Firemní fleety se stále častěji zajímají o elektromobily

Velká revoluce ve firemních flotilách se nechystá – alespoň v následujících třech letech. Rozšiřování vozových parků totiž aktuálně očekává pouhých 6 % fleet manažerů.

Zdá se tudíž, že některé trendy nutně zpomalí, navzdory tomu, že se ukazuje, že firmy jsou stále ochotnější nakupovat služební elektromobily a přikládat větší důležitost automatizaci
a konektivním službám
. Všeobecně se ale stále rozhodují hlavně pod diktátem celkových cen,
i když zaměstnanci se svými vedoucími v tomto ohledu nutně nesouhlasí. Takové jsou hlavní závěry průzkumu EY Fleet Survey 2023, který již potřetí realizovala mezinárodní poradenská společnost EY.

Manažeři jsou pro teď se svými flotilami většinou spokojení

Společnosti momentálně neplánují žádné rozsáhlé investice do vozových parků. To, že se jejich flotila během následujících tří let rozšíří, očekává jen 6 % z nich. 88 % manažerů předpokládá, že jimi spravovaná flotila zůstane ve stejném období přibližně stejná.

Zajímavým trendem ale je, že firmy zaměstnávající přes 200 zaměstnanců v roce 2023 stále více spoléhají na služby externích autopůjčoven. Jejich podíl se meziročně zvýšil ze 4 % na současných 12 %. 

„Neochota investovat do obnovy a modernizace vozových parků by se v delším časovém horizontu mohla firmám vymstít – a to hlavně kvůli potřebám a mindsetu zaměstnanců. Možnost získat firemní automobil považuje polovina pracovníků za hlavní benefit, když se rozhodují o novém zaměstnání. Až 63 % stávajících zaměstnanců pak služební vozy využívá v průměru dvakrát až třikrát týdně pro dojíždění ve vzdálenosti do cca 200 kilometrů. To vše naznačuje, že kvalita a rozsah firemní flotily jsou parametry, které rozhodně není radno podceňovat. Zejména v době, kdy automobilový svět prochází revolučními změnami,“ říká Petr Knap, expert pro automobilový sektor v EY Česká republika. 

Za nejčastější rozhodovací kritérium při nákupu nových vozů manažeři i v roce 2023 uvádějí jejich pořizovací cenu. Zde ovšem došlo k výraznému posunu – zatímco ještě loni byl tento parametr rozhodující pro 83 % firem, letos je to pouze 36 % a tedy o skoro polovinu méně.

Pokles důležitosti lze sledovat i u kritérií značky a praktičnosti, naopak roste podíl manažerů, kteří považují za důležité celkové náklady na vlastnictví, typ pohonu a ekologičnost vozidla. Hlavním důvodem k modernizaci vozového parku je oproti tomu stáří vozidla (56 %) a jeho opotřebení (42 %), vliv celkových a servisních nákladů na rozhodování společností naopak klesá.  

Nákup vozidel pak většina firem financuje ze svých vlastních zdrojů s tím, že v polovině případů je opět rozhodujícím parametrem celková cena vozu. Počet společností, které pro nákup využívají forem externího financování, ale narůstá.

Leasingové společnosti potvrzují, že v průběhu loňského roku zaznamenaly vyšší zájem o financování formou operativního leasingu a bankovních úvěrů v neprospěch finančního leasingu, u kterého počet zájemců naopak poklesl.

Odlišnosti pak lze spatřovat v postoji zaměstnanců a zaměstnavatelů k údržbě vozového parku – zatímco 40 % zaměstnancům by nevadilo mít k dispozici ojetý služební vůz, stejný scénář je představitelný jen pro 14 % manažerů. Podobně je tomu v případě využití tzv. služby předplaceného modelu. 

Konzervativnější manažeři, otevřenější zaměstnanci 

Co se týče správy firemních flotil, z šetření EY vyplynulo, že zejména menší firmy se stále drží zavedených konzervativních způsobů. Vzhledem k tomu, že si manažeři váží především kvalit jako je rychlost a jednoduchost administrace, zůstávají nadále vůbec nejčastějším mechanismem tzv. knihy jízd, které využívá téměř polovina dotázaných.

