Ford Mustang Mach-E: elektromobil pro 21. století se inspiruje u Tesly a nestydí se za to

Americká automobilka Ford v posledních letech strádá. Teď pochopila, že elektromobilita je jedinou cestou do budoucna a jde do ní naplno.

Ford Mustang Mach-E
foto: Ford

Pro představení elektromobilu Ford Mustang Mach-E si americká automobilka z Detroitu ne náhodou vybrala místo těsně sousedící s hangárem, kde Tesla běžně oznamuje své novinky.

Ford Mustang Mach-E

Ford Mustang Mach-E
foto: Ford

Náhoda to jistě nebyla. Na elektromobilu Ford Mustang Mach-E je vidět inspirace vozy Tesla snad v každém kousku, od podvozku po střechu. Nebo ať už je to exteriér, nebo interiér, kterému vévodí velký vertikálně posazený 15,5″ displej a kde jen stěží budete hledat jakákoliv tlačítka.

Ford Mustang Mach-E

Ford Mustang Mach-E
foto: Ford

Samozřejmostí bude podpora služeb Apple CarPlay a Android Auto, dvě bezdrátové Qi nabíječky telefonů a konektor USB-C. Ford počíta s OTA (over-the-air) updaty přes internet, podobně jako to nabízí Tesla u svých elektromobilů.

Ford Mustang Mach-E

Ford Mustang Mach-E
foto: Ford

Jako první půjdou na trh „Premium“ a „First Edition“ verze nového elektromobilu Ford Mustang Mach-E, a to koncem roku 2020. Jejich cena bude začínat na $50 600 a $59 900 před dotacemi ($7500).

Baterie v podvozku nabídne v nejvyšší konfiguraci kapacitu 98,8 kWh díky baterii od LG Chem. V takovém případě bude dojezd asi 480 km.

Běžně bude elektromobil Ford Mustang Mach-E vybaven jedním 210kW elektromotorem. Ve verzi GT budou ale v autě dva pro dvojnásobný výkon a zrychlení 0-100 km/h během asi tří sekund.

Ford Mustang Mach-E

Ford Mustang Mach-E
foto: Ford

Nejlevnější verze Select (baterie 75,7 kWh) se bude prodávat od $43 895 před dotací a nabídne EPA dojezd 370 km, zrychlení 0-100 km/h během asi pěti sekund a zavazadlový prostor až 1687 litrů!

Palubní nabíječka bude mít výkon 10,5 kW, rychlonabíjení bude možné až 150 kW. Auto je možné už dnes rezervovat online s poplatkem $500. Ford chce dát zákazníkům s tímto novým vozem dát možnost zcela se vyhnout dealerům – opět podobně jako Tesla.

Ford Mustang Mach-E

Auto má „frunk“, tedy přední kufr, prakticky stejný jako Tesla Model S/Tesla Model X.
foto: Ford

Anand Sankaran, šéf elektrických pohonů ve Fordu, redaktorům magazínu Electrek.co přiznal, že rozebrali všechny elektromobily Tesla, ale i evropské konkurence jako Jaguar I-Pace nebo Audi e-tron.

Během prezentace Ford v duchu značky Mustang zdůrazňoval, jak „elektromobily dávají svobodu: od dojíždění na čerpací stanice, výměny olejů“ apod. Nakonec Bill Ford, pravnuk Henryho Forda a současný šéf automobilky, řekl, že „Detroit dokáže změnit svět stejně, jako Silicon Valley“.

Videa

tisková zpráva

110 komentářů u “Ford Mustang Mach-E: elektromobil pro 21. století se inspiruje u Tesly a nestydí se za to”

    1. Na agenturáky sere pes, právě proto se berou přes
      Na agenturáky sere pes, právě proto se berou přes agenturu, aby se jich pak mohli rychle zbavit a zase rychle nabrat, když je potřeba. A samozřejmě i proto, aby jim nemuseli platit tolik, co kmenovým zaměstnancům.

      Tady se koukni, jak si jich hýčkají. Ale bacha, aby tě u toho nekleplo, jsi na to dost citlivý 🙂
      https://zpravy.aktualne.cz/ekonomika/benefity-zamestnancu-automobilovych-tovaren-vyvolavaji-uzas/r~defc101a063011ea8776ac1f6b220ee8/

      1. To, zda je agenturní pracovník levnější než kmenový
        To, zda je agenturní pracovník levnější než kmenový zaměstnanec, je dost diskutabilní. On má určitě větší motivaci makat než našinec, většinou ovšem i s vědomím výroby zmetků, poškození stroje zásahy pro zrychlení taktu, atd. Takže vyšší nároky na techniky a kvalitáře i mistry ve výrobě. Takže zůstává jen výhoda okamžitého propuštění.

      2. agenturní prasárny jsou obecně známý informace tam
        agenturní prasárny jsou obecně známý informace tam zabalený do tajemnýho hávu aby to vůbec ještě někdo četl ftáku mysli trochu, to že propouštějí byla indícije no čeho asi přicházející krizovčičky 😉 rozhlídni se kolem propouštějí i další podniky navázaný na germánský automotive… 😉 Ale zatim mužeš jít stále fachčit do stavebnictví, lidi sou stále zatím napakovaný levnejma prachama a tak pustěj korunu do rodinnýho domu chodníku no zedník pod 40čistýho prostě dneska nedělá :)))))

    1. Nevím jestli zrovna nahrazení všech tlačítek přilepením
      Nevím jestli zrovna nahrazení všech tlačítek přilepením tabletu do středového tunelu je cesta vhodná následování.

      Mě příde, že prostě automobilky nechtěji udělat jednoduchý použitelný elektromobil. Vždy tam prostě musí vnést nějakou kravinu.

                1. Ty budes jeden z tech dedku co stale pouzivaji tlacitkove
                  Ty budes jeden z tech dedku co stale pouzivaji tlacitkove telefony co?

