Štěchovická přečerpávací elektrárna prošla modernizací, funguje už 71 let

redakce - 23 Říjen 2018

Více než 70 let spolehlivě vyrábí ekologickou elektřinu vodní elektrárna Štěchovice, která byla od roku 1938 na 84,3. říčním kilometru budována jako součást stejnojmenného vodního díla - druhého článku tzv. vltavské kaskády. V letech 1992-1996 proběhla ve stejné lokalitě výstavba nové, moderní přečerpávací elektrárny, která využívá původní horní nádrž na Homoli a z velké části také původní ocelové přivaděče (průměr potrubí 1,7-2 metru, délka 590 metrů) i části elektrorozvodného zařízení.

V letech 1992-1996 proběhla ve stejné lokalitě výstavba nové, moderní přečerpávací elektrárny, která využívá původní horní nádrž na Homoli a z velké části také původní ocelové přivaděče (průměr potrubí 1,7-2 metru, délka 590 metrů) i části elektrorozvodného zařízení.
foto: ČEZ

Elektrárenský komplex doplnila ještě v roce 1947 spuštěná přečerpávací vodní elektrárna s dvojicí Francisových turbín a horní nádrží na vrchu Homole. V letech 1992-1996 byla zcela přestavěna na moderní přečerpávací vodní elektrárnu s jednou reverzní Francisovou turbínou o výkonu 45 MW. Nejstarší funkční a současně nejmenší přečerpávací elektrárna je vedle Dlouhých Strání a Dalešic jednou ze tří svého druhu v České republice.

Dlouhodobá odstávka na přečerpávací vodní elektrárně Štěchovice II je minulostí. Významný zdroj akumulující přebytečnou energii v soustavě prošel v uplynulých týdnech rozsáhlou opravou. Do současnosti vyrobila více než 2,4 miliardy kWh elektřiny, což by stačilo na pokrytí roční spotřeby zhruba jednoho milionu českých domácností.

Štěchovická přečerpávací elektrárna je nejstarší a nejmenší ze tří českých zdrojů tohoto typu (dalšími jsou Dlouhé stráně a Dalešice), přesto „na jeden zátah“ dokáže za 4 hodiny přeměnit půl milionu kubíků vody v téměř 5hektarové horní nádrži na kopci Homole ve 200 MWh elektřiny. Po třítýdenní odstávce je zdroj opět v plném provozu.

Vysoká hodnota přečerpávací vodní elektrárny Štěchovice spočívá v trvalé pohotovosti soustrojí, v rychlosti operativního najetí na plné zatížení za necelé 2 minuty, v nízké poruchovosti a vysoké účinnosti malého přečerpávacího cyklu 75,4 %.

Při něm je voda v čerpadlovém režimu uskladněna do horní nádrže a následně, v čase zvýšené spotřeby energie v síti, hnána v turbínovém cyklu tlakovým potrubím zpět do údolí. Za plného provozu se zde valí až 27 m3 vltavské vody za vteřinu – množství, které by zaplnilo klasický 50metrový bazén za 20 vteřin.

Uplynulé týdny žila štěchovická baterie na elektřinu nejen pravidelnou roční provozní odstávkou nutnou ke kontrole soustrojí v asi 40 metrů hluboké strojovně, došlo ale také na plánovanou opravu horní nádrže, kterou s elektrárnou spojuje 582 metrů dlouhý přivaděč.

„Specialisté se ve strojovně elektrárny věnovali kontrole vodních cest, zjišťování vad, kontrole tlakovzdušných zařízení, diagnostice a údržbě generátoru a transformátorů, řídicích systémů a ochran. Vedle toho bylo třeba provést sanační práce na hrázi horní nádrže. Bezpečnostní přeliv o třech polích s maximální kapacitou 25 m3/s je nyní opět připraven zvládat případné přeplnění horní nádrže,“ vrací se k hlavním bodům údržby Jaroslav Volník, vedoucí oddělení provozu vodní elektrárny Štěchovice.

tisková zpráva
Zpět na HybridPřidat komentář
Obrázek uživatele Kuk

Tam sem byl huvnitř a vez sem se lanovkou k nádrži :)

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // Jak vkládat odkazy bez registrace. Stačí vložit mezeru www. link.com www.freeghosn.com #freeghosn ‪#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬

Obrázek uživatele Jiří_Švarc

OT: Jen taková malá úvaha. Pouhých 10 % zisku E.ON by stačilo na 1000 nabíjecích míst a ovládnutí prakticky celého českého trhu i daleko do budoucna.

