Havířov rozšiřuje svou početnou flotilu CNG autobusů

Vozový park ČSAD Havířov tvoří z poloviny CNG autobusy. To je v České republice téměř unikát. Ve středu 18. července se v prostorách autobusových garáží tohoto dopravce na ul. Těšínské uskutečnilo za účasti zástupců havířovské radnice i dopravní společnosti slavnostní předání dvou nových autobusů, které používají jako palivo stlačený zemní plyn.

Nové havířovské autobusy na zemní plyn Irisbus Citelis 12M CNG
foto: Petr Hrůza

Jedná se o vozy Irisbus Citelis 12M CNG, kterých tak má společnost k dispozici již 25. Jde o model městského autobusu poháněného motorem CURSOR 8 CNG o výkonu 213 kW při 2000 ot./min. Vertikální šestiválec splňuje emisní normu EEV a palivo se do něj doplňuje centrálně z pravé strany vozidla.

Oba vozy již byly přiděleny svým stálým řidičům a budou využívány v provozu MHD, která kromě samotného Havířova obsluhuje i okolní obce Šenov, Petřvald, Horní Suchá, Albrechtice a Těrlicko. V rámci příměstské dopravy se pak Citelisy s pohonem na zemní plyn mohou podívat až do Orlové.

Zeptali jsme se, jaké dosavadní zkušenosti s  Citelisy mají v Havířově samotní řidiči autobusů. Rozhovor nám poskytl pan řidič L. Šumský, který ve svých začátcích u ČSAD jezdil nejčastěji právě s plynovými autobusy. „Jezdí se s tím dobře. Oproti prvním plynovým autobusům , které jsme tu měli (EKOBUS SOR B 10,5 CNG, pozn. redakce), lze cítit vyšší výkon a tah motoru, takže ani při jízdě do kopce už nemáte žádný problém,“ poodhalil pan Šumský.

autobus Citelis CNG

Nové havířovské autobusy na zemní plyn Irisbus Citelis 12M CNG
foto: Petr Hrůza

„Na druhou stranu musím vytknout, že pracoviště řidiče těch nových Citelisů nabízí poměrně málo prostoru. Avšak důležité je, že cestující si nové nízkopodlažní autobusy pochvalují a vnímají i jejich ekologický přínos,“ dodal.

„Vzhledem k tomu, že v současné době nás trápí nedostatek vozů, tak bychom uvítali, kdyby přišly i další nové plynové autobusy,“ přeje si pan řidič. Vzhledem k plynové tradici, která v havířovské hromadné dopravě započala již na počátku 90. letech, by to byl rozumný krok, který v rozhovoru pro Karvinský a havířovský deník potvrdil i náměstek primátora Havířova, takže se budou nakupovat i nadále.

Pana řidiče Šumského jsme se zeptali také na výbavu nových vozů. „Výbava nových Citelisů se nijak neliší od těch, které byly do Havířova dodávány v posledním roce. Vozy jsou vybaveny kneelingem (snížení výšky nástupní hrany při stání v zastávce, pozn. redakce) a mechanickou plošinou o délce 800 mm pro pohodlný bezbariérový nástup a výstup osob se sníženou pohyblivostí a pro rodiče s kočárky.

Novinkou je světelný a akustický systémem APEX, který pomáhá sluchově a zrakově postiženým občanům.“

Díky technologickým vylepšením se podařilo oproti dřívějším dobám zkrátit i dobu plnění plynových zásobníků. „Citelisy, které mají nádrž na 155 litrů, plníme cca 10 – 15 minut a za hodinu je naše plnička schopna naplnit až 8 autobusů,“ dále prozradil řidič ČSAD.

Dodejme, že po Havířově a blízkém okolí se prohání k dnešnímu datu již 32 plynových autobusů, z nichž největší zastoupení mají právě vozy Irisbus Citelis 12M CNG.

Bohatá plynová historie se v Havířově začala psát již na počátku devadesátých let minulého století, kdy ČSAD přestavělo několik desítek autobusů Karosa řady 700 z dieselu na LPG. Počátek nového tisíciletí již byl ve znamení CNG, kdy slezské město získalo první autobusy typu EKOBUS SOR BN 12 CNG.

Na závěr bychom měli poznamenat, že snaha dopravce ČSAD Havířov o podporu ekologické dopravy již také získala několik prestižních ocenění. V rámci 19. ročníku soutěže Ceny zdraví a bezpečného životního prostředí 2010 to byla cena za významný přínos k ochraně životního prostředí a přínos k principům společenské odpovědnosti firem.

Kladný přístup ČSAD k životnímu prostředí v Moravskoslezském kraji neunikl ani pozornosti Hospodářské komory České republiky, která havířovské ČSAD loni ocenila v rámci projektu Český patron 2010 2. místem v kategorii Ekologický přínos.

Napsat komentář