O krok blíže: Baterie v karosérii

Švédové před pár lety představili koncept elektromobilu, jehož baterie funguje jako baterie. Projekt si kladl za cíl zmenšit hmotnost a zvýšit dojezd elektromobilů. Na projektu se stále pracuje, ale na komercializaci „superkarosérie“ si ještě nějaký ten pátek počkáme.

Kompozitní díly auta mohou fungovat jako baterie; ilustrační foto
foto: BMW

Kompozitní díly, ba celé kompozitní karosérie se v moderních automobilech uplatňují čím dal častěji. Zářným příkladem je BMW i3, jehož karosérie je kompletně slepená a slisovaná z kompozitních dílů CFRP (Carbon-Fibre-Reinforced Plastic).

Kompozitní díly se vyrábí z karbonových tkanin, které se pomocí tepla a tlaku spečou dohromady. Technologie výroby kompozitních dílů tak, na rozdíl od klasické karosérie, dokáže vytvářet nejrůznější vícevrstvé struktury.

Využití? Automobilka Volvo pracuje na speciální tenké a ohebné baterii, kterou lze vkládat do nejrůznějších kompozitních dílů auta. Baterii lze umístit například do víka zavazadlového prostoru nebo do přední kapoty.

Baterie ve víku zavazadlového prostoru je schopná zastoupit klasickou 12V baterii, a to s 50% úsporou hmotnosti. Podle propočtů Volva navíc důsledné uplatnění této technologie umožní snížení hmotnosti elektromobilů o 15 %.

Švédové, konkrétně KTH Royal Institute of Technology, však přišli s pokročilejším řešením – odvolávající se na původní vizi „bateriové karosérie“. Inženýr Eric Jacques tvrdí, že vodivá uhlíková vlákna kompozitních dílů mohou sloužit nejen jako materiál karosérie, ale také přímo jako elektroda v li-ion bateriích.

„Cílem našeho výzkumu bylo vyvinout strukturální baterii složenou z multifunkčních materiálů, které současně snášejí mechanické zatížení a ukládají elektrickou energii,“ říká Eric Jacques, výzkumník Leteckého a vozového inženýrství na KTH. „To může mít za následek snížení hmotnosti vozidla na elektrický pohon.“

Budoucí kompozitní díly mohou mít v mikrostrukturách ukryté lithium. Přitom základní uhlíkové vlákno se bude chovat jako dobrý vodič – elektroda. Podle Jacquese, testovaný kompozitní materiál měl vynikající mechanické vlastnosti, byl lehký a měl souvislý povrch.

Každopádně na první komerční produkty – autodíly fungující jako baterie, si ještě nějakou dobu počkáme. „Výzkumný projekt prokázal velmi dobré výsledky, ale je třeba na něm ještě pracovat, než předvedeme hotovu baterii,“ vysvětluje Jacques.

Výzkum není jen o ukládaní energie, ale také o mechanických vlastností baterií. Vědci potřebují testovat odolnost v čase, bezpečnost při nehodách nebo také způsob, jak jednotlivé díly/baterie zapojit do elektrického okruhu vozidla.

10 komentářů u “O krok blíže: Baterie v karosérii”

  1. Mě se tyto novinky vždy
    Mě se tyto novinky vždy velice líbí, obzvlášť v kontextu toho když si člověk uvědomí kolik stovek či tisíců inženýrů a vědců posledních 20let makalo na tom, aby jsme měli dnes Li-ion články alespoň na takové úrovni jaké jsou (rozuměj mohlo by to být lepší) a pak přijde nějaký tým s výstupem:

    „výzkumný projekt prokázal velmi dobré výsledky, ale je třeba na něm ještě pracovat, než předvedeme hotovu baterii“, který se dá přeložit jako potvrdilo se sice, že to funguje, ale je to prakticky nepoužitelné a pokud vůbec někdy bude tak ne v dohledné době a dohledném množství utracených peněz.

Napsat komentář