Aktuálně však převažuje počet těch, které mají pro jejich vyplňování uzpůsobenou aplikaci či online formuláře (20 %) nad těmi, které je nadále vyplňují ručně (10 %). Zdá se ovšem, že manažeři flotil přikládají stále větší význam prvkům automatizace. 

„Konektivní služby využívají především větší společnosti, přičemž většina z nich potvrzuje, že jsou s tímto přechodem spokojeny. Skoro třetina manažerů si je vědoma, že pokud chtějí provádět optimalizaci vozového parku opravdu efektivně, je nutné, aby pravidelně prováděli sběr dat. Určitou renesanci zažívá i telematika. Zájem o automatické knihy jízd sice nadále klesá, ale roste zájem o kreativnější konektivitu typu vzdáleného odemykání a zamykání, okamžitého určení polohy vozidla a podobně. V dnešní době jde už o standardní nabídku leasingových společností, které mají k dispozici vlastní pokročilé IT programy pro reporting a správu parku, kterých firmy hojně využívají,“ vysvětluje Jakub Bernold, seniorní manažer a klíčový business partner pro EY klienty, kteří se vydali cestou k udržitelné firemní mobilitě. 

O tom, že služebním vozům umíráček rozhodně nezvoní svědčí i fakt, že variantu, kdy budou nahrazeny alternativními dopravními prostředky, si dokáže představit jen 6 % fleet manažerů.

Je ovšem pravdou, že na straně zaměstnanců je tento trend pozorovatelný již nyní, když více než polovina z nich využívá pro služební cesty jiné způsoby, nejčastěji veřejnou hromadnou dopravu (skoro 80 %).

Téměř polovina zaměstnanců navíc přiznává, že nemá problém sdílet služební vůz s dalšími uživateli – třetina tuto praxi provozuje týdně. Jako hlavní důvod nejčastěji zmiňují ekologickou stopu a dopady na životní prostředí.

Náklady na alternativní dopravy jsou přitom klíčovým faktorem při rozhodování manažerů, zda jejich využívání zaměstnanci finančně zvýhodnit. Schémata typu mobility budgetu se mezi nimi velké podpoře netěší (aktuálně by je zvažovalo pouze 18 % fleet manažerů). 

Prodeje elektromobilů zatím výrazný nárůst nezaznamenaly

Popularita elektromobilů sice pomalu, ale jistě roste, avšak jejich prodeje zatím výraznější nárůst nezaznamenaly.

„Prodeje elektromobilů se meziročně ustálily na mrtvém bodě. Stejně jako loni představovaly zhruba 10 % všech prodejů automobilů. Ve firmách pak můžeme být svědky zajímavé anomálie, kdy zaměstnanci mají k elektromobilitě o dost více pozitivní vztah než vedení společností, navzdory tomu, že více než polovina pracovníků v životě auto na elektrický pohon neřídila. Obecně platí, že elektromobilita je oblíbená zejména u nejmladších generací zaměstnanců a pak ve větších firmách, jejichž vozové parky čítají více než tři desítky služebních vozů,“ komentuje vztah českých firem k elektromobilům Zdeněk Dušek, partner zodpovědný za automobilový sektor v ČR. 

Vůbec nejčastějším způsobem, jak se firmy přizpůsobují elektromobilitě, je výstavba dobíjecích bodů v blízkosti kanceláří, ke které přistoupilo již na 22 % oslovených společností. Pouze 6 % je ale ochotno investovat či financovat instalací dobíječek přímo v domácím zázemí jejich zaměstnanců.

Zdá se ale, že v tom jsou s pracovníky zajedno. Celých 72 % z nich nemá o instalaci domácí nabíječky zájem, přičemž dvě pětiny ani za předpokladu, že by veškeré náklady pokryl zaměstnavatel. Dalších 32 % by za této podmínky buď nabídku přijalo, či ji alespoň zvažovalo. 

