Toyota se svým závodním speciálem na kapalný vodík úspěšně absolvovala 24hodinovku Super Taikyu na okruhu Fuji v Oyamě v prefektuře Shizuoka. Vůz Corolla H2 spalující vodík se přitom nejtěžšího závodu vytrvalostní série účastnil pouhých 18 měsíců od zahájení svého vývoje.
Corola H2 byla nasazena do závodu jako první vůz na pohon zkapalněným vodíkem. Na okruhu Fuji absolvovala celkem 358 kol, což je vzdálenost rovnající se 1634 km. Je to zároveň pouhý rok poté, co Corolla H2 poprvé závodila na plynný vodík.
Toyota již podnikla další krok k dekarbonizaci prostřednictvím motoristického sportu. Hlavní výhodou kapalného vodíku je jeho delší dojezd. Jeho energetická hustota (energie na jednotku objemu) je přibližně 1,7krát vyšší než u plynného vodíku, což umožňuje vozu dojet o tolik dále.
Na rozdíl od plynného vodíku nevyžaduje kapalný vodík vysoký tlak, což umožňuje větší volnost při konstrukci nádrže a potenciálně otevírá více prostoru na zadních sedadlech. Nádrže musí mít válcový tvar, aby se síla při vysokém tlaku rovnoměrně rozložila. Na druhou stranu je obtížné udržet ultranízkou teplotu -253 °C, při které vodík zkapalňuje.
Použili motor pro spalování plynného vodíku
„Přestože jsme již spolupracovali s mnoha dodavateli, chtěli jsme získat více partnerů, abychom společně technologii zdokonalili a proměnili ji v něco významného. Doufali jsme, že si toho všimne více lidí a že se přihlásí o pomoc,“ uvedl asistent manažera oddělení vývoje vozidel GR Ryosuke Yamamoto, který se na vývoji podílel.
Vývojářský tým mohl použít motor vyvinutý pro spalování plynného vodíku, musel ale upravit nádrž, aby se vodíkové palivo udrželo v kapalném stavu. Bylo také zapotřebí několik nových dílů, včetně posilovacího čerpadla pro dodávku paliva, odpařovače pro ohřev paliva a jeho přeměnu na plyn a tlakové komory pro dodávku vodíku odpovídající sešlápnutí pedálu řidičem.
Vývoj vozů na spalování plynného i kapalného vodíku má pokračovat, aby se využily vlastnosti celého systému. Toyota zároveň hodlá do projektu zapojit co nejvíce partnerů.
zdroj: tisková zpráva
Kolik energie bylo potřeba vložit aby se vyrobilo to super vodikové palivo ?
Dneska už si na to „nikdo“ nevzpomene V roce 2011 dokončili cestu kolem světa a slibovali už v roce 2014 je budeme prodávat
Ja nezapomenu na TV dokument o této cestě Kde součastí expedice byla mobilní plnici stanice Nákadni vozidlo které převáželo vysokotlaký kompresor kteý když byl v provozu celý nákladní vůz vibroval
https://www.hybrid.cz/cesta-kolem-sveta-v-autech-na-vodik-mercedes-uspesne-skoncila/
V materiálech o Vodikové plnici stanici Vitkovice stojí
Musíme to dělat pomalu Jinak to strašně „žere“
3/ jedná se o specifický provoz s obrovskou úsporou energie na plnění aut vodíkem,
4/ úspora může činit až 70 % oproti energii potřebné k plnění vodíku u velkých stanic,
6/ následně se uspoří obrovské množství energie na chlazení pro dekompresi/plnění vozidla,
https://www.vitkovice.cz/otevirame-novou-vodikovou-stanici/a-364/
Debilita v praxi. Ztráta času a vyhazování peněz na mlácení klackem do mrtvýho koně.
ŠÍLENÝ H2MAX
BMW pred mnoha lety experimentovala s motory spalujici H2 a 2009 to ukoncili. Dalsi vyvoj predali prave Toyote. Nadrz je konstruovana tak, ze po 17 h bez odberu zacne kontrolovane odpousteni plynneho H2 pres katalysator, ktery ho premeni na H2O. Po 9 dnech se odpusti tolik H2, ze v nadrzi zustane jen natlakovany H2 a auto muze ujet 60km. Problemy delaly pistove krouzky, ktere propoustely smes H2 a vzduchu do klikove skrine a to zpusobovalo nekolik vybuchu. BMW melo sice spotrebu 3,6kgH2/100km, ale se zkapalnenim byl ekvivalent 13,3 l/100km benzinu. Cely H2 je nesmysl a jen oddalovani elektromobility.
vice zde. de.wikipedia.org/wiki/BMW_Hydrogen_7
Na rozdíl od plynného vodíku nevyžaduje kapalný vodík vysoký tlak…
Nádrže musí mít válcový tvar, aby se síla při vysokém tlaku…
Kapalný vodík vyžaduje teplotu blízkou absolutní nule. Jakmile teplota naroste, vodík změní skupenství na plynné se všemi důsledky, tj. v podstatě by se nádrž roztrhla, nebo by vodík unikl bezpečnostním ventilem. Co tedu znamená „úprava nádrže“? Chazení odpařujícím se heliem? Tak to bude sakra levný způsob.
Ješte bych doplnil, že uvedená teplota -253°C je jen 20°C od absolutní nuly. Chladit by se to dalo i vlastním vodíkem. Jak by narostla spotřeba netuším, ale jen samo zkapalnění je energeticky velmi náročný úkon. Celková účinnost takového systému je velmi malá. Proto se vodík nezkapalňuje, ale jen stlačuje.
Nadrz je konstruovana tak, aby v ni zustala po odpareni kapalne faze rezerva na dojezd 60km. To ale podminuje nejaky vyssi tlak, protoze pri atmosferickem tlaku by to na 60km nestacilo. Proto je paradoxne nizkotlaka tekuta faze a vysokotlaka plynna faze. Je to cele totalni paskvil jako vse co ted Toyota predvadi.
Je to tak, je to ještě větší hovadina než auta na vodíkový palivový články. Toyota udělá cokoliv jen aby lidi odradila od nákupu elektromobilů a slíbila jim holuba na střeše v podobě obskurních vodíkáčů se slibem tankování do 5 minut. :)))
Hm.
Hybrid 12.2.2022
Tým Teslička.cz úspěšně pokořil světový rekord z ujetí co nejvíce kilometrů elektromobilem za 24 hodin. Nový činí 2 877 km!
Tempem zelvy….
No ale těch 1500 km, co předvedla Toyota, by se dalo projet dost rychle. Je to zhruba polovina, no a protože ta Toyota to taky dala za 24 hodin, tak musela být 2x pomalejší, když ujela poloviční vzdálenost. Konkrétně asi 60km/h.
Tesla měla průměrnou rychlost 117km/h!
Jestli rychlost 160 a výše je podle vás rychlost želvy, tak ano.
obycejnej prepocet najetych km na hodinu je smesnych 120km za hodinu (2877km za 24 hodin), to ti prijde jako smesna rychlost? takovou rychlost v beznem provozu nedosahuji bezni ridici vesmes vubec, v CR kdys hoooodne jezdis po dalnici a dodrzujes rychlostni limity, tak jsi rad ze prumerna rychlost dosahne lehce nad 100km/h