Auto dokáže využít jen malou část energie z paliva. Velká část je ztracena v důsledku brzdění nebo ve formě tepla či vibrací. Právě z vibrací bychom mohli část energie získat zpět, a to díky nové generaci tlumičů, které využívají nárazy a chvění auta k výrobě elektrické energie. Zavedení těchto „elektrických tlumičů“ sníží spotřebu paliva u hybridních automobilů až o 8 %. Samozřejmostí je také využití tlumičů v elektromobilech.
foto: Stony Brook University
Nové tlumiče byly navrženy profesorem Lei Zuoem a studenty Xiudong Tangem a Zachary Brindakem na Státní universitě v New Yorku (SUNY). Všichni tři badatelé se tak připojili k celé řadě výzkumných týmů, které se snaží zvýšit efektivitu automobilové dopravy.
Co se týče efektivity, uveďme si příklad ze Spojených států. V USA ukusuje automobilová doprava přes 70 % celkové spotřeby ropy, tj. 2 miliardy litrů denně. Bohužel auta využijí jen 10 – 16 % energie obsažené v ropě. Stovky miliard litrů ropy se každý rok pomyslně vylijí do kanálu.
Pojďme si nyní představit samotný tlumič profesora Zua. Zařízení se skládá z magnetického válce, na který se nasazuje cívka. Díky nárazům a vibracím se magnetický válec pohybuje uvnitř cívky, a ta vyrábí elektrickou energii.
Při instalaci na středně velký automobil dokáže tlumič, při rychlosti auta 100 km/h, poskytnout elektrický výkon mezi 100-400 watty. U cest s horším povrchem může výkon dosáhnout až 1600 wattů.
Ale to není vše. Tlumiče mohou být umístěný také v terénních vozech, nákladních automobilech nebo dokonce vlacích. V tomto případě by tlumiče poskytovaly elektrický výkon v rozmezí 1 -10 kW.
Vyrobená elektrická energie může nabíjet nejen baterie elektromobilů, ale může také snížit spotřebu paliva automobilů se spalovacím motorem. U konvenčních automobilů vyrobená elektřina z tlumičů snižuje zatížení alternátoru a tak i zatížení spalovacího motoru. Díky tomu může dojít k poklesu spotřeby paliva o 1-4 % u vozidel se spalovacím motorem a až o 8 % u hybridních automobilů.
Tlumiče mohou být umístěny do automobilů bez jakýchkoliv konstrukčních zásahů. Podle tvůrců se náklady na instalaci vrátí během 3-4 let u osobních automobilů a během 1-2 let u nákladních vozidel.
jj, Česká Republika by
jj, Česká Republika by při troše obchodního ducha mohla D1 pronajímat jako testovací polygon 🙂
pamatujete aktivní tlumiče
pamatujete aktivní tlumiče od BOSE?
w3.youtube.com/watch?v=eSi6J-QK1lw
pomalu mi přijde že tu někdo vymyslel něco co už dávno funguje a i lépe
jeeej to video sa mi paci.
jeeej to video sa mi paci. skoda ze sa to nemontuje seriovo 🙂
su tlmice inteligentne preto
su tlmice inteligentne preto lebo maju magnet a cievku ?
inteligentny je mozno moj pes, pocitac len tym cim je usporiadana binarna logika, ale tlmic ?
Dnes sa pomenuje aj pracka ze ma siesty zmysel v reklame, take hluposti…
Na takej D1 by mozna stacili
Na takej D1 by mozna stacili take tlmice na pokrytie celej spotreby elektriny auta na svietenie, ventilator a stierace. S tymto by sa mozna dali vyuzit aj uplne nove sposoby dobijania baterie auta.
ak si myslel cesky D1 tak to
ak si myslel cesky D1 tak to je sarkasticky pravdive :)))