Nissan chce být znovu vedoucím hráčem v elektromobilitě

Nissan Leaf je sice stále nejprodávanější elektromobil na světě, ale samotný Nissan už vůdčí pozici v elektromobilitě ztratil. Hiroto Saikawa, šéf Nissanu, ji chce získat zpět.

Takhle nějak by mohla vypadat nová generace elektromobilu Nissan Leaf, kterou chce japonská automobilka uvést na trh ještě letos
foto: Nissan

Hiroto Saikawa se aktuálně rozmluvil pro Automotive News. Řekl, že vidí dva hlavní problémy: jak znovu získat vedoucí pozici a jak vytvořit více synergií s partnery, zejména nedávno přebranou Mitsubishi.

Podle Saikawy nová generace Nissanu Leaf, která bude uvedena už letos, odstraní strach z nedostatku dojezdu („range anxiety“) prakticky na všech trzích, zejména Japonsku a Evropě. „Do jednoho dvou let odstraní strach z dojezdu i na nejobtížnějším trhu, v USA,“ řekl doslova Saikawa.

V této souvislosti už je tedy už prakticky jisté, že nový Leaf se bude zpočátku nabízet se 40kWh baterií a do jednoho či dvou let přijde i 60kWh baterie. Větší baterie by mohla být synchronizována s představením Nissan Micra EV (40kWh baterie), který si přímo říká o elektrickou verzi.

Zároveň se očekává, že elektromobil Nissan Micra EV bude prvním vozem Nissan sdílejícím komponenty s Renault Zoe. Nikoliv nový Nissan Leaf, jak se čekalo.

Nová generace elektromobilu Nissan Leaf bude ale muset přijít s opravdu zajímavými specifikacemi nebo cenou, aby Nissan byl schopen v aktuálním konkurenčním prostředí získat zpět vedoucí pozici. Chevrolet Bolt je podle zatím vydaných recenzí skvělé auto a Tesla Model 3 už si také brousí zuby na stovky tisíc zákazníků (nebo spíš naopak).

Čím může zaujmout nový Leaf? Hádáme, že Nissan bude konkurovat zejména cenou a spotřebou. Jsme zvědaví, zda se mu spotřebu podaří stlačit pod aktuálního premianta v podobě Hyundai Ioniq Electric, který se svou 28kWh baterií umí doslova kouzla.

114 Comments on “Nissan chce být znovu vedoucím hráčem v elektromobilitě”

  1. Když 24kWh Leaf má použitelných 20.5, tak u 40tky to bude
    Když 24kWh Leaf má použitelných 20.5, tak u 40tky to bude 34.2kWh a tak z praxe s leafem to dá 250km. A to je pro putování po ČR dostatečné. A jak psal Honza, potřebná bude 3f palubní nabíječka alespoň 11kW a hlavně s menekesem; a šademo nevyjímaje.
    Musím tedy navštívit centrálu nissanovic v HU.

  2. Moze to mat kludne aj 30kwh, ale ja dufam ze tam predstavia
    Moze to mat kludne aj 30kwh, ale ja dufam ze tam predstavia ten range extender co udajne vyvijaju jak to ma BMW i3, nech sa da auto vyuzivat raz za cas aj na dlhe trasy bez planovania. Nechapem preco to nerobi viacej firiem, podla mna je to uplna bomba na prechodne obdobie. Nema vyznam teraz pchat do auta 60-80kwh, ked sa baterie zlepsuju tak rapidne a solid stae su za dvermi. Keby si zobrali priklad z technologie IONIQu a malo to podobnu spotrebu kw/100km tak to by bolo super.

                1. dokonca aj dcérsky sk je odlišný.
                  dokonca aj dcérsky sk je odlišný.

          1. Ja pod pilotnou vyrobou rozumiem ze je technologia pripravena
            Ja pod pilotnou vyrobou rozumiem ze je technologia pripravena na trh uz teraz treba len doladit linky a zacat s masovym tesovanim. Ja to chapem tak ze do 1-3 rokov by sme mohli mat auto so solid state na ceste. Pisal som aj Elonovi na twitter ci zvazuje SS technologiu, nevyjadril sa vsak.