                2. ani ne, situace mě donutila ale tlačítkový mám stále v
                  ani ne, situace mě donutila ale tlačítkový mám stále v záloze… 😉 Kontrolní votázka soudluhu : KOLIKRAT užs měl chuť fláknout se zasrr smartfonem vozem (brejknout ten pitomej tablet na palubovce) ?? :))))))

                  PS: jako vydrží ta svíííň celkem dost ale za búro novej určitě nebude :)))

                  https://www.youtube.com/watch?v=z7knMgjz1Ak&feature=emb_title

                3. Můj 3 letý synovec zvládne používat dotykový mobil. A
                  Můj 3 letý synovec zvládne používat dotykový mobil. A když to zvládne on, tak i ty zvládneš použít dotykový tablet stejně jako my všichni ostatní. Fakt to není žádná věda.

                4. no právě, je mladej a ještě má spooousty elánu a
                  no právě, je mladej a ještě má spooousty elánu a bystrosti i když u toho nadává a vztekáse a hlavně má maličkatý prstíčky 😉 Jen co vyroste bude je mít větší a hrubší, hůř uvidí, bude nervově vycukanej vobzvlášt pokud na tom pitomým smártfonu hrál hry, ale to jen za předpokladu že ho kvůli tomu hraní víšco tramvaj 😉 Takže fofrem podotýkám fofrem mu stím smártem flákni vo zem dokud je čas aby si tu teslu vůbec mohl ještě „užít“ :))

                  PS: A dospělákům nech v rozhrkaný elkáře základní čudlíky tvl kára za 2 mega a nemá to na čudlíky s palubovkou, zachvíli metrouši krom tabletovaní a umělýho voplodňovánání budou na tý palubovce ještě vobědvat néééé kam ten svět spěje :)))

                5. Však ti to nikdo nenutí. Ty si klidně kup parní lokomotivu
                  Však ti to nikdo nenutí. Ty si klidně kup parní lokomotivu a tahej si za páky až do zblbnutí.

                6. Behem 3,5 let s EV posloucham od okoli, jaky kramy to pry
                  Behem 3,5 let s EV posloucham od okoli, jaky kramy to pry kupuju. A take slycham, kolik oprav uz ty s tema spalovaky maji za sebou a co je ceka. A moje EV jezdi a jezdi a jezdi bez poruchy. A ten tablet v Tesle je supr. Nic me nechybi. Akorat kdyz presednu do Leafa 1, tak si zacinam plest rychlost s dojezdem. V TM3 je vse intuitni. Casem si zvyknete i vy. Videl jste nekdy strojovnu parni lokomotivy? To by bylo pro vas to prave. Skoro jako cockpit v Airbusu.

                7. nejde vo to že bych si časem nezvyk, ale o ten komfort.
                  nejde vo to že bych si časem nezvyk, ale o ten komfort. Ježí se mi chlupy nejen na zádech když se moje ruka musí stabilně za jízdy zvednout a můj prstíček dotknout toho placatýho tvrdýho skla, žádná reflekse, nepromáčkne se, led svítí doksichtu furt musím čumět, musím se po zraku trefovat a ještě po tom několikrát matlat než spustím funkci 😉 Někdy to nereaguje tak dvakrát a většinou když obzvlášt spěcháš se probudí ten duch ve stroji a dělá přesný vopak toho co potřebuješ 😉 Na co panemlasku na co!? Tablet tm3 je samozřejmě komerční šit, 17cka naštorc s/x je mnohem lepší a fajn a hlavně má vlastní palubovku, ale těch pár důležitých klasických rychlých tlačítek pohmatu tam prostě měli zachovat 😉

                8. Svetla se zapinaji automaticky, topeni je take automat,
                  Svetla se zapinaji automaticky, topeni je take automat, sterace zapina kamera a popripade zapnu tlacitkem na leve pacce – blinkru. Hlasitost radia pres levy knoflik na volante. Do kastliku na kramy urcite nelezu pri jizde a vsechny ostatni funkce se zapinaji pred jizdou. Sedacky se nastavuji na packach na sedacce. Ktera funkce je podle vas tak dulezita, ze ji musite neustale zapinat? Zatim me nic vic nenapada. Tempomat a autopilot vcetne jizdy vpred nebo vzad ma packu u volantu. Okna maji tlacitka na dverich. Mozna mate na mysli prdici polstarky, ty se zapinaji na displeji. Ale jde to spojit i s funkci treba blinkru. Takze take automat. A havarijni svetla se zapinaji tlacitkem u zrcatka.

                9. vyhrejvaní zadniho skla?? už to mám tachometr vpravo!! hele
                  vyhrejvaní zadniho skla?? už to mám tachometr vpravo!! hele něco tam bude mám na to čuch to je instinkt 😉

                10. Vyhrivani zadniho skla zapinam pred jizdou a mozna ze se i
                  Vyhrivani zadniho skla zapinam pred jizdou a mozna ze se i samo vypina. Navic pred jizdou zapinam predehrivani auta pres mobil. 10 minut staci a TM3 je hezky vyhrata s elektrinou ze site. Verte, ten displej je supr a cele auto je promyslene. Ne nahodou to zacinaji vsichni ostatni kopirovat.

                11. není já to potřebuju za jízdy měnit a vokýnka votvírat
                  není já to potřebuju za jízdy měnit a vokýnka votvírat větrat sem uprděnej dědek přeci přenastavovat a ne furt šilhat doprava na malej tablet 😉 a už vůůůůůbec zvedat ruku a matlat po něm a kvůli tomu zastavovat!! Chápeš? ten diskomfort se nedááá ukecat 😉 Určitá skupina lidí prostě chce tlačítka a klasickou palubovku a jesi jim je ílon nedá tak si ji vemou jinde, je to jeho věc že to tam schváááálně nedal 😉

                12. Tak se vrhnete do podnikani. Udelejte startup, ktery bude
                  Tak se vrhnete do podnikani. Udelejte startup, ktery bude vyrabet klavesnice k autum s tabletem. Dejte tam par tlacitek, prepinacu a kolecek a muze si je uzivatel naprogrmovat, co maji delat. Pak si ji prilepi na volant ci palubovku (nebo daji do rukou detem, at si hraji a nezlobi), a budou vsichni spokojeni 🙂

                13. a próooč? je přeci daleko snažší šrotovat germánský
                  a próooč? je přeci daleko snažší šrotovat germánský popelnice a kritizovat tezlu 🙂 dyt to tak elon chtěl 😉

            1. Třeba v tom, že místo sledování silnice musím koukat,
              Třeba v tom, že místo sledování silnice musím koukat, kam patlat po dispelji.

