Jak zvládnout dotaci na nákup elektromobilu Tesla Model 3

Mnozí již netrpělivě očekávají okamžik, kdy bude možné Model 3 od Tesly objednat i pro dodávky do České republiky. V tomto článku bych rád rozebral, jak si správně zažádat o dotaci na Teslu Model 3 a vyvarovat se zbytečným chybám.

Elektromobil Tesla Model 3 už je v Evropě. Kdy bude také v Česku, to podle vyjádření českých zástupců společnosti Tesla zatím není jasné.
foto: Tesla

Pozn: tento článek se zabývá konkrétně dotací na nákup elektromobilu Tesla Model 3. Pokud vás zajímá systém dotací na elektromobily obecně, doporučujeme článek „Vyhlášena další výzva na podporu elektromobility: přinášíme podrobnosti„.

Jak je známo, systém, kterým Tesla prodává své elektromobily, je specifický a liší se od klasického systému dealerství, kterým jsou prodávané vozy jiných značek. Poskytnutí dotace z Operačního programu Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost (OP PIK) však také podléhá určitým pravidlům, která je nutné dodržet.

Je proto potřeba dát si pozor, aby specifika nákupu automobilu Tesla model 3 nebyla překážkou splnění dotačních pravidel. Níže rozeberu jednotlivé fáze administrace dotace, na které je třeba dát si zvýšený pozor.

Podání žádosti o dotaci

Jednou z povinných příloh žádosti o dotaci je cenová nabídka na elektromobil, který si hodlá žadatel pořídit. Cenová nabídka je podkladem pro rozpočet a odvíjí se od ní i výše přislíbené dotace. Na osobní elektromobil kategorie M1, kam spadá i elektromobil Tesla Model 3, není možné získat vyšší dotaci než z ceny vozu do 1 mil. Kč.

Jinými slovy, stejnou dotaci dostaneme na Hyundai Kona za 1,1 mil. Kč, Tesla Model 3 za 1,5 mil. Kč nebo na Jaguar I-Pace za 2,2 mil. Kč.

Tesla však zatím není schopna svým zákazníkům v České republice poskytnout cenovou nabídku, kterou by bylo možné přiložit k žádosti o dotaci. Jednak zatím nejsou známé ceny pro český trh a také není možné zatím vygenerovat cenovou nabídku například ve formátu PDF.

Tento dočasný problém má jednoduché řešení. Do žádosti o dotaci je možné doložit cenovou nabídku elektromobilu a nabíjecí stanice jiné značky v obdobné ceně. I když do žádosti přiložíme cenovou nabídku na jeden z výše zmíněných elektromobilů s cenou nad 1 mil. Kč, bude nám přislíbena stejně vysoká dotace, jako bychom do žádosti přiložili nabídku na Teslu Model 3.

V takovém případě by však nebylo rozumné dokládat cenovou nabídku na elektromobil s cenou pod 1 mil. Kč, protože by nám byla přislíbena nižší dotace, kterou už později nelze navýšit. To stejné platí pro nabíjecí stanici.

Výběrové řízení ve vztahu k rezervaci vozidla

Výběrové řízení podle pravidel poskytovatele dotace má přísná pravidla, která musí být dodržena. Jedním ze základních pravidel je, že před ukončením výběrového řízení a výběrem vítězného dodavatele nesmí mít zadavatel žádný právní vztah s vítězným dodavatelem ve věci, která je předmětem výběrového řízení.

Jinými slovy, elektromobil nesmím mít před ukončením výběrového řízení objednaný a už vůbec ne částečně zaplacený – například formou složené zálohy. K objednání elektromobilu může dojít nejdříve dnem ukončení výběrového řízení a podpisu smlouvy o dílo.

Mnozí zájemci o Tesla Model 3 mají zaplacenou rezervaci ve výši 1000 €. Toto je z pohledu pravidel pro výběr dodavatele problematické, protože existence zaplacené zálohy vůči automobilce Tesla prakticky znemožňuje její účast ve výběrovém řízení. Pokud by v takovém případě ve výběrovém řízení skutečně vyhrála Tesla s Modelem 3, byly by náklady na něho neuznatelné.