            1. No vida, takže to už vypadá vážnejc. Když jsem čet o
              No vida, takže to už vypadá vážnejc. Když jsem čet o pilotní výrobě u Hyundaj tak jsem si řek že 1 vlaštovka jaro nedělá i vzhledem k tomu, že o tom nemluví ani Tesla. Rozhodně se se snažím oddělit skutečné slibné technologie od té přehršle nových zázračných baterií co média oznamují obden.

              Jaké výhody nás tedy čekají?
              Zřejmě bezpečnost
              Vyšší en. hustota? O kolik?
              Víc cyklů?
              Větší životnost?
              Větší rozsah provozních teplot?
              Nižší cena?
              Ekologičnost?
              Snadnější recyklace?

              Jaké mají SS nevýhody?

              1. Kuk na toto video, na youtube je toho plno. Chlapik boda do
                Kuk na toto video, na youtube je toho plno. Chlapik boda do prototypu baterie srobovakom a striha ju noznicami, nielen ze sa baternia nevznieti ale aj dalej funguje!!! S pouzitim pevneho elektrolytu/separatora by sa mali dat pouzit li-metal elektrody co by uz s dnesnou technologiou malo znamenat 50% narast kapacity samo o sebe. Ale ten faktor bezpecnosti je asi najvyhodnejsi, ako su na tom s cyklickou zivotnostou netusim. Na YT sa daju najst dalsie patenty a prednasky o SS z Japonska a Korei.

                youtube.com/watch?v=h9ZpHFrZ8B4&t=218s

                1. Jo to už jsem viděl, dost mě tam štval tem překoksovanej
                  Jo to už jsem viděl, dost mě tam štval tem překoksovanej novinář. A jak to vypadá s cenou?
                  Chlápek tam ovšem tvrdí že je čeká ještě spousta práce, spousta testů a taky škálováni výroby.
                  Ale stejně je to pořád jen na úrovni HEDA baterií, destrukční demostrace, ale nikde žádné nezávislé testy, změření skutečné kapacity, zatížení a praktické testy apod.

                2. Ten staval aj mna, je to kreten 🙂 Co sa ceny tyka tak sa tam
                  Ten staval aj mna, je to kreten 🙂 Co sa ceny tyka tak sa tam nema co moc menit, jediny rozdiel oproti dnesnej baterii ze namiesto tekuteho elektrolytu sa da medzi anodu a katodu ten cierny plast. Vsetko ostava rovnake, bude sa to vyrabat aj na rovnakych typoch liniek. Co sa testov a skalovatelnosti tyka tak to zalezi na vyrobcovi, kvalite surovin, kvalite vyrobnej linky atd… typ baterie (ktory chlapik vyvinul s tym moc nema spolocne, preto tie testy nerobi on), zalezi na kvalite vyroby. Ale sam si videl ze to v pohode napajalo iPad tak to zrejme funguje. Preto som chcel vediet nazor Elona (uz som mu pisal na twitter asi 2x tak snat raz si to vsimne a odpise). Podla mna najvacsiu sancu uvedeia do vyroby ma prave Tesla, Panasonic, Samsung alebo LG chem. Ale ak sa tej technologie chytil Hyundai tak asi vie co robi, treba si pockat ako to dopadne v praxi.

      1. Treba si uvedomit ze do teraz nam lepsie clanky nebolo treba,
        Treba si uvedomit ze do teraz nam lepsie clanky nebolo treba, lebo ak to v notebooku vydrzalo 2-3 roky tak to uplne stacilo. Ked sledujem jak sa otvara trh s uloziskami a elektromobilmi tak sa do bateriovych technologii zacnu tlacit velke peniaze (aspon by to bolo logicke). Kazdej automobilke co nebude mat vlastnu gigafactory horozi osud Kodaku. V poslednych mesiacoch som videl 3 nezavysle technologie solid state baterii pripravenych na finalne testy a uvedenie do vyroby. Bude zalezat len na vyrobcoch, mozu to uviest do vyroby za rok-dva alebo aj 10-20, zalezi len na nich. Ale kazdemu ekonomovi je uz dnes jasne, ze trh s bateriami ma neuveritelny potenical.

