Fejeton: Po železnici to trochu skřípe, ale ČD se snaží

Vlakem jezdím rád. Na cestování hromadnou dopravou jsem si zvykl při několika „studijních“ létech v Praze, a tak i když bychom s manželkou mohli jezdit autem, volíme raději vlak. Je to snad i o něco levnější, ale určitě pohodlnější. A když člověk zvládne se ve vlaku učit nebo napsat článek (v těch nejnovějších je i internet), tak i časově výhodnější.

Dieselová lokomotiva R850 – Sněžka – Velké Svatoňovice-Malé Svatoňovice
foto: Miroslav Tomeš

Občas při cestování vlakem popojedeme i kousek autobusem. Obzvláště v souvislosti s výstavbou koridoru mezi Prahou a Táborem to v posledních letech není nic neobvyklého. Koncem června jsme si ověřili, že koordinovat náhradní autobusovou dopravu asi nebude tak jednoduché jak by se na první pohled mohlo zdát. Stačí, aby selhal jeden člověk a problém je na světě.

Auta stojí… a vlak také

Ve středu 19. června jsme usedli v Praze na vlak a v 18:10 se rozjeli směr Hradec Králové. Tam jsme měli přestupovat. Cesta, kterou známe jako své boty, ubíhala celkem rychle.

V druhé polovině cesty vlakem procházel průvodčí s tím, že mezi Praskačkou a Hradcem Králové je z důvodu mimořádné události zavedena náhradní autobusová doprava.

Ještě pár minut před příjezdem do Praskačky, která je na dohled od Hradce Králové, prošel průvodčí vlakem a ujistil nás, že se nemusíme obávat, protože z autobusu zavolá a navazující vlak do Týniště nad Orlicí počká.

Autobus nejel nejrychleji. Do Hradce Králové jsme přijeli necelých 15 minut po plánovaném odjezdu vlaku a ten do Týniště nad Orlicí již odjel. Říkal jsem si, že to chápu, vlak by měl velké zpoždění a tak jsme ve vedru 33 °C (podle teploměru na nádraží) necelou hodinu počkali. Jak jsem se později dozvěděl od ČD, průvodčí, který všechny ujistil, že zavolá, nikam nezavolal. Proto vlak odjel.

A zpoždění narůstalo – až na 50 minut

Ale zpět do středečního večera. Ve 21:04 měl odjíždět další vlak směrem na Týniště nad Orlicí, tedy tam, kam jsme měli v plánu jet. Zpoždění bylo nejdříve 5, pak 15 minut… Když vlak nabral zpoždění 20 minut, šel jsem se zeptat průvodčího proč nejedeme.

Vysvětlil jsem mu situaci, že plánovaný příjezd do Rychnova nad Kněžnou 21:57 potřebujeme stihnout, neboť nám poslední autobus do vesnice, kde bydlíme, jede ve 22:15 z autobusového nádraží.

Odpověď zněla, že musíme čekat, protože vlak do Týniště sice není poslední, ale navazující spoj z Častolovic do Rychnova nad Kněžnou už je poslední. Argumenty, že vlak z Častolovic by se přeci mohl výjimečně otočit do Rychnova a zpět (vzhledem k tomu, že Regionova v Hradci byla stále nastartovaná a úplně zbytečně spalovala palivo), nebyly vzaty v potaz.

Jak jsem se nakonec dozvěděl, vlak z Častolovic do Rychnova nad Kněžnou údajně beztak odjel, jak měl, a při našem příjezdu již čekal opět ve stanici. České dráhy tak svým nekoordinovaným jednáním zbytečně zkomplikovaly příjezd domů plnému vlaku Regionova.

Ono to nebylo v průběhu padesátiminutového čekání vidět, protože cestující znuděně seděli nejen ve vlaku, ale i na nástupišti. Při odjezdu už to znát bylo.

Sledoval jsem dění na nástupišti a jsem přesvědčen, že minimálně polovina cestujících měla s tímto zpožděním vážné problémy. Místo toho, aby vlak odjel podle jízdního řádu a nedělal potíže cestujícím, jsme 50 minut čekali v Hradci. A navazující vlak, který byl údajně důvodem čekání, si mezitím v klidu odjel a vrátil se.

A proč vlastně bylo čekání padesát minut, když se předchozí autobus zpozdil „jen“ o čtvrt hodiny? Důvod byl podle hlášení naprosto absurdní, totiž že náhradní autobus ani nedojel včas do Praskačky. Cestu, kterou jede vlak pár minut, jel autobus (pravda, tam a zpět) hodinu a půl. Zvláštní, snad i pěšky bych to zvládl rychleji.

