Nissan využívá při návrhu robotických aut antropologii

Navrhování autonomního vozidla budoucnosti vyžaduje širokou paletu těch nejtalentovanějších odborníků: automobilové a softwarové inženýry, odborníky na senzorové technologie a umělou inteligenci, počítačové vědce, výrobní specialisty a mnoho dalších.

Nicméně jedna profese, kterou byste za konstruktérským stolem nečekali – antropolog – hraje při vývoji autonomního vozidla společnosti Nissan nové generace klíčovou roli. Analyzuje interakce člověka při řízení, aby bylo zajištěno, že vozidlo se na silnici bude chovat jako „slušný člověk“.

„Automobilové technologie se neustále vyvíjejí a mění,“ říká Melissa Cefkin, hlavní výzkumná pracovnice a konstruktérská antropoložka ve výzkumném středisku Nissanu v Silicon Valley. „A nyní… tomu dáváme autonomní rozměr…, který přinese další změny ve společnosti, včetně změny způsobu našich každodenních interakcí a chování na silnici.“

S pojmem antropolog si můžeme spojovat jména jako Claude Levi-Strauss, Margaret Mead a Gregory Bateson; Melissa Cefkin zastupuje tu modernější odnož tohoto oboru. Je podnikovou a konstruktérskou antropoložkou specializovanou na etnografii  – obor systematicky studující chování lidí a kultur z hlediska zkoumaného tématu.

V případě autonomního řízení to podle Melissy Cefkin vyžaduje nový pohled na to, jak lidé interagují s „hluboce a bytostně kulturním objektem“ – automobilem – a porozumění tomu, jak by nové technologie mohly takové chování interpretovat a na základě toho jednat.

„Jestliže (v autonomním vozidle) někdo sedí na sedadle řidiče, tato osoba ještě nemusí vůz fyzicky řídit. A v budoucnu můžeme jít ještě dále, až k vozidlům zcela bez řidiče, takže na sedadle řidiče už nebude muset sedět vůbec nikdo.“

Melissa Cefkin a další členové jejího týmu se soustředí na třetí milník programu autonomních vozidel Nissan – vývoj schopnosti vozidla zvládnout jízdu ve městě a na křižovatkách bez zásahu řidiče.

Očekává se, že tento systém bude představen v roce 2020. V červenci 2016 zatím společnost představila první z technologií Nissanu pro autonomní řízení s označením „ProPILOT“, technologie autonomního řízení určená pro použití na dálnici v provozu v jednom jízdním pruhu.

V roce 2018 se pak očekává uvedení systému pro „samostatnou jízdu ve více jízdních pruzích“, který dokáže samostatně zhodnotit rizika a případně s vozem přejet do jiného jízdního pruhu.

Když Melissa Cefkin v březnu 2015 nastoupila k Nissanu, po svém předchozím působení ve společnostech IBM, Sapient Corp. a vlivném ústavu Institute for Research on Learning v Silicon Valley, začala společně se svým týmem dokumentovat nejen interakce ve městě týkající se řidičů, ale také interakce mezi vozidly a chodci, cyklisty a dalšími prvky zapojenými do provozu.

„Snažíme se z naší práce vytěžit… klíčová zjištění o tom, co bude autonomní vozidlo muset znát – jak vnímat okolní svět a jak tomu má porozumět, vyhodnotit a jednat, aby dokázalo efektivně interagovat s těmito rozmanitými systémy,“ uvedla.

Melissa Cefkin zmiňuje křižovatky „se čtyřmi stopkami“ jako „problematickou a neuvěřitelně zajímavou“ situaci, kterou její tým podrobně zkoumal.

„To, co se děje na křižovatce se čtyřmi stopkami, se dá interpretovat mnoha různými způsoby,“ vysvětluje. „Ano, musím zastavit … (ale) po zastavení už mi to neříká, kdy se mám znovu rozjet, takže je na mně, abych se rozhodl.“

První zjištění ze studie ukazují, že řidiči, chodci a cyklisté se v takových situacích často „dorozumívají očima“ a používají různé formy přímé komunikace, jako je mávnutí rukou, aby jednoznačně signalizovali svůj záměr, doplňuje Melissa Cefkin.

„ …pracujeme na samém srdci, jádru hlavní technologie a naše zjištění a pochopení zvyků člověka a jeho prožívání přenášíme přímo do základních principů systému.“

Tyto poznatky vedly k předběžnému plánování, jak by mohlo autonomní vozidlo dávat najevo svůj další krok. Jednu takovou vizi již prezentoval koncept Nissan IDS.