„Posuny firem směrem k elektromobilitě jsou sice prozatím značně nesmělé, nicméně je patrné, že ekologické dopady vozových parků začínají být pro manažery klíčovým tématem. Dvě pětiny společností se o ně aktivně zajímají a pětina je pak dokonce ochotná přistoupit na vyšší ceny, pokud to bude znamenat snížení uhlíkové stopy. Už teď můžeme pozorovat zvýšený zájem o solární panely, bateriová úložiště, nebo systémy pro sběr dešťové vody. V kombinaci s tvrzením 67 % leasingových společností, které uvádějí, že zájem o elektromobily v minulém roce vzrostl, se dá očekávat, že se firemní flotily v dohledné budoucnosti budou dále proměňovat,“ uzavírá Knap a podotýká, že právě leasingové společnosti mají díky svým speciálním nabídkám a akcím na popularizaci elektromobility lví podíl.

zdroj: tisková zpráva

39 Comments on “Firemní fleety se stále častěji zajímají o elektromobily”

  1. Jaká je jízdní stabilita ID3? Včera jsem na D1 před Ostravou dojel ID3, které jelo cca 120km/h. Jeho návětrná pravá strana se podivně vlnila. Musel jsem se ujistit, že se nejedná o optický klam, protože nikdy jsem nic podobného neviděl. Vozidlo jako by kontinuálně cca 2x za sekundu podivně upravovalo směr z leva do prava a zpět. Bohužel jsem sjížděl, tak jsem to nemohl natočit. Co to proboha bylo???

          1. Nejstrezenejsi budova na Krymu, vrchni velitelstvi ruske cernomorske flotily dostala zasah. Vypada to, ze informace o zniceni nejmodernejsi ruske pvo s-400 na krymu byly pravdive. kompletni cernomorska flotila se odjela schovat do russacka. Letiste saky je vyrazene z provozu. specialni vojenska operace jde podle planu. kolektivni putin alias behna nam brzo vysvetli, jak ruska armada slape jako dobre promazany stroj a brzy vztyci sovetskou vlajku v Kyjeve. Myslim ze russaci na Krymu se tesi na prvni f-16, jak jim budou mavat na nicim nechranenem nebi. Multipolarni svet v praxi. Konecne chapu, co to znamena.

            BTW, toto je konec ruskeho exportu zbrani. Ten srot s nazvem s-400 si uz nikdo nekoupi. Ani letadla, ani nic jineho. Posledni technologie, ktere rusko prodavalo jdou do kopru. A z ceho zaplati vyvoj zbrani, kdyz ne z exportu? Toto je konec ruskeho imperialniho snu. Ted uz zbyvaji jen ty suroviny na export. Putin je proste genius.

            1. Pro popírače holokaustu pituru….
              Odpovím ti na každou tvoji slušně položenou otázku, ale řekl bych že ti roste dluh: Nejen že jsi dosud nevysvětlil tvoje zpochybňování prokázané zodpovědnosti ukrajinských nacionalistů za vyvraždění židovských a polských rodin během 2.sv, ale naposledy ses tady rozčiloval nad ,,zrůdným rusáckym útokem na tržiště v Konstantinivce“, opět později prokázaného jako útok Kijevských nácků…
              Ukliď si před svým prahem, a bacha máš máslo na hlavě – za chvíli ti zateče do bot 😃😆

                1. Pro čím dál víc zoufalého pituru…
                  Tak to je k pláči, že smutný klaune 🤡

              1. kolektivni putin behna vari z vody, takze mily lobotomiku: sovetsky jsi ty a proto jsi mene nez to hovno rozslapnuty na bote, jsi naprosty moralni odpad tak tahni do hajzlu, tedy do russka

                jinak russacko zvedlo urokove sazby na 13 procent aby stabilizovalo rubl tesne pod 100 za dolar – krasny uspech, tleskam

                1. Blábolení pomíjím a dovolím si pouze faktickou poznámku – úroková sazba Ruské centrální banky byla v únoru 2022 celých 20%. Aktuální sazba je tedy o třetinu nižší.
                  Naproti tomu sazba ČNB byla v té samé době 5,5%, nyní je o polovinu vyšší.

                  Zatímco ruská sazba je na cca dvojnásobku dlouhodobého průměru, česká je na cca sedminásobku dlouhodobého průměru.
                  V Rusku se jedná o třetí nejvyšší úrokovou sazbu za posledních sedm let. V České republice se jedná o nejvyšší sazbu za 24 let.

