Daimler si k propagaci svých aut na vodík zvolil poměrně netradiční strategii. Vzal dvě hollywoodské hvězdy (Diane Kruger a Joshua Jackson) a nechal je ve speciálně upraveném Mercedes-Benz třídy B na vodík projet Údolím smrti.
foto: Daimler
Údolí smrti je nejsušší, nejteplejší a nejníže položené místo státu Kalifornie, celých USA a dokonce i celé Severní Ameriky. Prostě a jednoduše: bez vody tam nepřežijete ani pár hodin.
Vtip je samozřejmě v tom, že odpadním produktem auta na vodík je voda. Daimler svůj Mercedes upravil tak, aby ve speciální nádrži dokázal tuhle vodu zachycovat a oba hollywoodští dobrodruzi ji pak na své dvoudenní cesty skrze Údolí smrti pili.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
FedEx zkouší rozšířit dojezd elektromobilů vodíkem
Odpadním produktem vodíkových palivových článků není přímo voda, nýbrž vodní páry. Proto musel Daimler na záď auta nechat přidělat speciální nádrž a trubky, které páru ochladí a následně zkondenzují na vodu.
Auto na vodík Mercedes-Benz třídy B F-Cell dokáže na jeden spotřebovaný kilogram vodíku emitovat asi 9 kg vodní páry. Kapacita vodíkové nádrže je asi 3,7 kg na kteréžto množství ujede max. 400 km. Podle mluvčí Daimleru v tom nebyla žádná další „hollywoodská magie“.
Herci tak skutečně pili a používali jen zkondenzovanou vodu z auta. Prý sice neměla žádnou chuť, ale pít se dala. V Údolí smrti abyste něco takového pohledali.
Paráda! Je to pouze
Paráda! Je to pouze specifickou cílovkou tohoto webu, anebo se něco mění? V diskusi pod článkem o autě jezdící čistě na palivový článek se neřeší článek samotný, ale míru pitelnosti výstupní vody. PARÁDA!
… asi jako se dnes řeší velikost kufru a tvar světel u klasiky…
nie je to tak ze destilovana
nie je to tak ze destilovana voda sa nesmie pit lebo v nej nie su mineralne latky ?
Destilovaná voda se pít
Destilovaná voda se pít může, pouze se nedoporučuje ji pít větší množství a delší dobu. Než se vyplaví dostatek minerálů, tak to chvíli trvá. Není jedovatá.
existujú blázni, ktorí ju
existujú blázni, ktorí ju pijú dlhodobo takže pár litrov vás nezabije ale určite ani neprospeje.
Destilka se používá v
Destilka se používá v alternativní medicíně na vyčištění organismu, protože právě neobsahuje minerály a tak je schopná odvádět z těla přebytky. Soli z kloubů atd. Určitě není jedovatá. Třeba na Kypru, nebo kde používají pouze dešťovou vodu kterou zachytí v nádržích a to je taky kondenzát. Nebál bych se toho.
ok, takze v pripade nudze a
ok, takze v pripade nudze a vo specifickych pripadoch sa moze, ale nesmie dlhodobo, lebo zabije demineralizaciou organizmu.
Taky bych to neriskoval,ale
Taky bych to neriskoval,ale když je nouze…
Dá se na to spolehnout, že
Dá se na to spolehnout, že ve vodě opravdu nejsou žádné další příměsi? Pokud jde o nouzovou situaci, je to samozřejmě plus, ale jinak se domnívám, že tam příměsi z katalyzátoru budou.
Daimler by něco podobného
Daimler by něco podobného nezkoušel pokud by neměl změřené že je to bezpečné. Představte si pak ten poprask…
O tom není pochyb. Mohou
O tom není pochyb. Mohou tam být příměsi v takovém množství, že je to pod limity hygienických norem. Přesto si ale myslím, že tam něco bude. Závisí na tom, co. Například platina je jedovatá. Katalyzátory výfukových plynů také uvolňují malé množství příměsí. Protože vodíkový článek je také katalyzátor, tak nevěřím tomu, že by se přece jenom něco nevyplavovalo. Čistá voda je vlastně velmi agresívní, takže do sebe vstřebává prakticky všechno s čím přijde do styku. Teprve, když je přiměřeně nasycená (znečištěná), tak se začne chovat celkem normálně (pak už je rozpustné jen něco). Proto je i v pitné vodě dosti příměsí.
naco by bol asi vodikovemu
naco by bol asi vodikovemu auto katalizator ????
Nu katalyzátor je prvek,
Nu katalyzátor je prvek, který umožní nějaký požadový chemický děj.
U motoru na benzin, třeba z emisí dostat určité plyny.
