Švédové před pár lety představili koncept elektromobilu, jehož baterie funguje jako baterie. Projekt si kladl za cíl zmenšit hmotnost a zvýšit dojezd elektromobilů. Na projektu se stále pracuje, ale na komercializaci „superkarosérie“ si ještě nějaký ten pátek počkáme.
foto: BMW
Kompozitní díly, ba celé kompozitní karosérie se v moderních automobilech uplatňují čím dal častěji. Zářným příkladem je BMW i3, jehož karosérie je kompletně slepená a slisovaná z kompozitních dílů CFRP (Carbon-Fibre-Reinforced Plastic).
Kompozitní díly se vyrábí z karbonových tkanin, které se pomocí tepla a tlaku spečou dohromady. Technologie výroby kompozitních dílů tak, na rozdíl od klasické karosérie, dokáže vytvářet nejrůznější vícevrstvé struktury.
Využití? Automobilka Volvo pracuje na speciální tenké a ohebné baterii, kterou lze vkládat do nejrůznějších kompozitních dílů auta. Baterii lze umístit například do víka zavazadlového prostoru nebo do přední kapoty.
Baterie ve víku zavazadlového prostoru je schopná zastoupit klasickou 12V baterii, a to s 50% úsporou hmotnosti. Podle propočtů Volva navíc důsledné uplatnění této technologie umožní snížení hmotnosti elektromobilů o 15 %.
Švédové, konkrétně KTH Royal Institute of Technology, však přišli s pokročilejším řešením – odvolávající se na původní vizi „bateriové karosérie“. Inženýr Eric Jacques tvrdí, že vodivá uhlíková vlákna kompozitních dílů mohou sloužit nejen jako materiál karosérie, ale také přímo jako elektroda v li-ion bateriích.
„Cílem našeho výzkumu bylo vyvinout strukturální baterii složenou z multifunkčních materiálů, které současně snášejí mechanické zatížení a ukládají elektrickou energii,“ říká Eric Jacques, výzkumník Leteckého a vozového inženýrství na KTH. „To může mít za následek snížení hmotnosti vozidla na elektrický pohon.“
Budoucí kompozitní díly mohou mít v mikrostrukturách ukryté lithium. Přitom základní uhlíkové vlákno se bude chovat jako dobrý vodič – elektroda. Podle Jacquese, testovaný kompozitní materiál měl vynikající mechanické vlastnosti, byl lehký a měl souvislý povrch.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
Setrvačník KERS v automobilech Volvo
Každopádně na první komerční produkty – autodíly fungující jako baterie, si ještě nějakou dobu počkáme. „Výzkumný projekt prokázal velmi dobré výsledky, ale je třeba na něm ještě pracovat, než předvedeme hotovu baterii,“ vysvětluje Jacques.
Výzkum není jen o ukládaní energie, ale také o mechanických vlastností baterií. Vědci potřebují testovat odolnost v čase, bezpečnost při nehodách nebo také způsob, jak jednotlivé díly/baterie zapojit do elektrického okruhu vozidla.
Nápad zajímavý, ale
Nápad zajímavý, ale zajímalo by mě, jak chtějí řešit pokles kapacity baterie (to se budou měnit kusy karoserie?) a jak půjde potom takové auto zlikvidovat, když doslouží.
A co se stane při kolizi?
A co se stane při kolizi? Těch otázek je hromada a dle mě dost neřešitelných. Představte si pak cenu takových oprav… Už vidím jak se ty auta při každé nehodě posílají do totálky.
„jehož baterie funguje jako
„jehož baterie funguje jako baterie“ – tak to je skutočne šokujúce 🙂 A ešte viac je keď auto funguj ako auto.
Jooo taky koukam, ze to
Jooo taky koukam, ze to jeste nikdo neopravil :o)
Mě se tyto novinky vždy
Mě se tyto novinky vždy velice líbí, obzvlášť v kontextu toho když si člověk uvědomí kolik stovek či tisíců inženýrů a vědců posledních 20let makalo na tom, aby jsme měli dnes Li-ion články alespoň na takové úrovni jaké jsou (rozuměj mohlo by to být lepší) a pak přijde nějaký tým s výstupem:
„výzkumný projekt prokázal velmi dobré výsledky, ale je třeba na něm ještě pracovat, než předvedeme hotovu baterii“, který se dá přeložit jako potvrdilo se sice, že to funguje, ale je to prakticky nepoužitelné a pokud vůbec někdy bude tak ne v dohledné době a dohledném množství utracených peněz.
Eště by to chtělo na
Eště by to chtělo na povrchu fotovoltaický článek místo barvy, aby se ta baterie sama dobíjela.
Aby to nedošlo tak daleko,
Aby to nedošlo tak daleko, že když vám někdo škrábne lak, přijdete o pět procent kapacity baterií:-)
Ja zase čakám na to, že
Ja zase čakám na to, že keď mi niekto škrabne lak tak sa do hodiny sám opraví vďaka nanotechnológii 😀
Heslo medvěd je připraven
Heslo medvěd je připraven ve své podstatě…..vlastně……znamená…..že….medvěd je připraven.
At.:…….jehož baterie funguje jako baterie.
zdá se, že redakci,
zdá se, že redakci, takovéto překlepy nevadí. 😀