Stellantis se připravuje na výměnu baterií ve svých elektromobilech

Stellantis a Ample podepsaly závaznou dohodu o navázání partnerství v oblasti technologie nabíjení baterií elektromobilů. Cílem je poskytnout plně nabitou baterii elektromobilu za méně než pět minut.

Oba partneři se dohodli na spolupráci při integraci systému společnosti Ample pro modulární výměnu baterií (Modular Battery Swapping) do elektrických vozidel společnosti Stellantis. Princip spočívá ve výměně baterie, která má být dobita, za plně nabitou baterii během několika minut v rámci zastávky ve speciální výměnné stanici. 

Obě společnosti rovněž jednají o rozšíření technologie výměny modulárních baterií společnosti Ample na další platformy Stellantis a do dalších zemí, aby bylo možné uspokojit poptávku vozových parků a spotřebitelů.

Počáteční program by měl být zahájen v roce 2024 ve španělském Madridu, a to s flotilou 100 vozidel Fiat 500e v rámci služby sdílení automobilů Free2move skupiny Stellantis. Fiat 500e je celosvětově nejprodávanějším elektromobilem skupiny a lídrem na mnoha evropských trzích. 

„Partnerství se společností Ample je dalším důkazem toho, že Stellantis zkoumá všechny možné způsoby, jak zachovat svobodu mobility zákazníků elektromobilů,“ uvedl Ricardo Stamatti, senior viceprezident skupiny Stellantis, divize Charging & Energy. „Kromě dalších projektů, na kterých pracujeme, nabízí řešení modulární výměny baterií Ample našim zákazníkům vyšší energetickou účinnost, vynikající výkon a menší obavy z nedostatečného dojezdu. Těšíme se na realizaci úvodního programu s naším skvělým vozem Fiat 500e“. 

„Ve společnosti Ample jsme přesvědčeni o tom, že je důležité zpřístupnit elektromobily všem bez kompromisů, což je jediný způsob, jak významně ovlivnit snižování emisí skleníkových plynů. Ambiciózní cíle skupiny Stellantis v oblasti elektrifikace, její nabídka elektromobilů a odhodlání jejího vedení z ní činí ideálního partnera pro dosažení našich cílů,“ prohlásil Khaled Hassounah, generální ředitel společnosti Ample.

„Kombinace atraktivní nabídky elektromobilů, které lze plně nabít za méně než pět minut, pomůže odstranit jednu z posledních překážek bránících rozšíření elektromobilů. Těšíme se na spolupráci se skupinou Stellantis při zavádění našeho řešení po celém světě.“

Technologie společnosti Ample nabízí alternativní způsob poskytnutí potřebné energie pro elektromobily, díky němuž je nabíjení stejně rychlé a pohodlné jako tankování benzínu, a zároveň poskytuje ekologické řešení pro zákazníky se snadnějším využitím obnovitelných zdrojů energie.

Modulární baterie Ample, které jsou navrženy tak, aby nahradily původní baterii elektromobilu, lze přizpůsobit jakémukoli elektrickému modelu, což by skupině Stellantis mělo umožnit začlenit tuto technologii bez nutnosti upravovat platformy svých vozidel. 

Výměnné stanice Ample lze navíc instalovat na veřejných místech během pouhých tří dnů. Díky tomu je možné zřídit infrastrukturu, kterou lze rychle rozšiřovat podle poptávky řidičů. Když se ke stanici Ample přiblíží kompatibilní elektrické vozidlo, je okamžitě rozpoznáno. Po zaparkování řidič spustí přes mobilní aplikaci výměnu baterie. Výsledkem je plně nabitá baterie za méně než pět minut.

Řešení modulární výměny baterií společnosti Ample je navrženo tak, aby bylo rychlé a nákladově efektivní a zkrátilo dobu, po kterou jsou elektrická vozidla mimo provoz, což s sebou nese i nižší související finanční dopady.

Systém bude přístupný prostřednictvím předplacené služby. Takový přístup by měl snížit celkové počáteční náklady na vozidlo a zároveň by měl zákazníkovi umožnit využívat vždy nejnovější technologie baterií, čímž by se zvýšil dojezd a životnost elektromobilu.