        1. Sype se na tom zpravidla to, že lidi REX moc nepoužívají a
          Sype se na tom zpravidla to, že lidi REX moc nepoužívají a to ho likviduje, protože to je třeba jedno intenzivní zatížení ročně. Pak bývá problém s celým elektrickým zapojením, REX má tunu dodatečných čidel všude možně, i v elektrické části a občas nějaké odejde… Obecně má REX problém s tím, že ho lidi buď chtějí používat způsobem, ke kterému nebyl určen nebo ho naopak nepoužívají vůbec.

          1. Tak to čumim. Tedy očekaval bych od BMW větší promakanost
            Tak to čumim. Tedy očekaval bych od BMW větší promakanost než tydle dětské nemoci.
            Holt jakmile není spalovák pravidelně používanej tak chřadne.
            Díky, normálně bych se přidal i do i3 FB skupiny, ale nějak už na to nemám energii 🙂

    1. Batérie sa zlepšujú rapídne?? 🙂 pred 5 rokmi max
      Batérie sa zlepšujú rapídne?? 🙂 pred 5 rokmi max kapacita článku 18650 bola 3400mAh…dnes sme dakde na 3500-3600 mAh.. Ostatne typy batérií. (Nissan, BMW, Bolt) sú na tom s kapacitou na jednotku objemu alebo hmotnosti ešte horšie. Batérie sa v podstate za 5 rokov nikam nepohli.. Len sa dotahuju ostatný na 18650.. Ani 2170 a 2070 nebude žiadny prielom.. Uvidíme keď dakto zverejní datasheet..

      1. Kapacita není všechno, dnes už není problém dát do auta
        Kapacita není všechno, dnes už není problém dát do auta velikosti Passata 100kWh akumulátor, k tomu pohon o výkonu několika set koní a při tom mít plochou podlahu bez tunelů a dokonce ještě ušetřit místo pod přední kapotou pro druhý kufr. Nebo 60kWh do auta velikosti Golfu. Teď je podstatné spíš, aby se to začalo sekat jak Baťa cvičky a cena šla podstatně dolů a objem výroby nahoru.

        Jinak mimochodem, u velkoformátových plochých článků došlo i k rapidnímu zvětšení hustoty energie. BMW i3 je dobrý příklad. Tam došlo ke skoku kapacity článku z 60Ah na 94Ah a už před rokem ohlásili další skok na 120Ah. 18650 má sice hustotu špičkovou, ale ne každý chce dělat akumulátor z několika tisíců malých článků. To je ostatně i hlavní důvod, proč Tesla přechází na větší formát článků.

        1. To ze sa do auta vôjde 100kWh nik nerozporuje… Ja
          To ze sa do auta vôjde 100kWh nik nerozporuje… Ja rozporujem vetu “ keď sa batérie zlepšujú tak rapídne“ Nezlepsuju sa rapídne.. Ale minimálne. A BMW len použil oveľa slabšie batérie pred dvoma rokmi a teraz sa chvália +50% ale reálne je ta batéria parametrami ešte stále bez „rapidneho zlepšenia“.
          Dnešné batérie stačia… Už to zabíja len cena 🙂

      2. Kapacitu vacsiu az tak nepotrebujeme, v osobaku podla mna
        Kapacitu vacsiu az tak nepotrebujeme, v osobaku podla mna netreba viack ako 30-60kWh ked ma rex alebo dostatocnu siet nabijaciek. Zlepsuju sa parametre kapacita/cena a to rapidne. Ked sa rozbehne GF na plno mzme ocakavat este dalsie znizenie. Dalsi parameter co by sa mal zlepsit je cyklicka zivotnost a bezpecnost, ja dufam ze toto vyriesia solid state baterie do 5-10 rokov. Nechame sa prekvapit, ale vidim ze vsetci hraci na trhu konecne zacali tlacit riadne peniaze do technologii, takze ja ocakavam zlepsenia.

