V celé Evropě je jen pár těchto vozů. Plynové hybridní auto Kia Forte LPi Hybrid je totiž určeno pouze pro jihokorejský trh. V ČR se oficiálně neprodává a ani nebude. Luxusní sedan představený v roce 2009 na autosalonu v Soulu nabízí netradiční kombinaci pohonu elektřina + LPG. foto: Hybrid.cz
Kia Forte LPi Hybrid staví na podvozku příbuzného modelu Hyundai Elantra LPi Hybrid, který byl představen společně s plynově-hybridní Forte. Obě auta nabízejí unikátní mild-hybrid řešení, které spojuje výhody auta na plyn, v tomto případě LPG, a elektrického hybridního pohonu.
Hlavním agregátem je 1,6l CVVT motor Gamma o výkonu 116 koní v hliníkovém bloku. Mezi ten a CVT převodovku je vložen ještě elektromotor o max. výkonu 20 koní. Celá tato konfigurace funguje v asistenčním režimu.
Test: nová Kia Picanto LPG – levné auto na plyn, které si oblíbíte
Tzn. že auto nemůže jet pouze na elektřinu, ale elektromotor „přicmrndává“ když je potřeba – zejména při zrychlování, překvapivě málokdy při rozjíždění. Současně využívá auto rekuperaci energie zpět do lithium-polymerové 180V 5,3Ah baterie. Ta je společně s invertorem umístěna v integrovaném modulu nad zadní nápravou auta.
Nádrže na LPG jsou umístěny pod zadními sedačkami namísto benzinové nádrže. Jejich celková kapacita je 53 l, ovšem při běžném plnění na 85 procent nabízejí kapacitu 45,4 l. Auto využívá systému Stop & Start, který se v hantýrce Hyundai/Kia nazývá Idle Stop & Go. Oficiálně udávané emise jsou 94 g/km, hluboko pod průměrem této třídy.
Pohodlná limuzína s délkou 4550 mm, šířkou 1775 mm a rozvorem 2650 mm nabízí Evropanům jen o málo méně komfortu, než jihokorejcům. Koeficient aerodynamického odporu je 0,32. Hmotnost auta je 1297 kg.
Kia oficiálně udává spotřebu Forte LPi Hybrid na hodnotě 5,8 l/100 km. S autem jsme najeli celkem 631 km, převážn na dálnicích a okresních silnicích. Průměrná naměřená spotřeba byla 8,3 l/100 km. To při cenách LPG kolem 16,50 Kč/l činí průměrné náklady na 1 km přibližně 1,36 Kč. Pro auto takové velikosti jde o vynikající hodnotu.
Hybridní verze Forte má proti standardní benzinové verzi snížené odpružení a pneumatiky s nízkým valivým odporem na 15″ kolech.
Jízdní vlastnosti a naše dojmy z Kia Forte LPi Hybrid byly kriticky ovlivněny právě pneumatikami. Ty jsou totiž standardně určeny pro silnice Jižní Koreje a místní dodavatel nemá údajně možnost cokoliv na konfiguraci auta měnit.
Těžko říct jak moc jiné jsou v daleké Jižní Koreji cesty, ale pneumatiky Forte Hybridu na českých silnicích držely je tak tak. Každé ostřejší otočení volantem bylo slyšet široko daleko a jízda po mokrém povrchu už byla vyloženě kaskadérským kouskem.
Ve všech dalších ohledech šlo ale o příjemné luxusní svezení. Auto nabízí dostatek prostoru pro řidiče, spolujezdce i pasažéry. Odpružení je velmi měkké, řízení v nízkých rychlostech lehké a postupně přituhující. S nerovnostmi na silnicích si poradilo na jedničku.
Kufr s objemem asi 250 l, zhruba poloviční proti standardní benzinové verzi, by zasloužil prodloužit. Tomu ale brání už zmíněný integrovaný modul baterie, který je umístěn za ním nad zadní nápravou. Interiér je auta je po všech stránkách luxusní a dobře provedená středová konzole nám usnadnila korejsky mluvícího auta ovládání jak jen to šlo.
Škoda, že se automobilka Hyundai/Kia nerozhodla pro prodej Forte LPi Hybridu také v Evropě. Zejména v zemích kde je LPG infrastruktura již dostatečně rozvinutá – což ČR bezpochyby je, by auto mohlo mít úspěch.
Forte LPi Hybrid se zde tedy se stoprocentní pravděpodobností nikdy prodávat nebude. Už příští rok se ale dočkáme modelu Kia Optima Hybrid.