Pokud máte rezervaci na Model 3 a plánujete si požádat o dotaci na nákup elektromobilu, doporučujeme si tuto rezervaci zrušit. Tím si zajistíte, že se o zakázku na dodávku elektromobilu podpořeného z dotace bude moci účastnit i společnost Tesla. Jak se ukázalo, majitelé rezervací nemají žádnou jinou výhodu, než je prioritní dodání.

Podle vyjádření produktového specialisty společnosti Tesla se dá očekávat, že včasná rezervace vozu urychlí jeho dodání zákazníkům v České republice jen nepatrně, pouze v řádu několika dní až týdnů. Včasná rezervace Modelu 3 neopravňuje její držitele ani k levnějšímu nabíjení v síti nabíjecích stanic Tesla Supercharger, ani k jiným výhodám v podobě aktualizací softwaru a podobně, jak se mnohdy domnívají. Softwarové aktualizace jsou vždy v ceně vozu. Platí se pouze za konektivitu – ta je první rok zdarma a každý další rok se platí 100 EUR, bez ohledu na předchozí rezervaci.

Nastavení podmínek výběrového řízení

Zadávací podmínky výběrového řízení musí být stanovené nediskriminačně – to znamená, že by měly být splnitelné více elektromobily než pouze Modelem 3 od Tesly. V soutěži vždy vyhrává dodavatel, který s nabízeným modelem splní zadávací podmínky a nabídne nejlepší cenu.

Dá se očekávat, že zájemci o Teslu Model 3 od elektromobilu vyžadují především dlouhou dojezdovou vzdálenost a vysokou bezpečnost podpořenou sofistikovanými asistenčními systémy, které umožňují vysokou míru autonomie řízení. Tyto kvality dokáže nabídnout více modelů na trhu, avšak Model 3 je nabízí za rozumnou cenu.

Z toho důvodu se dá očekávat, že výběrová řízení s vysokými požadavky na dojezd a technologickou vyspělost asistenčních systémů bude často vyhrávat s nejnižší cenou Model 3 v porovnání se srovnatelnou konkurencí.

Aktuální stav čerpání

Dotační výzva určená pro podnikatelské subjekty z programu OP PIK na nákup elektromobilů a nabíjecích stanic je nyní otevřená a měla by být otevřená do 31.5.2019. K dispozici je 200 mil. Kč a příjem žádostí může být předčasně ukončen při dosažení dvojnásobku požadované dotace v přijatých žádostech o podporu. Aktuálně k 7.2.2019 je podaných 55 žádostí za cca 43 mil. Kč.

O autorovi:

Ing. Petr Novotný pracuje ve společnosti RENARDS dotační, jejíž hlavní činností je administrace dotací z evropských fondů. Ve společnosti RENARDS má na starosti dotační projekty spadající do oblasti moderní energetiky, kam patří úspory energie, obnovitelné zdroje energie, akumulace energie, elektromobilita a smart grids. Moderní energetika a elektromobilita patří i mezi jeho velké koníčky.

vlastní

58 komentářů u “Jak zvládnout dotaci na nákup elektromobilu Tesla Model 3”

  1. Dobrý den, bohužel některé komentáře jsou tady úplně z
    Dobrý den, bohužel některé komentáře jsou tady úplně z cesty, tak popíši svou zkušenost z Fa. Renards a Ing. Novotným.
    Dlouho jsem vybíral na internetu na koho se mám obrátit ohledně vyřízení dotace na elektromobil rok 2017, po profesionálním rozhovoru s p. Novotným padla jasná volba na koho se obrátím. První komunikace 15.5.2017 dodáno z mé strany 2 x uzavřené DP + pár slov o firmě, a vše šlo jako po drátkách, p. Novotný napsal projekt, nechal mi ho odsouhlasit a dne 30.5.2017 byl podán k formální kontrole na OPPIK. V únoru 2018 byla žádost o dotaci schválena.
    Celé to probíhalo na profesionální úrovni, a tímto ještě jednou děkuji p. Novotnému a fa. Renards za špičkový přístup k zákazníkovi.

