Rekordy trhu elektromobilů – nejlevnější za 169 tisíc, nejdražší za pět milionů

Nejlevněji pořídíte Citroën C-Zero, jehož střední hodnota ceny je 169 000 Kč, za nejdražší elektrickou ojetinu naopak zaplatíte bez mála pět milionů korun.

Přestože elektromobily nepatří ani přes vysoké ceny klasických paliv a růst cen dalších komodit mezi nejžádanější alternativu ojetého vozu, v nabídce na českém trhu je těchto aut stále více. V září jich bylo v Česku inzerováno 382, tedy meziměsíčně o 16,8 % více.

Střední hodnota ceny těchto aut se zásadně liší. Zákazníci si v září mohli nejlevněji pořídit skoro devítiletý Citroën C-Zero za 169 000 korun, naopak nejdráž téměř nový Mercedes EQS za 4 994 000 korun. 14 % aut je značky Tesla. Vyplývá to z analýzy dat, kterou kontinuálně provádí skupina AURES Holdings, provozovatel sítě autocenter AAA AUTO a Mototechna. 

„Celkový podíl elektromobilů a plug-in hybridů na trhu v České republice, Polsku a na Slovensku je stále nízký, i když má značný růstový potenciál. Tento podíl se v Česku zvýšil z 0,14 % v roce 2017 až na 3,63 % v roce 2022, což znamená za toto období nárůst o 1 457 %. Významně roste i nabídka elektrických ojetin, která jen ve srovnání září se srpnem vzrostla o téměř sedmnáct procent. Nicméně poptávka neroste takovým tempem, jak by se očekávalo. V našich autocentrech poptávka po elektromobilech vzrostla meziročně zatím o 10 %,“ uvedl Petr Vaněček, provozní ředitel ve skupině AURES Holdings, která provozuje sítě autocenter AAA AUTO a Mototechna. 

TOP 5
Model Cena (medián)Nájezd na tachometruVěk (medián)
1.Mercedes EQS4 994 060 Kč100 km0,4
2.Audi RS e-tron GT3 811 500 Kč4 000 km0,4
3.Audi e-tron GT3 306 710 Kč60 050 km 0,6
4.Porsche Taycan2 954 500 Kč15 500 km 1,2
5.Mercedes EQE2 694 766 Kč5 995 km0,6

K 30. 6. 2022 bylo v České republice registrováno 12 183 elektromobilů, což představuje 27 % nárůst za posledních 6 měsíců (+ 2 597 vozů) a 88 % nárůst ve srovnání se stejným obdobím loňského roku (leden–červen 2021). Nejvíce nově registrovaných elektromobilů a plug-in hybridů v Evropě bylo v roce 2021 v Norsku (86 %), na Islandu (72 %), ve Švédsku (43 %), v Holandsku (30 %), Německu (25 %), Francii (19 %), Itálii (9 %) and Španělsku (8 %).

Podle konzervativního odhadu bude v České republice do roku 2027 jezdit téměř 95 000 elektromobilů a hybridů. V zářijové nabídce bylo inzerováno 382 elektromobilů s mediánovou cenou 903 145 korun. Ve srovnání s ostatními vozy jsou elektromobily nejdražší. Střední hodnota ceny hybridů je 689 900, dieselů 239 000 a benzínových aut 197 000 korun.

Nejdražším elektromobilem v nabídce byl v září jednoznačně letos vyrobený Mercedes EQS za 4 994 000 korun. Naopak nejlevněji se dal pořídit malý Citroën C-Zero s mediánovou cenou 169 000 korun, nájezdem 61 000 km a ve věku 8,9 roku.

„Tento model se začal vyrábět již v roce 2010 a svojí velikostí je ideální na cesty po městě, protože s ním snadno všude zaparkujete, ale zároveň v něm mohou pohodlně cestovat čtyři osoby. U nového vozu byl normovaný dojezd uváděn 150 km, při stáří skoro devět let musíte počítat s dojezdem okolo 85 km, což je na popojíždění dostatečné. Vůz je navíc vybaven funkcí supercharger, díky čemuž ho nabijete před obchodním centrem za 25 minut, doma pak za pět hodin,“ doplnil Vaněček. Nejvíce elektromobilů v zářijové nabídce bylo model Škoda Enyaq se střední hodnotou ceny 1,6 milionu korun a nájezdem 10 000 km, dále Tesla Model 3 ve věku 1,6 roku za 1 307 000 Kč nebo 7,3 roku stará Tesla Model S za 1 049 000 Kč.

