Nejvíce zastoupenou značkou elektromobilů ve firemních vozových parcích je Škodovka. Průměrně denně ve firmách elektromobily ujedou mezi 50 a 150 km. Vyplývá to z aktuálního průzkumu společnosti Schneider Electric. Většina firem pokrývá potřeby dobíjení automobilů prostřednictvím vlastních nabíjecích stanic, nejrozšířenější jsou „pomalé“ AC nabíječky.
Škoda patří v Česku dlouhodobě k nejoblíbenějším výrobcům elektromobilů. U více než poloviny firem, konkrétně 54 %, tato značka dominuje v elektrickém vozovém parku. Volkswagen je nejčastěji se vyskytující značkou elektromobilů u 18 % firem. Téměř totožného výsledku dosáhl Hyunday se 17 %, Tesla naopak převažuje jen u 9 % firem.
„Ačkoliv to zatím čísla nenaznačují, lze očekávat, že v nejbližších letech bude evropský trh čelit přívalu cenově dostupnějších čínských elektroaut,“ komentuje průzkum Leoš Kabát, expert na elektromobilitu ze společnosti Schneider Electric. Čína je v současné době světovým lídrem, co se týká absolutního počtu vyrobených elektroaut.
Firmy v šetření dále uvedly, že jejich firemní elektromobily během dne průměrně najezdí nejčastěji mezi 50 a 150 km, týká se to 38 % z nich. Druhý nejčastější denní nájezd u firemních elektroaut je mezi 150 a 300 km, což platí pro 23 % firem. 17 % firem uvádí, že denní nájezd jejich elektromobilů nepřesáhne 50 kilometrů na jedno vozidlo.
Maximální možný dojezd je u elektromobilu často diskutované téma, které mnozí vnímají jako jejich slabinu, experti však hovoří o opaku: „Maximální dojezd u těch nejvýkonnějších elektromobilů již přesáhl hranici 700 kilometrů a vývoj jde neustále kupředu, takže věřím, že se u veřejnosti podaří tyto a další předsudky prolomit,“ uvádí Leoš Kabát a dodává:
„Praxe navíc ukazuje, že vozidla na elektrický pohon jsou ideální možností na jízdu ve městech, kde je nabíjecí infrastruktura už dobře rozvinutá a zároveň zde uživatelé zpravidla najedou menší objem kilometrů.“
Průzkum dále ukázal, že firmy nejčastěji, ve 37 %, dobíjejí své elektromobily pomocí vlastních nabíječek, a to AC s výkonem do 22 kW, které sice mají stabilní výkon, jsou i cenově dostupnější, zato nabíjí pomaleji. 29 % firem pak dobíjí elektromobily pomocí vlastních rychlých DC nabíječek s výkonem 50–149 kW, jen 16 % firem má k dispozici a využívá své vlastní ultrarychlé nabíječky s výkonem nad 150 kW.
„Ty nejlepší ultrarychlé nabíjecí stanice na trhu dokáží dobít auto již za patnáct minut, což je zásadní průlom v oblasti elektromobility a klíčový krok směrem k masovějšímu přijetí elektrických vozidel,“ říká Kabát a pokračuje: „I ve Schneider Electric nabízíme stanice, které zvládnou nabít vozidlo na 80 % za výrazně méně než třicet minut, a ještě navíc umožňují bezbariérovou obsluhu, kterou uvítají řidiči s tělesným postižením.“ 16 % firem uvedlo, že pro potřeby dobíjení firemních elektroaut využívá veřejnou síť dobíjecích stanic a není výjimkou, že zaměstnanci dobíjejí i doma.
V České republice bylo k 31. 7. 2023 evidováno celkem 2170 veřejných dobíjecích stanic, které nabízely 4051 bodů k dobíjení elektromobilů nebo plug-in hybridů. Ukazují to statistiky Ministerstva průmyslu a obchodu. Což představuje nárůst o bezmála 60 % oproti počtům dobíjecích stanic z konce loňského roku a 53% nárůst oproti počtu dobíjecích bodů.
„Ačkoliv se často uvádí, že veřejná síť dobíjecích stanic je v Česku nedostatečná, opak je pravdou: V průměru zde na jednu stanici vychází asi sedm a půl elektroauta, zatímco v Německu, ačkoliv je tam elektromobilita mnohem rozvinutější, je to devatenáct,“ uzavírá Kabát.
zdroj: tisková zpráva
Kdyby se zeptali lavrova42, tak jeho firemni auta jezdi denne 1000km a kazdy druhy den dokonce 2000km. A zapamatujte si, nikdy, nikdy nekoupi EV.
Moje firemní auta mají nájezd 40-70 tisíc ročně a není to až takový extrém, někteří naši klienti udělají i 100 tisíc ročně. Proto část aut zase vlastníme, protože se jejich nájezdem nevejdeme do podmínek běžného operativního leasingu a individuální byl výrazně nevýhodný.
Hlavním parametrem proti EV je TCO/km, efektivní využití pracovní doby zaměstnance a nemožnost účetně legálně přes noc nabíjet referentská vozidla v místě bydliště.