  3. Já to cejtil v kostech, že Nissan bude jen přicmrndávat
    Já to cejtil v kostech, že Nissan bude jen přicmrndávat pár kWh jak starej dinosaur a ještě k tomu má plnou hubu keců o vůdcovské pozici v elektromobilitě. :)))
    Vůdce nenásleduje, vůdce vede.
    Takhle ten socialismus nevybudujeme soudruzi! Takhle tedy ne. I v další 5tiletce budem brzdit co to dá! Blá blá blá a výsledkem je jen 40kWh místo 60kWh. Měli naopak dát 60 a za rok ještě víc.

    Kdyby strach z dojezdu sami nevytvářeli tak ho nemusej odstraňovat že… To je zase šaškárna.
    To už budu radši poslouchat Elonovo fantasmagórie než todleto.

    1. Pokud je Nissan schopen alespoň trochu reflektovat potřeby
      Pokud je Nissan schopen alespoň trochu reflektovat potřeby svých zákazníků, zejména těch stávajících, kteří už mají nějaké zkušenosti s provozem EV, tak zejména to 3f.nabíjení by bylo potřeba jako sůl. Když už to má Zoe, tak by to bylo jedině logické. A pokud možno nabíječku a ala Chameleon 43kW a ne ji downgradovat na 22kW s odůvodněním, že AC 43kW má málokdo dostupných. Přece není problém softwarově to v případě potřeby v nastavení auta omezit na 22kW. Ale tam, kde to jde, tak ať je možno nabíjet 43kW. Ale to už by bylo asi příliš z říše snů.

      Takže hlavně doufejme, že AC konektor na 1.fotce je Type 2.

      1. Chameleon nebyla nabíječka klasického typu. Jak už se tu
        Chameleon nebyla nabíječka klasického typu. Jak už se tu dříve rozebíralo, Chameleon využíval k nabíjení vinutí elektromotoru a další součásti elektrovýzbroje auta. Mám dojem, že kvůli komplikacím s účinností nabíjení apod. ji zrušili.

    2. 44kW je pořád technologický flusanec za to max 800tis jako
      44kW je pořád technologický flusanec za to max 800tis jako novinku. Dejte 60kW a můžeme se kolem 900tis pohybovat. Hold to není a nebude Tesla co si tu cenu i přes míč může marketingově i pseudotechnologicky zdůvodnit. Navíc ty původní Nissany jsou fakt zvláštní až bych řekl na zvracení.

  4. No myslím si,že se 40kW baterkou bude snad do milionu.
    No myslím si,že se 40kW baterkou bude snad do milionu. Zajímavá jsem myslel ke stávající ceníkové cene slušně vybavene 30ky. Každopádně to bude pro mě i tak cena naprosto nerealizovatelná k nákupu. Mě by stačila možnost upgradu baterie z 30ky.

  5. No to asi ano,ale myslel jsem to tak,že by bylo dobré,když
    No to asi ano,ale myslel jsem to tak,že by bylo dobré,když už budu kupovat novou baterii,tak raději tu větší.Dát 150tisíc za stejnou baterii u auta 10 let starého by asi málo kdo chtěl.Snad čas ukáže a bude nabídka třetích stran. Ano,nová 24ka je už pasé. Myslím si,že kdo má peníze na EV a chce Nissana,už si počká na nový model Leafa a nekoupí ani dnešní 30ku. Podle výše napsaného článku by mohla být cena zajímavá.

  6. Nevím, proč stále trvají na tomto prostorovém
    Nevím, proč stále trvají na tomto prostorovém uspořádání karoserie. Vždyť ten předek je tam úplně k ničemu už dnes, kdy na rozdíl od Tesly je celý přední kufr zaplácaný nesmysly, místo aby to byl další prostor pro náklad. Podobně je na tom eGolf. Pochopím to ještě tak v trojčatech Ion/Zero/iMiev nebo eUP, kde je ten prostor díky malým autům opravdu malý, ale minimálně místo na nabíječku a nějaké drobnosti do krátkého čumáku dokázalo dostat i BMW i3. Zklamal mne v tomhle i velký Ioniq, prostě spalovací myšlení inženýrů bude ještě dlouho přetrvávat.
    Když v trojčatech dokázali Japonci už před 10 lety všechno nacpat do podvozku, krátkého čumáku a na zadní nápravu pod zadní zavazadlový prostor, tak proč to dnes jiní Japonci, někteří Němci a Korejci neumí. Přičemž u trojčat zbylo 2,5 metru rozvoru a velkého vnitřního prostoru pro 4 lidi a náklad. Bomba, vzhledem k celkové velikosti vozu. Daleko větší auta přitom stále plýtvají prostorem pro technologie.