                  Zatímco pro ruské společnosti se jedná o dvojnásobné zdražení úvěrů při rostoucím exportu, pro české společnosti se jedná o osminásobné zdražení úvěrů při klesajícím exportu.
                  Zatímco Ruská ekonomika tažená státními zakázkami roste, česká ekomika se propadla do recese a celé segmenty jako stavebnictví jen dokončují rozjeté projekty a díky setrvačnosti odvětví ví, že na dlouhou dobu končí.

                  Česká republika je ta poslední, která by se měla smát ruské ekonomice.

                2. Mě stačí jen to, že rubl je dnes 23 haléřů a ten co investoval před rokem koruny do rublů tak ztratil 42%.

                3. A kolik si myslíš, že ztratil ten, co má na účtě koruny. Odhaduji, za dva roky reálně tak 35%.

                4. Doufam ze ten tvuj imaginarni znamy, co si o nem psal, ze diky CZK vydelal miliony, tak ze je investoval do USD nebo do EUR. Pokud by to byl takovy rusacky kolaborant jako ty, tak bych veril, ze investoval do rubliku.

                5. To je myslím reálný odhad. Ale za dva roky a je to proti spotřebnímu koši. Není to proti ostatním měnám. Rusi ztratili 42% za 1 rok proti všem měnám.

                6. @Visper: To ale není pravda. Ty to poměřuješ vůči dolarovým ekonomikám, ale Rusko je skoro autonomní ekonomika a tudíž na ni toto zjednodušené měřítko neplatí. Když se podíváš na Rubl-Juan zjistíš, že za dva roky rubl sice ztratil, ale jen 13%. A ruská centrální banka dokonce proti silnému rublu v březnu intervenovala. Koruna taky za to dobu odepsala 5% vůči dolaru.

                7. Já se vžívám do role ruského oligarchy který si chce koupit Mercedes a jachtu. Ten musí být dost nasraný. Chudým Rusům pirožky tolik nezdražily.

                8. Oligarchove maji sve penize nekde v offshorovych firmach pekne schovane. Maloktery bude mit sve jmeni v rublech. Snad ani putin nebude takovy blazen aby sporil v rublech. Oni nejsou dohledatelni vlastnici, to by jim mohly kvuli sankcim zabavit. Ale pres ruzne firmy a advokatni kancelare se to da zamaskovat. Bohuzel nektere staty z takovych svinaren zijou.

                9. Určitě to mají schované v dolarech. Ale začínající oligarcha musí napřed nahrabat rubly aby je mohl teď nevýhodně směnit na dolary. 😉

                10. Mozna ze ted frci v rusacku indicke rupie. Tech maji plny sklepy a nevedi co s tim. Tak si je nekteri cpou do kapes a doufaji, ze nekdy, nekdo jim je smeni.
                  Co si mame predstavit pod rusackym heslem „multipolarni svet“?
                  Asi to, ze luza ma rubliky a oligarchove USD a EUR.

            2. Kdyz USA nedoda ATACMS, tak tam budou muset letat Neptuny. Take dobre reseni. A dalo by se rict, ze nez dodavat cele rakety, by bylo lepsi dodavat komponenty pro Neptuny. Amici by se nemuseli bat nejake eskalace od rusacka a Neptuny by take mohly letat primo do moskvy. Takze bych ocekaval masivni dodavky vsech potrebnych komponent pro Neptuny a dokonce z ruznych statu a rusak bude muset drzet tlamu. Co medvedev? Ten je uz asi v cvokhauzu, nebo pod drnem. To ticho je fakt pekne. Neptun ma dolet 700km, presne pro moskvu.

              1. pro Leodendula… Není to z mé hlavy, ale přišlo mi to zajímavé a podělím se:
                Jde o vzdálenost od fronty k Ukrajinským hranicím – dál Rusové střílet nemůžou, i když dobře vědí, že o pár kilometrů dál (už na území NATO) jsou opravárenské dílny a sklady munice pro vojsko Kijevského režimu…
                Pokud dodá NATO Ukrajině rakety z delším doletem, vznikne významná disproporce, a Rusové by mohli (+/- oprávněně) reagovat další eskalací…
                A kdo má ultimátního žolíka v rukávu víme všichni.

