Robotické konvoje šetří palivo

Roboti, kam se podíváš! Po robotických autech přicházejí robotické konvoje. Americká firma Peloton Tech testuje technologii, umožňující vysoce automatizovanou jízdu v konvoji nákladních automobilů. Cílem je zvýšit bezpečnost a významně ušetřit náklady za palivo.

Testované kamiony dodržovaly těsné rozestupy, bez rizika srážky.
foto: Peloton Tech

Robotické konvoje již testuje americká armáda. V Iráku a Afghánistánu se nákladní konvoje často stávaly obětmi nástražných výbušných systémů nebo ozbrojených útoků povstalců.

Výsledkem byly velké ztráty na životech. Robotické konvoje však dokáží minimalizovat v konvoji lidskou přítomnost a ochránit tak životy vojáků.

Peloton Tech kromě bezpečnosti ale sleduje i jiné cíle. Největší náklady (v USA 40 %) v kamionové dopravě tvoří palivo. Na spotřebu paliva nemá vliv ani tak hmotnost, jako spíše aerodynamický odpor vozidla.

Klasické „hranaté“ náklaďáky vynaloží až 50 % energie obsažené v palivu k překonání odporu vzduchu.

Jak z toho ven? Lze jít cestou vylepšování aerodynamiky vozidla, nebo použít známý, ale nebezpečný fígl – jízdu ve vzduchové kapse. Znají to jak odvážní řidiči osobních i nákladních vozidel.

Pokud jedeme těsně za velkým kamionem, dostaneme se do vzduchové kapsy vozidla před námi. Díky nízkému odporu vzduchu nám klesá spotřeba paliva i o několik desítek procent.

Robotický konvoj v akci.
video: YouTube

Peloton Tech využívá tohoto aerodynamického triku u svých robotických vozidel. Dlužno však dodat, že spíše než robotická vozidla se jedná spíše o vozidla s pokročilým tempomatem. V kabině nákladního vozu je vždy přítomný řidič.

Při testech v Nevadě Peloton Tech testoval dvojici kamiónů. Oba vozy mezi sebou bezdrátově komunikovaly a předávaly si informace o svých jízdních parametrech (rychlost, otáčky motoru, atd. ).

Druhé vozidlo navíc mělo na palubě jednoduchý radar pro kontrolu rozestupů. Řidiči se také mohli napojit na kamery druhého vozidla a sledovat situaci před nebo za vozidlem.

Kamiony se při jízdě pohybovaly s rozestupy 6 a 26 metrů. Díky elektronické provázanosti dokázali oba kamiony brzdit v tu samou chvíli, takže nedošlo ke kolizi.

V normálním případě člověku trvá zhruba 2 sekundy, než zhodnotí situaci (uvidí brzdná světla) a sešlápne brzdu. Při rychlosti 100 km/h vozidlo za 2 sekundy ujede 56 metrů.

Díky jízdě v páru vykazoval druhý kamion o 10 % nižší spotřebu. Druhé vozidlo také svou přítomností snižovalo turbulence za prvním vozidlem. Vedoucí kamion tak ušetřil 4,5 % paliva. Tedy zprůměrováno, oba kamiony ušetřily při jízdě v páru 7,5 % paliva.

Každé snížení spotřeby má obrovský vliv na celkovou spotřebu ropy i na náklady dopravních společností. Jen v Evropě jezdí asi 6,5 milionů těžkých nákladních vozů a ve Spojených státech 15 milionů nákladních vozů.

6 Comments on “Robotické konvoje šetří palivo”

  1. 100 km/h žádný kamion
    100 km/h žádný kamion neudělá, leda že by vytáhl pojistku omezovače. Samozřejmě jsou takoví, ale troufám si říct že 95 % řidičů by toto neudělalo, a jezdit bez dodržení povinné přestávky si taky v dnešní době troufne málo kdo. Sankce jsou fakt značné a i pro velkou firmu citelné. Ale hlavně v momentě kdy řidič přijde o papíry tak přichází o práci. Nechci se jich zastávat, i když je to moje bývalá profese a dodnes občas jezdím, ale většina řidičů náklaďáků se snaží rizikům vyhýbat. V každé skupině lidí se najdou magoři, kteří pak dělají špatné jméno ostatním a to jak mezi řidiči nákladních aut tak i mezi osobáky a obecně v jakékoliv profesi. Lidská blbost totiž není omezena profesí, státem nebo rasou 🙂 je nekonečná

      1. Staci magnet na cidle, ktery
        Staci magnet na cidle, ktery je umisten na prevodovce. Potom nefunguje omezovac a tachograf zapisuje ridici pauzu i kdyz jede. Jasne, ze to nepouzivaji pres den kdy jsou policajtu plne silnice, ale takto jezdi v noci. Pak se neni cemu divit, ze ridici maji pres den mikrospanek a zpusobi tezke nehody.

  2. Podle mě už u nás v ČR
    Podle mě už u nás v ČR jezdí kamiony s daleko dokonalejšími systémy. Nejenže se mi 2m za zadek nalepí kamion jedoucí 100 km/h, ale dokonce má zřejmě nějaké zařízení, které mu dává informace o pohybu lidí v prostoru před ním! Všiml jsem si totiž, že jen málokterý kamion v obci zpomalí. Ba dokonce obec využívá k předjíždění! Takže firma Peloton Tech je trochu pozadu.

Napsat komentář