Rychlovlaky jsou skvělou náhradou letecké dopravy i řešením nekonečných zácp na silnicích. Přesto nejsou dokonalé. Zastávky jsou to, co provoz rychlotratí zdržuje a prodražuje. Čína proto přichází s novým řešením: rychlovlak, který v zastávkách nezastavuje, přesto mohou cestující vystoupit.
Při provozu jakéhokoliv vozidla, ať už kolejového nebo silničního, je značná část energie potřeba k jeho rozjezdu. Neustálé brzdění a rozjíždění je velmi energeticky náročné, což dobře ví nejen například provozovatelé městských autobusů.
Navíc je ale zastavování a rozjíždění také časově náročné. V případě rychlodráhy se 30 zastávkami, kde na každé stráví vlak pět minut to znamená celkem 150 minut.
Rozhovor: Jan Maj, šéf divize Siemens Mobility, o budoucnosti železnice
Vědci z Číny proto přišli s vlastním zlepšovákem, který by měl rychlovlakům ušetřit značné provozní prostředky i čas. Nejlépe vše vysvětlí následující video:
Zjednodušeně jde o to, že jakmile se vlak přiblíží ke stanici, nastoupí si ti pasažéři, kteří chtějí vystoupit, do speciálního modulu. Ten se pak od rychlovlaku oddělí a dobrzdí do stanice.
Naopak ti, kteří chtějí do vlaku přistoupit, si nastoupí do modulu čekajícího ve stanici. Jakmile se vlak začne přibližovat, modul se rozjede, postupně dosáhne rychlosti vlaku a „zadokuje“ na něm. Cestující přestoupí do vlaku a stejný modul se pak použije pro vystoupení na příští zastávce.
Jednoduché, ale geniální. Jen poněkud obtížně proveditelné v praxi. Navíc výstupní kabina přilepená na střeše vlaku přidává značný aerodynamický odpor, čímž by se vytratil efekt ušetřené energie.
Lepšie by asi bolo využiť
Lepšie by asi bolo využiť prvý a posledný vagón. Museli by potom mať všetky vagóny vlastný pohon, teda neexistovala by lokomotíva.
Nápad je to geniálny.
Nápad je to geniálny. Trošku problematické vidím organizáciu presunu ľudí z/do modulu, vzhľadom na pomerne krátky čas, ktorý bude medzi stanicami (vďaka podstatnému skráteniu časových intervalov medzi zastávkami). Tam bude potrebné pripravovať skupiny ľudí na vystupovanie aj 2 zastávky vopred. Drobný technický problém bude hermetické uzatvorenie priechodov z/do modulu (pri rýchlosti okolo 100 km/h tam bude slušný prievan). Ale nápad je to zaujímavý a zaslúži si dopracovanie.
To je pěkná budoucnost,
To je pěkná budoucnost, již dnes ale návštěvníkům Číny doporučuji Gaotie Train (高铁), zatím nejrychejší s kolama, dnes ráno jsem vyzkoušel a jízda 347 km/h je zábavná. Maglev je sice jestě o 100 km rychlejší, ale asi se vzhledem k absurdní ceně nebude rozšiřovat…