Asociace elektromobilového průmyslu (ASEP) a příznivci elektromobility podporují přítomností svou a svých elektrovozidel ekologické přístupy k životu, jehož je čistá doprava nedílnou součástí. Stejně jako v minulých letech se zúčastní i celostátní akce Noc vědců. Letos s tématem „Elektromobilita Všemi SMYSLY“. Komentované ukázky proběhnou na parkovišti a okruhu v areálu VŠB-TUO, budova CPIT, u historicky první nabíjecí stanice VŠB-TUO.
Tajemná, nedostižná a komplikovaná. I tak na vás může věda působit, ale ne, když je Noc vědců. Noc, kdy vám věda a vědci ukážou svou pravou tvář. Hmat, sluch, čich, zrak a chuť — pět starých dobrých známých. Co na ně ale říká šestý smysl? Nebo zvířata a rostliny? A co všechno o nich umí prozradit věda? Otevřete nové dimenze vnímání, dejte věcem jiný rozměr a rozviňte všechny smysly, budete je totiž potřebovat.
Elektromobil není slyšet, při jízdě nezanechává zápach a jedy, nedělá vibrace, při velkém zrychlení můžeme zažít přetížení podobné startu rakety. O krásných křivkách většiny vozidel nemluvě. Zažijte tichou a pohodlnou jízdu ve skutečných elektromobilech, které budete moci i řídit. Nebudou chybět pro děti a mládež hoveboardy a elektrovozítka. Přijďte si prohlédnout prototypy elektromobilů KAIPAN VoltAge, 415, různé typy baterií, jednotek dojezdu s vodíkovým palivovým článkem. Představíme vám také dovednosti soutěžního týmu H2GP a prototyp soutěžního vodíkového hybridního vozidla roku 2022.
SOUVISEJÍCÍ: Dny NATO: kromě bombardéru B-52 budou k vidění i elektromobily Škoda
Program si pro vás připravili od 17 do 22 hodin doc. Ing. Bohumil Horák, Ph.D. z Katedry kybernetiky a biomedicínského inženýrství Fakulty elektrotechniky a informatiky a Ing. Radovan Burkovič z Asociace elektromobilového průmyslu ASEP. V rámci něj můžete navštívit i dvě krátké přednášky na témata:
– Historie elektromobility od 17:00 do 17:30 hodin, budova CPIT, posluchárna C112, doc. Horák – Elektrická vozidla tu byla dříve než spalovací. Na přelomu 19. a 20.století jich jezdilo řádově více než parních a spalovacích. Přičemž všechna soupeřila s koňmi a parní železnicí. Už v té době byly nabíječky jak v rodinných domech, tak i veřejné, dokonce existovaly výměnné stanice baterií kus za kus. Bohužel šlo o těžké olověné baterie s malou kapacitou a dojezdem. Nález ropy, vynález elektrického startéru pro spalovací motory a jejich sériová výroba způsobily, že spalovací vozidla zlevnila a převažují. První pokusy o návrat elektromobilů s modernějšími bateriemi NiCD či NiMH byly úspěšně zabity samotnými tvůrci z řad spalovacích automobilek v obavě o změnu. Až nástup legendární Tesly okolo roku 2010 a rozvoj malé elektromobility (kola, koloběžky, vozítka) s novými bateriemi na bázi lithia umožnily dnešní boom. Prosadí se elektromobily v 21.století?
zdroj: tisková zpráva