Elektromobily se ve Spojených státech teprve začínají prodávat. V americkém Senátu už se ale objevují návrhy, které chtějí po majitelích elektrických aut pravidelný roční $100 poplatek. Ten má jít na údržbu silnic.
Silniční infrastruktura je ve Spojených státech udržována (nijak zvlášť dobře, jak přiznávají sami Američané) právě z daně z pohonných hmot. Ta se v jednotlivých státech unie výrazně liší, viz. obrázek.
Elektromobily žádné pohonné hmoty nepotřebují. Jezdí na elektřinu. A to je právě kámen úrazu. Podle Mary Margaret Haugen, předsedkyně dopravní komise senátu, je to nefér.
„Elektromobily budou jezdit na dálnicích společně s dalšími auty. Jedním z aktuálních problémů naší země je údržba stávající silniční sítě. Věříme, že majitelé elektromobilů by měli zaplatit svou část,“ komentovala Haugen.
Navrhla proto americkému senátu zákon číslo 5251, který po majitelích elektrických aut požaduje roční poplatek 100 dolarů. Jde tak ale proti veškerým snahám současné americké vlády o podporu elektromobility.
Saudské Arábii podle USA dochází ropa, krize už příští rok?
Leden 2011: prodáno 321 automobilů Chevrolet Volt a 87 Nissan Leaf
Bývalý šéf Shellu: cena benzinu v USA brzy překročí 5 dolarů
Nabízí se navíc srovnání s běžnými benzinovými auty. Ta podle washingtonského ministerstva dopravy v průměru přispějí na slilnice 204 dolary ročně skrze státní daň z pohonných hmot. Ta je 37,5 centu na galon (navíc existuje ale ještě federální daň, která je už od roku 1993 stejná – 18,4 centu). Výpočet vychází z toho, že běžné auto ve státe Washington běžně najezdí 12 000 mil za rok.
Jenže i polovina téhle částky je pro elektromobily až příliš. Elektromobily mají dnes dojezd max. 150 km. Jsou určeny jako druhá auta do rodiny, pro objíždění nákupů, vyzvedávání děti ve škole, ale k žádným dlouhým výletům. Je jasné, že najednou mnohem méně.
Navíc, proti běžným automobilům výrazně méně škodí svému okolí z pohledu hlučnosti a emisí.
Pokud by zákon byl schválen, znamenalo by to pro státní kasu v roce 2013 příspěvek zhruba 400 000 dolarů. V roce 2015 asi 1,9 milionu – odhady jsou založeny na rostoucím počtu prodaných elektrických aut.
Pro srovnání, na příští dva roky má washingtonské ministerstvo dopravy přiděleno rozpočet 6,9 mld. dolarů!
A co, bude to jak par let za
A co, bude to jak par let za komunismu, byla take platana dan ne v benzinu, ale rocne za auto. Takze se k tomu pouze vratime, kazde dostane krabicku, ktera bude delat mitne, ale na vsech cestach. A na konci roku to zaplatime, nebo to bude jak plyn, mesicni pausal, a na konci roku bude doplatek-nedoplatek.
Pokud si nekdo myslel, ze tato situace nenastane ja mimo. Politici potrebuju z neceho rozkradat.
mam pocit ze uz teraz
mam pocit ze uz teraz platime z miezd tolko dani ze by z toho v pohode mali zaplatit vsetok verejny zaujem. problem vidim skor v statnych zamestnancoch ktori v podstate nic nerobia iba administrativu pre administrativu.
Niekde v británii robili pokus, vymisleli v institucii jedno vymyslene administrativne miesto, vratili sa po tusim roku a skontrolovali to, zistili ze za to kratke obdobie vznikla cela komplexna administrativa ludi prepletena do celej firmy, ktora fungovala sama pre seba a posobila nepostradatelne.
Minimalne obecne cesty su verejny zaujem dostatocne zaplatitelny uz z doterajsieho vyberu, keby nebol motorizmus nevyhnutelny a mi by sme neboli jeho rukojemnici, ani by si ohladne dani neskrtli. Vid elektronicke myto, tecie tak do toho systemu niekolko nasobne viac penazi, avsak cely prebytok oproti povodnemu ide len do chodu systemu.
Nehovoriac o tom ako neumerne to zatazilo uplne kazdeho v retazi a tento nekonecny kolotoc navysovani dani to cele v skutocnosti poskodzuje.
No každý státní
No každý státní zaměstnanec nedělá jenom papírování! Třeba dopravní policista je celý den venku a administraci dělá jen posledních 30minut!!!! Hasiči jsou na zásahy taky venku!!!
Když nikdo nic nedělá a státní zaměstnanci berou jen peníze, tak proč to nejdeš taky dělat???
policajtov, hasicov, a spol.
policajtov, hasicov, a spol. ktori sa nevenuju byrokracii povazujem za vereny zaujem. prvu vetu som mal napisat jednoznacne v tomto duchu, no netusil som ze niekomu stupnem na kurie oko ked si vetu a text zjednodusim. Vyznamovo ide o to co je pisane dalej.
Platit budeme vždy !!
Platit budeme vždy !!
Snad si někdo nemyslí, že si státní kasa nechá ujít příjmy od motoristů. Je úplně jedno, na co budeme jezdit ( benzín, nafta, LPG, elektřina nebo suché listí ), stát si vždy najde cestu, jak nám to zdanit.
Je úplne naivné
Je úplne naivné očakávať, že používanie ciest bude pre kohokoľvek zdarma.
U elektriny ako „paliva do vozidiel“ je ale tá výhoda, že ju môžem platiť v rámci faktúry pre celú moju domácnosť, tak som zvedavý, ako sa s tým vysporiadajú daniari.
Tu ale nejde vôbec o to, aby národ jazdil zdarma, ale o lepšie využitie energie, ktorú tak draho vyrábame a v tom sú
elektromobily bezkonkurenčné, nehovoriac o možnosti vyrobiť energiu pomocou obnoviteľných zdrojov.
No ale nezúfajte, úradníci zdania aj Slnko…
a je to tu. ak to teda bude
a je to tu. ak to teda bude takto, elektromobil nechcem.
no nadhera 🙂
v USA zrejme
no nadhera 🙂
v USA zrejme nevi co chcou, podporovat elektromobilitu anebo ne? 😀