    1. Já je chápu – chtějí, aby to auto vypadalo jako normální
      Já je chápu – chtějí, aby to auto vypadalo jako normální auto, na které jsou lidé zvyklí… Prostě pro lidi je auto to, co má šumák.. navíc čumák plní i roli deformační zóny.. Takže i já bych raději, aby elektroauto vypadalo jako auto a ne jako vysavač…

        1. Tesla to má nejhůř ze všech, buď to má normálně být
          Tesla to má nejhůř ze všech, buď to má normálně být na zámek co běžnou dobu odolává, nebo to má být otevíratelné volně bez jakéhokoliv poškození, aby se mohl každý nenechavec přesvědčit, že vy jste ten rozumný, co tam nic nenechává.

      1. A proto je lepší ho tam nemít??? Té asi pěkná kravina
        A proto je lepší ho tam nemít??? Té asi pěkná kravina co. Auto není trezor.
        Možnost přistupu do frunku je myslím kvůli záchranářům aby se dostali k přerušovači vysokého napětí baterky. Instruktážní video s tím viselo na netu pár let před tím než to objevili ty poplašený jůtuberský lovci lajků.

    2. Podle mě jde taky o případný servis. Pokud narvu všechno
      Podle mě jde taky o případný servis. Pokud narvu všechno do podvozku pod podlahu, tak se zhorší přístup k některým komponentům v případě opravy či výměny. Jen názor, nebo spíš předpoklad. Zajímavý by byl třeba společný workshop servisáků Tesly a Nissanu, kteří se v tom přímo vrtají.

  7. Snad se mu to podaří. Zatím těžce zaspal. Kdyby aspoň
    Snad se mu to podaří. Zatím těžce zaspal. Kdyby aspoň dokázal nabídnout majitelům 24kW Leafu přechod na 30kW baterii aby se z relativně mladých vozů nestaly díky rychle rostoucím hodnotám dojezdů zbytečně neprodejné kusy.

    1. Nestanou se z nich neprodejné kusy… spíš se z nich stanou
      Nestanou se z nich neprodejné kusy… spíš se z nich stanou druhé elektromobily v rodině – podobně, jako pan Burkovič provozuje dva iOny. 🙂

      Jinak 24kWh už je asi dost oříšek prodat – viz aktuální ceny dvou kousků v Pardubicích. Jsou to Acenty, takže 16″ litá kola, tempomat, tepelné čerpadlo a Connect EV 7″ by měly být v ceně.

      1. No to asi ano,ale myslel jsem to tak,že by bylo dobré,když
        No to asi ano,ale myslel jsem to tak,že by bylo dobré,když už budu kupovat novou baterii,tak raději tu větší.Dát 150tisíc za stejnou baterii u auta 10 let starého by asi málo kdo chtěl.Snad čas ukáže a bude nabídka třetích stran. Ano,nová 24ka je už pasé. Myslím si,že kdo má peníze na EV a chce Nissana,už si počká na nový model Leafa a nekoupí ani dnešní 30ku. Podle výše napsaného článku by mohla být cena zajímavá.

          1. No myslím si,že se 40kW baterkou bude snad do milionu.
            No myslím si,že se 40kW baterkou bude snad do milionu. Zajímavá jsem myslel ke stávající ceníkové cene slušně vybavene 30ky. Každopádně to bude pro mě i tak cena naprosto nerealizovatelná k nákupu. Mě by stačila možnost upgradu baterie z 30ky.

            1. No, uvidíme.
              Už tu bylo někde zmíněno při uvedení Leafa

              No, uvidíme.
              Už tu bylo někde zmíněno při uvedení Leafa 30kWh a nakonec to vychází i z porovnání cen Visia 24kWh a 30kWh, že 1kWh navíc u Nissanu vychází na cca 10.000Kč. Takže Acenta 30kWh za 866.400 + 100.000 za 10kWh navíc je 966.400. K tomu metalíza a 6,6kW palubní nabíječka a je to přes mega. Ale možná udělají účelově 40kWh i ve výbavě Visia, aby opticky srazili cenu pod mega, resp. tedy pod 37.000Eur.