V rámci strategického plánu Dare Forward 2030 skupina Stellantis oznámila svůj záměr dosáhnout toho, aby 100 % prodejů osobních vozidel v Evropě a 50 % prodejů osobních a lehkých užitkových vozidel v USA tvořila do roku 2030 bateriová elektrická vozidla.

Pro dosažení těchto cílů skupina zajišťuje dostupnost kapacity baterií přibližně 400 GWh. Stellantis je v současné době na dobré cestě stát se ve všech oblastech působnosti do roku 2038 uhlíkově neutrální společností s jednociferným procentem kompenzace zbytkových emisí. 

Společnost Ample figuruje mezi „Next Big Things in Tech 2023“ – vítěz kategorie Doprava, podle časopisu TIME je jednou ze 100 nejvlivnějších společností roku 2023, Top XPRIZE ji zařadil mezi 100 nejlepších pokročilých technologických společností roku 2023, podle časopisu Fast Company patří její nápady mezi ty, které mění svět, a podle časopisu TIME je jednou z 10 nejvíce inovativních společností roku 2022 a s nejlepšími vynálezy roku 2021.

zdroj: tisková zpráva

29 Comments on “Stellantis se připravuje na výměnu baterií ve svých elektromobilech”

  1. Presne takovou mam. Akorat mam dojem, ze je uz dlouho nedostupna. Minuly rok take nebyly, chtel jsem jeste druhou. Vyrobu snad zrusili. Ted je nahrada:
    ags-shop.cz/cz/e-shop/911617/c47057-komunalni-technika/set-shrnovac-snehu-ze-strechy-sr-m-60-s-teleskopickou-nasadou-zm-v4-wolf-garten-new-35.html

  2. V poslednim tydnu se tady ozvalo par lidi, kteri tvrdili, ze v zime FVE dava cistou nulu. Pozdeji z nich vylezlo, ze maji panely pod snehem. Tak se jich dnes ptam, zda jim dnes FVE neco vyrabi, nebo budou opakovane tvrdit, ze v zime FVE nic nevyrabi. U me jede dnes topeni s TC 3/4 ze slunicka a kratkodobe jsem mel i vyssi vyrobu nez TC spotrebuje. Na to, ze mame dny s nejhorsimi predpoklady na vyrobu to neni zase tak spatne. Ale uvidime, treba mam nejakou poruchu na FVE a celem systemu a ostatni skarohlidi me pouci, ze ted neni zadna vyroba mozna.

      1. Tak vezmu dnesek a typickou FVE instalaci 10kW. 0,55*10=5,5kWh behem dopoledne. Tak na konci dne budete mit vyrobu 10-11kWh. Ted zalezi na tom jake TC s jakym prikonem mate. Ale s 10kWh to je uz hezka uspora. V penezich ca. 60Kc. Na to, ze dnes udajne nic nebude dodavat, to je slusny vysledek.
        A v unoru to bude klidne 150-200Kc behem slunecniho dne.

    1. Včera jsem objel část republiky, hlavně vesnice. Když pominu, že někde stále ležel na silnicích sníh pouze v uježděné formě, tak nešlo přehlédnout, že prakticky všechny střechy byly stále pod sněhem a odkrytou FVE jsem neviděl ani jednu, což znamená, že to mají pod sněhem druhý týden a čekají na oblevu a nikdo to reálně neuklízí.
      Ale asi to mají všichni rozbyté, přece to je vyhřívané jak se tady s oblibou tvrdí a mělo by to sjet samo.

                1. Bez k ocnimu. Dnes svitilo misty slunicko s minimem mraku. A FVE davaly na dnesni datum slusny vykon.

    2. Podle vyprodaných střešních lopat je možné odhadovat, že zájem o ometání je velký.
      https://www.kaufland.cz/product/345169441/
      Jinak obecně, nevšiml jsem si, že by neustále nějací duševní chudáci otravovali zemědělce svou pronikavou logikou:
      Pole je k ničemu, protože na něm nic v zimě neroste. Nasaďte tam raději energetické topoly, topení dřevem je nejlepší. Potraviny dovezené ze zahraničí jsou lepší, ať se tam s tím ti blbouni babrají, když jim nevadí, že to neroste v zimě.