Nemluvím o tom, že jsme všichni viděli několik autobusů stojících na parkovišti ČD a tak by zřejmě nebyl problém nasadit na trasu dva vozy. V době GPS, internetu a dalších technologií nejsou ČD schopné zajistit včasný přejezd autobusu mezi stanicemi vzdálenými ani ne deset kilometrů?

Poté, co jsem se kolem jedenácté hodiny večerní konečně dostal domů, šel jsem spát. Hned druhý den jsem využil formulář pro stížnosti, který mají ČD na svém webu. Popsal jsem situaci a požádal o rychlou odpověď, neboť jsem už v té době měl v plánu o cestě napsat článek.

Postoj dopravce mě mile překvapil – vysvětlení, co a jak se stalo a jako omluva nabídka poukázky na služby ČD v hodnotě 100 Kč. Příběh má tedy dobrý konec – cestování po železnici stále ještě trochu skřípe, ale ČD se snaží.

14 Comments on “Fejeton: Po železnici to trochu skřípe, ale ČD se snaží”

  1. Těm co řvou o velké ceně
    Těm co řvou o velké ceně jízdenky.

    Pánové, až by se platili skutečné ceny za použité silnic, pak by se nám řidičům protočili panenky. to že v současnosti jezdím i já autem (je to levnější) neznamená, že je to levnější ve skutečných nákladech. Stačilo by zavést satelitní mítné a platit svůj podíl z ceny, oprav a údržby po úsecích co používáme jako řidiči (což dráhy a spol narozdíl od silničářů musí) a pak hooodně lidí vrátí zpět do vlaků a autobusů.

    1. Já platím víc než je
      Já platím víc než je skutečná cena silnic.

      Važený Karole, spotřební daň z paliv vynáší do státní pokladny 81 miliard korun ročně. Další 3.5 miliardy jsou dálniční známky, 4 miliardy se neukradne z mýta.

      Z těchto peněz vybranými z našich cest se použije na opravy asi tak 40 miliard. Zbytek se rozkrade.

      Takže ano, já chci aby se platilo na silnicích – ale až po zrušení spotřební daně z paliv, které se na těch silnicích používý

      1. I těch 81 miliard ročně z
        I těch 81 miliard ročně z PHM je žalostně málo, naše silnice a dálnice jsou silně podfinancované, klidně by mohly spolykat 200 miliard ročně. To nejsou jen výdaje za opravy, to je taky výstavba nových úseků, zimní údržba, dopravní značení, sekání trávy a co já vím co ještě. Pokud by se daň z PHM zrušila, měli bychom tu mýto asi jako třeba v Chorvatsku 🙁 Tím samozřejmě ale nechci tvrdit že ta daň z PHM není výborný zdroj k rozkradení 🙁

  2. Vlakem jezdím rád .Na
    Vlakem jezdím rád .Na delší vzdálenosti je vlak dobrá volba jen tech spojů spoustu mizí.Ve vlakové dopravě je obrovský potenciál jen ho zatím nějak u nás neumíme/nechceme pořádně využít .
    Vlaky můžou nabídnou luxus,rychlost,bezpečnost,konkurenční cenu ,přijatelné náklady .
    Nedávno proběhla výměna osazenstva dozorčí rady CD a byli tam dosazeni lidé kteří rozumí problematice železniční dopravy Tak se snad konečně dočkáme pozitývních změn.
    http://www.financninoviny.cz/zpravy/ministr-dopravy-prosadil-vymenu-vetsiny-dozorci-rady-cd/963479

    1. luxus, bezpecnost a cenu
      luxus, bezpecnost a cenu mozna, ale rychlost? K tomu maji ty lokalky co jezdi rychlosti 50km/h hodne daleko 😀
      Mozna Pendolino na trati Praha – Ostrava, ale jinak se ta rychlost neda srovnavat s autem, a asi ani nicim jinym. A to ani nemusim pocitat spozdeni…

      PS: ja vlakem jezdim rad, ale jedine se studentskou nebo jinou slevou, jinak se to ani cenove neoplati. To uz je pak lepsi jet autem v peti a slozit se na benzin a ostatni naklady.

  3. Jo české dráhy jsou
    Jo české dráhy jsou pořád pecka.

    Taky jsou hlavním důvodem, proč už 8 let jezdím autem. A to jsem si pořídil poté, kdy z mých posledních 13ti jízd vlakem bylo 11x zpoždění a z toho 4x více než hodinu.