              Kvůli tomu, že lidi jsou nucený při běžnejch úkonech čumět do tabletu se tam přidává nouzové, brždění, sledování jízdních pruhů a další blbosti.

              Nastavovat základní věci v autě bez nutnosti čumet na displej, by měl být základní požadavek pro udělení homologace.

              1. Stejně by ses musel i v klasickém autě podívat co tam
                Stejně by ses musel i v klasickém autě podívat co tam nastavuješ. Například jakou teplotu. Nebo jaké rádio vybíráš.
                A jestli potáhneš posuvníkem nebo otočíš kolečkem je úplně jedno.

                Tohle jsou umělé problémy, které si lidi cucají z prstu. Je to jako když přišly na trh první dotykové telefony, tak každý tvrdil, že to nechce, protože necítí ty tlačítka a nemůže psát bez dívání a nebude si patlat po displayi a to a ono. Prostě hlouposti do doby než si ten telefon koupili a zjistili, že s tím žádné problémy nejsou.

                1. Nemusel, aspon pokud je to auto rozumne ergonomicky udelane.
                  Nemusel, aspon pokud je to auto rozumne ergonomicky udelane. Teplotu i zmenu radia muzu zmenit bez toho, abych se podival kamkoli mimo vozovku a pristrojovou desku.

                  Mimochodem to s temi telefony porad plati. Porad je fyzicka klavesnice lepsi, nez dotykova, kde se bez koukani fakt neda nic napsat.

                2. Samozřejmě že to platí, ale dotykáč přináší tolik
                  Samozřejmě že to platí, ale dotykáč přináší tolik výhod, že na tlačítka každý kašle.

                3. Samozřejmě že dotykáč přináší tolik výhod že je ho
                  Samozřejmě že dotykáč přináší tolik výhod že je ho tam třeba obzvlást na navigaci a internet ale zároven tam mohli důležitá rychlá tlačítka zůstat 😉 direktivně homologčně nařídit a hotovo ;))

                  PS: NĚCO PRO ALERGIKY BLONCEK A MATLADISPLEJŮ :))

                  https://youtu.be/kTvXz4qbT9k?t=928

                4. Co to jsou pro tebe důležitá tlačítka. To co opravdu
                  Co to jsou pro tebe důležitá tlačítka. To co opravdu potřebuješ neustále máš pod volantem. A pokud nejsi jelito, tak klimatizaci nastavíš jednou před jízdou a pak maximálně zvýšíš nebo snížíš teplotu.

                  To že Model 3 nemá klasické fukary na listí ale proud vzduchu jde rovnoběžně po celé šířce palubovky si lidi chválí jako super nápad a už jsem viděl, že to začínají některé automobilky kopírovat.

                  Všichni tady děláte, jako byste na vteřinu neodhlídli z vozovky když měníte stanici na rádiu. A na navigaci se pro jistotu za jízdy nikdy nepodíváte.

                  A když už tak můžeš použít hlasové ovládání. To jsou prostě všechno zástupné důvody proč něco nemít rád.

                5. Kdyz jde okolo pekna zenska, tak mi na silnici neudrzi oci ani
                  Kdyz jde okolo pekna zenska, tak mi na silnici neudrzi oci ani protijedouci kamion 🙂
                  Nejezdim denne jako vetsina zdejsich, mozna ani jednou tydne, takze se vzdy musim podivat na cudliky pri zmene intenzity topeni / vetrani, prepnuti radia (na ovladac pod blinkrama jsem si nikdy nezvykl). Jelikoz nerad porusuju predpisy, casto hledim na tachometr (zvlast po sjezdu dalnice do Brna mam prvni kilometr problem se szit s padesatkou). No a jsem hodne zvyklej sledovat okoli. Nedokazu si predstavit hledet uprene hodinu pred sebe. A priznam se, ze jsem jeste nejel s nikym, kdo by tak uprene hledel.

              2. Ja chtel nouzove brzdeni na to, ze kdyz se predemnou auto na
                Ja chtel nouzove brzdeni na to, ze kdyz se predemnou auto na krizovatce rozjizdi a v krizovatce si to rozmysli ze jeste teda nepojede a zadupne brzdy, pricemz ja uz koukam doleva jestli do te krizovatky muzu taky najet, abych to nenapral do toho blazna co to zaslapl v krizovatce. Pripadne nekdo kdo povazuje oranzovou za cervenou a zaslapne to klidne ze 70kmh.. Tyto dva stavy jsou 90% nabourani zezadu. Jednou mne to zachranilo kdyz se predemnou zaradil bily kamion do leveho a najednou oba jizdni pruhy zastavili – na tom bilem kamionu zezadu to fakt nebylo poznat, ze intenzivne brzdi – auto mi zastavilo samo.

              3. Měl jsem předchozí generaci mercedes CLS. Když jsem si
                Měl jsem předchozí generaci mercedes CLS. Když jsem si chtěl pustit masáž, zmáčknul jsem u sedačky po paměti jedno jediné tlačítko. Když jsem si chtěl koupit nový model s tím parádním 95cm dlouhým displejem, musel jsem pro masáž kliknout na displej a zmáčknout tlačítek 5. Tohle fakt nepovažuji za změnu k lepšímu.