      1. Nedalo mi, a proto jsem se dal do absurdního počítání. Řekněme, že zemědělství je zbytečné, protože nefunguje v zimě. Lepší jsou energetické topoly, protože ty stojí i v zimě. Orná půda zabírá 37,05% plochy ČR, tj. 29 219 km2. Bude-li roční přírůstek 15 t/ha, tak vznikne biomasa, jejímž spálením s nějakou účinností vznikne přibližně 164 TWh tepelné energie. Kdyby se to nasypalo do klasických tepelných elektráren, tak by z toho sotva bylo 60TWh elektřiny, což je zhruba čistá spotřeba ČR, I kdyby se z toho využilo nějaké teplo na topení, tak to zdaleka nestačí k pokrytí veškeré energetické spotřeby, která je 300TWh (500TWh se ztrátami). Nevím, jaká je účinnost výroby biopaliva z biomasy, ale je pravděpodobné, že by ty topoly celou spalovací dopravu neutáhly.

        Kdybychom ale na to pole vysázeli panely s průměrným instalovaným výkonem 150Wp/m2, tak by byla roční výroba 4383TWh, to je 14,6 násobek veškeré čisté spotřeby a s tím už se dá fungovat celoročně jen se systémy krátkodobé akumulace v řádu hodin až dnů. V podstatě by byla energie i na ta vysněna syntetická paliva na ježdění, ale proč by to někdo soudný dělal, když by ta paliva mnohem lépe posloužila pro stacionární akumulaci…

        Čistě bilančně, 300TWh el energie by vyrobila FVE na ploše 2,5% ČR, pro srovnání podle ČSU je zastavěná plocha a nádvoří zabírají 1,7%.

        Samozřejmě je nutné se nějak poprat s rozdíly výroby v zimě a létě, zároveň ale pokrýt celých 300TWh pomocí FVE není nutné, protože se pracuje na zlepšování energetické účinnosti (například zateplování), část dopravy se přesune na železnici, část energie vyrobí tepelná čerpadla, větrné a vodní elektrárny… Část energie poskytuje už dnes využívaná biomasa, bohužel většinou jen při tupém pálení v kotli, což není zdaleka energeticky nejlepší, jak už jsem se snažil několikrát vysvětlovat dříve.
        https://www.hybrid.cz/temer-80-cechu-v-uplynule-sezone-setrilo-na-energiich-a-budou-dal/comment-page-1/#comment-310842

        Každopádně z toho vyplývá, že účinnost přeměny sluneční energie na biomasu je malá. Naštěstí ale existují technické prostředky, které jsou mnohem účinnější.

        1. Dalo by se to počítat i zjednodušeně: Fotosyntéza funguje s účinností do 1%, ani topol jako rekordman nepřekoná 1,5%. FV panelům s účinností cca 20% nemá šanci konkurovat…
          Stromy ovšem mohou plnit na rozdíl od panelů i extrémně důležitou ekologickou funkci. Jsou životním prostředím pro mnoho organismů od mikroskopických přes hmyz, houby, ptáky i savce…
          Ale i z tohoto pohledu je výsadba monokultury kultivaru nepůvodního topolu ŠLÁPNUTÍ VEDLE… Jen mnohem menší množství místních druhů se spokojí s takovým ,,bydlením“.
          Kdo chce pěstovat dřeviny na energii, měl by zodpovědně sázet původní druhy jako jsou např. osiky, břízy, jasany nebo javory, nejlépe více druhů stromů společně…
          O užitečnosti takové ,,energetické plantáže“ může těžko někdo pochybovat.🌞🌳👍

            1. pro Jimmy… Ano biomasa je přirozený akumulátor, proto vždy bude mít místo v energetickém mixu.. Ale citlivě a s ROZUMEM.. (o to se snad přít nechceš?)
              Pokud jde o akumulaci elektřiny, tak ta zatím není uskutečnitelná v parametrech, které by byly potřeba… Na druhou stranu je to čím dál lepší a vývoj různých možností ukládání se teprve pořádně rozjíždí…

        2. Dva nesmysly.
          1) Porovnáváš čistě lokální energetický zdroj s energetickým požadavkem zahrnujícím přímý (elektřina) i nepřímý (lokální výroba na export) export energie.
          2) Uvádíš spotřebu energie, ale ve výpočtu škrtneš dvě třetiny tepelné energie, přestože právě teplo v celkové spotřebě tvoří významnou část.

