Rozvoj elektromobility naráží na problém parkování a dobíjení v garážích

Elektromobilů je stále více a nyní se rychle musí přizpůsobit a připravit dobíjecí infrastruktura. A to včetně rezidenčních i kancelářských a průmyslových budov.

Rizika rychlého řešení představují zejména podzemní garáže, které je nutné projektovat od základu s ohledem na bezpečnost. Platná a na současný stav aktualizovaná legislativa ale chybí. 

„Jedním z největších rizik elektromobilů jsou baterie, které obsahují velké množství energie a v případě poškození mohou být nebezpečné. Jedním z rizik je vznik požáru, jež může vzniknout v důsledku poškození baterie nebo elektrického systému,“ říká Ondřej Mareček ze společnosti SSI Group. „Hašení elektromobilu s hořící baterií představuje daleko závažnější problém než hašení aut se spalovacím motorem. Boj s ohněm totiž může trvat několik dnů, je nutné postupovat velmi opatrně a použít speciální hasicí techniku i postupy,“ dodává. 

Legislativa, která by svými nařízeními reflektovala aktuální potřeby bezpečnosti elektromobilů, však stále ještě není v tomto bodě aktuální. V dubnu 2022 vznikl návrh vyhlášky, která by upravovala bezpečnostní standardy v garážích, mezi které patří například povinnost použití materiálu, který odolá požáru více než 90 minut, nutná přítomnost hasicích zařízení se stálým přívodem vody či termokamery směřující na každé dobíjecí místo a monitorující aktuální teplotu. 

Stále tedy není zcela jasné, jak mají vypadat bezpečné podzemní garáže pro elektromobily. A vlastníkům stávajících nemovitostí tedy hrozí milionové náklady na přestavbu garáží a developeři by mohli zvýšit ceny nových staveb.

Mezi doporučené pokyny v současnosti patří rozšíření parkovacího stání s nabíječkou na šířku 3,5 metru, tedy na velikost shodnou se šířkou parkovacího stání pro hendikepované. Doporučuje se také instalace požárních technologií, které požár signalizují, samočinně hasí a odvádějí z garáží zplodiny. Což vše samozřejmě prodraží.

Na rozdíl od legislativy základních podmínek je jasné, že je třeba dlouhodobě a v režimu 24/7 hlídat bezpečnost. Pro její kontrolu pak je kdekoli vhodné využít specializované dohledové centrum. „Dohledové a poplachové přijímací centrum, či jednodušeji dohledové centrum, představuje komplexní bezpečnostní systém, který v sobě spojuje nejmodernější technologie a perfektně vyškolené profesionály. Pokud nastane potenciálně nebezpečná situace, pracovníci dokážou na místo okamžitě vyslat posílení ostrahy, hasiče, zdravotníky i policii,“ říká Ondřej Mareček ze společnosti SSI Group. 

Výhodou je, že takové centrum spravuje několik budov a ušetří se tak personální a další náklady v každé jednotlivé budově. Má dokonalý přehled i díky analytickým kamerám a sensorům s umělou inteligencí. Dokáže tak efektivně sledovat a vyhodnocovat běžné poplachové události jako je pohyb osob ve střeženém objektu, funkčnost systémů, změnu teploty v hlídaném prostoru, například v serverovně a další mimořádné události.

zdroj: tisková zpráva

10 Comments on “Rozvoj elektromobility naráží na problém parkování a dobíjení v garážích”

  1. Je úžasné jaké kokotiny odpůrci EV vymýšlejí. Prý to mate mozek vysokou akcelerací a přitom to nedělá hluk. Jdu si koupit prášky na hlavu abych se nezbláznil.
    https://www.msn.com/cs-cz/zpravy/other/elektroauta-matou-mozek-pro%C4%8D-v-nich-lidem-b%C3%BDv%C3%A1-%C5%A1patn%C4%9B-%C4%8Dast%C4%9Bji-ne%C5%BE-v-b%C4%9B%C5%BEn%C3%BDch-vozech/ar-AA1cgVx5?ocid=msedgdhp&pc=EdgeStart&cvid=1d238a1f678b47438777ace2a7a88044&ei=11

    1. Ono se v těch EV obvykle snáze jezdí dynamicky a z toho může být někomu na blití.
      //youtu.be/jx5ni7YDtgo?t=616
      (11:28)
      Je tedy pravděpodobné, že by bylo stejně blbě i ve spalovači schopném srovnatelné jízdy. Je ale také možné, že řev motoru by v této situaci zaměstnával i jiné smysly, a proto by nebylo tolik času myslet na blití.

  2. ako je to?
    jedním z největších rizik elektromobilů jsou baterie, které obsahují velké množství energie a v případě poškození mohou být nebezpečné. Jedním z rizik je vznik požáru, jež může vzniknout v důsledku poškození baterie nebo elektrického systému

    horí viac nabitá, alebo vybitá batéria?

    horela niekedy a niekde batéria ktoránebola poškodená? deravý obal, …

  3. Todle je docela zajimavý problém.
    O tom, že EV se samovznítí min. 10x méně často než spalovací auta nikdo nepochybuje, ale nabíjení představuje jisté riziko u vozidle s Li-ion bateriemi. LFP problém nepředstavuje.
    Takže teď si nastavíme nějaké legislativní limity, v době kdy převažuje Li-ion chemie, ale aut je ještě málo. V době kdy nastane opravdový boom elektromobility, což bude řekněme 2028-2030, tak už budou převažovat solid state baterie. No a ty už žádné riziko představovat nebudou. Takže legislativa se bude muset měnit ještě jednou.

    1. Možná už by bylo na čase vypracovat podrobnou statistiku zahoření EV…
      Podle výrobce, bezprostředních příčin (nehoda, nabíjení, klidové stání), stáří a stavu baterie, zda byly zásahy do e-systemu, atd…
      Vím, že je to spousta práce, ale podkladů už je celkem dost.

Napsat komentář