                1. Jsem si jist, ze rusak ma v rukavu aspon 10 falesnych zoliku, protoze rusak zije jen aby mohl podvadet. Ale kdyz vytahne falesneho zolika, tak ho protihrac jednoduse odbouchne.
                  Neptun je ukrajinska namorni raketa/cruise missile, presne ta, co premenila rusackou moskvu na ponorku. A uz je upravena i na pozemni cile. Proti pozemnim cilum je komplikovanejsi, protoze na mori je planina a v dalce jeden cil. Na pevnine je orientace slozitejsi. Proti ukrajinskym raketam prece rusaci nebudou vytahovat sve falesne zoliky.

                2. Možná jsi to nepochopil….Jedná se pouze o maximální POUŽITELNÝ dolet… Pokud Rusové nebudou mít adekvátní odpověď, budou přemýšlet o eskalaci…
                  Ale co já vím, třeba jsi pacient v terminálním stadiu a přeješ si být přítomen u KONCE 🙄

                3. V terminalnim stadiu bude rusacko a kolaboranti.
                  Vy kolaboranti jste fakt genialni pitomci. Vas by meli vyhazet vsude z prace, protoze vam to fakt mysli obracene. Zadna firma si nemuze dovolit zamestnavat pitomce, kteri misto uzitku produkuji chaos.

              2. Je dobré si stále připomínat, že Rusko tuto válku dokáže brutálním způsobem ukončit do 20 minut a Západ neudělá NIC. To definuje rámec, ve kterém se tento konflik odehrává a sněním o jeho přenesení k Moskvě jen ukazuješ, že elektromobilisté jsou skutečně utopičtí pacoši.

                1. rusak dokaze tuto valku ukoncit behem vteriny. staci aby vrchni liliput vydal rozkaz ke stazeni a je po valce. Ale to by musel mit koule. Nejlepsi by bylo, aby si nechal neco tvrdeho projit hlavou.

                2. Mrzenicko pro rusaky a jejich kolaboranty. USA dodaji Ukrajine prece jenom neupresneny pocet ATACMS raket. Radil bych rusakum, aby radeji nepouzivali mosty postavene na cerno.

                3. @lavrov42. rusacka cernomorska flotila hleda nove vedeni. Admiral Sokolov se propadnul do pekla. Uz tam vyrizuje teple mistecko pro putina a celou kremelskou sebranku.

                4. @lavrov42. Kdy uz poletis do rusacka? Uz te tam vyhlizi, maji vse pripravene, vcetne all inclusive pobytu na severovychode.

          2. Chtěl jsem se podívat na ten ukrajinský průlom, ale kromě českých médií jsem nic nenašel. Podle seriózních zdrojů se stále plácají u prvních zadržovacích linií Robotyne-Novoprokopivka-Verbové. K druhé zadržovací linii Pšeničné-Verbové jim chybí pořád cca 4km a k hlavní obranné linii Červonohirka-Tarasivka tímhle tempem asi dva roky.

            Při pohledu do kalendáře si myslím, že teď Ukrajina nasadí vše co má – obrněnou techniku, mobilizované zálohy, zbytek letectva a bude odpalovat jednu raketu za druhou i na obskurní cíle, ve snaze něco ještě urvat, protože jim právě došel čas.

            Dosažené výsledky „jarní ofenzívy“ jsou vzhledem k nasazeným prostředkům naprosté fiasko:
            hxxps://www.scribblemaps.com/maps/view/2022051301800/nBT8ffpeGH

            1. rusacko propalilo na Ukrajine pulku sve armady. Na zapadni i vychodni hranici uz neni skoro zadny vojak, vse nahnali na Ukrajinu, kde jim je AFU sestrilela do pytlu na odpadky. I kdyz je valka v Evrope, tak kupodivu je bezpecnostni situace ve svete lepsi, protoze rusak uz nema silu nekomu vyhrozovat a obsazovat. I Armenci se museli presvedcit, ze rusaci jsou svine a ze se spolehali na ty nejvetsi podrazaky. rusak zradil celou Armenii a dal cely region na strbrnem podnosu Turkum. Svet si ten rusacky svrab bude drzet dal od sebe.

                1. Tak uz bez spat. Dobrou noc, at rusacka armada chcipa celou noc.

Napsat komentář