Stellantis a Aramco se dohodli, že syntetická paliva jsou pro jejich motory vhodná

Spolupráce společností Aramco a Stellantis potvrzuje kompatibilitu syntetických paliv s rodinami evropských motorů.

Skupina Stellantis dospěla po několikaměsíčním testování ve svých technických centrech po celé Evropě k závěru, že 24 rodin motorů, které používají její evropská vozidla prodaná od roku 2014, což představuje 28 milionů vozidel v provozu, je připraveno používat syntetické palivo bez jakýchkoli úprav pohonných jednotek. Testy byly provedeny s použitím náhradních paliv eFuels společnosti Aramco, jedné z největších integrovaných energetických a chemických společností na světě.

Nízkouhlíkové palivo eFuel je syntetické palivo vyráběné reakcí CO2, získaného přímo z atmosféry nebo z průmyslového zařízení, s obnovitelným vodíkem. Použití nízkouhlíkového syntetického paliva by mohlo potenciálně snížit emise oxidu uhličitého u stávajících vozů se spalovacími motory během celého jejich životního cyklu ve srovnání s tradičními palivy nejméně o 70 %

Ned Curic, technologický ředitel skupiny Stellantis, prohlásil: „Naší prioritou je nabídnout mobilitu s nulovými emisemi pro všechny, se zvláštním důrazem na elektrifikaci. Naše spolupráce se společností Aramco představuje důležitý a doplňující krok pro vozidla, která jsou již v provozu. Zkoumáme veškerá řešení, abychom dostáli naší ambiciózní strategii stát se do roku 2038 uhlíkově neutrální společností. Syntetická paliva typu ‚drop-in‘ mohou mít obrovský a téměř okamžitý dopad na snížení emisí CO2 u stávajícího vozového parku. Našim zákazníkům nabízejí snadný a cenově dostupný způsob, jak snížit svou uhlíkovou stopu. Stačí si jen vybrat jiné palivo na čerpací stanici, bez nutnosti dalších úprav vozů.“

Skupina Stellantis si prostřednictvím svého strategického plánu Dare Forward 2030 klade za cíl snížit do roku 2030 svou uhlíkovou stopu na polovinu ve srovnání s rokem 2021 a do roku 2038 dosáhnout uhlíkové neutrality.

Skupina Stellantis odhaduje, že používání nízkouhlíkových paliv eFuels ve 28 milionech jejích evropských vozidel by mohlo v letech 2025–2050 snížit emise CO2 v Evropě až o 400 milionů tun.

Testy alternativních syntetických paliv, které skupina Stellantis provedla, se týkaly emisí ve výfukových plynech, schopnosti nastartovat, výkonu motoru, spolehlivosti, ředění oleje, životnosti palivové nádrže, hadic a palivového filtru a také výkonu paliva při extrémně nízkých nebo vysokých teplotách. 

Společnost Aramco má v současné době dvě demonstrační zařízení na zkoumání výroby nízkoemisních syntetických paliv. V Saúdské Arábii pracuje společně se společností ENOWA (vodohospodářská a energetická společnost skupiny NEOM) na výrobě syntetického benzinu pro osobní vozy.

Ve španělském Bilbau současně společnosti Aramco a Repsol zkoumají výrobu nízkoemisní syntetické nafty a leteckého paliva pro automobily a letadla. A konečně společnost Aramco také spolupracuje s týmy ze světa motoristického sportu na testování a demonstraci potenciálu nízkouhlíkových paliv jako záložního řešení pro snížení emisí uhlíku z vozidel se spalovacími motory. 

zdroj: tisková zpráva

37 Comments on “Stellantis a Aramco se dohodli, že syntetická paliva jsou pro jejich motory vhodná”

  1. EU souhlasila se spalováky i po roce 2035, pokud budou jezdit výhradně na syntetická paliva. Neboli automobilky budou muset zajistit, aby auto nejezdilo na obyčejný benzín nebo naftu.
    Nicméně zatím jsou syntetická paliva neskutečně drahá. Na výrobu vodíku nyní není volná elektřina, elektrolyzéry jsou drahé a vyplatí se jen když pojedou většinu roku, ne jen když svítí. Zachytávání CO2 z aftosféry také není jednoduché.
    Pokud bude syntetické palivo stát 200 Kč za litr, tak ho nikdo kupovat nebude.

