Spoléhat na názor automobilových manažerů může být poněkud ošidné. Často se totiž zásadně mýlí. Konec dealerů by ale bezesporu spousta zákazníků uvítala.
foto: KPMG
V budoucnu nebudeme rozlišovat mezi osobní a nákladní dopravou, domnívá se 6 z 10 automobilových manažerek a manažerů. Je tedy podle nich zásadní soustředit se na infrastrukturu a vyvinout nový „ekosystém“. 8 z 10 šéfů automobilek uznává, že kvůli tomu budou muset upravit svůj byznys model.
Jsou přesvědčeni, že nastane posun od tradičních prodejů směrem k poskytování mobility jako služby. Lídrem se stane ten, kdo nabídne nejlepší zákaznickou zkušenost a podaří se mu skloubit lokalizační faktory, potřebnou infrastrukturu a technologie. Ostatním zbude role subdodavatele. Vyplývá to z 20. ročníku průzkumu.
Tradiční hromadná doprava se bude muset přizpůsobit
Šéfové automobilek jsou optimističtí, pokud jde o schopnost řídit nové služby mobility. Podle Jana Linharta z české kanceláře KPMG bude ovšem pro tradiční hráče velmi náročné soupeřit s technologickými giganty v oblasti softwaru:
„V roce 2018 byla tržní kapitalizace 15 největších technologických společností 5x větší než u padesátky nejvýznamnějších hráčů automobilového trhu. Automobilky budou muset v budoucnu s IT společnostmi spolupracovat. Podle průzkumu v to věří i jejich šéfové – dva ze tří nechtějí soutěžit, ale jsou pro vzájemnou spolupráci. Ostatně již dnes jsme svědky soupeření o multimediální panely nových automobilů.“
Změny se mohou dotknout i veřejné hromadné dopravy – 77 % dotazovaných předvídá, že tradiční veřejná hromadná doprava během deseti let ustoupí individuálním, multimodálním formám přepravy.
Šéfové automobilek mají obavy ze souběžného provozu autonomních aut s vozidly řízenými člověkem: sedm z deseti z nich se domnívá, že by autonomní vozy měly kvůli bezpečnostním rizikům jezdit jen v zónách jim určených.
Největší šance uspět v nových podmínkách na trhu má podle šéfů automobilek Toyota, podle 60 % dotazovaných její podíl na světovém trhu v příštích pěti letech poroste. Následují ji BMW a Tesla, kterým se bude dařit podle 57 %, resp. 52 % respondentů. Zajímavé je, že Tesle příliš nevěří samotní Američané, u nichž se umístila až na 10. místě s 45 %.
Počet dealerství prudce klesne
Ačkoliv signály z trhu naznačují, že automobilový sektor v Číně i Evropě čeká ochlazení, šéfové se o své zisky neobávají. 7 z 10 z nich se domnívá, že počet transakcí v následujících letech výrazně poroste, optimismus panuje zejména v Číně, která si ukrojí největší podíl.
„Zisky automobilek budu mít spíše klesající tendenci, globální trhy se ochlazují a podmínky na trhu budou stále těžší. Obzvláště pro ty, co nebudou rychle reagovat a připravovat se na technologické změny,“ doplňuje Jan Linhart.
Výsledky průzkumu potvrzují složitou situaci, ve které se nacházejí koncoví prodejci. Do roku 2025 by se měl počet dealerství snížit o 30–50 %. Osm z deseti dotazovaných vidí šanci pro prodejce v jejich proměně na servisy, autobazary nebo místa, kde se zákazníkům dostane kvalitní zákaznické zkušenosti.
v inej diskusii prevládal názor, že auto, ktoré si
v inej diskusii prevládal názor, že auto, ktoré si „nevyskúša, neposadí sa doň, neprevezie sa, by NIKDY NEKÚPIL.
moja skúsenosť z dávneho minula, resp i dneška je iná – od kolegu, známeho, inde som si vypožičal manuál, príručku, ktorá sa prikladala (menej ako50 strán). opakovane som ju čítal a učil sa. v mototechne (dnes dealer) som sa stretol s pracovníkom, ktorý k autu priniesolkľúčik a hľadal kam patrí (autá mali „zámok“ na rôznych miestach – vpravo i vľavo od volantu i v strede palubnej dosky!), hľadal ako sa radí, odviezol ma k benzínke, kde som natankoval, vrátili sme sa späť a zaplatil som, prevzal faktúru. nik mi o aute nevedel povedať nič. a auto sa nedalo vopred pozrieť, pretože sa kupovalo vtedy, keď ho zložili.
a rovnako je to i dnes, keď sme obchádzali salóny (zistiť, či manželka nastúpi/posadí sa bez problémov) manželka mi povedala, že viem oveľa viac ako „predajca“.