící 400 kg zatím dokáže dosáhnout rychlosti 150 km/h. V určité rychlosti se vytvoří odlišný tlak nad a pod vlakem, takže je vlak nadnášen. Tomuto efektu se naopak snaží zabránit například výrobci sportovních automobilů. Co je ale na novém japonském projektu nejzajímavější – využívá elektrickou energii produkovanou z větrných a solárních elektráren budovaných podél trati.

Japonci mají vlak na palivové články

Japonský ústav Railway Technical Research Institute (RTRI) úspěšně provedl test světově první lokomotivy poháněné .
Její vývoj začal už v roce 2001 a hlavním cílem bylo zredukovat emise a hluk. Výzkumníci postavili lokomotivu, která kombinovala palivové články, vysokotlaké nádrže na a měnič, který převáděl energii.
V roce 2003 se poprvé uskutečnily testy 30kW modulu a začal vývoj 100kw modulu. Ten byl letos úspěšně namontován na testovací zařízení a odzkoušen. V průběhu dalších dvou let se RTRI chystá vyvinout systém na palivové články pro komerční použití. Na projektu se účastní i japonské ministerstvo dopravy.