Úspěch Tesla Motors povzbudil řadu ostatních firem včetně Apple a Google k vývoji vlastních aut. V Kalifornii dnes v přísném utajení vzniká další nová firma, která chce být Tesle rivalem.
foto: Le Supercar
Americký start-up Faraday Future už pěkných pár měsíců obestírá neproniknutelný závoj tajemství. Jisté je, že firma dlouhodobě najímá ty nejlepší talenty nejen z oblasti automobilového průmyslu.
Přešel tam mimo jiné i Otto Fabri, který dříve pracoval na interiéru Tesla Model S. A z Tesly rozhodně není jediný – Faraday Future najímá ty nejlepší z Tesla Motors ještě agresivněji, než Apple.
Tisíce zaměstnanců
Dag Reckhorn, vice prezident výroby ve Faraday Futures, byl ředitelem výroby Tesly od listopadu 2009 do června 2013. Tom Wessner, vice prezident dodavatelského řetězce FF, byl v Tesle ředitelem nákupu. Nick Sampson, VP produktového výzkumu a vývoje, byl v Tesle v letech 2010-2012 šéfem návrhu vozidla.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
Autosalon Frankfurt 2015: Thunder Power – tchajwanská konkurence pro Model S
Daimler se zbaví Tesly, chce vlastní elektropohon s dojezdem 500 km
Kromě lidí z Tesly si FF dokázali získat důvěru také bývalých zaměstnanců BMW (Richard Kim, jeden z designérů BMW i3 a BMW i8), přetáhli i zaměstnance ze SpaceX, Volvo nebo General Motors.
Dnes má FF celkem přes 400 zaměstnanců a rychle nabírá další. Chce jich mít brzy několik tisíc.
„FF je nový, propojený výrobce elektromobilů, který bude disruptivní; využije pokročilé kombinace internetu, automotive a leteckých technologií a metodologií,“ píše se na LinkedIn profilu firmy.
O pár let pozadu
Je to ale zároveň přesně to, co už pěkných pár let dělá Tesla díky osobě Elona Muska a jeho firem SpaceX a SolarCity. I název „Faraday Future“ se zdá být hříčkou vycházející z „Tesla Motors“. Až na to, že Michaela Faradaye, britského objevitele magnetické indukce, zas tolik lidí nezná.
Není bez zajímavosti ani to, že sídlo Faraday Futures v městě Gardena (součást Los Angeles) se nachází nedaleko továrny SpaceX (Hawthorne).
Firma chce podle zpráv na svých webových stránkách investovat v následujících letech až miliardu dolarů, a to jen v první fáz. Mimo jiné do stavby nového výrobního závodu o jehož umístění už dnes jedná s vládami vybraných amerických států. Finální místo má být ohlášeno během pár týdnů.
Čínský kapitál
Řídící struktura i pozadí samotné společnosti Faraday Futures zůstává nicméně do značné míry stále obestřeno tajemstvím. Současní manažeři Tesla Motors nedávno naznačili, že za vším stojí Jia Yueting, jeden z nejbohatších Číňanů, který provozuje „čínský Netflix“, společnost LeTV.
Na záčátku roku 2014, bez souvislosti s FF, Jia Yueting ohlásil, že chce Tesle konkurovat. Potvrdil, že LeTV vyvine vlastní elektromobil. Začátkem letošního roku pak prodal akcie vlastní firmy v hodnotě $1,2 mld., což i odpovídá slibované částce FF k investicím.
Pokud je spojení FF a Jia Yuetinga pravdivé, pak by první elektromobil měl být odhalen v roce 2016 na autosalonu v Pekingu. Na trh by pak auto mohlo jít snad už o rok nebo dva později.
Nejen výroba elektromobilů
Magazín Motor Trend přinesl nedávno několik citací zástupců společnosti Faraday Future. Ti mimo jiné prohlásili, že „Nejsme Tesla. Ale nejsme ani Fisker,“ v narážce na neslavný vzestup a pád výrobce plug-in hybridů Fisker Karma.
