Austin v Texasu je už dnes na americké i světové poměry výjimečné město. Designér Michael McDaniel ze společnosti Frog Design ale přichází s návrhem, který by mohl Austin protlačit až k prvním příčkám – v oblasti hromadné dopravy. Navrhuje totiž využít pro pohyb lidí po městě lanovky.
foto: Frog Design
Lanovky v horských střediscích nejsou vůbec nic nového. Proč je ale nevyužít také ve městech? Prozatím se lanová dráha využívá především pro turisticky zajímavá místa, jako je např. pražský Petřín. Podle týmu Michaela McDaniela z Frog Design by se ale lanové dráhy mohly stát ideálním hromadným dopravním prostředkem.
Hlavní důvod? Náklady. Zatímco 1 míle kolejí pro tramvaje nebo pozemní dráhu stojí kolem $35 mil., 1 míle vyvýšené dráhy $132 mil. a jedna míle metra $400 mil, jedna míle lanové dráhy vyjde na $3-$12 mil.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
Elon Musk chce elektrická nadzvuková letadla a pátou dimenzi dopravy – Hypersmyčku
McDaniel a jeho tým pracují na projektu lanové dráhy pro Austin po práci, je to takový jejich hobby-projekt. O to nadšenější do něj ale jsou. A protože jsou to zkušení designéři, vzali to celé skutečně od podlahy.
Zároveň to nedělají tak docel nezištně – používají tenhle projekt, kódově označený “Gorilla”, jako tréninkovou záležitost pro své nové rekruty. Ti si na začátku museli položit otázku: když je lanová dráha tak levné řešení hromadné dopravy, proč se zatím nikde, vyjma pár turistických výjimek, nepoužívá?
Odpověď hledali v psychologii. Většina Američanů (a nejen jich) má totiž o hromadné dopravě obecně následující zakořeněné představy: je špinavá, přeplněná a není svobodná. Lanová dráha musí pochopitelně tohle všechno odbourat.
Předně, svoboda: lanová dráha nemusí dodržovat jízdní řád. Vzhledem k tomu, že kabinky se pohybují v cca 30vteřinových intervalech, můžete nasednout prakticky kdy chcete. Nikoliv ale kde chcete, pochopitelně.
Přestupovat lze pouze ve stanicích. Ty ale mohou být výjimečnými architektonickými skvosty, protože se nemusí držet zaběhaných tradic pozemní či podzemní hromadné dopravy.
Navíc umožňují i velmi snadné přestupování – nemusíte běhat bludištěm chodem ke druhé koleji, prostě nastoupíte na vedlejší “kabel”. Lanovka je prakticky neustále v pohybu, což řádově snižuje dojížděcí časy. A navíc může být v pozemních stanicích doplněna o půjčovny kol nebo sdílení aut.
Parta ve Frog Design dotáhla návrh lanové dráhy pro Austin až tak daleko, že navrhla název “The Wire” a reklamní kampaň. Zároveň McDaniel zdůrazňuje, že je třeba dát osobitý vzhled každé stanici tak, aby ji lidé prijali za vlastní, stejně jako celý koncept dopravy lanovkou po městě.
Nápad je to ale v každém případě parádní a budeme napjatě očekávat, zda se v Austinu nebo kterémkoliv jiném městě podaří skutečně zrealizovat.
Můj nápad je zase
Můj nápad je zase obráceně – mini vzducholoď tažená nějakým vláčkem 🙂
Nevím, nevím. Podívejte
Nevím, nevím. Podívejte se, co se stalo s krajinou v okolí viaduktů, které pročísly města napůl. Betonové pilíře, šedota, hluk, zničené výhledy, grafitti, stín. Tady to nahraďte za lana jako na jihu Itálie všude visí sušicí šňůry mezi domy, betonové patky a ocelové konstrukce stožárů jako u dálkového vedení vysokého napětí…
Kdepak, tohle pro mě spása pro město není 🙁
O něčem podobném už
O něčem podobném už dlouho přemýšlím, ale není to lanovka na laně, ale monorail s malými kabinkami a vlastním elektropohonem, který by fungoval na paketovém principu, jako internet. Mimo kabinek by tam byla i montáž pro osobní vozy, takže by se řidič v jednom bodě připojil a v jiném odpojil a dál by mohl pokračovat vlastním vozem.
Myslím že ide o skvelý
Myslím že ide o skvelý nápad a osobne sa mi veľmi páči. Jeden z problémov ktorý vidím, je možno malá prepravná rýchlosť (ale môže byť vyvážené garantovaným časom – nezávislé od zápchy).