První skutečně rychlonabíjecí stanice otevřena v Praze

Pražská energetika ve spolupráci se společností ABB otevřela přímo ve svém sídle první rychlonabíjecí stanici v pravém slova smyslu. Stanice je určena všem uživatelům elektromobilů, kteří si tak můžou v rámci projektu Praha elektromobilní dobít své vozidlo zdarma, a to během několika málo minut.  

foto: MPR

S otevíráním nabíjecích stanic se v poslední době doslova roztrhl pytel, nicméně zde je poprvé ve hře stejnosměrná nabíječka s výkonem 50 kW komunikující dle standardu CHAdeMO. Elektromobily Citroen C-Zero, Peugeot iOn, Mitshubishi i-MiEV nebo Nissan Leaf lze díky kompatibilitě nabíjet s dosud neuvěřitelnou rychlostí.

Výrobce ABB uvádí, že v nejběžnější situaci, kdy je potřeba doplnit energii z úrovně 25% – 80%, zabere celý proces u Citroenu C-Zero pouhých 15 minut, což je doba srovnatelná s pobytem u klasické benzínové stanice.

ABB Hermes v PREfoto: MPR

Zajímavou ilustrací nelineárního průběhu nabíjení elektromobilu C-Zero jsou následující údaje. Pokud je baterie úplně vybitá a řidič si vystačí s 80% kapacity, potom se zdrží pouze o 10 minut déle, tedy 25 minut. Úplně jiná situace však nastává v případě, že chce „natankovat plnou“ z 80%. Tato časově nejnáročnější fáze totiž zabere těžko uvěřitelných 50 minut.

ABB Hermes v PREfoto: Hybrid.cz

Pražská energetika šla do projektu v rámci testování různých druhů nabíjecích stanic, kterých by po celé Praze měla mít do konce roku 22, a proto si může dovolit provozovat stojan bezplatně. Nabíjecí stanice ABB Hermes 1.0 o výkonu 50 kW instalovaná v ulici Na Hroudě se tak stala nejvýkonnější nabíjecí stanicí na území hlavního města.

11 Comments on “První skutečně rychlonabíjecí stanice otevřena v Praze”

  1. Pan Bursík stejně jako
    Pan Bursík stejně jako naši zákonodárci myslí Ipekro úúúplně na něco jiného. Než dotovat elektromobily a eliminovat množství znečištění způsobené provozem motorových vozidel, tak raději podpoří fotovoltaiku a tuto štědrou „malou domů“ pak časem náš „geniální“ ministr financí v tichosti přesune na bedra spotřebitelů elektrické energie. Je to hnus velebnosti. Soudruzi v Číně by ty jejich tunely definitivně vyřešili veřejně pro výstrahu ostatním parazitům. Asi to má něco do sebe 🙂

    1. Jeden stojan na
      Jeden stojan na rychlonabíjení CHAdeMO přijde od švýčarské firmy ABB cca 250tis. + připojení . Takže kupovat si ho domů nemá smysl,ale majitelé čerpacích stanic by do toho jít mohli – kdyby chtěli. Myslím,že zájem o dobíjení by byl, i kdyby prodávali proud s 100% ziskem.

  2. Osobně jsem u této
    Osobně jsem u této nabíjecí stanice „tankoval“ C-Zero. Kapacita baterie před nabíjením 30%. Na 80% nabito za 26 minut. Že by šly hodiny na nabíjecím stojanu pomaleji než v technických datech nabíjecí stanice. Ale to je dnes zřejbě běžné, spotřebitel si přeje být klamán. Ale jinak všechna čest, je to rychlejší než standardní nabíjení ze zásuvky 16A/230 VAC.

    1. Jednak servis svolával tato
      Jednak servis svolával tato auta ke kontrole počítače monitorující nabíjení protože ukazoval chybně. Nevím,jestli jste na tom byl. Takže mohou být rozdíly.
      No a rychlejší to musí být ,když tam teče přímo do baterek 50A, místo 9A při domácím nabíjení.

  3. škoda, že není uvedeno
    škoda, že není uvedeno jakým způsobem komunikuje a zda, nabíječ s vozidlem, jaké terminály jsou použity, zda lze použít i dosavadní evropský standart Marechal apod. Tedy zda lze nabít vozidla PSA, kterých tu jezdí drtivá většina.
    ELEKTROMOBILY – o.s.

    1. Dotací na nákup
      Dotací na nákup elektromobilu se tady asi nedočkáme,ale stačilo by ,kdyby alespoň pan Bursík myslel na infrastrukturu.Víte co by to udělalo,kdyby z prodeje emisních povolenek (cca 20 miliard) vyčlenil 1 miliardu na stavbu rychlonabíječek pro používané standardy zásuvek na hlavních tazích a větších měst?

Napsat komentář