  2. Doplňuji, že se jedná o syntetickou naftu vyráběnou ve španělské továrně Aramca optimalizací Fisher-Tropsch syntézy s výtěžností 80%.

    Plán předpokládá postupné přimíchávání do nafty z ropy v poměru řídícím se postupným poklesem ceny této syntetické nafty tak, aby byla zachována přibližně stejná cena pro koncového spotřebitele. Za dva roky to budou čtyři procenta, v roce 2035 se předpokládá 42%.

    Vítězem v horizontu 12 let tedy budou diesel-hybrid technologie, které dosáhnout optimálního mixu emisí, nákladovosti, energetické efektivity, výkonu a uživatelské přívětivosti. Mají prostě vše. Je to pseudoekologické, lze využít stávající auta i infrastrukturu, nepotopí to ropné velmoci a zbrzdí to čínskou expanzi na západní trhy.
    TOTO JE VÁŽENÍ VÍTĚZNÁ KOMBINACE.

    E-fuels strategie už nahrazuje v koncepcích elektromobilitu. (Mimochodem, v tomto směru je velmi zábavná kolekce publikací Národního akčního plánu čisté mobility, aneb Jak jsme byli před deseti lety totálně mimo.)
    Automobilky jako Stellantis, Toyota a další slaví. Naopak v Německu vládne deprese, byť podle mého názoru zbytečná. Ano, elektromobilita byl nesmysl a utopili v tom gigantické peníze, ale stále je na čem stavět, i když to bude hodně bolet.

    PS: Nepopírám, že tento můj komentář je ovlivněn faktem, že diesel-hybrid prosazuji jako optimální cestu pokroku snad deset let, a mám tedy z posledního vývoje velkou radost.

    1. Stelantis fakt nemuze slavit, to ze takto basni o syntetickych palivech je diky tomu, ze maji velkej trzni podil v Jizni americe kde se biopalyva rozsirili opravdu hodne, tam na Ethanol jezdi vetsina aut, a ty motory tak se syntetickyma palivama nemaj vesmes problem

      problem nastava v tom jak si predstavujes vznik tech syntetickych paliv, kdy je to proces ktery ma vesmes 70% ztratu energie, takze vzdycky bude drazsi nez kdys se ta puvodni energie proda naprimo, a tou puvodni energii je elektrina z OZE

      veskrze Stellantisu zustane od roku 2035-2040 se spalovakama stejne jen ta Jizni Amerika, Afrika a dalsi bezvyznamne trhy co se tyce celkovych prijmu, v Evrope, Americe a Asii normalne dal pojedou tu co si jiz nastavili, prechod na EV, a tvoje pindani v diskuzich na tom nezmeni vubec nic

      Stellantis jsem bral lehce nad 5 eury kdys zacal kovid a trhy panikarili a je to zajimava dividendovka, ale nemaj vesmes kam trzne rust, a sazet na nejaky sny s palivama je ciste jen mareketing pro joudy co maj pocit ze jim EU ublizuje a bere jim jejich drogu na ktere jsou zavysli

      1. Zaprvé ethanol a syntetická paliva nemají naprosto nic společného. Zatímco jezdit na ethanol má svoje důsledky na pohonnou jednotku a buď je all-fuel nebo trpí, syntetická nafta je prostě čistá nafta a může na to hned jezdit jakýkoliv nafťák. Když teď naleju čistý ethanol do českých aut, 99% z nich zlividuji. Když do nich naleju syntetické palivo, nic se neděje.

        Zadruhé laciné elektřiny bude dostatek. Přebytky od joudů, co si teď radostně instalují soláry, aby polovinu roku mohli přebytky zadarmiko dávat výrobcům epaliv a druhou polovinu roku elektřinu draho kupovat od výrobců z uhlí a jádra.