              Bomba by byla, kdyby nový Leaf měl standardně 3f. nabíjení.

              Jo a pár korun snad ušetříme díky uvolnění kurzu Kč. 😉

              1. No já v to doufám,že to bude pod Mega. Pokud chtějí
                No já v to doufám,že to bude pod Mega. Pokud chtějí konkurovat Boltovi a T3 a jak se uvádí v prohlášení,chtějí se vrátit dopředu,tak jediné jak zůstat na špici s prodejem, při zachování stejných vychytávek jako má konkurence, je nižší cena. Se 40kW verzí za mega to nedají,když konkurence má a nebo bude mít za podobnou cenu 60kW baterii. Dnes už to vypadá,že EV nejsou a nebudou jen zábavnou hračkou,ale zajímavou alternativou a sám Nissan nebo Nokia je ukázkou rčení,že „Kdo chvíli stál,už stojí opodál“.

                1. TM3 za avizovaných $35.000 v základu 60kWh mít nebude.
                  TM3 za avizovaných $35.000 v základu 60kWh mít nebude. Spíš tak 44kWh.

                2. To ano, ale diky konstrukci bude mit dalnicni dojezd hodne
                  To ano, ale diky konstrukci bude mit dalnicni dojezd hodne solidni a bude slapat na paty i autum s 60kW.

                3. Vondrak:
                  Chybí ti na konci písmeno, nebo ti jednotky SI nic

                  Vondrak:
                  Chybí ti na konci písmeno, nebo ti jednotky SI nic neříkají…?

                  :O)))

                1. Vondrak:
                  Zato ty se pleteš pořád, padaj z tebe samé

                  Vondrak:
                  Zato ty se pleteš pořád, padaj z tebe samé bláboly.

                2. A proc se tedy, Kajo, za mymi posty honis jak čuba? 🙂
                  A proc se tedy, Kajo, za mymi posty honis jak čuba? 🙂

                3. Vondrak:
                  1.
                  Nejsem Kája.
                  2.
                  Seš užvaněnej školák,

                  Vondrak:
                  1.
                  Nejsem Kája.

                  2.
                  Seš užvaněnej školák, hraješ si na něco, co nejsi.

                  3.
                  Prokazatelně lžeš, např. ty tvoje kecy o jakési „flotile“ vozidel, která si sdílí data během procesů tzv. „učení“ od řidiče.

                4. Jako bych mel na retizku malou čivavu co vyskoci vzdy kdyz
                  Jako bych mel na retizku malou čivavu co vyskoci vzdy kdyz vstanu z gauče 🙂 Jmenuje se Kája 🙂

                  Jinak kdyz si tak neschopny si to najit, tady mas priklad primo z Tesla blogu…. abys pochopil proc se s tebou, Kájo, nebavím. Jsi jako male dite ktere teprve objevuje svet.

                  ————————————————
                  When the car is approaching an overhead highway road sign positioned on a rise in the road or a bridge where the road dips underneath, this often looks like a collision course. The navigation data and height accuracy of the GPS are not enough to know whether the car will pass under the object or not. By the time the car is close and the road pitch changes, it is too late to brake.

                  This is where fleet learning comes in handy. Initially, the vehicle fleet will take no action except to note the position of road signs, bridges and other stationary objects, mapping the world according to radar. The car computer will then silently compare when it would have braked to the driver action and upload that to the Tesla database. If several cars drive safely past a given radar object, whether Autopilot is turned on or off, then that object is added to the geocoded whitelist.

                  When the data shows that false braking events would be rare, the car will begin mild braking using radar, even if the camera doesn’t notice the object ahead. As the system confidence level rises, the braking force will gradually increase to full strength when it is approximately 99.99% certain of a collision. This may not always prevent a collision entirely, but the impact speed will be dramatically reduced to the point where there are unlikely to be serious injuries to the vehicle occupants.
                  ————————

                  Co ty na to Kájo? Nechci te vice ztrapnovat, tak mi prosim uz nepis 🙂

                5. Vondrak:
                  Opět lžeš.
                  V textu jde o předávání informací

                  Vondrak:
                  Opět lžeš.
                  V textu jde o předávání informací o překážkách.

