Systém sdílení aut Car2Go funguje už pět let

Před 5 lety padl ve výzkumném středisku Daimler v Ulmu startovní výstřel pro revoluci v oblasti městské mobility. Dne 24. října 2008 byl zahájen pilotní provoz prvního programu sdílení vozidel bez pevného stanoviště pod novou značkou car2go, a to s padesáti bílo-modrými vozy smart fortwo.

Systém sdílení aut Car2Go už dnes funguje v 25 městech celého světa
foto: Daimler

  • 500 000 zákazníků a 1 milion pronájmů měsíčně
  • car2go působí od listopadu 2013 v 25 městech
  • Celosvětově bylo realizováno více než 15 milionů pronájmů
  • Počet zákazníků se během 1,5 roku zpětinásobil

V první, testovací fázi provozu revoluční služby Car2Go byl okruh uživatelů omezen na zaměstnance společnosti Daimler, pracující v Ulmu. Od spuštění programu car2go se celkový trh sdílení automobilů silně rozvinul. Car2go je dnes jedním z nejznámějších a nejúspěšnějších podniků v oblasti sdílení vozidel na světě a je synonymem kompletně nového segmentu.

Přesně v době jubilea byly dosaženy dva významné milníky: už 500 000 zákazníků používá více než 9000 vozů smart fortwo, z toho 1100 elektromobilů. Září 2013 se stalo prvním měsícem, v němž byly vozy smart z programu car2go poprvé pronajaty více než milionkrát.

Zpětinásobením počtu zákazníků za méně než 1,5 roku se znovu výrazně zvýšilo tempo růstu průkopníka a vedoucí síly na trhu v oblasti programů krátkodobých pronájmů ve městech. V současnosti začíná každých 2,5 sekundy jeden pronájem vozu car2go v některém z 25 měst v Evropě a Severní Americe.

Plíživá revoluce

„Daimler přispěl k revoluci v oblasti sdílení vozidel,“ říká Klaus Entenmann, předseda představenstva společnosti Daimler Financial Services. „I v budoucnosti chceme silně růst a udržet si své vedoucí postavení v tomto segmentu.“

Robert Henrich, jednatel společnosti Daimler Mobility Services GmbH a zakladatel car2go, vzpomíná: „Když jsem krátce po našem startu v říjnu 2008 pozoroval z okna své kanceláře frontu před registračním stánkem, měl jsem velkou radost. A když už po několika dnech bylo stále těžší dostat volné vozidlo, byl jsem si jistý, že toto může být něco významného.“

Jednoduchý model plně automatického pronájmu je založen na snadné dostupnosti mnoha vozidel smart fortwo, která jsou vzhledem ke své velikosti a hospodárnosti ideálním řešením pro mobilitu ve městech. Spolu s blízkostí zákazníkům to jsou dva z mnoha faktorů, na nichž je založen úspěch car2go.

Jasná prezentace značky s jednotným designem a průkopnická role ve vývoji prvního „volně plovoucího“ systému sdílení vozidel učinily mezitím z car2go v mezinárodním měřítku synonymum modelu pronájmu vozidel bez pevného stanoviště.

Není to konkurence, ale doplněk

Průkopník nového řešení se přitom nepovažuje za konkurenci ostatních forem městské mobility, jako je veřejná hromadná doprava nebo taxi, nýbrž za ideální doplnění již existujících systémů. Tuto novou formu propojené dopravy vyjadřují četné kooperační modely.

Robert Henrich k tomu říká: „Úspěch car2go a pozitivní reakce našich zákazníků nás utvrdily ve snaze chápat mobilitu v ještě širších souvislostech. K trhu mobility přistupujeme celostně a chceme nabízet mobilitu s využitím různých druhů dopravních prostředků, která bude podle potřeby dostupná na displeji chytrého telefonu.“

Původcem inovativních služeb v oblasti mobility je společnost Daimler Mobility Services GmbH (DMS), dceřiná společnost Daimler Financial Services AG. Kromě car2go nese DMS odpovědnost také za aplikaci moovel, jejímž prostřednictvím se mohou uživatelé informovat o nejlepším spojení z bodu A do bodu B a vzájemně porovnávat nabídky veřejné hromadné dopravy, car2go, taxislužby, příležitostí ke spolujízdě a pronájmu jízdních kol z hlediska časové náročnosti a nákladů.

Celosvětová dostupnost

Nejnovější službou DMS je „Park2gether“, která spojuje jako zprostředkovatelská platforma poskytovatele parkovacích míst a motoristy, hledající parkovací místo. Pilotní zkušební provoz byl zahájen 8. října v Berlíně a Hamburku.

Car2go je aktivní v 25 městech, v sedmi evropských a severoamerických zemích. Provozovatelem dvanácti evropských stanovišť v Německu, Rakousku, Itálii, Nizozemí a Velké Británii je společnost car2go Europe GmbH, která byla založená v roce 2011 společně s největší evropskou autopůjčovnou Europcar.

Od 26. října je 24. městem Columbus v Ohiu, v listopadu byla síť car2go rozšířena o kanadské město Montreal. Také v Evropě bude růst v následujících letech pokračovat.

Kdy bude v ČR?

Už od minulého roku se spekuluje také o možnosti rozjet Car2Go v Praze. Ačkoliv podrobnosti těchto jednání neznáme, hádáme, že Daimler by zájem měl, ale Praha a tamní úřednicko-politická oligarchie nejspíš nedokáže koncept sdílení aut dost dobře pojmout.

Je možné, že před Prahou se dokáže této výzvy chopit některé z progresivnějších českých měst, např. Brno nebo Plzeň?

Podle webu Aktuálně.cz vede české zastoupení Daimleru jednání o zavedení Car2Go se dvěma krajskými městy. Doufejme, že se jednání podaří a už během letoška se Car2Go dostane také k nám.

tisková zpráva

One Comment on “Systém sdílení aut Car2Go funguje už pět let”

  1. V Brně, Liberci a Praze už
    V Brně, Liberci a Praze už funguje car-sharing Autonapůl (letos udělají velký posun k profesionalitě zavedením odemykání aut mobilem), v Praze ještě také „komunitní“ sdílení aut přes sharujeme.cz. Oboje jsou zatím malé služby, ale rychle rostou a kdyby nic jiného, připraví prostor pro vstup takové velké komerční firmy.

Napsat komentář