        Máš pravdu, měl jsi investovat do Volkswagenu, díry do trupu lodě německé ekonomiky. 😀

        1. aha jasne, obdornik na synetticka paliva, kolik si toho na syneticka paliva jiz najezdil 😀

          prebitky fakt nikdo nedava primo vyrobcum paliv, prebitky kdys us tak jdou distribuci ktera je obratem proda v miste sousedovi, z malejch OZE do 50kWp fakt nejde nic dal do site za trafa, elektrika jde nejmensim odporem tam kde je odber, ne nekam daleko k nekomu jen proto ze si to v diskuzi mysli nekdo jako ty , a ikdyby meli OZE na strese vsichni na dane vetvi, tak odtoho je povinnost mit HDO, ktere dobudoucna proste dane instalace bude odpojovat, energetici fakt nechtej aby jim prez trafa lozila elektrina od drobnych vyrobcu do VN, na to jsou velke fotovoltaiky s licenci bez akumulace, ty jsou primo na VN, a ani tam to nikdo neda zadarmo nekomu jen proto ze vyrabi synteticka paliva, vesmes ty firmy si dnes konkuruji, a tam kde chce petrolejar vydelat na obojim, tak ma oboji, viz treba Shell, a stezi v Eu nekde povolej Aramcu budovani nejakych vetsich fotovoltaickych parku ktere by dokazali krmit jejich „rafinerie“, Spanelske firmy pohybujici se v energetice to Saudum fakt nedaj zadarmo jen proto ze ty si to myslis, naopak Spanele celkem slusne skupuji mensi energetiky v cele EU, moc dobre vedi ze postupne nahradi prave petrolejare, coz v EU dela rocne business za cca 3,5-4,5 bilionu eur ktery muzou postupne ziskavat

          1. To nevím jak bych spočítal. Část závodů. Přesněji, nebylo to syntetické palivo vyráběné z volného CO2 nebo biomasy, ale alkylovaný benzín, tedy skoro čistý isooktan, což je to samé jako e-benzín. Díky tomu jsem mohl zvýšit předstih nastavený na RON95 a výrazně zvýšit výkon motoru.

            Sníš o tom, že v době přebytku budeš elektřinu, kterou nikdo nechce, prodávat sousedovi. Který ji taky nebude chtít, což je evidentní ze stále častějších záporných cen elektřiny.
            hxxps://www.kurzy.cz/zpravy/726103-zaporne-ceny-elektriny-dorazily-do-ceska-drive-nez-se-cekalo-ohrozuji-dalsi-rozvoj-solarni/

    2. Tak to je slušná schýza, upínat se k ICE na syntetická paliva a přitom mít za vola každého kdo si dá na střechu panely? I kdyby se tady pokryla veškerá zastavěná plocha panely, tak by to nestačilo pro uživení spalovací dopravy. Doporučuji si pro svou víru pokrýt alespoň celou střechu neverlandu panely a doufat že časem někdo postaví fabriku na e-paliva.

      Pro pochopení, proč je elektrifikace dopravy to nejefektivnější řešení:
      https://youtu.be/nzEaM5tUrgY

      Nebylo by logičtější využívat e-paliva jako sezonní akumulaci pro stacionární kogenerační jednotky? Všechno je propojené, je těžko ekonomicky, logicky i ekologicky představitelné, že se e-paliva budou mařit ve spalovací dopravě a přitom v zimě se bude pálit uhlí…

      Prostě svět se mění, chce to pochopení a přizpůsobení. Kdo se mentálně zasekne ve fosilní historii, bude to mít těžký.
      https://energetika.tzb-info.cz/25746-10-zpusobu-jak-v-zime-zajistit-dostatek-nizkoemisni-energie

      1. Fotovoltaická elektrárna má smysl – pokud mám aplikaci, která její výrobu spotřebuje a nepotřebuji pokrývat období nevýroby z veřejné sítě. Například ohřev bazénu a provoz jeho techniky. Nebo je to s ohledem na geografickou polohu jediná možnost. Pak je to ok.
        Ve všech ostatních případech je to ekonomický nesmysl. A ano, o někom kdo přejde na elektrické vytápění v kombinaci s fotovoltaikou a pořizuje si to teď, v době nejvyšší poptávky, si myslím, že je idiot.