        1. 1x do roka?? dobrej ftip když fkáře sedíš 2x denně,
          1x do roka?? dobrej ftip když fkáře sedíš 2x denně, nauč se počítat. Nalepený tablet je ekonomická znouzecnost pro zjednodušení aby byla cena nízká, nikoli nějaký zvýšený komfort. Tablety sou pro hodně zpomalený a naprosto klidný gííky co tu bídu skousnou :)) jinak šlo to udělat samozřejmě i lépe…

                1. Třeba Volvo k tomu mělo takový joystick pod volantem
                  Třeba Volvo k tomu mělo takový joystick pod volantem vpravo. Nemusel jsem ani sundat ruku z volantu a šlo to krásně ovládat. Mělo to 4 směry, OK a Cancel a to stačilo na pohodlné ovládání vestavěné navigace. Geniální 🙂

                  Lexus to má tzv. remote touch, buď přímo pohybuješ takovou jako myší nebo prsty. Ten touchpad je na loketné opěrce, takže řídíš jednou rukou a druhou ovládáš… Mě to přijde lepší než přímo patlat na displej tabletu nebo telefonu uprostřed palubky. Někteří recenzenti si na to stěžují, ale já si na to zvykl a přijde mi to přirozené.

                  Ale jak tak koukám, trend je dotykový dipslej a patlání, je potřeba si na to asi zvyknout. Jo a u tebe mě nepřekvapuje, že to obhajuješ, protože Tesla 🙂

                2. Ovládání na volantu mají všichni. Dokonce
                  Ovládání na volantu mají všichni. Dokonce hlasové.

                  Nehledě na to, že ovládáním na volantu nenastavíš navigaci.

                3. Ne na volantu, ale joystickem těsně pod volantem. Mělo to
                  Ne na volantu, ale joystickem těsně pod volantem. Mělo to tak Volvo S80 a bylo to naprosto přirozené a pohodlné, jak jsem už psal.

                  Cháu, že dnes je trend dotykový, zvykneme si, ale lepší to není. Alespoň dle mého názoru a zkušenosti.

                4. „Jak nastavuješ teplotu bez toho aby ses podíval co tam
                  „Jak nastavuješ teplotu bez toho aby ses podíval co tam nastavuješ?“ – fyzickym tlacitkem davam „nahoru“ a „dolu“, tj. zvysit a snizit teplotu. Aktualne nastavovana teplota se mi ukazuje na pristrojovce hned vedle aktualni rychlosti.

                5. Asi tak, no… ale musí to navrhnout někdo, kdo u toho
                  Asi tak, no… ale musí to navrhnout někdo, kdo u toho přemýšlí, aby se to štelovací tlačítko teploty dalo nahmatat poslepu. A pak už vím, že jedno cvaknutí je o půl stupně přidat/ubrat teplotu. Nemusím nutně vidět, kolik nastavuji, stačí mi vědět, že třeba o stupeň-dva přidám/uberu.

        1. Jo, jedno z trojčat mám. Vše vyhovuje kromě kapacity
          Jo, jedno z trojčat mám. Vše vyhovuje kromě kapacity baterie.
          Takže už to nepočítám v dnešní době za použitelný elektromobil.

          Kdyby trojčata pokračovala ve vývoji jako i3, tak dnes mají dojezd přes 200km a jsou zcela bezkonkurenční a škodovka by se se svým citigo mohla jít vycpat 🙂

            1. Co jsem to nedavno procházel, tak spodek celkem fajn. Jen se
              Co jsem to nedavno procházel, tak spodek celkem fajn. Jen se začínalo něco objevovat v místech, kde začínají prahy a končí podběh zadního kola.
              Taky jsou orezlé držáky denního svícení.
              Dutinama a nástřikem spodku se nic nezkazí. Jen to chce někoho kdo tomu rozumí, aby to nezapatlal nesmyslně vše a hlavně nevzal vapkou baterky.
              Já si to asi raději budu dělat sám.

              Co tak sleduju, tak s výměnou baterek je to tak, že se mění zatím za originální články co jsou dostupné z rozebraných aut.
              O výměně za větší kapacitu se zatím diskutuje teoreticky, ale nikdo se do toho nepustil.
              To je ještě hudba budoucnosti. Nikomu zatím neodešla baterie jako celek.
              Já si zimu vyřešil instalací teplovodního bufíku. Couračky jezdím s topením na elektriku a když potřebuju dál, tak holt spálím trošku benzínu.

              1. A kolik je autu, ze zacina rezavet?
                Ptal jsem ese v servise,

                A kolik je autu, ze zacina rezavet?
                Ptal jsem ese v servise, kde mi obouvali zimaky, ze strikaji dutiny, ale urcite s BEV zkusenosti nemaji (jeste jsem na okrese Trebic zadne nepotkal). Vy na to mate potrebne zarizeni?
                Tak vymena baterie neni pristich 8 let (mam prihlaseni 1 / 2016) na poradu dne, jen pracuji v Brne a rikam si, zda bych tech 90 km ted zime ujel (nezkousel jsme to zatim ani v lete). Premyslim o vetracku s topenim do autozasuvky na celni sklo, to je nejkritictejsi. Nebo by byla lepsi topna folie? Ta by ale pak mirne nehrala do kabiny. Vyborne je nahrati pred jizdou a dalkovy ovladac (horsi je cesta zpet). Velke zklamani bylo, ze na rychlonabijecce auto netopi.

                1. V zimě jsem kdysi ujel trasu Troubsko – Jihlava a ještě mi
                  V zimě jsem kdysi ujel trasu Troubsko – Jihlava a ještě mi zbylo 27 km. Bylo to ale bez topení, na silnici sníh, teplota cca -1 °C a bez dálnice. Takže 90 km v létě by bylo asi reálné. Mám C-Zero 2013, už s tou novější (menší) baterkou. Bylo to 76 km, když bych přičetl 27, ještě by nějaká rezervička zbyla. Jel jsem ale opravdu ultraopatrně. Na velké cestování C-Zero (a ostatní dvě sestřičky i-MiEV a iOn) moc nejsou, ale i tak jim věřím v odhadu dostupných km možná víc než Leafovi. A tenkrát nebylo kde nabíjet, dnes už je úplně jiná situace.

