Masdar City - PRT dopravní systém

Jak bude vypadat veřejná doprava v Masdaru, eko-městě budoucnosti?

Masdar City je odvážný projekt Spojených arabských emirátů, ropné velmoci dnešního světa. Poblíž hlavního města Abu Dhabi má do roku 2016 vyrůst zbrusu nové ekologické město. Uprostřed pouště chtějí SAE vybudovat ukázkové město budoucnosti o rozloze 1,6 km2 pro 50 000 obyvatel, které bude využívat pouze obnovitelné zdroje energie. Celý Masdar je sám o sobě unikátním projektem, ale co může zajímat čtenáře našeho magazínu je především řešení dopravního systému. Masdar bude mít dvě roviny dopravy. Vrchní, tedy přímo ve městě, kde se budou moct pohybovat pouze lidé pěšky, na kolech, na elektrokolech, segwayích nebo jiných elektrických vozítkách. Automobily sem nebudou smět. Podzemní rovina pak bude domovem tzv. „PRT“ neboli „Personal Rapid Transit“, „rychlé osobní dopravy“. Jde o automatizované taxi vozy zhruba 4 metry dlouhé a 1,4 metru široké, které uvezou až šest lidí. Jezdí na elektřinu, dojezd na jedno nabití je 60 km a maximální rychlost 40 km/h. Jednotlivé vozy budou ovládány centrálně s tím, že standardně budou sledovat předem vytyčené trasy. Hromadná doprava v Masdar City by díky nim měla fungovat velmi efektivně, čekací dobu odhadují návrháři pod tři minuty. O návrh dopravního systému Masdaru se stará Dr. Luca Guala ze společnosti Systemica. Věří, že jeho systém se postupně rozšíří z Masdaru také do dalších míst. O PRT má zájem například letiště Heathrow.

Kalifornie - rychlodráha

Kalifornie si schválila rychlovlak

Už v květnu se objevily zprávy o tom, že se v Kalifornii chystá rychlodráha z Los Angeles po San Francisco. Tehdy ještě bylo mnoho domácích obyvatel na vážkách, zda vůbec bude takový projekt, který spolkne mnoho desítek miliard dolarů, vůbec schválen. Nyní je o stavbě rychlovlaku definitivně rozhodnuto. Návrh 1A: Bezpečný, spolehlivý vysokorychlostní osobní vlak bude v průběhu následujících let vybudován. Od roku 2030 má začít vydělávat zhruba miliardu dolarů ročně, návratnost investice je údajně zaručena. Celkem půjde o 1300 km železnice, systém spojí kromě zmíněných měst také Sacramento či San Diego. Během dvou desetiletí podle obchodního plánu vytvoří 160 000 nových pracovních míst ve stavebnictví – což je jistě jeden z vítaných přínosů v době, kdy Amerika zažívá nejvyšší nezaměstnanost za dlouhá léta. Už v roce 2035 má však díky dráze existovat kolem 450 000 nových pracovních míst. Nový dopravní systém sníží závislost Kalifornie na ropě o 12,7 mil. barelů ročně a emise o 5,4 mld. tun oxidu uhličitého ročně. Zároveň „díky“ tomu nebude muset být během následujících dvou dekád vybudováno na 4800 km dálnic a pět ranvejí, což lze považovat za velké vítězství železniční dopravy jako takové (souboj o miliardy dolarů to ale jistě nebyl bezbolestný, nedělejme si iluze). Lístek z L.A. do San Franciska má stát 55 dolarů a cesta potrvá dvě a půl hodiny. Autem by stejná cesta stála 86 dolarů a trvala výrazně déle, letadlem by byla více než dvakrát dražší.