        Na co se budou nebo nebudou používat syntetická paliva bych nechal na trhu. I když tato možnost by socialistu určitě nenapadla.

                1. No jo no, nepochopil. 1kW tezko koupis. Kdyz uz, tak kWh. Vidim ze ani stouchanec ti nenapovedel.

          1. Trh by zadupal i ev, kdyby nebyly tlaceny státní politikou, ale jen trhem. To fakt není dobrý argument. Trh má často velké vstupní bariéry a tak není samospasitelny. Laciné kecy o trhu a EU totalitě, bych nechal primitivum jako je běhna. Svet je složitější. Je dobře, že se investuje do rozvoje syntetických paliv, I když je jasné, že ev to nemůže konkurovat. Třeba to bude dobrý v letectví, nebo někde jinde. Uvidíme.

        1. Přijde mi absurdní být proti panelům a vrtulím na poli a k tomu ještě tvrdit že se panely nevyplatí ani na vlastní střeše a zároveň věřit, že se prosadí ten energeticky nejnáročnější pohon dopravy. Kde by se teda měla vzít energie na ta syntetická paliva?
          Bilančně vzato k ročnímu nájezdu 20000km v EV je potřeba 4kWp na střeše. Pro ICE na syntetická paliva by ale bylo potřeba 24kWp a k tomu ještě někdo musí někde postavit tu fabriku na syntetická paliva aby bylo pro co jezdit na benzinky. Byla by to radost kupovat si za velké peníze část energie vyrobené na vlastní střeše že?
          Řekněme, že i pro EV by bylo potřeba nějaká syntetická paliva ke kompenzaci poklesu zimní výroby fotovoltaiky, jenomže oproti ICE variantě by to bylo jen zlomkové množství, které by bylo spálené v kogeneračce topící užitečně v zimě, která může mít v ideálním případě při využití i kondenzace spalin účinnost až 100%.
          Takže aby byla rezerva pro tu zálohu tak pro EV by bylo potřeba dát na střechu řekněme 6kWp.

          Obrázek energetické bilance naznačuje hodně…
          https://oze.tzb-info.cz/akumulace-elektriny/20711-synteticka-paliva-power-to-gas-power-to-liquid-vyroba-a-ucinnost

          1. Já samozřejmě chápu, proč jsou fandové elektromobilů vzteklí. Už už doufají, že to lidem natlačí, a najednou taková podpásovka, která používá úplně stejně pokřivené argumenty, jako oni sami.

            Syntetika je úplně stejně energeticky neefektivní, jako elektromobily. Také je úplně stejně neekologická. Bude také výrazně dražší.
            Fakt děs.
            Bohužel pro vás, má oproti elektromobilům velkou řadu podstatných uživatelských výhod, takže rezistence populace bude mnohem menší.

            Navíc, elektromobily nejsou sexy. Těch dvacet let pořád stejných keců o elektrické budoucnosti už nudí. Teď frčí vodík a syntetika. To je cool. A Formule 1 se může vrátit k dvanáctiválcům, proti kterým teploušská Formule E nemůže divácky konkurovat.

                1. Nic vám na to nedáme. I když tam nebude CO2 tak pořád tam bude NOx a další smrady. Ale možná bych vám trochu snížil emisní povolenky za výfuk které se chystají od 2027. 😉

  3. cela ta tiskova zprava pusobi dost divne, jakoze Aramko se dohodlo s vyrobcem motoru ze jeho synteticke palivo je vhodne pro dane motory, snad to otestovali a nasledne zjistili ze vhodne jsou, na tom se nemusej dohadovat, na to maj bud konkretni data z testu nebo nemaj

    ve finale to bude normalni zrafinovana ropa a Saudove to jen vydavaj za synteticke palivo, urednici jsou spokojeni z emaj razitka na bezcenych prohlasenich a jede se vesele dal 😀

        1. Nedělejte si iluze, že se dostane na prostý lid, bude toho těžký nedostatek. Prioritně to bude pro letectvo protože na baterky se Atlantik přeletět nedá. Na druhém místě budou armády a státní složky. Pro lidi bude příděl tak 2 litry na měsíc. Nebo se to dá na volný trh a ten vyhoní cenu do astronomických výšin.