                6. Kajo, rad ti objasnim cokoliv. Takze ted uz je ti jasne, ze je
                  Kajo, rad ti objasnim cokoliv. Takze ted uz je ti jasne, ze je tu skutecne nejaka flotila vozidel, ktera si predava informace mezi sebou( Ano, FLOTILA, wow Kájo, to sou veci co :). Co dal si nepochopil? Ze pouziva k uceni data nasbirana ridicem behem jizdy s/bez autopilota? Povidej, poradim, objasnim, vysvetlim, nasim pomalejsim spoluobcanum by se melo pomahat 🙂

        1. Chápu, prvoplánová ironie. Ovšem právě u „auta, co ujede
          Chápu, prvoplánová ironie. Ovšem právě u „auta, co ujede 100km“ bych ocenil tempomat ve slipstreamu minimálně ve 2 kopcích na D1 na náklaďákem. Někdy to dá dost práce udržet se v ideální vzdálenosti. Pokud auto vypadne z pytel, tak je to „v pytli“. Stejně tak v obci, kde nemusím hlídat 50-ku (což platí obecně u všech aut). Ale je to věc názoru a zejména způsobu využívání auta. Někdo má tak citlivou nohu a vždy a za všech okolností je tak dokonale koncentrovaný, že to nepotřebuje. A někdo má na auto s delším dojezdem. Prostě každý sám podle sebe. Priorit je milion a každý má jiné.

          1. No kdyz to vemen realisticky a jak se takovy 24kW leaf v 99%
            No kdyz to vemen realisticky a jak se takovy 24kW leaf v 99% pripadu skutecne vyuziva, tak jedine jako nakupni taska. Na nejake dalnice a podobne veci muzes zapomenout. A pokud si nekdy jezdil ve vetsich mestech, tak na nejaky tempomat na 50km/h muzes taky zapomenout, protoze ve chvili kdy ho zapnes, tak za 10sec nato slapes na brzdu, protoze nekdo pred tebou jede 45. Ale jako chapu cloveka nekde na vesnici, ktery jezdi po okrskach z hroni dolni, tak se mu tempomat hodit muze….ale zase kolik takovych pripadu je a kolik takovych sedlaku vysoli 550k za toto…ale tak kazdy jak chce, at i to klidne nekdo koupit me je to nakonec fuk 🙂

              1. Na to nemá smysl reagovat. Taky jsem těch svých 112.000 km
                Na to nemá smysl reagovat. Taky jsem těch svých 112.000 km nenajezdil jen na nákupy. Mr. Vondrák je známý tím, že má svůj názor a ostatní jsou blbci. 🙂 Tak nemá cenu se přít. To bychom za chvíli byli pořád jen „ve-při“. 🙂 Takže „pohoda, klídek, tabáček…“ 🙂

                1. No kdybych vam tu diskuzi tady vzdycky nerozviril, tak tu bude
                  No kdybych vam tu diskuzi tady vzdycky nerozviril, tak tu bude zabava jak v domove duchodcu 🙂

                1. Zdravím, bylo by možné rozepsat se o tom přenosném
                  Zdravím, bylo by možné rozepsat se o tom přenosném wallboxu víc, zajímá mne to. Díky předem.

                2. Wallbox s Mennekesem typ 2 jsem pořizoval z důvodu
                  Wallbox s Mennekesem typ 2 jsem pořizoval z důvodu půjčování různých aut. Vezete si tak zásuvku Mennekes s sebou, kterou připojujete na pětikolík. Lepší je mít 2 kabely (na zásuvku Mennekes a na pětikolík 400V/32) a k tomu redukce. Wallbox jsem koupil u pana Richtera: https://r-evc.com/cs/home/51-prenosny-wallbox-22kw.html

                3. Díky za info. Tímhle wallboxem ale neobcházím palubní
                  Díky za info. Tímhle wallboxem ale neobcházím palubní nabíječku ve vozidle, že ne? Takže když mám programovatelný kabel 5-ti kolík s mennekesem, mám v podstatě to samé? Myslel jsem si že máte něco jako přenosnou nabíječku na Chademo,kterou by se obcházela nabíječka ve vozidle. Ale stejně dík.