Melissa Cefkin říká, že některé prvky ukázané ve videu se mohou v podobné formě objevit v autonomních vozidlech Nissan příští dekády – například světlo „potvrzující“, že vozidlo si je vědomo přítomnost chodce.

Tým rovněž zkoumá, jak by bylo možné dávat najevo záměr vozidla v situacích, ve kterých figuruje mnoho účastníků, například velký počet chodců nebo cyklistů. Klíčové bude najít způsob, jak komunikovat, co vozidlo právě dělá, „např. zastavuje, čeká, dává přednost, chystá se rozjet, jede a podobně,“ a to způsobem, který pochopí všichni stejně.

Melissa Cefkin říká, že takové studie prokazují, jak je moudré zapojit antropologa do co nejdřívější fáze návrhu vozidla, namísto zásahů a úprav v pozdějších fázích produktového cyklu, jako je tomu u některých jiných automobilek.

„Pro nás je to jiné v tom, že pracujeme přímo se srdcem, jádrem hlavní technologie a naše zjištění a pochopení zvyků člověka a jeho prožívání přenášíme přímo do základních principů systému,“ dodává.

tisková zpráva

20 Comments on “Nissan využívá při návrhu robotických aut antropologii”

    1. Coz mimochodem skyta
      Coz mimochodem skyta zajimavou otazku, jak to bude s full-auto auty (az budou).
      Pridaji se senzory na detekci koure, plamenu, smradu, bouchani, vibraci a ja nevim ceho jeste, nebo proste takove auto pojede dal po dalnici 130 i kdyz z nej budou slehat plameny (a posadka nedostane sanci vystoupit, protoze bude spat, spokojene se pridusi kourem a tudiz nezmackne nouzove stop tlacitko)?

  1. Off topic.
    Zaznamenal někdo

    Off topic.

    Zaznamenal někdo tuto zprávu o uvedení 4 solárních aut/vozítek od čínské firmy Hanergy?
    Hanergy v roce 2014 koupilo americkou Alta Devices s technologií na prodlužování dojezdu.
    Po 6 hod. dobití sluncem to má ujet 80 km.
    „The car will be generating 8 to 10 kWh of energy with 5 to 6 hours of sunlight, meaning a conversion rate of 31.6 percent and range of 80 km (50 miles).“

    http://futurism.com/welcome-to-the-age-of-solar-powered-electric-vehicles/
    http://www.hanergy.com/en/content/details_38_3610.html

    1. Nezaznamenal.
      Nápad dobrý,

      Nezaznamenal.
      Nápad dobrý, provedení příšerné.

      Zajímavá je účinnost nabíjení, 31,6%, kde a jaké panely na to sehnali, jestli je někdo sto dělat takovéto panely v dostatečném měřítku, proč nejsou na mainstream trhu? Myslím že ani cena 1,5 násobku ceny panelu s 20% účinností by nevadila.

      Zajímavé ale je že zatím takovou technologii nikdo jiný nezkusil do svých modelů zaudovat, otázkou je proč.

  2. Zde by mohla bejt zajímavá
    Zde by mohla bejt zajímavá souvislost s tím případem očesání Tesly X vo dřevěný patníky v noci na mizerně značený okresce v Montaně, což řidič dává za vinu autopilotu.
    Jenomže řidič je Číňan, který sice pobývá v Americe, ale anglicky moc neumí pokud vůbec a tím pádem ignoroval veškerá anglická varování a doporuční autopilota na displeji auta, které má nejspíš pouze v angličtině. Jeho přístup kdy si jede v bublině své kultury a toho že ho jeho peníze zbaví starostí se bohužel srazil s autopilotem Tesly jehož ignorování může mít fatální následky.
    Ná výzvy od Tesly nereaguje a tváří se, že nerozumí anglicky zatímco svůj případ dál rozviřuje přes jakéhosi anglicky hovořícího přítele na foru Teslamotorclub.com
    Holt jiná kultura a problém je na světě.

    https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/my-friends-model-x-crashed-using-ap-yesterday.73308/

      1. Takže mě dáteodkaz, kde
        Takže mě dáteodkaz, kde bude napsáno, alespon „obecně“, že autonomní auto co vlastníte vy nebo ten komu má dotyčný závidět dokáže projet křižovatku z policajtem nebo jenom blábolíte, aby jste si dokázal svoji nadřazenost, ale fakticky jste další ňouma co chce trollovat, pak doporučuji idnes, kde se setkáte s někým kdo je roven vaší velikosti a necháte nást ubohé zavistivce zde debatovat fakty ne blaboli jak děláte vy.

Napsat komentář