Elektrické solární letadlo Solar Impulse 2 aktuální plní přední stránky světových médií. Elektroletadla jsou v kurzu a svoje teď zkouší i NASA.
foto: NASA
Elektrické letadlo NASA se má jmenovat LEAPTech. Prozatím ale tamní inženýři zkoušejí jen jeho zmenšený prototyp, resp. samotné 9,5m křídlo. To je vyrobeno z uhlíkových kompozitů a je na něm namontováno 18 elektromotorů.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
SkyOrbiter – portugalský stratosférický letoun
Prozatím se křídlo testuje tak, že je připevněno na korbě nákladního auta. V budoucnosti by ale mělo umožnit dosahovat elektroletadlům stejných rychlostí jako dnes dosahují běžná, fosilními palivy poháněná vrtulová letadla.
foto: NASA
Hlavním problémem elektroletadel, podobně jako elektromobilů, jsou dnes baterie. V případě letadel totiž musejí být ještě výrazně lehčí, ale přitom nabízet dostatečnou kapacitu.
K těm dohadům proč zrovna
K těm dohadům proč zrovna tolik motorů lze dodat, že jim možná šlo o to vyzkoušet nové možnosti ovládání letounu pomocí diferenciálního řízení otáček elektromotorů.
Hned první možnost se nabízí(i z obrázku éra to tak vypadá) vypustit směrové kormidlo. Ale u toho to nemusí skončit, teoreticky by tato koncepce mohla nahradit i křidélka, vzdušné brzdy… Otázkou kterou možná chtějí zodpovědět je jak moc dobře to může fungovat.
v duchu, poprime co sme sa
v duchu, poprime co sme sa doposial naucili a nedovolme lietadlu bezpecne plachtit a pristat ak mu zlyha motor ?
zakladom kazdeho monstra tazsieho ako vzduch by mala byt uplna schopnost plachtit a pristat bez motorov, nakoniec ani ten raketoplan nebol skutocna lietajuca tehla.
pokial im ide o nieco inovativne co velmi dobre funguje, preco neskusia virnik ?
Tak selhání jednoho motoru
Tak selhání jednoho motoru by asi nebyl problém vykompenzovat. Navíc on by ten klouzavý let s takovýmhle křídlem a ještě zastavenýmí všemi vrtulemi bez sklopení/praporu asi nebyl moc dlouhý. Nakonec takovéhle éro asi bude mít už záchranný padák.
Z toho videa ale vychází, že jim šlo ještě o něco jiného – vypadá to, že z nějakého důvodu chtějí tah generovat v co největší ploše?
Jinak takovej vírník je moc fajn věc 🙂
nejsem odborník ale není
nejsem odborník ale není naopak laminární proudění nežádoucí?
vždyt se na křídla aplikují turbulátory aby se právě laminárnímu proudění zabránilo ale nechci popudit odborníky.
asi je rec o tom ako sa
asi je rec o tom ako sa predchadza neziaducemu prudeniu na kridlo, napriklad z hora dole, a turbulator ma fungovat ako pevny bod v neziaducom prudeni ?
este poznamka, baterie alebo
este poznamka, baterie alebo akumulator ? problem su baterie alebo ako ulozit a pouzit elektricku energiu ?
čim viac motorov, tým viac
čim viac motorov, tým viac lietadlo.
podla mna skusaju modelarske striedave motorceky z chiny za 3.50
ktore nahanaju vykon v otackach a prekrucuju matematiku a zhluk nesurodych cisiel.
ale pravda je ze obr paramotor vs. hobby king turnigy ukazuje ze tam nieco s cim sa nepocita, v prospech turnigy ukazuje.
len aby to nebola dan za opotrebenie (teplom) magnetov a lozisk.
Když to křídlo unese
Když to křídlo unese náklaďák s plnou korbou baterek, tak proč by neuneslo trup menšího dopravního letadla pro 20 cestujících?
Už se těším, až se proletím.
modelarske BLDC me hned
modelarske BLDC me hned napadly jak jsem to videl 🙂 bohuzel jejich ucinnost neni tak dobra jako u klasickych 3-phase AC jako ma treba tesla
A to pravil kdo?
A to pravil kdo? Obzvláště při srovnání s ACIM Tesly toto tvrzení působí velice úsměvně. BLDC motory jsou ty poslední, které by měly mít problém s účinností (myšleno obecně, nikoliv konkrétní výrobek)
wiki:http://en.wikipedia.org/
wiki:http://en.wikipedia.org/wiki/Electric_motor
„BLDC motors are typically 85–90% efficient or more“
http://en.wikipedia.org/wiki/Induction_motor#Efficiency
„Full load motor efficiency varies from about 85 % to 97 %“
kdyby byl BLDC ucinnejsi nez BLAC, tak v tesle je.
nemaji nahodou male vrtule
nemaji nahodou male vrtule horsi ucinnost nez vetsi vrtule? Minimalne u kvadropter to tak je, cim vetsi vrtule a cim nizsi rychlost otaceni, tim je uspornejsi
Napadá mě, že to může
Napadá mě, že to může být kvůli vztlaku. Z vrtulí se vhání rychlejší vzduch na křídla->vyšší vztlak? Co turbolence atd? Křídla samotná jsou hodně úzká. Ale nejsem odborník třeba jsem úplně vedle.
Vzduch rozvířený vrtulemi
Vzduch rozvířený vrtulemi musí být pěkně turbuletní, což je nevýhodné. Laminární proudění je pro takové letadlo výhodnější. Lepší by bylo mít vrtule tlačné (pak by tolik křídlo neovlivňovaly), ale odtoková hrana je tenká, takže to má zase jiné nevýhody.
Podrobněji je technologe
Podrobněji je technologe rozebrána v tomto videu.