Studenti z České Lípy s vodíkovou formulí zabodovali v Las Vegas

Z okresního města v Libereckém kraji až do největšího města v Nevadě. Právě taková byla cesta studentského týmu Pink Hawk ze Střední průmyslové školy v České Lípě na celosvětové finále závodu modelů vodíkových aut – Horizon Hydrogen Grand Prix, které se ve dnech 11.–14. září uskutečnilo v americkém Las Vegas.

Přes kvalifikační závod se zde tým Pink Hawk úspěšně probojoval do finále, kde se umístil na senzačním 8. místě a stal se tak suverénně nejlepším z celkem čtyř českých týmů, které se akce zúčastnily. Úspěšný českolipský tým odměnila i Česká vodíková technologická platforma (HYTEP).

Světové finále Hydrogen Grand Prix v Las Vegas bylo závěrem letošní série mezinárodních závodů H2GP PRO. V nich tisíce studentů ze zhruba dvaceti států závodí s vlastnoručně postavenými standardizovanými modely elektromobilů v měřítku 1:10, které mají vodíkový pohon. Přesněji řečeno v modelech, které kombinují vodíkový PEM článek a akumulátory, stejně tak jako je tomu v reálných FCEV automobilech. 

Českolipský tým se do celosvětového finále probojoval díky předchozím úspěchům na českých závodech H2GP PRO. „Na jarních kvalifikačních závodech v Sedlčanech náš tým postupoval do národního finále z 6. místa. Na květnové české finále v Ostravě jsme se však dobře připravili a umístili se na skvělém 2. místě. Díky tomu tým následně postoupil do celosvětového finále v Las Vegas,“ uvedla Mgr. Vendulka Vorlová, zástupkyně ředitele Střední průmyslové školy v České Lípě. 

Půjčený model skládali tři měsíce, jízdu trénovali v tělocvičně

Přípravě na závody vodíkových formulí předcházely dlouhé měsíce příprav – a kromě jiného si studenti museli vůz nejdříve sami sestavit. „Stavebnici automobilu máme zapůjčenu z Katedry softwarového inženýrství Fakulty jaderné a fyzikálně inženýrské ČVUT v Děčíně. Sestavení celého automobilu do funkčního stavu trvalo našemu týmu tři měsíce. Žáci na stavbě autíčka pracovali mimo vyučování mnoho hodin, ale věnovali se i technice jízdy v rámci tréninků ve školní tělocvičně,“ upozornila Vorlová. 

Šestičlenný studentský tým Pink Hawk ve složení Adam Jílek a Josef Major (řidiči) a Josef Zimandl, Matěj Romanovský, Lukáš Hlavnička a Ivan Turek (mechanici), pod pedagogickým dozorem Ing. Vendulky Vorlové (jr.) a Ing. Davida Svobody, s tímto automobilem následně soutěžil ve světovém finále v Las Vegas. 

Zde se tým nejprve musel vypořádat s dvouhodinovým kvalifikačním závodem, z nějž postoupil ze třetí pozice. Ve finále, které se konalo 13. září a ve kterém se závodilo rovných šest hodin, se tým umístil na výtečném osmém místě. Ze čtyř českých týmů, které se závodů Horizon Hydrogen Grand Prix World Final účastnily, se tak tým Pink Hawk stal nejlepším českým reprezentantem, a předčil i týmy ze Švýcarska, Slovenska, Singapuru nebo hostujících USA. 

Nejúspěšnější český tým odměnila i Česká vodíková technologická platforma 

Ocenit studentský tým Pink Hawk za skvělou reprezentaci a motivovat žáky do dalších studií se rozhodla i Česká vodíková technologická platforma (HYTEP). Tým se od ní může těšit na speciální odměnu ve výši 1000 dolarů. 

„Z hlediska České vodíkové technologické platformy nás těší úspěch všech českých studentů. Je nám jasné, že příprava týmu na ‚světovou úroveň‘ musí být jak finančně, tak hlavně časově náročná. Finančním příspěvkem bychom tak rádi alespoň symbolicky docenili hlavně jejich píli a odhodlání nad rámec jejich povinné výuky. Věříme, že všem členům týmu kromě úspěchu na mezinárodní scéně přinese ocenění od HYTEPu i dodatečnou motivaci do dalšího zájmu o obor a studií,“ vysvětlil Václav Bystrianský, člen představenstva České vodíkové technologické platformy. 

Podle Bystrianského může úspěch na podobných závodech, jako bylo právě skončené Horizon Hydrogen Grand Prix World Final, u studentů vybudovat dlouhodobý vztah k vodíkovým technologiím. A je podle něj pravděpodobné, že někteří studenti se budou oboru věnovat i v průběhu univerzitního vzdělání. 

