Biopaliva - logo

Česká republika zvýší podíl biopaliv v benzinu a naftě

Parlament ČR aktuálně schválil zvýšení složky biopaliv v naftě a benzinu. Poslanci rozhodli, že od dubna příštího roku se zvýší podíl bionafty v naftě z původně schválených 4,5% na 6,3% a podíl bioethanolu v benzinu z 3,5% na 4,5%. Podíl biosložky v pohonných hmotách má pro Českou republiku znamenat snazší dosažení cíle 5,75% podílu biosložky v palivech do roku 2010.

Využití biopaliv je však dnes stále velmi rozporuplné. Zejména první generace biopaliv není energeticky výhodná. Polemiky se točí také kolem vztahu biopaliv a potravin, viz. „Pěstování biopaliv uvrhlo do chudoby 30 milionů lidí„. Evropská unie proto už před časem začala přehodnocovat svou podporu biopaliv.

Better Place a spolupráce s izraelskou armádou?

Nejen americká, ale také izraelská armáda začíná mít pořádný zálusk na elektřinou poháněná vozítka, případně v budoucnu i džípy a vojenské transportéry. Není od věci vědět, že ředitel izraelské pobočky Project Better Place, generálmajor Moshe Kaplinsky, býval kdysi poměrně vysokým činitelem Izraelských ozbrojených sil (IDF). V současné době projevuje izraelská armáda zájem na spolupráci s Project Better Place, což by bylo samozřejmě ku prospěchu obou stran, protože plán Shaie Agassiho, podnikatele stojícího za PBP, byl mít do konce letošního roku na izraelských silnicích 100 000 elektromobilů. Zatím to nějak zvlášť nevychází, po celém Izraeli jich jezdí možná 10, a ani těch dobíjecích stanic není zrovna velké množství – všeho všudy 17 z plánovaných půl milionu. Faktem je, že izraelská armáda patří k nejvyspělejším na světě a elektromobily a dobíjecí infrastruktura by, stejně jako v případě Izraele jako takového, výrazně pomohla snížit její závislost na pohonných hmotách z ciziny. Nové Agassiho plány proto počítají s 10 000 přípojkami během letošního roku a prvními dodávkami elektromobilů, které pro Better Place vyrobí Renault-Nissan, taktéž už tento rok. Jak se to nakonec vyvrbí, to si povíme v prosinci.

Ekobydleni.eu: města budoucnosti: pro lidi, ne pro auta

Sesterský magazín Ekologické bydlení přináší aktuálně článek „Města budoucnosti: pro lidi, ne pro auta„.

„Z Ameriky, země, která auto prohlásila za dalšího člena domácnosti, se ale takové hlasy ozývají jen pramálo. V době ekonomické krize, ve které USA vězí až po uši, se však tyto hlasy začínají i z druhé strany Atlantiku ozývat čím dál tím naléhavěji. Na sympóziu nazvaném „Rozšiřování vize udržitelné mobility“ zaměřeném právě na urbanistické plánování pořádaném vysokou školou Art Center College of Design (ta je často přezdívána „Harvard dopravních návrhů“) aktuálně vystoupil dopravní plánovač Timothy Papandreou se svou přednáškou. Upozornil v ní, že současná federální i lokální politika v USA de-facto nutí lidi využívat automobily a nikoliv například chodit pěšky nebo jezdit na kole, případně využívat hromadnou dopravu. Zároveň dodal, že zásadní posun je dnes nevyhnutelný…“ (celý článek)

PETROLsummit08 – petrolawards 08

Provoz, či servis čerpacích stanic, vývoj a výroba pohonných hmot, ale i publikační činnost a výzkumné projekty napříč tímto odvětvím jsou předmětem prestižní odborné soutěže PETROLawards. Vyhlášení výsledků druhého ročníku se opět uskuteční v rámci oborového setkání petrochemických profesionálů PETROLsummit 08, které proběhne v Kongresovém centru pražského hotelu Olympik 23. října.

Čerpací stanice v Číně

Čínské pohonné hmoty zdražily o 16,7% za jediný den

Zvyšování cen pohonných hmot se stalo celosvětovým problémem a zprávy poukzaující na tuto skutečnost jsou již na denním pořádku. Zdražení o celou šestinu ze dne na den je však naštěstí stále čínským unikátem.

Za dramatickým nárustem však nestojí havárie nějaké z rafinerií, ani spekulanti. Tamní ceny pohonných hmot jsou totiž regulované státem a 8 měsíců setrvaly beze změny. Zdražení po takové době je pak logicky mnohem bolestnější, ačkoli konečná cena v přepočtu asi 12 korun za litr zní v našich zeměpisných šířkách téměř neuvěřitelně.

AOL Money
lokomotiva General Electric Evolution Series

Chrysler a General Electric společně vyvíjejí hybridní technologie

Stávky řidičů kamionů po celém světě, pokles prodeje nových automobilů v USA i v Evropě, všechno tohl aktuální dění není ničím jiným, než reakcí na neustále se zvyšující ceny pohonných hmot. Éra levných energií končí a s ní zákonitě musí přijít také zásadní změna technologií. Společnosti Chrysler a General Electric se společně hodlají soustředit především na nákladní dopravu, ať už automobilovou, nebo vlakovou. General Electric už delší dobu vyrábí pokročilé lokomotivy, které výrazně šetří palivo i emise. Svou technologii diesel hybridů nyní hodlá využít ve spolupráci s Chryslerem také v oblasti nákladních automobilů. Tady už podniká kroky také řada dalších výrobců, například Scania, DAF či Volvo, protože je jasné, že prvním, kdo začne hromadně přecházet na úspornější technologie budou právě velcí dopravci.

Bioethanol

Bioethanol (nebo také bioetanol, etanol, ethanol) je v současné době stále oblíbenějším typem paliva. Bioethanol se vyrábí z biomasy, nejčastěji z rostlin nebo zbytků obsahujících větší množství škrobu a sacharidů. Nejčastěji je to například kukuřice, obilí nebo brambory, dále také cukrová třtina a řepa.

Cena ropy klesá, benzín zlevňuje

Ceny ropy na světových trzích klesly pod 59 dolarů za barel. To se podepsalo také na snížení cen pohonných hmot u nás, kdy benzín Natural 95 zlevnil na průměrnou cenu 28,51 Kč a nafta zlevnila na průměrných 28,37 Kč. Cena ropy je nejnižší za posledních pár měsíců, kdy se vyšplhala i vysoko nad 70 dolarů.