  2. Dotaci mohou získat podnikatelské subjekty na svoji
    Dotaci mohou získat podnikatelské subjekty na svoji provozovnu umístěnou mimo hl. m. Praha.

    Bylo by zajímavé dát tuhle diskriminační podmínku k soudu. V Hostivicích nárok mají a o dva kilometry dál na Zličíně mají smůlu?

  3. Jako pěkný článek, ale jaká je lhůta na samotné
    Jako pěkný článek, ale jaká je lhůta na samotné čerpání u tohoto programu? 12 měsíců? Já jen, že se Model 3 u nás stále neprodává. Ale tady už se to bere jako hotová věc. Je sice pěkné, že můžete podat žádost na jiné auto v podobné ceně, ale na samotné čerpání pak bude potřeba to auto fyzicky vlastnit. Taky se dost dobře může stát, že prodej se u vás rozběhne třeba až příští rok. A i když se rozběhne tento rok, tak to pořád neznamená, že vám Tesla to auto tento rok dodá.

        1. Když si podáte žádost nyní, elektromobil můžete
          Když si podáte žádost nyní, elektromobil můžete pořídit až třeba na jaře 2020, ty peníze Vám budou již alokované.

          Jak to bude s Modelem 3 v ČR nikdo přesně neví, ale vzhledem k tomu, jak se začalo s prodejem do Západní Evropy bych něco podobného brzy očekával i u nás. Na spadnutí je otevření konfigurátoru pro české zákazníky a od závazné objednávky by mělo být do fyzické dodávky jen několik měsíců.

  4. Povězme si, že dotace by mohla vypadat i tak, že přijdu k
    Povězme si, že dotace by mohla vypadat i tak, že přijdu k prodejci pro auto za milion a on mi řekne, že pokud souhlasím s podmínkami dotace, podepíšu mu tenhle papír a mám auto za 750 tisíc a 10 mu tam nechám za zprostředkování. Položím na stůl 760 tisíc a jdu. Jenže to by se v ČR asi stát nemohlo, z toho by se nikdo nenažral. Dotace takové, jako teď jsou, jsou vlastně jen převedení velké části peněz ze státního rozpočtu do rukou zprostředkovatelů. „Bohužel“ nejde převést všechny peníze a zprostředkovatel se musí rozdělit s tím, pro koho je dotace primárně „určena“. Je to hnus, ale je to tak. A je to škoda.

  5. Vypadá to, že lusknutím prstu člověk dostane 300 tisíc a
    Vypadá to, že lusknutím prstu člověk dostane 300 tisíc a je vyřešené. To že to neplatí v Praze, jak článek správně zmiňuje je dost zásadní nesmysl dotace, ale k jiné věci. Může nám autor článku říci, jaké omezení a povinnosti z dotace vyplývají? Dokáži si představit udržitelnost projektu v řádku 4-5 let (tedy např. nemožnost prodeje vozu) apod.

    1. Dobrý den,
      udržitelnost byla u malých a středních

      Dobrý den,

      udržitelnost byla u malých a středních podniků zkrácena na 3 roky, u velkých podniků (nad 250 zaměstnanců) je 5 let. Nejvíce žadatele omezuje to, že musí na elektromobil dělat výběrové řízení a že ho nesmí pořídit na leasing. Drobnější omezení je, že na auto budete muset nalepit cedulku formátu A6 nesoucí informaci, že bylo pořízeno z evropských prostředků. Elektromobil musíte používat pro firemní účely a pokud si pořídíte nabíjecí stanici, musíte ji po dobu udržitelnosti používat jen pro vlastní potřebu.

      Jak správě píšete, v době udržitelnosti nesmíte elektromobil prodat.