---

EV - tabulky, statistiky: https://bit.ly/2uU06PO

EON musí platit své manažery, nemůže cpát peníze do nějakých nabíječek. Nemyslím si, že EON bere svou úlohu v elektromobilitě tak vážně jako ČEZ. I když i ČEZ má velké rezervy, EON je na tom ještě hůř. Vždy když jedu okolo rozvoden, říkám si, že zrovna tady je spousta místa, je to hned u důležité silnice a stejně tu žádná nabíječka nevyroste. Nicméně i ČEZ by mohl postavit nabíječku u Temelína, vždyť tam mají docela slušný pozemek...

---

Citroen C-Zero 2012, Nissan Leaf acenta 2014

Obrázek uživatele Jiří_Švarc

Chápu, já se jen divím. Pokud počítáme, že pro nasycení trhu je potřeba zhruba stejně nabíjecích míst jako je čerpacích stanic (tedy zhruba 4000), tak jsou potřeba pouhé 4 miliardy, které se mnohonásobně vrátí. Co by za to dal třeba Shell, kdyby mohl ovládnout celý český trh za tyto peníze. V porovnání s benzínkou jsou náklady zlomkové (čerpací stanice vyjdou na desítky milionů) a nemusí se řešit spousta dalších věcí - obsluha, náklady na zásoby paliva a jejich uchovávání, náklady na zajištění bezpečnosti a mnoho dalšího.

---

EV - tabulky, statistiky: https://bit.ly/2uU06PO

Obrázek uživatele Radovan

Možná hloupá otázka, ale proč nestojí u každé vodní elektrárny Vltavské kaskády rychlonabíječka? Pokryl by se tak směr Praha - Rakousko a současně je tam v okolí co vidět.
Dobré příklady přece máme, třeba ČEZ Vodní elektrárna Hučák Hradec Králové https://www.evmapa.cz/cez-vodni-elektrarna-hucak. Sice jen 16A 230V, Mennekes Typ 2, ale alespoň něco.

---

Elektromobil Peugeot Ion nový od 4/2014, najeto 74 tis. km, od 5/2016 druhý ojetý Peugeot Ion pro ženu, najeto 29 tis. km (43 celkem), elektrokolo Agogs SilverGo od 10/2013, domácí FVE 3,6kWp od 9/2009, ohřev vody solárními panely Vaillant od 6/2010, permakulturní zahrada od 2017, vlastní studna od 1999, dřevodům sendvičový panel od 2000.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Když nestojí u Dlouhých strání v NP Jeseník, proč by ausgerechnet u Vltavy měla? Stavěli by na svém, není možné zabrat další věcné břemeno k cizímu pozemku tak co by se s tím dělali?

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Zrovna ve Štěchovidích by byla hodně platná :-D

U těch Dlouhých Strání jakbysmet. :)

Už jsme jim to před víc jak rokem psal, a výsledek ?
Stačí se podívat na mapu elektromobility čezu.

Nic, prázdno.

---

Fanda do elektromobilů, také prodej, montáž a instalace nabíječek EV a Fotovoltaických elektráren.
Najeto s EV 90 tisíc km.

Zatím vyrobím ze svých FVE víc něž spotřebuji doma, ve svém e-golfu a ostatní na mých nabíječkách, takže pokrytí spotřeby 100% OZE. Tak se snažte to alespoň dorovnat, já zase větším počtem svých stanic!
Nabíječky mám na EVmapa.cz - Rousínov, Pardubice, Bouzov, Moravská Třebová, Kroměříž, u Veselí nad Lužnicí, Bystřice pod Hostýnem, Karlovice u Bruntálu, Rýmařov, Ramzová, Stračov ..

Obrázek uživatele Kuk

Ale fuj přece nebudou dělat věci, které davají smysl. :)))

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // Jak vkládat odkazy bez registrace. Stačí vložit mezeru www. link.com www.freeghosn.com #freeghosn ‪#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬


EVMapa.cz - mapa nabíjecích stanicNabíječky elektromobilů CircontrolKariéra EVC GroupAutonabíjení.cz - vše pro Váš elektromobil