Jinými slovy – pokles re-sell hodnoty v přepočtu na kilometr je příliš strmý, prostoje s nabíjením jsou náklad navíc, a účetně nejde domácí nabíjení rozumně vyřešit takže ranní nabíjení na veřejné nabíječce je další časový náklad navíc.
Sorry jako.
Beru vas max. najezd 70 tisic km. pri 200 pracovnich dnech to je 350km/den. To muzete zvladnout klidne i s EV. Ze v CR jsou byrokradi zaostali a jeste neumi vyuctovat nabijeni je ciste ceska blbost. Jinde ve svete to jde, jen v CR mame telata. S elektromobilitou to ale nema nic spolecneho, je to jen administrativni chyba. Jinak bych si dovedl predstavit, ze zamestnanec bude mit doma firemni nabijecku ktera bude zapojena v siti EVmapa nebo v nejake jine siti a bude jaksi verejne pristupna a kdo tam nabije, dostane vyuctovani od EVmapa. Tak nejak si to pamatuji. Ale samozrejme existuje mnoho jinych firem kde se muze i soukroma nabijecka pridat do jejich site a vyuctovani neni problem.
A jéje, zase průměrná polovina kuřete k obědu. Mezi elektromobily a fotovoltaisty zvláště oblíbená fikce.
Jen naprostý debilové jako ti ze Škodovky popírají, že jde pouze a jedině o nazbytný nájezd mezi dvěma možnými nabíjeními,
Průměry a dny si strčte do prdele.
Takze jsem s tim dennim najezdem 1000km a 2000km mel opet pravdu. U lavrovu42 se totiz pracuje jen 2dny v tydnu.
Pracuje se různě. Někdy mají vozidla nájez v jednotkách km denně, někdy ve stovkách km, někdy jsou na pracovní cestě celý týden a nejedou tisíce km.
Poolová auta se i různě předávají a jsou v permanenci klidně i non-stop. Jejich využívání je poměrně složité a rozhodně nemám v úmyslu to komplikovat impotentními elektromobily a mikromanagementem jejich potřeb.
Příklad – poolové auto se typicky předává někde v nějakém stavu nádrže dalšímu řidiči a je to úplně jedno jaký ten stav je, protože k němu je CCSka a nový řidič to vyřeší za pět minut. Předání elektromobilu s vybitou baterií by naproti tomu pro dalšího řidiče znamenalo významné zdržení a nutnost řešit nabíjení podle možností jeho itineráře. A to je naprosto zbytečný oser.
Jste proste vyjimecny….kecal.
Nerozumí, co se ti na tom nezdá. Je to naprosto stejné snad u všech podobných firem s poolovými auty.
Ta statistika v clanku rika neco jineho. No nic.
Musim za chvilku vyrazit na cestu tam a zpet pres 400km a musim topit. Tak me drzte palce at to stihnu bez nabijeni po ceste. Vzpomel jsem si pozde ze mam poloprazdnou baterku, tak vyjedu s ne uplne nabitou. Zastavit ale musim stejne, tak by to bylo uplne jedno.
Nesvítilo na tvoji FVE, takže nedojedeš 😀
ne zadnych 350 za den, oni delaji 2x tydne chorvatsko a zpet, proste prumerni Cesi, ti taky jezdi Chorvatsko na otocku 2x tydne, a jako kazdy prumerny Cech tak pri te ceste rozhodne nezastavuji, curaji do sklenic po piti co vypili za jizdy, kakaji do sacku ve kterych dostali jidlo na drive thru, a tankuji za jizdy z leteckeho tankeru , ale obcas to daji i bez tankovani, to vis mistri usporne jizdy a dojezd na nadrz 1300 kilometru
Průměrný denní nájezd referentských aut je cca 130km a průměrná rychlost cca 40 km/h. Tyto průměrné hodnoty se ani vzdáleně neblíží slutečně potřebným parametrům a mají nulovou vypovídací hodnotu, stejně jako kecy o průměrech v článku.
Je opravdu dojemné sledovat snahu elektromobilistů zdůrazňovat úžasné nájezdy vybraných ojetých elektromobilů v bazarech a demonstrovat na tom schopnost vysokého nájezdu, a současně absolvovat jejich přednášku, že malý nájezd přece každému musí stačit.
Na to by se měly automaticky předepisovat léky na schizofrenii.
Proc ojete EV? Firmy kupuji nova a tam je dojezd deklarovanych 700km u ID7.
Schizofrenie je o necem jinem. Ta je v pripade, ze nekdo nadava na drahy benzin a pak si koupi spalovak prave na benzin a jesti si mlaska jak je vyhodny. To same plati samozrejme i pro naftu.
Realitní makléři užívání EV zvládají, 5 – 7000 měsíčně problém není:
//youtu.be/NvDgYiWqti8?t=468
Než drkotat v Superbu, platit servis a ropu, tak to raději obětovat navíc nějaké ty minuty při nabíjení.
//youtu.be/6OgGLGWhI7o?t=584