                2. Co jste delal pro to, aby se Vam nerosilo celni sklo?
                  Auto

                  Co jste delal pro to, aby se Vam nerosilo celni sklo?
                  Auto ukazuje dojezd pri cestach z nasi dediny do Trebice (15 km) dojezd 130 km pri plnem nabiti (zjisteno jen jednou, jinak nabijim do 12ti carek). Akorat ted pritelkyni to auto basti 7 carek za tech 32 km 🙂
                  Skoda, ze neni rychlonabijecka v Namesti na Oslavou nebo lepe v Rosicich. Je sice v Ostrovacicich, ale uz by to pro me byla zajizdka.

                3. Foukal jsem na něj vzduch zvenku, jen na nejnižší stupeň
                  Foukal jsem na něj vzduch zvenku, jen na nejnižší stupeň a bez ohřevu nebo klimatizace. Asi dvakrát už to došlo do krize, tak jsem na půl minuty zatopil a zas to vypnul. Ale bylo vcelku málo vlhko, tak to šlo.

                4. Proto premyslim nad tim vetrackem s ohrevem do autozasuvky. Co
                  Proto premyslim nad tim vetrackem s ohrevem do autozasuvky. Co jsem videl na netu, ma to prikon 150 W, coz neni ani 1,5 km za hodinu. Nema tady nekdo s necim takovym zkusenosti?

                5. Pokud vím, tak Radovan to zkoušel a zase toho nechal,
                  Pokud vím, tak Radovan to zkoušel a zase toho nechal, protože to bylo k ničemu.
                  Je to vesmeš ten samej princip jako, když budete točit topení na nejnižší stupeň s vnitřní cirkulací.
                  Aby se nepotilo čelní okno, tak je potřeba ho ofukovat vzduchem z vnějšku.
                  Pokud zapnu vnitřní cirkulaci, tak se okno zapotí ať mám klidně topení naplno. Pokud chci odmlžit okno, tak je lepší zapnout klimu, jak topení. Ona vysušuje vzduch daleko lépe.

                  Pro zimní dojezd tohoto autíčka bez omezení bohužel žádná jiná možnost než bufík není. Já si tu práci s instalací dal. Nejsem sadomasochista, abych jezdil se zamlženým oknem, v rukavicích a kožichu 🙂

                6. Pri trojcatach pomoze poriadne tepelne zaizolovat vyhrevne
                  Pri trojcatach pomoze poriadne tepelne zaizolovat vyhrevne teleso, hadice, cerpadlo aj vyrovnavaciu nadrzku. Je to sice dost pracne, no spotreba kurenia sa poctivym zaizolovanim znizi cca na polovicu. Pani v Japonsku to vymysleli velmi zle, horuca kvapalina cirkuluje od vyhrevneho telesa pod autom do radiatora vnutri a potom hadicou cez cerpadlo dopredu auta do vyrovnavacej nadrzky. Potom ide kvapalina otom naspet do vykurovacieho telesa, pricom vsetko vratane vyhrevneho telesa je tepelne nezaizolovane a ofukovane studenym vonkajsim vzduchom. Vyhrevne teleso sa zohrieva az na 80 stupnov a spiatocka ma len o 10 az 20 stupnov menej, takze straty pri nezaizolovanom systeme su velmi velke.

                7. Diky za postreh. Nahodou nemate nejaky navod (idealne video),
                  Diky za postreh. Nahodou nemate nejaky navod (idealne video), co vse je potreba zaizolovat a jakymi materialy v jake tlousce? Po zkusenostech poslednich dni se do toho velice rad vrhnu, jen bych nerad objevoval vymyslene a realizovane.

                8. Zkuste naftove topeni. Mel jsem to minulou zimu a parada. Viz
                  Zkuste naftove topeni. Mel jsem to minulou zimu a parada. Viz zde:youtube.com/watch?v=7NBMq5o_UJU

                9. 5 l za celou zimu. To odpovida nastartovani vaseho bmw v zime
                  5 l za celou zimu. To odpovida nastartovani vaseho bmw v zime a ujeti 50 km.

                10. Já nejsem ale vy. Já jsem zpátečník. Za 5 litrů bych
                  Já nejsem ale vy. Já jsem zpátečník. Za 5 litrů bych 50km bohužel neujel. Osobně mám benzínového bufíka.

                11. Já sem instaloval benzínový bufík. Naftu nemůž vystát.
                  Já sem instaloval benzínový bufík. Naftu nemůž vystát. Stačí někde trošku něco polejt a smrdní to. Benzín vyschne raz dva. Ani ruce mi nesmrdí, když dolejvám palivo.

                12. Jako spravny ekoterorista (tak nejak se tu jiste prezentuji)
                  Jako spravny ekoterorista (tak nejak se tu jiste prezentuji) musim nejprve jit cestou uspor. To zaizolovani s emi moc libi. zkusim na Elektroforu jeste zzvnest dotaz, zda bych mohl na topeni pouzit fasadni skelnou fatu a tu pak prekryt mirelon.
                  No a pokud to nepomuze, tak Citigo 🙂

                13. Ja som pouzil na vyhrievacie teleso 10mm nalepovaciu izolaciu
                  Ja som pouzil na vyhrievacie teleso 10mm nalepovaciu izolaciu a na hadice sede izolacne navleky hrubky tusim 8mm (co sa pouzivaju na vodovod/kurenie) o kusok vecsieho rozmeru ako su hadice, aby sa lahsie nasuvali. Kvapalinu som vypustil, hadice odpojil na oboch koncoch a po kuskoch som na hadice nasunul izolacne navleky. Vyhrievcie teleso som uvolnil a obalil zo vsetkych stran a oblepil hlinikovou paskou. Hadice s navlekmi som tiez olepil hlinikovou paskou. Vyrovnavaciu nadobku som vybral, tiez olepil 10mm izolaciou a hlinikovou paskou.
                  Cerpadlo som tiez dookola olepil 10mm izolaciou.
                  Nie je to uplne trivialne, ked sa to ma urobit dobre treba odmontovat aj lave koleso a kryty za nim a aj tak je tam zly pristup.
                  Kvapalinu treba doplnat postupne – najlepsie podla navodu na http://mmc-manuals.ru/Mitsubishi_i-MiEV.