    Od té doby je pro mě každá cesta vlakem zážitek. Například ta, kdy jsem si chtěl skočit po práci na pivo a jet domů vlakem, díky zpoždění ujel navazující spoj a já šlapal 3 kilometry zasněženou krajinou v -5.
    Další když jsem nestihl přestup a s dětma jel místo rychlíkem jel následně lokálkou se ztrátou 2 hodiny.
    Další pokus byl taky dobrý – co to je 5km pěšky v neděli večer (což bylo rychlejší než čekat na další spoj)

    Takže mnoho let českým drahám a já si v klidu nechám to drahé auto

  4. Železniční doprava a
    Železniční doprava a veřejná doprava obeceně jde akorát tak do kytek, kromě koridoru Praha – Oatrava, a případně Brno, kam se tlačí konkurence. Po ostatních tratích neštěkne ani pes. Například trasa Praha – Havlíčkův Brod – Brno, poslední vlak z Prahy 17:59 (v 19:59 jen do Havl. Brodu) a z Brna 18:33. To se človek ani namá jak dostat z Kulturní akce, či z letiště jinak než autem. O autobusové dopravě ve večerních hodinách ani nemluvě 🙁 A chystají se rušit další „nevytížené“ spoje, ale už si neuvědomují, že s každým zrušeným spojem jim klesnou cestující i ve špičkách. Přece nepojedu ze Žďáru nad Sázavou do Prahy třeba i ve špičce, když se pak po 20h nemám jak dostat zpět, tak pojedu autem. To samé platí při dojíždění do zaměstnání. Pak nemá být přetížená D1. A ČD se ještě chlubí rychlíky nahrazující D1, musím se smát. CHA CHA. I když je to spíš k pláči :-/

    1. Zhovadilé vedení ČD. To
      Zhovadilé vedení ČD. To je pravý důvod onoho skřípání – jinak to říct nelze. Posuďte sami:
      Rád jsem jezdíval navečer vlakem z Tábora do Budějic. Cestou si početl, tam zašel za kulturou nebo s kamarády na pivo a kolem 22h odjel domů posledním spěšným vlakem, který si časem mezi lidmi získal důvěrnou přezdívku „Flamendr“. Tento vlak byl vždy prakticky celý plný. Asi před rokem tento spoj, přes protesty v regionálním tisku, zrušili pro „nerentabilitu“…!!
      Přeji ČD rychlou smrt, aby neblokovali prostor podnikatelům, kteří chtějí jezdit tak, jak lidé potřebují. Dnes tedy musím jezdit autem. Ostatně, co mám elektromobil, tak i z hlediska peněz není co řešit. Jen mi chybí, že si nemohu cestou číst nebo spát.

      1. U ČD jsou nerentabilní
        U ČD jsou nerentabilní spoje úplně všechny. Dokonce i pendolína si na sebe nikdy nevydělaly, ačkoliv to tak v původním záměru mělo být. Když člověk vidí výši dotací na některé tratě, tak mu zůstává rozum stát. Kdyby pro každého pasažéra poslali předražený pražský taxík, tak by to vyšlo na polovinu. Neskutečné.

  5. Musím potvrdit, že
    Musím potvrdit, že reklamační oddělení ČD funguje dobře, byť někdy pomaleji, asi toho mají hodně nebo jich tam naopak sedí málo. 100Kč poukázky jsem obdržel již dvakrát, naposled to bylo k neuvěření celého zbytečně se rozbíhajícího se perónu, když Elefant na pražském hlaváku o 3 minuty dříve nejen zavřel dveře, ale opravdu tam kopl jedničku a odjel si…. Jinak ale pro přesouvání se na ose Praha-Ostrava neznám lepší cestovnní alternativy, než právě vlak. PS: Při poslední cestě jsem se rohodl po delší odmlce podpořit ČD. Cesta proběhla ok, ale opravdu už jsem zapomněl, že klimatizace stále ještě není standardem. Žel bylo uvnitř >35°C. V okolo projíždějící konkurenci právě servírovali mátový čaj a tisk.

    1. Nevím, jak často jezdíte
      Nevím, jak často jezdíte vlakem, ale není to tak špatné. ČD se opravdu docela snaží. Proti tomu, jaká byla úroveň cestování těsně po revoluci, nebo nedej Bože za bolševika, se to nedá srovnávat. Jednou měl vlak do Šumperku z Prahy zpoždění asi 6 hodin. Nikdo ze zaměstnanců ČD se moc nenamáhal lidem pomoci a vysvětlit situaci. Přitom stačilo jenom říci, abychom si přesedli do jiného rychlíku, protože z toho našeho udělali courák, protože těsně před ním byla podemletá trať a ostatní vlaky jezdily už jinudy.

    2. Nevím, jestli jste četl
      Nevím, jestli jste četl článek, který jsem psal já. Cesta byla časově delší než autem, ale to mi nevadilo, protože jsem tento čas využil celkem smysluplně. Byla levnější než autem i když jeli dvě osoby, pokud vezmeme v úvahu využití in-karty.

      Ano, jeden zaměstnanec udělal chybu a pak to trochu skřípalo v koordinaci, ale to jsem popsal. O lhostejnosti a ignorantství jsem nepsal. Mám vlaky celkem rád a tak poukázku rád využiji.

Napsat komentář