                4. Pokud máte kabel na zásuvku Mennekes typ 2, přenosný
                  Pokud máte kabel na zásuvku Mennekes typ 2, přenosný wallbox nepotřebujete, pokud máte ještě druhý kabel na pětikolík (programovatelný). Klasický kabel na Mennekes programovatelný není, ten dovolí max proud 16A nebo 32A (dle omezení, které je v kabelu). Pokud chcete jiné max. proudy (nižší), pak se hodí wallbox. To je ale jediné. Pokud byste chtěl obcházet palubní nabíječku a rovnou dostat do jakéhokoli e-auta s Chademo nebo CCS Combo2 20 kW, bavíme se o řádově 160 až 200 tis Kč a je to krabice na zeď (nebo na kolečkách), která je například v Mohelnici (viz fota na EVmapě). Např. provedení na zeď:
                  http://www.setec-power.com/product/278603-3069415.html
                  provedení na kolečkách:
                  http://www.setec-power.com/product/278603-3069405.html

                1. Ale k těm sedlákům to nakonec sedí. 😀 😀 😀
                  Ale k těm sedlákům to nakonec sedí. 😀 😀 😀

          2. Přéésně – souhlas. Jsou situace, kde je tempomat velice
            Přéésně – souhlas. Jsou situace, kde je tempomat velice užitečný a jinde má dokonce vyšší spotřebu. Za kamionem do kopce je to super, z kopce je kolikrát lepší rozjet na vyšší rychlost a vyřadit (plachtit). Je to hodně o citu a o profilu trati. Proto jsem napsal článek: http://elektromobily-os.cz/sites/elektromobily-os.cz/files/Zvy%C5%A1ov%C3%A1n%C3%AD%20tempa%20elektromobilu.pdf

            1. Já jsem ve slipstreamu za kamionem ve stavu nouze při
              Já jsem ve slipstreamu za kamionem ve stavu nouze při jízdě s kopce už i rekuperoval. Za normálních okolností to nemá moc smysl, auto i na D zbytečně zpomalí, ale když jde do tuhého, tak se hodí každičká Watthodinka.

              Jinak ten článek na elektromobily-os.cz je moc pěkně napsaný. Nezávisle jsem došel ke stejným závěrům, co se týká jízdy po dálnici 1% = 1km a běžně tak jezdím. Jen jsem neměl čas a energii to takhle sepsat.

            1. No predsa vo všetkých, idem po obchvate BA tepomat na
              No predsa vo všetkých, idem po obchvate BA tepomat na 95.
              Idem po dlhej dvojprúdovké kde je 7O ka sup ho tam tempomat.
              Keď idem na juh od BA kde je dedina vkuse asi 5km 50ka sup tempomat na 55.
              Ja ho používam neustále. Len mi vadí že ho vždy musím zapnúť pred tým ako setnem rýchlosť a tiež že nemá nastaviteľné aspoň 3 presety.

            2. No predsa vo všetkých, idem po obchvate BA tepomat na
              No predsa vo všetkých, idem po obchvate BA tepomat na 95.
              Idem po dlhej dvojprúdovké kde je 7O ka sup ho tam tempomat.
              Keď idem na juh od BA kde je dedina vkuse asi 5km 50ka sup tempomat na 55.
              Ja ho používam neustále. Len mi vadí že ho vždy musím zapnúť pred tým ako setnem rýchlosť a tiež že nemá nastaviteľné aspoň 3 presety.

            3. Loni, když jsme s golemem, jeli s IoNem Ostrava – Olšany u
              Loni, když jsme s golemem, jeli s IoNem Ostrava – Olšany u Šumperku, jak mi chladla noha na plyně, sem si říkal, že tempomat by teď hodně bodl. Ono udržovat IoNa tempem 65 – 70km/h po dobu 2hod., správně rekuperovat, není zas tak plná p*del, a to je právě ta situace. 🙂

Napsat komentář