          1. V tom je právě výhoda syntetických paliv – přechod na ně obnáší nulový náklad na straně spotřebitele a minimální náklady v řetězci. Vše je tedy otázka výroby a i pokud by náklady na ně byly v krátkém horizontu desetinásobné a v dlouhodobém třínásobné, na ceně pro koncového spotřebitele se to projeví mnohem méně a vyplatí se to.

            Navíc existuje obrovský prostor pro změnu cenotvorby, uvědom si, že to co platíš u pumpy není cena paliva.

            Příklad – přidání 4% 10x dražšího syntetického paliva by aktuální cenu za litr zvedlo o cca 3,5 Kč. Buď to občan zkousne, protože se vyhne investicím a omezování elektromobilem, nebo to lze kompenzovat změnou daní. Stát sice přijde o část příjmů, ale ušetří gigantické náklady přechodu na elektromobilitu. Prostě se to vyplatí.

              1. V které fázi? Teď ani omylem. Za 30 let to možné je, za 100 let vysoce pravděpodobně ano.
                Ale teď také není nutné krmit 2 miliardy aut.

                Znova – přechod na syntetická paliva ja na rozdíl od elektromobility vysoce flexibilní a lze ho realizovat tržními prostředky. Zatímco elektromobilita vyžaduje revoluční změnu, zmaření obrovských investic, gigantické výdaje a v neposlední řadě implementaci totalitních režimů pro její prosazení.

                1. Mám tady takovou studii kterou si nechalo vypracovat letectvo ohledně E-fuel. Vyplývá z toho, že současná výroba elektřiny v Evropě by neutáhla ani nejnutnější letecké linky i kdybychom tady seděli potmě. Natož ještě auta.

                2. Věřím a určitě je to pravda. A zcela určitě to je zhodnocení současného stavu, nikoliv progrese na několik desetiletí.

                3. Jo, v budoucnu by to mohlo být reálné za předpokladu, že začneme stavět soláry a větrníky jak urvaní. Když ne tak dojezdíme a dolítáme.

                4. Tak ještě jednou 🙂 Nechal bych to na trhu. Což v totalitní EU může být trochu problém.

                5. Když to necháš na trhu tak si k E-palivu ani nečuchneš. To bude jen pro rozverné miliardáře do jejich jachet a Ferrari. Leda, že by sis to vyráběl sám po flaškách ze svých solárů. A to by tě asi nebavilo kdybys viděl, že já dojedu s EV 6x dál se stejným výkonem panelů.

                6. Nafta zustane jaka je, bude nove oznacena jako e-fuel a cena bude 2x tolik. Tak to vam preju, hloupy fanousci spalovaku. Nejlepe se da vydelat na blbcich.

                7. Cena litru nafty je cca 40 Kč, z toho 17 Kč tvoří daně, 4 Kč další náklady. Cena bez daní je tedy 19 Kč. Pokud se do této nafty přidá desetkrát dražší syntetická nafta (jako že není 10x dražší, ale jen pro příklad) v poměru 1:24, aby bylo dosaženo požadovaného celkového snížení emisí, stoupne cena o 8 Kč na výsledných 27 Kč.
                  Cena litru e-nafty tedy bude po započtení všech daní 50 Kč, což je růst o čtvrtinu, nikoliv dvojnásobek.
                  Pokud by se stát vzdal růstu příjmu z daní (např. DPH vypočtené ze spotřební daně) a spokojil se s celkovým stejným výběrem, úpravou spotřební daně by se cena mohla dostat na cca 48 Kč.

                  Následně by měl podíl syntetické nafty kopírovat její cenový vývoj – pokud cena klesne, zvýší se její podíl tak, aby víceméně zůstala zachována cenová hladina.

Napsat komentář