      1. Děkuji za info, přesně tohle jsem si myslel, zapomenout na
        Děkuji za info, přesně tohle jsem si myslel, zapomenout na rodinné výlety, cesty do práce, nemožnost prodat apod., nebo podvádět, kde hrozí vrácení dotace a velká pokuta. Výběrové řízení je celkem sranda, děláme 3 denně (dotace zásadně ne).

          1. Dobrý den, pane Novotný,
            pokud možno rád bych se Vás

            Dobrý den, pane Novotný,
            pokud možno rád bych se Vás zeptal na jednu věc v žádosti o dotaci, která mi není jasná. V rámci přiložených dokumentů je potřeba doložit i „Položkový rozpočet a „Souhrnný, kumulativní rozpočet projektu“. Pokud žádám o dotaci na elektromobil + wallbox, musím tedy už před podáním žádosti oslovit náhodně nějaké dodavatele (jak auta, tak wallboxu) pro vypracování nabídky včetně žádosti o podrobný položkový rozpočet? Myslel jsem, že konkrétní firmy budu oslovovat až v rámci výběrového řízení, které přijde na řadu až po schválení žádosti. Chápu, že na wallbox je možné předložit položkový rozpočet (zařízení, materiál, stavební úpravy, práce atd.). Ale na vůz jako takový? Ten je rovněž potřeba? Děkuji moc za vysvětlení.

            1. Dobrý den,
              k žádosti na elektromobil s wallboxem

              Dobrý den,

              k žádosti na elektromobil s wallboxem nepřikládáme položkový rozpočet, ale cenové nabídky na elektromobil a wallbox. Je to tak, že do žádosti o dotaci se přikládá cenová nabídka na elektromobil, který přibližně odpovídá Vašim představám, to stejné platí s wallboxem. Cenová nabídka se přikládá z toho důvodu, abyste něčím podložil výši dotace o kterou si žádáte. Následně pak proběhne výběrové řízení na dodavatele elektromobilu, ze kterého může vzejít jiný elektromobil i dodavatel než ty z žádosti o dotaci. Wallbox jde většinou koupit bez výběrového řízení, jelikož je v ceně do 500 tis. Kč, tedy pokud ho nedodává stejný subjekt jako elektromobil, potom by ho rovněž bylo nutné soutěžit. Pokud nemáte s výběrovým řízením zkušenosti, doporučuji si na něho někoho najmout, chyby ve výběrových řízeních bývají nejčastějším důvodem pro korekce.

              Souhrnný kumulativní rozpočet si udělejte třeba v excelu, do něho uveďte ceny bez DPH, velikost DPH, velikost neuznatelných nákladů (DPH + náklady na konvenční automobil), z toho Vám vyjdou uznatelné náklady a z nich velikost dotace. V kumulativním rozpočtu je toto přehledně shrnuto.

              Cenu wallboxu je také možné uvést pouze jednou položkou v cenové nabídce. Pokud by se však jednalo o nabíjecí stanici s baterií, je dobré mít rozpoložkovanou část nabíjecí stanice a část patřící k baterii.

                1. Zdravím Honzo, chci se pokusit o totéž, tak se chci zeptat
                  Zdravím Honzo, chci se pokusit o totéž, tak se chci zeptat jak jste uspěl. Díky za info.

                2. Zdravim, zadost jsem podal a nyni cekam. Dam vam vedet 🙂 S
                  Zdravim, zadost jsem podal a nyni cekam. Dam vam vedet 🙂 S podrobnym navodem, ktery je na webu, se to da zvladnout. Doted ale nevim, jestli se tomu celemu smat nebo brecet. Je to vazne bizar. Ten, kdo to vymyslel, by mel dostat metal za nejhorsi byrokraticky pocin roku. Skutecne mam pocit, ze lide, kteri to vymysleji, zaroven podnikaji v dotacnim poradenstvi.