          Pokud z bilance odečteš přímý i nepřímý export energie a započteš správně tepelnou energii tak zjistíš, že bychom si sami plně vystačili i jen s již existujícími lesy.

          Bohužel Česká republika je podle Světové banky nejvíce ekonomicky drancovanou zemí světa a export energií je v příčinách na prvních místech.

            1. Průmysl, tedy takový který potřebujeme, má spotřebu symetrickou a jeho optimálním zdrojem je jádro.
              Domácnosti naproti tomu mají spotřebu výrazně asymetrickou, kdy 90% energie potřebují ve formě tepla v zimních měsících. Optimálním zdrojem pro domácnosti je distribuované spalování biomasy. V takovém případě je využití tepla 100%.

              Spotřebu musíme rozdělit na vlastní spotřebu a na spotřebu pro výrobu na export. Ta druhá nemá hranice a je to pouze komodita pro výrobu, tedy ekonomický faktor. Je na podnikatelském subjektu, aby si komoditu zajistil a z jakého zdroje není podstatné a s bilancí ČR to nesouvisí.

              Udržitelná těžba, pokud si pamatuji správně a možná mě Drvoštěp opraví, je 10 tun z hektaru ročně.

              1. To jsou věty jak z chatbota…

                S přírůstkem 10 t/ha se z 2 678 804ha lesních pozemků získá 100TWh tepla, a to by byla bomba, protože tím by v podstatě mohla být vyřešena sezonní akumulace. Respektive, pokud by se to jen spálilo v kotlíkách a teplárnách, tak je sice vyřešena spotřeba vytápění (80TWh), ale ostatní energetika je stále namydlena. Pokud by se ale ta biomasa spálila v kogeneračních teplárnách, které by dodaly potřebných 40TWh tepla do systémů centrálního vytápění. Vyrobená elektřina by kompenzovala pokles výroby FVE v zimě. Elektřina by také poháněla tepelná čerpadla v domech mimo teplárenské systémy. A samozřejmě taky ostatní elektrickou spotřebu a elektromobily.

                Bohužel těch 100TWh je jen teorie, prakticky jsem dříve našel nějaké indicie, které naznačovaly že by šlo energeticky využít zhruba 35TWh. To je dost málo na to aby se to jen tak postaru propálilo v kotlíkách.

                Takže není to jen o tom hledat nové zdroje, ale také je potřeba využít potenciál těch stávajících.

                Podobně to platí i pro jakákoli paliva. Pouhé pálení v lokálních kotlíkách zdaleka nevyužívá potenciál paliva.
                //faei.cz/brusel-chysta-dalsi-nesmyslny-diktat-zakaz-plynovych-kotlu/?utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=sekce-z-internetu#dop_ab_variant=1190231&dop_source_zone_name=hpfeed.sznhp.box

                A proto jde ta Evropa z kopce ať vymyslí kdokoli cokoli co by přineslo nějaké zlepšení, tak mu do toho hodí někdo vidle. Takže namísto toho abychom si řekli jo to byla chyba že jsme dotovali plynové kotle, tak budeme bojovat za to abychom je mohli montovat i dále. Bez ohledu na to jaký je problém s tím plynem. Kolik to stojí a jaké další energetické nároky obnáší zkapalňování a rozvážení plynu po světě z důvodu politiky.

                Jak říkám dlouhodobě, měly se dotovat jen TČ protože řeší jednou ranou 4 mouchy:
                – topení bez lokálního čmoudění
                – zdroj OZE, lepší než FVE, protože vyrábí podle potřeby především v zimě
                – šetří prachy za nákup fosílií
                – snížení fosilní závislosti a tím i politické vydíratelnosti…

                „Hlavními důvody investic do obnovitelných zdrojů jsou zachování konkurenceschopnosti českých průmyslových podniků, zajištění cenově dostupné energie a důraz na energetickou bezpečnost.“
                //www2.deloitte.com/content/dam/Deloitte/cz/Documents/energy-resources/Rozvoj-obnovitelnych-zdroju-do-roku-2030-kveten-2023.pdf

                1. Budoucnost energetiky domácností jsou domácí kogenerační jednotky, jejich výroba se bude z 90% potkávat se spotřebou. Pokrytí těchto energetických potřeb je na národní úrovni bez problému možné s existujícími zdroji biomasy.