                14. Idealni by bylo vyhrivaci teleso premistit rovnou nekam blize
                  Idealni by bylo vyhrivaci teleso premistit rovnou nekam blize k vyrovnavaci nadobce. Bohuzel by bylo pod kapotou 300VDC a to by mohl byt pri narazu trochu problem. Proto nejde ani umistit topeni rovnou do kabiny. Takove napeti v kabine je risk.
                  Japonci jsou zimuvzdorny. Tam se netopi jako v Evrope.

                15. Aha, to jsme si vubec neuvedomil. Takze jedine k takovemu
                  Aha, to jsme si vubec neuvedomil. Takze jedine k takovemu vetracku privest venkovni vzduch, co?

                16. Mám 2012 a náznaky koroze se nadjou klidně i na
                  Mám 2012 a náznaky koroze se nadjou klidně i na novějších autech. On to přímo ani tak rez není jako spíš náznak, že je tam potřeba zásah.
                  Speciální vybavení netřeba. Na dutiny je taková pistol s hadičkou na kompresor a spodek jde v nouzi napatlat štětkou.

                17. A co mezi plasty a plechem (napr. u blatniku, ale jsou i dalsi
                  A co mezi plasty a plechem (napr. u blatniku, ale jsou i dalsi zaplastovana mista)? To se da taky vystrikat? A co mezi baterkou a podlahou? A cim se to dela? Obycejnym gumoasfaltem?

                18. Měl jsem to odplastvaný. Podběh byl v pohodě. Jen jak jsem
                  Měl jsem to odplastvaný. Podběh byl v pohodě. Jen jak jsem psal byl orezlej držák denního svícení. Také byli orezlé sváry na nápravě, to je vidět na první pohled. Jinak na osmileté auto bych to viděl docela v pohodě. Jsou i horší.
                  Stříká se to tou gumou co je určena na spodek a samozřejmě zaplastovaný věci se musí odplastovat. Proto si to chci dělat sám, protože nikomu nevěřím, že to udělá pořádně.
                  Podlední 3 roky mi při každém servisu něco na autě zkurvili (ani blbej xenon neumí vyměnit a vypálila se mi patice, protože jí blbě nasadili).
                  Takže už si od teď vše dělám sám.

                  Pod baterkou nevím. Tam dle mého jediná schůdná cesta je vyhodit baterku. To zatím řešit nebudu.

                19. Kdyz budete u toho, nechtelo by se Vam udelat jeste druhe
                  Kdyz budete u toho, nechtelo by se Vam udelat jeste druhe auto? 🙂 Samozrejmebych byl napomocen (klidne u obouch), rad se neco noveho naucim.

                20. Nevím jak na tom budu časově.
                  Nejspíš by to problém

                  Nevím jak na tom budu časově.
                  Nejspíš by to problém nebyl. Uvidím jak se mi to podaří u toho svého.
                  Ale mám dost sparťanské podmínky. Žádný zvedák jen hevery a nájezdy.
                  Taky je potřeba počítat s tím, že s tím není možné hned jet. Musí to zaschnout. V servisu je to většinou záležitost na tři dni. 1.den Umejt, usušit, druhej nastříkat a třetí usušit.

                21. Tak to ja Vas s tim nebudu obtezovat (ledaze bych Vam pomohl s
                  Tak to ja Vas s tim nebudu obtezovat (ledaze bych Vam pomohl s Vasim a bydlime rozumne daleko od sebe (ja okres Trebic) ). Jinak to dam radeji do servisu. Kazdopadne dekuji za ochotu.

                22. Já sem kousek od D1 66km. Jak jsou tam u mekáče nabíječky
                  Já sem kousek od D1 66km. Jak jsou tam u mekáče nabíječky čez.

  1. tak až(pokud) to doputuje až k nám do středu Evropy, tak
    tak až(pokud) to doputuje až k nám do středu Evropy, tak si budeme povídat jenom o ceně před dotací. Jinak řečeno je vtipné defacto automaticky počítat s tím, že normální cena začíná až po dotaci (to už je jedno jaké). Takže už platíme všichni daň za energii z obnovitelných zdrojů, nyní si budeme kupovat velmi drahá auta na elektrický pohon (el. energie u nás uhlí a jádro) a pokud nám vláda schválí dotaci, tak to jsou zase naše přerozdělené peníze. Já to miluju.

      1. To máte pravdu. Správně by to mělo být tak, že by
        To máte pravdu. Správně by to mělo být tak, že by čmoudy (ať už v elektřině, nebo autech) měly nést celou cenu, včetně skrytých nákladů, ale to by nebylo politicky průchodné. Takový politik, který třeba na auta uvalí 100% daň by brzy „dopolitikoval“ 🙂

    1. Tak platit dan za energii z obnovitelnych zdroju mi prijde
      Tak platit dan za energii z obnovitelnych zdroju mi prijde jeste OK. Problem je ze pokud je BEV dotovano (z nasich dani) pak defakto platime dan za energii z uhli a jadra, protoze diky nasemu energetickemu mixu to jinak nejde… A to mi prijde jako ten spravny bizar.

      1. Mě tedy přijde jako nesrovnatelně větší bizár to, naše
        Mě tedy přijde jako nesrovnatelně větší bizár to, naše země každý rok vyveze objem elektřiny na který by pokryl veškerou osobní přepravu a podstatnou část nákladní a namísto toho se nakupuje drahá ruská a arabská ropa.

            1. To uz snad vic verim tomu, ze nam rakusaci popreji k vystavbe
              To uz snad vic verim tomu, ze nam rakusaci popreji k vystavbe dalsich jadernych bloku.

