1 milarda korun pro CNG autobusy je vyhlášena

Ministr životního prostředí Tomáš Jan Podivínský splnil to, co slíbil při nástupu do funkce. V Bruselu minulý týden vyjednal dotaci ve výši jedné miliardy korun na výměnu těch nejstarších a životní prostředí nejvíce znečišťujících autobusů městské hromadné dopravy za ekologické autobusy na stlačený zemní plyn.

Autobusy na stlačený zemní plyn budeme v českých městech vídávat čím dál tím častěji
foto: Martin Plačko

Evropská unie podporuje alternativní dopravu všemi možnými způsoby. Ministerstvo životního prostředí prostřednictvím Státního fondu životního prostředí vyhlásilo do 31. března v rámci OPŽP dotaci ve výši jedné miliardy korun na výměnu těch nejstarších, a životní prostředí nejvíce znečišťujících, autobusů městské hromadné dopravy za ekologické autobusy na stlačený zemní plyn ().

Dotace se týká i výstavby plnicích CNG stanic. Český plynárenský svaz (ČPS), který před pár dny uvedl, že se meziroční spotřeba CNG u nás zvýšila o 44 %, tuto dotaci až do výše 85 procent velmi uvítal.

Tato alternativní doprava na CNG tak pomůže ovzduší v Moravskoslezském, Jihomoravském a Ústeckém kraji. „I plynárenské společnosti a města již dříve dotovaly CNG autobusy a plnicí CNG stanice, ale teprve tyto výrazné prostředky jednoznačně zvýší nákup CNG autobusů. Český plynárenský svaz je velmi rád, že CNG autobusy tuto podporu z Evropské unie dostaly a regionům uleví od škodlivých emisí,“ říká říká Jiří Šimek, místopředseda Rady ČPS.

„Ve světě dnes jezdí již téměř 782 tisíc CNG autobusů,“ dodává. V Ostravě už mají plán na nákup asi sta kusů autobusů na CNG a dvě plnicí stanice na stlačený plyn. „Máme již projekt na nákup autobusů připravený. CNG autobusy by v ulicích Brna mohly jezdit už v roce 2014,“ řekl Jiří Valníček, provozní ředitel Dopravního podniku města Brna.

„O vyhlášení výzvy na výměnu starých autobusů za ty na stlačený zemní plyn jsme usilovali od roku 2011. V minulých dnech jsme v Bruselu se zástupci Evropské komise dojednali poslední sporné body, které bránily vyhlášení výzvy na příjem žádostí o dotaci na výměnu autobusů městské hromadné dopravy. Tuto výzvu jsme vyhlásili dnes. Nejstarší, zcela neekologické a neefektivní autobusy můžou být díky až 85% dotaci z EU nahrazeny novými, moderními autobusy na stlačený zemní plyn. Z dotace lze financovat i plnící stanice CNG pro městskou hromadnou dopravu,“ říká ministr životního prostředí Tomáš Jan Podivínský.

Za tuto další jednu miliardu korun navíc z prostředků Fondu soudržnosti je možné pořídit zhruba 10 plnicích stanic CNG a zhruba 154 nových autobusů MHD s pohonem CNG, a to při orientační ceně 6,8 milionu korun za autobus a 13 milionů korun za plnicí stanici.

Ze studií, které si nechalo Ministerstvo životního prostředí vypracovat, vyplývá, že obměnou tohoto množství vozidel dojde k roční úspoře emisí ve výši

• 3,54 t tuhých znečišťujících látek,

• 40,2 t oxidů dusíku,

• 8,5 t těkavých organických látek

• 0,008 t polycyklických aromatických uhlovodíků.

tisková zpráva

11 Comments on “1 milarda korun pro CNG autobusy je vyhlášena”

    1. Ano, jen v Brně se v letech
      Ano, jen v Brně se v letech 2014-15 investuje miliarda do obnovy vozového parku MHD. A z toho půjde více než polovina na nákup vozidel na elektřinu. Budou se kupovat tramvaje a kloubové trolejbusy, jejichž výkon a neomezený dojezd v kopcovitém terénu města Brna je neporovnatelný s autobusy na baterky.

        1. také jsem se usmál 🙂
          V

          také jsem se usmál 🙂

          V tomto případě dávám za pravdu, na jednu stranu je třeba pochválit SOR za to, že v dnešní době dokáže nabízet téměř vše od CNG, přes hybridy po elektrobusy, ale na druhou stranu technická stránka je dle mého názoru na první pohled/poslech/svezení velmi zastaralá.

          1. Kluci z Libchav dali
            Kluci z Libchav dali přednost výrobě busů pro příměstskou a místní dopravu, Iveco- Karosa vsadila na tradici komfortnějších dálkových vozidel. Oba výrobci vyrábějí busy v normě Euro 4 -5. Oba výrobci nedělají nic zastaralého, ale úspěšně drží krok s Evropskými a Světovými výrobci. QTÁZKA je trochu jinde – v jakém intervalu si mohou DOPRAVCI dovolit obměnu svého vozového parku. Ono není jednoduché si na nový mnohamilionový dopravní prostředek vydělat. A to mám na mysli přepravce všeobecně, nejen ty malé s deseti vozidly. Dopravní obslužnost se nedá mnohdy odhadnout, jsou rozdíly v MHD a příměstské obslužnosti. Každý dopravce se setkává s jalovými jízdami jež se musí uskutečnit. Opravy a servis také něco stojí a většinou se kalkulace pohybuje v relacích tří Octavií. Poničené sedačky od cestujících, poničený interier i exterier nemá cenu zmiňovat.

            1. Je to můj osobní náhled
              Je to můj osobní náhled na věc, proto jsem to uvedl. To že to tak dělají všichni neznamená, že to je dobře. Docela často se svezu příměstským SORem na CNG a opravdu občas žasnu nad tím co ten motor dokáže vyloudit. (Pravda možná pláču na špatném hrobě, motory jsou od Iveca a s Ivecem busem na CNG jsem ještě neměl příležitost). Dát ale motor na CNG s takovýmto projevem do osobáku tak hádám, že se neprodá ani jeden.

          2. Doufejme, že se DPmB
            Doufejme, že se DPmB podaří v tomto roce získat z uvedené částky prostředky na nákup alespoň plánovaných 12ks autobusů na CNG, které by vedle nových polských kloubových autobusů Solaris Urbino 18 (22ks v roce 2014 a 14ks v roce 2015), nových kloubových trolejbusů a nových tramvají omladily vozový park Brna.

Napsat komentář