Hong Kong

Stane se Čína mekkou elektromobilů? Musí

Zatímco se evropské země jako Španělsko, Francie, Dánsko a navíc třeba i Austrálie a Izrael pomalu připravují na masivní nástup elektromobilů, samotné automobilky podle všeho vidí mnohem větší potenciál v Říši středuČíně, potažmo i v dalších rozvíjejících se ekonomikách Asie. Není se co divit. V roce 2006 bylo v Číně na 160 milionů motorových vozidel s tím, že do roku 2050 má toto číslo vzrůst na 700 milionů! Pro srovnání, v USA dnes jezdí kolem 250 mil. automobilů a Spojené státy se seč mohou snaží, aby co největší počet z nich byl alespoň hybridní. Pokud by Čína v roce 2050 skutečně dosáhla 700 mil. motorových vozidel, znamenalo by to denní spotřebu 20 milionů barelů ropy a každoroční emise 3 mld. tun oxidu uhličitého. Americké Ministerstvo energetiky nedávno vydalo zprávu, ve které se píše: „Vezmeme-li v úvahu rychlé docházení světových zásob ropy, zvýšený zájem světa o snižování emisí skelníkových plynů a geopolitické komplikace v oblasti dodávek ropy i poptávky, mohl by neřízený růst počtu motorových vozidel a slabá zlepšení v oblasti spotřeby znamenat dlouhodobě neudržitelný a nestabilní systém dopravy v Číně.“ Proto čínská vláda v roce 2007 odstartovala „Iniciativu 863“ v jejímž rámci na mnoha univerzitách a výzkumných laboratořích i soukromých společnostech začal rapidní výzkum a vývoj v oblasti elektromobilů. Právě nedávno začal pilotní projekt v jehož rámci Čína začína budovat národní síť dobíječek pro elektromobily. A před koncem letošního roku má tamní vláda podle magazínu Forbes dokončit legislativu potřebnou k masové výrobě elektromobilů. Jednou z nejslibnějších domácích firem se v tomto ohledu jeví automobilka BYD Automotive se sdílem v Hong Kongu. Do výroby lithium-iontových baterií se hrne čím dál tím více společností, včetně například naftařského kolosu Exxon-Mobil. Kromě Číny vidí odborníci dalšího „černého koně“ také v Indii, kde se nicméně brzy chystá nástup nejlevnějšího automobilu světa – problémy stíhaného Tata Nano. Rychlý rozvoj elektromobilismu se v nejbližší době samozřejmě očekává v Japonsku, kde Mitsubishi už brzy začne prodávat svůj elektromobil Mitsubishi i MiEV, případně také v Jižní Koreji.

Volkswagen představuje projekt C3World

Na druhém národním německém IT summitu představila automobilka Volkswagen vůj výzkumný projekt C3World. „Connected Cars in a Connected World,“ neboli „Propojená auta v propojeném světě“. Jde o propojení nejen v pravém smyslu slova, tedy pomocí elektronických zařízení (telematika), ale o také o pomyslné propojení mezi automobily a životním prostředím. Telematická zařízení samozřejmě přímo nesnižují spotřebu, ale výrazně pomáhají plynulosti a bezpečnosti provozu. Podobný systém vyvíjejí například Mazda nebo Nissan. C3World od Volkswagenu patří mezi první evropské projekty.

Nissan testuje inteligentní dopravní systém

Kromě známého „zeleného programu 2010“ připravuje automobilka ještě spoustu dalších zajímavých projektů. Kromě jiného je to také příprava inteligentního dopravního systému. Ten má koordinovat jízdu automobilů a práci semaforů. Cíl je prostý: zredukovat nehody, zvýšit bezpečnost chodců, snížit spotřebu díky odbourání zácp a dlouhého stání.
Testování nového systému probíhá v Japonsku v technickém centru Nissan za pomoci vozů zaměstnanců. V další fázi projektu je cílem vývoje optimizovat komunikaci mezi automobily a semafory tak, aby byl vytvořen pokročilý dopravní systém, ve kterém semafory spolupracují s dopravu, a nikoliv ji brzdí nebo pracují proti ní. Jednoduše řečeno, pracují v závislosti na stavu a hustotě dopravy.