              Co to podle vas je OZE? zastavovani poli solarem, budovani vetrniku?
              Co to je akumulace? Ukopneme nejaky novy kopec ala dlouhe strane? Spojime dunaj s Vltavou? Ci spotrebujeme svetove zasoby vzacnych kovu na baterkovou akumulaci?

              Zacina se dostavovat doba, kdy nevime co se sklolaminatem na vrtule, brzo tu bude doba, kdy nebudeme vedet, co se starym solarem a o baterkach radeji nemluvim. Zatim vsichni doufaji, ze najdeme zpusoby, jak ten odpad likvidovat efektivne, nez nas zavali.

              1. Snad Vam nebude vadit, kdyz budu reagovat za Ctirada
                Snad Vam nebude vadit, kdyz budu reagovat za Ctirada (samozrejme se muze pripojit).

                OZE: Reknete mi jediny duvod, proc v dnesni dobe nemuze clovek zajit do hobymarketu, koupit si FVE sestavu (panely, stridac (za me lepe mikrostridace), kabely, upinaci a nosne prvky a volitelne baterku), to by si pridelal na strechu, pergolu, fasadu, balkon, nebo vztycil stozar na zahrade pro otocny system a vse nepripojil do zasuvky 400 V (v pripade jednofazoveho hlavniho jistice do obycejne zasuvky). Letni pretoky by si vybral v zime (rocni nadvyroba by se v tomto zjednodusenem pripade neresila), poplatek za distribuci by se platil jen pri odberu (u pretoku max ve zvyhodnene sazbe, jakou mam treba na tepelne cerpadlo). Proc toto nejde? Ve velkem bych se taky nebal podobneho (docasneho) modelu s tim, z euz by byla povinna akumulace v urcitem pomeru k vykonu). Samozrejme az bude akumulace ekonomicky dostupnejsi, pak by se tyto reseni museli ji doplnovat. Tyto mantinely by jiste sly nastavit dopredu, aby s tim kazdy pocital. (tj. pri prumerne koncove cene te a te za 1 kWh musi byt takovy a makovy pomer kapacity k vykonu, pri nizsi cenne jeste vyssi, apod). Pokud nebude, pak je treba si takovou sluzbu zaplatit. Postupne by tim byly nastavene podminky pro rozvoj dlouhodobe akumulace.

                Mezi tim by se vsechny uhelky mohly zacit predelavat na spickove plynove zdroje.

                No a jelikoz ziju na vesnici a zazil jsem i hospodareni, tak si docela vsimam, jak se zemedelsi chovaji k prirode. A bohuzel jde i o male soukromniky, jako je muj soused pres 4 baraky. Od brzkeho jara po cerven jen jezdi a strika, na podizm to taky parkrat vesme. On nastesti aspon ore a lany ma max 6 ha v celku (i to je pro prirodu moc). Baratranec mi tvrdi, ze dotace do zemedelstvi (do toho uz dnes nevidim) jsou stale mensi jak na Zapade, tak si rikam, proc tedy hospodarime a pouze neudrzujeme krajinu, kdyz se nam to nevyplati? Tim chci rici, ze se mi zda pro prirodu daleko prinosnejsi do ni nasazet FVE a pod ne pasouci dobytek ci sict travu do bioplynek (nebo pri vyssim umisteni FVE tam lze mit i rychlorostouci dreviny, ktere by se do bioplynek stepkovaly, nez ten chemicky koktejl bez orby.

                Co se tyce akumulace, tak me pripdne opravte, ale prutocne baterie nemaji zadne vzacne zeminy a zivotnost maji ohromnou. Mame spoustu brownfieldu a prave ta mista predelavanych ehelek (a prostor pro zasoby uhli), kde by mohly stat. Pro precerpavacky lze pouzit povrhove doly. Hlubinne doly na cerne uhli zase napr pro akumulaci na principu zavazi.

                Mam dojem, ze nikde neni zakazane si pronajmout cast Severniho ci Baltskeho more a tam naflakat VTE.

                Nadrceny sklolaminat se da napriklad pouzit do betonu, dalsi moznosti jsem nestudoval. Solary a baterie jedine recyklovat. Tvrdim uz spoustu let, ze jsme meli jit „izraelskou cestou“ a hodne investovat do vedy a vyzkumu. Ekonomicky vyhodna recyklace je dle me oblast, kde je treba hodne zapracovat. Neni to jen doufani, to je realita. Jen je treba nacpat do vyzkumu penize.

                1. Ad zemedelstvi. Nehodlam obhajovat ten dobytek co se pase na
                  Ad zemedelstvi. Nehodlam obhajovat ten dobytek co se pase na dotacich kurvenim obrovakych lanu ornice. Ale prominte vystavba solaru na pude je prasarna jeste vetsi.

                  Vesmes vse, co jste vyjmenoval je v plenkach a vetsina z toho z nich nikdy nevyroste. Je spousta zajimavych technologii, ktere maji resit ekologickou zatez avsak pri jejich masivnim nasazeni se zjisti, ze jen vytvareji zatez jineho druhu.

                  Jednu masovou technologii nahrazujeme jinou masovou technologii. Bohuzel z tohoto pohledu zastavam nazor, ze racionalne vyuzity spalovaci motor ma na svete sve misto vedle racionalne vyuziteho elektromotoru. Bohuzel, kdyz se podivam na vozy jako audi étron, tmx, ci Ipace. Tak me to prijde sexy, jako ropna skvrna na aljasce nabarvena na zeleno.

                2. Ad zemedelstvi. Nehodlam obhajovat ten dobytek co se pase na
                  Ad zemedelstvi. Nehodlam obhajovat ten dobytek co se pase na dotacich kurvenim obrovakych lanu ornice. Ale prominte vystavba solaru na pude je prasarna jeste vetsi.

                  Vesmes vse, co jste vyjmenoval je v plenkach a vetsina z toho z nich nikdy nevyroste. Je spousta zajimavych technologii, ktere maji resit ekologickou zatez avsak pri jejich masivnim nasazeni se zjisti, ze jen vytvareji zatez jineho druhu.

