Francouzská pošta zkouší vodíkové dodávky. A opičí se po ní i americký FedEx. Ten dnes disponuje zdaleka největší flotilou alternativně poháněných dodávek na světě. Chce však jít ještě dál.
foto: FedEx
Stejně jako francouzská La Poste, i FedEx by rád zlepšil dojezd svých čistě elektrických dodávkových vozů. A jde na to i podobným způsobem: montuje do nich přídavné vodíkové palivové články.
Už brzy by tak po amerických silnicích mělo jezdit 20 těchto testovacích kusů, které FedEx nechal postavit u společnosti Plug Power. Celý projekt financuje americké ministerstvo energetiky.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
Hyundai hlásí nebývalý zájem o své auto na vodík
Čistě na baterie mají elektrické dodávky FedExu dojezd asi 130 km. S namontovaným vodíkovým článkem ve funkci range-extenderu (rozšiřovače dojezdu) by to měl být dvojnásobek, tedy kolem 260 km.
Jde o velmi zajímavý vývoj zejména v tom smyslu, že až dosud se o vodíkových palivových článcích uvažuje spíše jako o samostatném zdroji energie pro elektrická auta, spíše než jako o doplňku.
Faktem ale je, že vodíkové auto v podstatě není nic jiného než elektromobil – jen obvykle s menší baterií. Objevují se pochopitelně otázky týkající se nákladnosti vodíkovo-bateriového řešení.
Nicméně v případě potenciálu flotil o tisících nebo dokonce desetitisících vozidel a štědrém sponzoringu amerického ministerstva energetiky nejspíš náklady nepředstavují zásadní problém.
Ona se tato kombinace
Ona se tato kombinace přímo nabízí. Už jsem to někde také asi před půl rokem navrhoval jako možnost. On je ten palivový článek přece jenom kompaktnější než spalovací motor. Potom je také lepší účinnost. Nemám údaje o poruchovosti a životnosti.
Jako extender bych vodík
Jako extender bych vodík pochopil. Tak to dává celkem i smysl, kdy si koupíte na „benzince“ ampulku na dojezd do Chorvatska. 😀
Ta ampulka bude asi pěkně
Ta ampulka bude asi pěkně velká.