                  Budoucnost energetiky průmyslu je jádro, jehož výroba se též bude potkávat se spotřebou. Případně jakýkoliv jiný zdroj, který soukormý subjekt považuje za vhodný.

                  Fotovoltaické a větrné elektrárny bude možné použít jako zdroj pro některé nekritické aplikace. Jako primární zdroj pro domácnosti i průmysl je jejich použití zcela vyloučené.

                  Zajištění energie pro dopravu ve stávající úrovni a vlastními zdroji je mimo možnosti České republiky. To je ovšem dáno aktuálním stavem drancování ČR. Pokud dojde k omezení přímého i nepřímého exportu energie, klesne i zcela nesmyslný obejem dopravy, který extrémně zatěžuje životní prostředí.

                2. No výborně kogenerace, akorát pochybuji, že každý touží po drnčícím motoru v baráku a ještě k tomu starat se o palivo pevné či plynné, když může mít TČ bezstarostné. Navíc by se ztratila šance získat moře energie pomocí TČ. Proto je mnohem výhodnější kogenerace centrální zásobující teplem městské teplárenské systémy.

                  Bude-li se budoucnost stavět na jádře, tak se málokdo té budoucnosti dožije, postavit ty desítky reaktorů nějaký čas zabere.

                  FVE, VE jsou součástí energetiky, nezáleží k čemu v danou chvíli slouží.

                  Stávající koncept spalovací dopravy opravdu schopni pokrýt nejsme, ropný pramen tu nevytryskne a postavit 6x více OZE a výrobny syntetického paliva by bylo mnohem náročnější než postupná elektrifikace dopravy.
                  Plně elektrifikovaná doprava by mohla být napájena bez zálohy jen z FVE 7 měsíců v roce. Základní funkce vozidla je že stojí, takže proč by nemohlo být těch 95% času na nabíječce a pobrat tak denní výrobu ze slunce. Rychlonabíjení s krátkodobou vyrovnávací akumulací by využívali jen ti co nutně přes den hodně jezdí.
                  V zimě pak pojedou ty kogeneračky, které kompenzují pokles výroby z FVE.

                  Objem dopravy je opravdu nesmyslný, nedá se nazvat pokrokem, když každý bude jezdit autem a kamiony křížem, krážem budou vozit nesmysly.

                  Bylo by možné nějak rozebrat podrobněji co všechno si lze představit pod pojmy přímý i nepřímý export energie, zřejmě se nejedná jen o těch cca 20TWh elektřiny, která se prodá levně…

                3. S tou dopravou je to zcela jednoduché. Máme 6,2 milionu registrovaných osobních spalovacích vozidel, 22 tisíc plných BEV. Máme přebytky +-16 TWh elektřiny ročně, které za mrzký peníz vyvezeme. Není pravda, že kvůli elektromobilům bude třeba stavět nové elektrárny.1 000 000 elektromobilů ročně spotřebuje 4 TWh elektřiny, pokud budeme brát nesmyslně přestřelený údaj, že průměrně najedou 20 000 km a spotřebují průměrně 20 kWh/100 km.
                  Pravda je úplně jinde (16.6.2023) http://www.elektrickevozy.cz/clanky/jaky-je-prumerny-rocni-najezd-u-elektromobilu-v-cesku-budete-prekvapeni Všechna auta v Česku ujela v roce 2022 v průměru jen 10 239 kilometrů. Elektromobily měly o něco vyšší průměrný roční nájezd, naopak pozadu jsou „benzíňáky“. Takže nájezd je poloviční a spotřeba reálně kolem 15 kWh, čili 3/4.
                  Ale budiž, vezměme tech 20 tis. km a 20 kWh. V ČR vyrobíme 90 TWh ročně. Milion elektromobilů tedy spotřebuje méně než 5% dnešní výroby.
                  Přitom elektrárny jsou vytížené na 50%, v noci mohou nabíjet auta. Proto máme noční tarify.
                  I kdyby se do roku 2035 nepostavily žádné elektrárny, elektřina, kterou vyvážíme, by již dnes stačila pro 4 miliony elektromobilů v ČR, které budou denně v provozu stím dvojnásobným nájezdem, oproti realitě, a o 1/4 vyšší spotřebou, oproti realitě.

Napsat komentář