                  Jednu masovou technologii nahrazujeme jinou masovou technologii. Bohuzel z tohoto pohledu zastavam nazor, ze racionalne vyuzity spalovaci motor ma na svete sve misto vedle racionalne vyuziteho elektromotoru. Bohuzel, kdyz se podivam na vozy jako audi étron, tmx, ci Ipace. Tak me to prijde sexy, jako ropna skvrna na aljasce nabarvena na zeleno.

                3. Je videt, ze jste nehospodaril 🙂 Tak si predstavte situaci,
                  Je videt, ze jste nehospodaril 🙂 Tak si predstavte situaci, ze mate ornou pudu, zasejete, sklidite a bud vynos neprodate nebo prodate pod nakladovou cenou. Jak dlouho to budete delat? Neverim, ze kazdy zemedelec ma podnikatelske a mozkove kapacity rozjet firmu jako Bata. Pro me je prasarn do pudy cpat chemii a zhutnovt ji, pro Vs je prasarna do ni zavrtat patky, na nich udelat hlinkovou konstrukci a na ni dat polopropustne panely, takze bez problemu pod nimi roste trava a mnohonasobne lepe vsakuje voda z prilivovych destu. Vlastnim 9,5 ha pozemku, z toho je orna 8 ha. Jako majitel na ni daleko radeji uvidim ty solary, nez ji znicit chemii a erozi. Jak byste se stavel ke sve roli Vy?

                  S tou zatezi s Vami souhlasim. Pak se musi ty 2 zateze porovnat a zjistit, ktera je sndneji odstranitelna. Reknete mi, jak odstranite zatez ze spalovacich motoru ( (poly)aromaticke uhlovodiky, NOx, CO, CO2, SOx (ty uz asi jen u lodni dopravy), pevne castice, O3, oleje, aditiva, apod.? Jakou zatez maji FVE, VTE, prutocne baterie? Verim, ze se rozjede i vyroba H2 (nebo uhlovodiku) a tim i dlouhodoba akumulace (plyn beru jako docasne reseni – mensi zlo).

                  Ja racionalni vyuziti pro spalovaci motor vidim v muzeu, aby pristi generace neopakovaly chybu nasich predku. A velke spalovaci SUV jsou sexy? Holt nekteri lide chteji SUV, tak je dle meho nazoru skvele, ze maji moznost koupit (potencialne) bezemisni.

                4. Pochazim ze sedlacke rodiny, par hektaru jeste delame… pole,
                  Pochazim ze sedlacke rodiny, par hektaru jeste delame… pole, les, sad, vinice. Bez chemie v biodynamickem rezimu, pouze biologicke postriky, mechanicka kultivace a hnojeni kompostem

                  Energeticke vyuziti pudy je prasarna at uz na ni sejete repku, nebo zastavujete panelem. Jen se priznam, ze polopropustny panel jsem videl mozna nekde na obrazku na ceskych polich urcite ne.

                5. Omlouvam se za spatny odhad. Nechal jsem se strhnout svou
                  Omlouvam se za spatny odhad. Nechal jsem se strhnout svou jesitnosti. Pokusim se polepsit.

                  V hospodareni jste zarna vyjimka, kterou ve svem okoli nemam.
                  Priznam se ze jsem panely na polich nikdy nezkoumal, jen vim, ze FVE panel propousti cast svetla. Kdyz si vezmu sklizene, zpodmitnute, zorane ci cesrtve zasete pole, tak to je idealni pro odpar. Castecne zastinena pastvina vodu udrzi daleko lepe, ne? Navic takova zeme si odpocine od vsechn hnusu, ktere tam ostatni zemedelci davaji. Ve svem okoli vidim i, v mych ocich, velke zverstvo – pestovani kukurice pro bioplynky. Za toto by patrilo nekomu slusne vycinit. Jsem pro bioplynky ale krmene pouze odpadem.

                6. Je to konicek, prave proto ze mne nebavi podilet se na tom co
                  Je to konicek, prave proto ze mne nebavi podilet se na tom co vidim kolem silnic.

                  Myslim, ze v zasade se na to divame podobne… bioplynka by se mela krmit az jako posledni. Bohuzel dnes dostane casto prednost pred kravou.

                  Pro mne by byla cesta zamerit zemedelstvi zpet ciste na vyrobu potravin a neenergetickych surovin. Tlacit na lokalni sobestacnost a omezit dovoz.

                  Bohuzel… energeticke vyuziti pudy je dnes v kurzu.

                7. Mne se moc libi lesy, ja bych velke plochy osazel stromy.
                  Mne se moc libi lesy, ja bych velke plochy osazel stromy. Stejne velkou cast vyuzivame energetcky, jak pisete, tak proc ji nenechat prirode?
                  Ale stale budu tvrdit, ze kdyz uz ji vyuzivat energeticky tak co nejvice setrneji a to je pro me FVE a ne podmitaci seci masina a postrikovac.

              2. Zastavovat krajinu FVE je nesmysl a nebude to ani potřeba. A
                Zastavovat krajinu FVE je nesmysl a nebude to ani potřeba. A účinnost jde pořád nahoru a cena dolů.

                V baterkách žádné vzácné kovy nejsou (na rozdíl o katalyzátorů ve spalovácích a palivových článcích ve vodíkomobilech) a jejich recyklace je zvládnutá.

        1. Přesně tak, s tím exportem elektřiny. A nikoho
          Přesně tak, s tím exportem elektřiny. A nikoho (pochopitelně, v atmosféře médi živené paniky z nedostatku elektřiny) netrápí, že ČEZ zase vyřeší “vypnutí” uhelek jejich prodejem nějakému uhlobaronovi. Urychlenou stavbou a provozněním dalších jaderných bloků se nám zvýší podíl bezemisních zdrojů i export, no a na nějaké OZE sere pes. Nám přece EU nic diktovat nebude!

Napsat komentář