„Dá se říct, že v oblasti vodíkové ‚vzdělanosti‘ mnohdy tápe i velká část dospělé populace. Vodíkové technologie a zatím neustále se formující legislativa jsou něčím, co zatím neumožnuje sjednocený vzdělávací koncept, natož na středních školách. Díky příležitostem jako je tato, přicházejí studenti do kontaktu s něčím, co nás starší zcela minulo a s čím se potkáváme mnohdy až nyní v profesních životech,“ uzavírá Václav Bystrianský, člen představenstva České vodíkové technologické platformy.

zdroj: tisková zpráva

23 Comments on “Studenti z České Lípy s vodíkovou formulí zabodovali v Las Vegas”

  1. Požádal jsem o vyjádření šéfredaktora jednoho španělského elektromobilního magazínu… přišla mi odpověď:
    ZÁKAZ PŘEPRAVY ELEKTROMOBILŮ NA TRAJEKTU KDEKOLI VE ŠPANĚLSKU JE POMLUVA (EL BULO)…
    Ptal jsem se Runnere i na tu tvoji Malagu… Že ti ty trapné podpásovky stojí za to 👎

    1. Já včera poslal dotaz přes můj LinkedIn kontakt bývalému klientovi, co nyní pracuje pro euro sealine operátora. V ČR dělal v plánování logistiky u popelářů, pardon , v odpadovém hospodářství 😊 Odpověď zatím nemám, ale až dorazí, dám vědět.
      Nezlob se ale tvoji ibformaci neberu jako spolehlivou. Odpověď je příliš rychlá, aby si to pán mohl nějak ověřit, takže předpokládám, že je jen apriori angažovaná. Něco jako ta moje 😂

    2. co je s Malagou? mame v Malaze dva apartmany na pronajem, tak me zajima co tam je za problem? e EV tam normalne dojedem a normalne i zaparkujem, a v Malaze, El Varaderu i Algeciras neni ani problem najet s EV na trajekt, ostatne letos jsme takto byli v Maroku pujcenou Teslou Y, a nebyli jsme jediny s EV na palube

  2. Do Unipetrolu Litvínov je zákaz vjezdu elektromobilům říká takovej ošklivej papír vylepenej na vrátnici!!! Hybridy můžou, ale musí se předem nahlásit. To je velká prdel. :)))
    Tím pádem tam nemůžou ani ty jejich vodíkáče co tak podporujou a co si jich koupili celou pidiflotilu, bo to jsou taky elektromobily. Ha ha ha. :)))

    https://www.facebook.com/groups/638557907324722/permalink/1043273830186459/

    1. Je to celkem novinka (někdy z léta), ale netýká se to pouze Unipetrolu, objevilo se to všude kde to spadá pod skupiny Synthos, Orlen, Agrofert a rychle se to rozšiřuje, zaznamenal jsem to i u klienta kde dělají tisky a pracují s barvami. Zeptám se příští týden na detaily, ale tipuju že to vychází z něčeho od hasičů, zřejmě elektromobily zařadili do více rizikové kategorie z hlediska požární ochrany a automaticky na ně pak v těchto provozech podle bezpečnostních směrnic aplikují zákaz.
      A je docela možné, že se to postupně objeví skoro všude, kde je vyšší riziko požáru, což je naprostá většina výrobních podniků.

      EDIT: Jo a mimochodem, když jsme u těch zákazů, tak ve Španělsku v Malaze jsem viděl v létě plošný zákaz nalodění elektromobilů na trajekt.

        1. Jestli to hasiči označí jako vyšší riziko, nikdo to detailně řešit nebude, protože jsou v sázce miliardové pojistky. Hlavně aby to bylo formálně ok.

          EDIT: Tak podle kolegy platí zákaz nalodění elektromobilů na trajekty od léta u většiny společností.

          Vida jak se to hezky vyřešilo, alespoň se nemusíte trápit s počítáním tras a plánováním dobíjení na dovolené 😀

            1. Název operátora vám od něj v pondělí zjistím. Říkal, že když vyberete při rezervaci EV, nepustí vás to dál nebo vám to neukáže žádné dostupná místa. A určitě to vědět bude, protože na Tenerife žije jeho rodina.

              Za sebe můžu potvrdit, že v Malaze je cedule – boarding EV under restrictions, nebo tak nějak co si vybavuji, co přesně to znamená pravda nevím, za EV jsem neplatil, ale z logiky věci očekávám, že to znamená buď úplný zákaz, zákaz u některých operátorů nebo nějaký jiný problém, nalodění až po zdravici od nastoupené posádky to nebude určitě.¨

              Hodil jsem to do Googlu a můj první odkaz obsahuje „Ferry restrictions: Some ferry operators may not accept electric cars due to safety concerns. Again, contact the ferry operator in advance.“ takže asi je to obecný problém.

            2. Zákaz elektromobilů na španělských trajektech je s největší pravděpodobností desinformace a žvást (myslím že Leodendula zde zmínil trefný výraz ,,mediální vúdú“)…
              Vyhledával jsem ve španělštině a jediná zmínka o zákazu přepravy je o jednom norském trajektu…

              1. Ještě jsem zkusil ty ,,restrikce“ a zase nic…S jednou bizarní výjimkou: El debate MOTOR (😉)… Na konci ledna 2023 článek s bombastickým titulkem: ,,Elektrická auta zahoří samy od sebe a početné loďařské firmy zakazují jejich přepravu“ ….
                V článku ovšem o zákazu není ani slovo – jen píšou o pojištění, protipožárních bezpečnostních opatřeních, a že během plavby NEBUDE MOŽNÉ BÝT PŘIPOJEN K NABÍJEČCE 😃😁

Napsat komentář