Americká pošta chce 110 000 elektromobilů
Přesto Americký poštovní úřad (USPS) loni hospodařil se ztrátou kolem 5 mld. dolarů, má ambiciózní plán. Chce během pěti let přeměnit 110 000 svých doručovacích automobilů na elektromobily.
Elektromobily, hybridy, Tesla, Volkswagen, Škoda, auto, vytápění
Přesto Americký poštovní úřad (USPS) loni hospodařil se ztrátou kolem 5 mld. dolarů, má ambiciózní plán. Chce během pěti let přeměnit 110 000 svých doručovacích automobilů na elektromobily.
Tisková konference energetické společnosti ČEZ dnes v pražském Žofíně přinesla zajímavé podrobnosti o chystaném plánu rozvoje elektromobility v České republice. ČEZ se chce stát lídrem v oblasti střední Evropy v mnoha oblastech a bezemisní elektrická doprava je jednou z nich. Konference se zúčastinili šéf ČEZu Martin Roman, pražský primátor Pavel Bém a firemní expert na elektromobilitu Martin Cmíral.
ČEZ představil svou vizi v rámci projektu FutureMotion, o kterém jsme psali před nedávnem. Od podpory elektromobilů v ČR si podle Cmírala slibuje mimo jiné vyrovnání křivky zátěže elektrické distribuční sítě během dne a noci. V současné době je spotřeba elektřiny ve dne mnohem vyšší než v noci. To by se s masivním rozvojem elektromobilismu mohlo změnit. Počítá se totiž, že většina lidí bude svá e-auta dobíjet v noci.
Americký prezident Barack Obama před nedávnem schválil postupné snižování průměrné spotřeby nově vyráběných amerických automobilů až na 35,5 MPG, tedy zhruba 6,6 l/100 km. Spojené státy jsou dnes silně závislé na dovozu ropy a toto by mělo jak pomoct tuto závislost snížit, tak i zlepšit kvalitu ovzduší. Podobně je na tom však Čína. New York Times informují, že čínská vláda má plán, podle kterého by se měla průměrná spotřeba v Číně vyráběných automobilů snížit do roku 2015 o 18%. Přitom už dnes mají osobní automobily vyráběné v Číně nižší průměrnou spotřebu než ty americké, zejména proto že jsou menší a tedy i lehčí. Nově zaváděná daňová opatření navíc kladou na nízkou hmotnost a spotřebu ještě vyšší důraz. Ačkoliv Čína byla do roku 1995 co se týká ropy soběstačná, dnes už zhruba tři pětiny své spotřeby musí dovážet – většinou ze zemí s nestabilním politickým režimem. Velkým problémem je navíc v Říši středu znečištění ovzduší a životního prostředí vůbec. An Feng, hlavní architekt současných omezení spotřeby, odhaduje, že do roku 2015 by měla průměrná spotřeba čínských aut klesnout až k hodnotě 5,6 l/100 km. Nová opatření by podle očekávání mohla výrazně pomoci především domácím výrobcům, protože zahraniční automobilky do Číny dovážejí především větší a luxusní (a tedy i těžší) auta s vysokou spotřebou paliva. Už dnes ale automobilky z Německa, Japonska či Koreje plánují malé, lehké automobily s nízkou spotřebou, které by se v Číně naopak mohly stát hitem.
Sesterský magazín Ekologické bydlení přinesl zajímavý článek o zařízení pro měření kvality ovzduší. „Osobní čidlo Sensaris změří znečištění vzduchu„, zde je úryvek:
„Francouzská společnost Sensaris představila zařízení s jehož pomocí lze snadno měřit znečištění ovzduší (ozón, oxid uhličitý) nebo hlukové nečištění. V současné době jsou zařízení měřící úroveň různých typů znečištění stacionárně rozmístěna ve většině metropolí a větších měst. Sensaris však přichází s čidlem, které lze snadno připevnit na ruku a za pomoci technologie bluetooth naměřená data přenášet do mobilu a odtud publikovat například na webu.“ (celý článek)
Podle Zprávy o stavu životního prostředí, kterou každý rok dostává na stůl vláda, se kvalita ovzduší v ČR výrazně zhoršují, a to už několik let v řadě. A může za to především automobilová doprava jako celek, informuje server Aktuálně.cz. „Zpráva o stavu životního prostředí v roce 2007 upozorňuje rovněž na to, že kvůli nárůstu automobilové a letecké dopravy se v posledních letech nedaří omezovat skleníkové plyny,“ píše se mimo jiné v obsáhlém článku. Zajímavé je srovnání s rokem 1990, kdy byl podíl dopravních emisí na veškerém množství skleníkových plynů v ČR pouze čtyři procenta, zatímco dnes už je to asi 13%. Výrazně se zvýšily také emise stále rostoucí letecké dopravy. Mimo jiné i skrze upozorňování na zhoršující se kvalitu ovzduší hodlá prosazovat svou strategii rozvoje pohonu na plyn Česká plynárenská unie.