                3. Dobrý den Honzo,
                  souhlasím s Vámi, dotace na něco tak

                  Dobrý den Honzo,

                  souhlasím s Vámi, dotace na něco tak jednoduchého, jako je nákup auta by mohly být řádově jednodušší. Ta složitost vychází z toho, že se do podpory elektromobility pustil operační program, který je konstruován na průměrné dotace o dva až tři řády vyšší.

                  Vyplnit a odevzdat žádost o dotaci na elektromobil není to nejtěžší, snažili se to zjednodušit excelovou tabulkou namísto podnikatelského záměru. V procesu administrace dotace je možná náročnější dobře připravit žádost o platbu. Zcela zásadní je dobře zvládnout výběrové řízení, tam bych Vám ale upřimně radil si na to někoho najít.

                  Co se týče žádostí o dotaci, tak nyní je nejpalčivější téma transparentní balíček, pokud jste žádal na s.r.o., musíte dodržet povinnost zveřejňování výkazů – nekompromisně vyhazují, byť byste je zveřejnil den po odevzdání žádosti. Zároveň je nutné být jako s.r.o. zapsán v evidenci skutečných majitelů, což je taky vyřazovací podmínka. Na těchto povinnostech vypadla v jiném programu Aplikace asi polovina žádostí, proto to teď žadatelům pečlivě kontrolujeme.

                  U elektromobilů si pak dobře pohlídejte dodržení datové posloupnosti – zadání zakázky, podpis smlouvy, první faktura, dodání auta. Dealeři k tomu přistupují dost laxně a takové detaily často neřeší a to je pak v žádosti o platbu problém. Také nesmíte na auto podepsat zajišťovací převod práva, můžete ho jen klasicky zastavit bance (nesmí dojít ani k dočasnému převodu vlastnictví na financující instituci).

                  Kdybyste si s něčím nevěděl rady, tak Vám s tím rád třeba v rámci tohoto fóra pomůžu, oceňuji Vaše odhodlání..

                4. Dobrý den, pane Novotný,
                  moc si cením vašich rad včetně

                  Dobrý den, pane Novotný,
                  moc si cením vašich rad včetně nabídky pomoci s výběrovým řízením.
                  Můžu mít jen dotaz, jak průměrně dlouho trvá doba od podání žádosti do jejího schválení?
                  V aplikaci zůstal viset stav: „Žádost o podporu zaregistrována“ a ticho po pěšině…. 🙂 Děkuji.

                5. Dobrý den Honzo,
                  Schvalování bude trvat několik měsíců,

                  Dobrý den Honzo,

                  Schvalování bude trvat několik měsíců, ze zkušenosti trvá hodnocení 3 až 9 měsíců, tyto žádosti půjdou spíše rychleji. Já už mám prvních pár žádostí po formální kontrole a tím pádem u nich už probíhá věcná kontrola s bodování. Jsou to žádosti z ledna a února. Zdá se, že jdou přibližně popořadě podle data odevzdání. Doporučuji se ale pro každý případ obrnit trpělivostí 🙂

      1. Je to sice bohatý region ale je tam spousta lidí na úrovní
        Je to sice bohatý region ale je tam spousta lidí na úrovní 50% průměrného platu a nejvíce bezdomovců v ČR 🙂 Praha by mohla místo nesmyslně vyhozených miliard navíc za různé tunely, karty apod. udělat sama pro sebe dotační program, aby podpořila snižování emisí.

    1. Jako pro firmy by klesly okamžitě prodeje:)). Bez DPH to
      Jako pro firmy by klesly okamžitě prodeje:)). Bez DPH to nemá to kouzlo. Prostě to chce vyplnit jednoduchý formulář. Doložit poté vlastnictví vozu a registraci mimo Prágl, schválit. …a fertig, prachy do 6 měsíců poté od státu na účet (živnostníka,firmy). Ale kurwa, to by byl wejvar jen pro podnikající lůzu, ne pro prasotechny aby se na tom přiživili.