Nu a u palivového článku je jiný chemický proces, který jako katalizátor používá většinou opět platinu. Viz doporučuji wiki kde je základní přehled palivových článků a skoro u všech je uvedena platina jako katalyzátor.
Mám na to stejný názor,
Mám na to stejný názor, jenom ještě dodám, že se podařilo u novějších palivových článků snížit množství nebo úplně odstranit použití drahé platiny. Čím to nahradili a do jaké míry je to jedovaté nevím, výrobci to dost tají, jenom vím, že se snížila výrobní cena. Jak je to s trvanlivostí také přesně nevím, údajně se ale zlepšila. 🙂
No, pakliže by v té vodě
No, pakliže by v té vodě bylo jen stopové množství platiny, tak si myslím, že žádná zdravotní újma nehrozí. Ale otázka je, co teď tvoří ty membrány. Přesto si myslím, že i když se něco uvolňovat bude, tak to jednak asi nebude vyloženě toxický a jednak to bude pod jakýmkoliv měřitelným limitem.
Jestli stopové množství
Jestli stopové množství je či není škodlivé musí odpověď lékař (ale i ty neměli problém z Asbestem, takže kdo ví…)
Ale k membráně, jak jsem psal ve wiki je popis docela slušný, doporučuju opravdu přečíst.
Ale k tvé otázce (platí poouze pro pal. článek SOFC)
„Jako pevný elektrolyt slouží keramické membrány na bázi ZrO2 stabilizované Y2O3“
Jak ukazuje celé heslo ve wiki, co článek to jiné složení. Tedy vracíme se k doporučení přečíst wiki.
Pokud jde o malá množství
Pokud jde o malá množství v těch keramických membránách, neměl by to být vážný problém. Yttrium se vyskytuje v malých množstvích v přírodě, je středně jedovaté. Napadá hlavně játra a plíce při vdechování. Zirkon má toxicitu nízkou, ale také způsobuje plicní a kožní problémy. Může způsobovat i chudokrevnost, ale ve stopovém množství asi ani ne. Klidně bych se toho v případě nouze napil, ale ukazuje se, že ta vodíková vozítka budou muset vozit si tu vodu s sebou a vypouštět to někam u plnících stanic. Je škoda o tyto vzácné prvky zbytečně přicházet (těžba se uvádí v karátech), pokud to tam v těch palivových článcích opravdu bude.
Nepouziva se nahodou Zirkon
Nepouziva se nahodou Zirkon ve sperkarstvi? 🙂 Nikdy jsem neslysel ze by bylo nebezpecne ho nosit a dotykat se ho, nebo ze by zpusoboval kozni problemy… ale tak je to mozne, no, co ja vim 🙂
Ono je také potřeba dodat
Ono je také potřeba dodat jak dobře je daný prvek ve sloučenině vázán.
Například v Amalgámu je také vázána rtuť (ikdyž to s ním vypadá na podobný konec jako se zmíněným Azbestem)
Už se trochu točíme v
Už se trochu točíme v kruhu. Je to tak, jak píše Pajda. Závisí to na tom, kolik se toho bude uvolňovat (tedy jak pevně je to vázané uvnitř) a kolik toho bude jezdit po silnicích. Zirkon u citlivých jedinců skutečně může vyvolávat kožní reakce. Dokonce i v oné krystalické podobě užívané ve šperkařství. Jinak se z něj dělají trubice, do kterých se sypou uranové pelety. 🙂
Pokud doporucejete ctenarum,
Pokud doporucejete ctenarum, aby si precetli neco konkretniho, doporucuji, aby jste k tomu dal odkaz co mate na mysli, jinak ctenar nemuze zarucit, ze si precte prave to co od nej ocekavate 🙂
(pouziva se k tomu tag „a“)
Pán dal otázku, dostal
Pán dal otázku, dostal odpověď + doporučení krátkého článku. Ale překvapivě dal další otázku, kterou by nedal, kdyby věnoval 2 minuty času na přečtení odkazu na wiki.
Takže Vy považujete sa fér zaneřádit fórum 30 otázkami, které by neexistovali, kdyby si po první odpovědi přečetl jeden článek?
Já očekám přístup, chceš vědet, dostaneš odpověď a odkaz kde je více. Když nejsi ochoten přečíst odkaz, pak on očekává, že jak blbec budu neustále odpovídat?
wtf? kde je ten odkaz o
wtf? kde je ten odkaz o kterem mluvite?
Katalyzator je prvek nebo
Katalyzator je prvek nebo sloucenina, ktera umoznuje jinym prvkum reagovat. U vodikoveho auta (resp. palivoveho clanku) se muze jednat o platinu, ktera umoznuje reagovat vodiku s kyslikem za vzniku vody a elektrickeho proudu.