Richard Kim, který kromě BMW pracoval také pro Porsche a Audi, nedávno řekl LA Times: „Budeme dělat inteligentní auta. Budujeme značku.“ Faraday Future se chlubí především tím, že se chce orientovat na uživatele („user-centric technology approach to mobility“).
Kromě toho ale firma podle svého webu plánuje také prozkoumat jiné aspekty automobilového a technologického průmyslu, včetně unikátních modelů vlastnictví a využití, „in-vehicle content“ a robotického řízení. Tím zjevně naráží na možnost provozovat robotickou taxislužbu, kterou podle všeho plánuje už také Tesla.
Kdo za tím je?
Na webu FF jsou dnes v pozadí k vidění siluety dvou aut – jednoho většího, upomínajícího k sedanu velikosti Tesla Model S, druhého menšího, velikostí spíš městského vozidla.
foto: Le Supercar
Jia Yueting, 17. nejbohatší Číňan s jměním asi $7 mld., nedávno na svůj mikroblog napsal: „Postavíme nejlepší elektrická auta, která vyřeší problém se znečištěním ovzduší a zácpami v Číně.“
Tesle, jedinému výrobci, kterému se zatím něco takového povedlo, to ale trvalo přes 10 let a stálo miliardy dolarů.
V posledních týdnech se však objevily spekulace, že by Farada Future mohla být také zástěrka Apple pro vývoj vlastního elektromobilu.
Tato spekulace ale nevypadá příliš pravděpodobně, protože novinářům se podařilo vypátrat přímé spojení s LeTV skrze jméno Chaoying Deng. Zároveň už Jia Yueting před časem v USA investoval ve spolupráci s BAIC do jiného amerického start-up zabývajícího se elektromobily, firmy Atieva.
Zajímalo by mě, jestli ti
Zajímalo by mě, jestli ti bývalý zaměstnanci Tesly jdou do FF kvůli nějaké neodolatelné vizi, nebo prostě jen proto, že už neměli co Tesle přinést.
Se vší úctou k Yuetingovi dle mě má Musk opravdovou hlubokou vizi na přeměnu světa. Yueting má zatím jen vizi na zbavení Číny smogu, Jako hezké, ale tak nějak mi to přijde málo na to, aby k němu přišli ty největší kapacity.
Hosi pospeste si. Moje auto
Hosi pospeste si. Moje auto si chci nechat jeste 2 roky a pak koupim uz jen EV. Zatim nevim jaky fabrikat, ale urcite EV. Spalovak uz ma u me davno prohrano, uz jen dosluhuje. A kdyz to bude EV od Cinanu, tak proc ne.
Přeju jim, ať to vyjde a
Přeju jim, ať to vyjde a co nejrychleji. Cenová válka na poli elektromobilů by mi vůbec nevadila 🙂
elektromobil je ve sve
elektromobil je ve sve podstate celkem jednoduchej, a Tesla to jednoduche zdokonalila a z velke casti uvolnila pro ostatni, takze dalsim firmam vpodstate docela usnadnila praci, uvidiem jak moc se toho ty firmy chytnou a jak moc postupne budou zatapet obstaroznim automobilkam ktere ikdys elektromobily jiz take predstavuji, ale u spousty z nich se nutne musi polozit otazka jestli to nedelaji spise proto aby lidi od elektromobilu odrazdili (Mercedes, Renault), nebo proto aby na elektromobilech mohli dal vydelavat protoze je udelali slozite a tedy na servis narocne (VW, BMW)
fandim ale kazdemu kdo elektromobility ty finance naleje a snazi se je protlacit nad ropne herky 🙂
Ježiš, čínani jdou zase
Ježiš, čínani jdou zase něco kopírovat a sekat zprasený jak Baťa cvičky 😀
no me se spise zda ze Cinani
no me se spise zda ze Cinani pochopili ze kopirovanim svet neziskaj, a naopak nalitim financi a nechani rozhodovani a vyvoj mimo Cinu se jim vyplati, viz treba Volvo
A ted je otázkou co je
A ted je otázkou co je lepší. Být odkázán jako ČR na dotační půjčky od EU, a nebo být „kopírovatelem“ jenž finančně pomáhá celému světu. Proč vzdělané ČR se nedokáže prosadit před vzdělanou Čínou.