      Dát to pro ovčany, nemá moc smysl. Možná až přijde nějaká hlubší recese/krize a Shade bude něco s EV plodit, tak bude třeba jí helfnout přes ofce.

  6. Víte co je pro kapitalistické zbohatlíky typické? Mysleli
    Víte co je pro kapitalistické zbohatlíky typické? Mysleli jste si, že jsou to nějaké zvláštní schopnosti, nadání, talent, sebeodříkání, pracovitost. Omyl. Umějí nejlépe vysávat státní cecky. Celosvětově a ve všech časech.

    1. No jo, ale ty klacky pod nohy, kdy to stát nedokáže dát do
      No jo, ale ty klacky pod nohy, kdy to stát nedokáže dát do rozumných mantinelů aby se vynechali prostředníci. A pak srát se s knihou jízd, mít na pizdoviny kontroly… . Jako 300klacků dobrý, ale je to otravné se tomu podřizovat.

      1. Tak zas ofce vidí těch 300 táců a myslí si jakej že to
        Tak zas ofce vidí těch 300 táců a myslí si jakej že to nejní pro podnikajícího vejvar…a už jí nedocvakne že to ten stát třeba vůbec nezaplatí a podnikatel nemá čas ani chuť se byrokracii tolik podřizovat. Ale tak zamektáme si že nepodnikáme.

  7. Jestli dobře koukám tak ta zásadní informace „jaká je
    Jestli dobře koukám tak ta zásadní informace „jaká je výše dotace“ na auto s cenovou 1 milion + tu uvedená není.
    Víte tedy někdo ověřeně, kolik mi přispějí, když tu dotační anabázi absolvuji?
    Nebo je někde uvedený klíč k výpočtu výše dotace na základě ceny vybraného vozu?
    Jediným teoretickým vodítkem co v článku vidím je informace na konci, že je přijato 55 žádostí za 43 milionů. Tedy kdyby jim bylo vyhověno v plné výši, tak to dělá cca 780 tis na žádost, a to se mi zdá zase nějak hodně (to by bylo víc než 50% pořizovací ceny). Takže v téhle výši žadatelům dotaci asi nepřiklepnou.
    Aby mi pak nenapsali, Ano je vám přiklepnuta dotace ve výši 10 000,- Kč to by to jaksi ztrácelo smysl.

    1. To víte, parazit ze „společnosti RENARDS dotační“
      To víte, parazit ze „společnosti RENARDS dotační“ považuje dotace za automaticky smysluplné bez jakýchkoliv detailů. Z těchle parazitických firem, které existují jenom jako výběrčí bakšiše z dotací a žádnou skutečnou hodnotu nevytváří, je mi na blití.

      O programu mi nedávno psal p. Hasala z vídeňské Tesly. Kromě byrokracie kolem (výběrko a viz článek), tak je to omezené na koupi, tj. nutnost odpisů, nelze operák, je nutné vůz vlastnit nejméně 5 let, nesmí vám ho ukrást (cituji z výzvy: „tj. nesmí být tato investice prodána *NEBO ZCIZENA* po výše uvedenou dobu“), u malého podniku min 3. roky/150kkm, vč. prokázaní kopií knihy jízd. „Realizace“ nesmí být na území Prahy, tam EV nechceme (asi jenom přespolní na modrých zónách ;).

      Podpora je 55% (velký) až 75% (malý podnik) způsobilých výdajů, které jsou 45% ceny pro vozy M1, max 340 tisíc. Paraziti jako autor článku si z toho pak vezmou tak 5%+DPH (abyste vůbec měl šanci projít a nezamítli vás kvůli nějaké formalitě).

      1. Nedávno tu byla diskuse na toto téma a vyplynulo že to
        Nedávno tu byla diskuse na toto téma a vyplynulo že to výpalné je cca 7?-13?%
        Musím to dohledat…

        edit: tak dohledáno:
        Jednalo se o výpočet dotace na ne jen elektromobil ale třeba i dobíjecí stanice a z diskuse vyplynulo že větší nákup je schopen se dostat až na (jako směrem dolů) 6,1% ale menší (rozuměj maximální dotace na jeden vůz + wallbox) pak vyjde na 11,2% z přiznané dotace. Bez nákladů na výběrové řízení.

