Toyota Prius 2010

Rekordní prodeje nové Toyoty Prius brzdí baterie

Navzdory všeobecnému propadu automobilového průmyslu se některým výrobcům, resp. modelům daří poměrně dobře. Například nová Toyota Prius zaznamenala v červenci jen v USA celkem 19 193 prodaných kusů. To znamená meziměsíční zvýšení o 47,5% a meziroční o 29,7%, navíc rekord od dubna 2008. Nový model Priusu je nejen v USA velmi populární. „Továrny pracují přesčas a naplno… Naneštěstí, baterie nestíhají vyrovnávat poptávku. Výroba baterií musí být navýšena aby se mohla zvýšit i naše výroba,“ řekl Takahiko Ijichi, provozní ředitel Toyoty.

Panasonic EV Energy, společnost, která pro Toyotu NiMH baterie vyrábí, jich zvládne údajně zhruba 500 000 za rok – což by na první pohled mělo stačit, ale firma dodává baterie také pro automobilky Honda a General Motors. Plánováno je proto rozšíření výroby. Jen pro zajímavost, nová Honda Insight se v USA neprodává zvlášť dobře, za červenec to bylo 2295 kusů a k tomu 969 kousků Honda Civic Hybrid. Celkem se za červenec 2009 v USA prodalo 35 429 hybridních automobilů, což dělá 3,55% z celkového prodeje nových aut. Dosud největšímu podílu hybridů výrazně pomohlo také americké (CARS – „Car Allowance Rebate System“).

Toyota Prius logo

Japonsko ovládlo trh s hybridy

Během letošního června se z Japonska stal největší trh s hybridními automobily na světě. Zatímco ve Spojených státech, největším automobilovém trhu celkem, se tehdy prodalo 25 205 hybridů, v Japonsku mezitím zákazníci stihli rozebrat 22 292 nových modelů Toyoty Prius a k tomu navíc 8 782 nových vozů Honda Insight. To je celkem téměř 31 000 prodaných hybridů. Výroba, stejně jako prodej nových automobilů přitom v Japonsku v posledních měsících vytrvale klesá, a to až o desítky procent proti minulému roku. Japonští zákazníci proto k hybridům vzhlížejí mimo jiné s vidinou ušetření na palivu, které přijde v Japonsku v přepočtu na zhruba 24 Kč za litr. Navíc pokud zakoupí hybrid, ušetří na souvisejících daních. Svou roli ve zvýšeném zájmu o hybridy však podle analytika Reida Heffnera hraje i fakt, že jde o nové výrobky na trhu. Pokud pracujeme s odhadem pěti milionů nově prodaných aut v zemi vycházejícího slunce, znamená pak 31 000 hybridů tento měsíc asi 7,5% ze všech nově prodaných aut za měsíc. Pro srovnání, v USA to během června byly 3%. Za celý letošní první půlrok se v USA prodalo 2,6% hybridů.

Volkswagen Jetta Sportwagon TDI - čistý diesel

Američané se přestávají bát dieselů

Americká pobočka koncernu Volkswagen hlásí za červen 2009 celkem 19 027 prodaných aut. Je to sice propad o 18% proti předchozímu roku, ale přesto si automobilka může udělat malé PR díky tomu, že 5072 (či 26% z nich) bylo tzv. „čistých dieselů“. O tom do jaké míry je vůbec diesel čistý se samozřemě dá spekulovat, nicméně v případě Volkswagenu jde především o aktuálně v USA velmi známý model Jetta SportWagen TDI (1982 kusů), dále pak Jetta a Touareg. „Vypadá to, že američtí spotřebitelé si začínají uvědomovat mnoho výhod čistých dieselů – vozů, které dosahují více než 30% lepší spotřeby při vypouštění o 25% méně skleníkových plynů, a to bez snížení dynamiky jízdy,“ pochvaloval si nový vývoj Mark Barnes, šéf amerického Volkswagenu.

Prodejnost hybridů v dubnu klesla

Duben nebyl pro v USA, největším automobilovém trhu na světě, příliš příznivý. Prodeje poklesly o 13% oproti rekordnímu březnu. Přesto, oproti minulému roku je počet prodaných hybridních automobilů o 30% vyšší, takže netřeba propadat skepticismu. Nejprodávanějším hybridním vozem zůstává Toyota Prius, za duben se jich v USA prodalo 13 056. Částečně za to jistě může i neustále vzrůstající cena benzinu v USA i jinde ve světě. Celkem se za rok 2007 dosud na celém světě prodalo 61 941 hybridních automobilů.