zdroj: tisková zpráva

16 komentářů u “Rekordy trhu elektromobilů – nejlevnější za 169 tisíc, nejdražší za pět milionů”

  1. Teoretické kecy.
    Například iMiev a jeho klony. Jsou to auta stáří 10 let. Normovaný dojezd 150 km, je tak z říše snů, protože je podle staré metodiky.
    Auto má cca 13,5 kWh vyžitelné kapacity baterie. Takže s lehkou nohou to najede 100 km (bez topení).
    Také akumulátory, tím jak jsou malé jsou více namáhané. Při nájezdu okolo 100 tis (u mnoho majitelů dříve pokud hojně využívali DC nabíjení) začínají projevy degradace baterie v podobě rozsvěcení želvy při akceleraci, snížení dojezdu na 60-70 km a hlavně rapidního zpomalení DC nabíjení, kdy to po startu nabíjí jen pár minut 40kW a pak to rapidně začne padat pod 20kW. Takže za 25 min rozhodně nenabijete.
    Také je potřeba říci, že v zimně se dojezdy dají zhruba podělit dvěma. Takže najedete bezpečně tak 30-35 km. Jediná výhoda je v tom, že je použito teplovodní topení, takže není problém doplnit nějakého bufíka.
    A křivka degradace baterie není rovnoměrná. Ke konci životnosti se degradace bude už jen zrychlovat.
    Reálná cena je dle mého u 10 let starého C-Zera tak na polovině z uváděné ceny vzhledem k užitné hodnotě vozu. (1/2 ceny je tak podle mě reálná cena všech v současnosti nabízených elektrovozů, nových nebo bazarových)

    Jinak je to fajn auto, jednoduché, bez otravných asistentů. Na to jak je malé, tak je neskutečné, co se do něj dá nacpat, protože je vysoké.
    Jediná vada na kráse je, že není možné koupit náhradní články baterie.
    To je největší kámen úrazu. Mělo by být garantováno, že budou dostupné 25 let po ukončení výroby vozu.

    Mám doma i 25 let staré TDI a stále na něj vše co potřebují koupím. Nevidím důvod, proč něco vyhazovat, když to funguje.
    Ale na slavý 10 let starý elektromobil nekoupím hlavní díl, který se nejvíce opotřebovává. Tedy koupím, ale pouze celou baterii, která tak 8x překoná reálnou hodnotu vozu.
    Nedělám si iluze, že s dostupností jednotlivých článků to bude u současné produkce úplně to samé.

    Takže místo jednoduché opravy auta, bude auto odsouzené do 15 let k sešrotování i když bude jinak zcela OK, kromě baterek a budu si mouset pořídit nové.
    Ekologie jak sviňa. Zrovna elektromobil je vůz, který má emisní třídu zhruba stejnou jako o 10 let novější elektromobil. Takže by se v rámci ekologie jeho provoz měl udržovat do doby, dokud toho bude schopný samotný skelet karoserie.

    1. Já koupil manželce v 2015 za podobnou cenu (150 tis.) malé spalovací auto s automatem, stáří 7 let, a mám klid. Nemusím řešit, že to (na rozdíl od těch krabic od bot) v zimě nedojede ani do Tesca a zpátky. Jednou za dva roky jedu na STK, u toho nechám vyměnit olej a to je celá údržba. Pravda, náklady na km jsou vyšší než u toho malého EV, ale za ty problémy s baterkou a dojezdem, rychlou degenerací, problémy s dobíjením, atd. mi to nestojí. Když už EV, tak něco spolehlivějšího a novějšího, modernějšího. Ale to zas je o jiných penězích.

      1. A přesně takto se zachová 99% lidí.
        Já IONa kupoval v roce 2018 s 50 tis km za 210 tis + 15 tis bufíka. No jako něco už si odsloužil protože dřív jsem jezdil hodně. Teď to má k dispozici otec a na ty jeho couračky 1km do krámu, 5km na houby to je úplně ideální auto, protože nehuntuje studený spalovák.
        Ale nikdo rozumný za auto na takové použití nedá 160 tis. Má najeto 100 tis a ještě jezdí. Ale právě to rychlonabíjení je už napd a dojezd je někde s lehkou nohou 70-80 km na trase kde to znám, takže jí dokážu projet se spotřebou okolo 11kWh.
        To můžu koupit nějakou ojetinu za 30 tis a za zbytek budu mít doživotní zásobu náhradních dílů, servisu, paliva a ještě zbude.

Napsat komentář