        1. Ano, ano, už se to tu probíralo, jak je to naprosto
          Ano, ano, už se to tu probíralo, jak je to naprosto neuvěřitelné kolik peněz jde mimo hlavní účet. Kromě pevného poplatku za vyřízení dotace to byly právě ještě tyto % v případě, že s dotací uspějete. Celkově to tuším vycházelo někde k 20% ze získané dotace, kterou vlastně nedostanete, ale necháte ji u „autorizovaných“ prostředníků…. už asi Vím proč se někomu ukazuje prostředníček :).

          1. Taky jsem se o to zajimal…. 2 firmy, obe si brali za
            Taky jsem se o to zajimal…. 2 firmy, obe si brali za vyrizeni se vsim vsudy cca 75 000. Plati se pausal kolem 50 a za kazdou aukci si berou cca 25…u obou firem. Takze odecist jeste 70 z dotace. Zase se nekdo napakuje a majitel velice neusetri

            1. Panové, vy jste komici. Zloděj křičí chyťte zloděje.
              Panové, vy jste komici. Zloděj křičí chyťte zloděje. Pán „podnikatel“ si chce pro osobní účely koupit luxusní elektro auto, ale musel by za něho zaplatit. Jak nehorázné, že?! 😀
              Tak se rozhodne vytřískat ty peníze od státu. Ale pak tady brečí a je pohoršený, jak je to sprosté, že z toho chce vytřískat peníze i někdo jiný na provizích. 😀

                1. Protože všichni z branže vědí o čem to je. Chceš stát
                  Protože všichni z branže vědí o čem to je. Chceš stát okrást o 300 tisíc? Fajn. Ale nečekej, že budu tak blbej a zařizovat ti ty dotace zadarmo. Když se chceš napakovat ty, tak já taky. Ber, nebo nech bejt. A jak každý ví, z cizího krev neteče. Takže je to pak ve výsledku jedno. Tech 70 tisíc z vašich peněz nejde.

                2. Ty Pico blbá,samo že jde, páč napřed je musím vyvalit az
                  Ty Pico blbá,samo že jde, páč napřed je musím vyvalit az pak se modlit jestli mi stát love da a jestli mi je za dva roky nevezme třeba zpět. Ale o tom ovce nechcou slyšet.

                3. Myslíš, že to nevím? To ale na věci nic nemění.
                  Myslíš, že to nevím? To ale na věci nic nemění. Objednám si vykradení banky (státu) a pak se divím, že kluci za to chtějí prachy předem + provizi. Jaká nehoráznost, že?

                4. Jestli to chápu správně tak de facto schvalujete legální
                  Jestli to chápu správně tak de facto schvalujete legální organizovaný zločin ?
                  Všichní ví že je to neetická krádež ale je to zákonné… takže je vlastně správně že se musí odvést desátek kmotrovi… protože to je také v zákoně.

                  Na jednu stranu považujete dotaci za krádež ale výpalné od mafie už je ok protože tato mafie cílí jen na zloděje – to dává i smysl.

                  A co ostatní dotace a sociální výdobytky naší společnosti, do stejného pytle ?

                5. Ne. Právě, že přesně naopak. Jen říkám, že páni
                  Ne. Právě, že přesně naopak. Jen říkám, že páni podnikatelé jsou pěkní pokrytci. Chtěli by krást, ale když okrade nikdo jiný je, tak je podle nich parazit. Jako by snad oni byli něco jiného. 😀

                6. Tomu se říká tržní hospodářství – aneb utrhni kde co
                  Tomu se říká tržní hospodářství – aneb utrhni kde co můžeš.
                  Kdo netrhá pojde na bídu.

                  Kdyby dotace byly i pro nepodnikatele, byli bysme pokrytci všichni 😉 ?

Napsat komentář