Univerzity, firmy i jednotlivci po celém světě dnes investují do elektromobility čas a peníze. Zkoušejí vyvíjet vlastní řešení, experimentují. Pokud i vy chcete zkusit postavit svůj vlastní elektromobil, může pro vás být zajímavé řešení jménem EVTraxer. Jde o kompletní, dostupné, homologované řešení pro stavbu vlastního elektrického auta.
EVTraxer je kompletně vybavený, svářený a ohýbaný ocelový podvozek s rozvorem 2,1 metru a maximálním zatížením 750 kg. Pohon zadních kol zajišťuje stejnosměrný elektromotor o výkonu 4,2 kW/48 V při 3600 ot./min.
Max. rychlost je 40 km/h při max. dojezdu 60 km s pouze 4 kWh lithium-železo-fosfátových baterií v základní výbavě. Železo-fosfátové baterie lze dobíjet jak klasickým způsobem, tak rychlodobíjením. Výhodou je, že EVTraxer můžete přizpůsobit obrazu svému takřka v jakémkoliv ohledu.
Praha zase o něco více elektromobilní
Další elektromobil v projektu Praha-elektromobilní testuje střední škola
EVTraxer není žádný koncept, studie nebo výzkumný projekt. Jde o hotový výrobek, který je možné koupit už dnes, a to za cenu 5490 euro bez DPH v případě verze s bateriemi (48 V, 60 Ah) a dobíječkou, nebo 3990 euro bez DPH bez baterií a dobíječky.
Dostanete úzký, flexibilní podvozek s dvěma sedadly, světly, brzdami (vpředu kotoučové, vzadu bubnové), klasickou 12V olověnou baterií, rychloměrem, prostě vším nezbytným, abyste mohli navrhnout vlastní kapotáž, případně další úpravy, a vyjeli s elektromobilem na silnice.
Zároveň můžete klidně i zvýšit výkon tím, že vyměníte motor za výkonnější. Navíc je možné upravovat i samotný rám podvozku, a tak například ušetřit část hmotnost využitím zpevněných hliníkových profilů.
Základní rozměry podvozku jsou 3360 mm délka, 1380 mm šířka a 1340 mm výška. Hmotnost je 398 kg. Podrobnější specifikace najdete na webu www.extraxer.eu.
EVTraxer je k dispozici k okamžitému dodání ve skladech společnosti i4wifi a.s. v Praze. Jde o celoevropsky homologované zařízení, výrobky na něm postavené byly dosud úspěšně registrovány v několika zemích Evropy.
Autá tohto druhu možno do
Autá tohto druhu možno do rekreačných oblastí, ale rozhodne nie na cesty. Max. rýchlosť 50km/hod je málo a do kopca sa ešte scvrkne. Takéto vozidlo vzhľadom na svoje výkony bude brzdiť premávku a aj pre posádku bude v prípade havárie dosť nebezpečné.
Nápad to nie je zlý, ale neverím, že toto niekto odsúhlasí na cesty v našej republike.
Čo sa týka prerábky vozidiel na elektromotor, je tam minimálne jedno plus a tým je homologovaná karoséria, elektroinštalácia a podvozok – čo iste nie je lacná záležitosť.
Samozrejme, ale záleží aj na type vozidla, ktorý sa na prestavbu vyberie – niečo sa hodí viac- niečo menej.
Celkem dost to připomíná
Celkem dost to připomíná vozítko GWL Cabby, viz auto88.cz
Schválení dostaveného vozidla pro provoz nebude asi o nic složitější než schválení tunigu běžných aut.
Spíš by mě zajímalo, jak je to s tím max zatížením? Je to ve článku uvedeno dobře, nebo to má 750 kg jen max hmotnost?
technically permissible
technically permissible maximum laden mass of 750kg
Vzhledem k tomu, že naftová octavia II má užitečnou hmotnost tedy max povolené zatížení 565kg (celková 1985 kg – pohotovostní 1420kg)tak to asi zatížení nebude že…
Jesli ono to nebude tím,
Jesli ono to nebude tím, že octavia II se většinou dodává i s karosérií, tak je pro srovnání se samotným podvozkem dost nevhodná.
Srovnání je s octavií je
Srovnání je s octavií je možná nevhodné, nicméně pokud má samotný podvozek necelých 400 kg nelze předpokládat, že ho lze zatížit 750kg. Navíc 750 kg je maximální hmotnost pro homologaci vozidla v kategorii L (motocykly a čtyřkolky), kde jsou postatně menší nároky na techniocké parametry – posilovač brzd, ABS a podobné vychytávky, které ve vozidlech kategorie M být musí. V automobilové terminologii se používají výrazy Pohotovostní hmotnost vozidla -Mass of vehicle in running order a maximální technicky přípustná hmotnost vozidla – technically permissible maximum laden mass a právě tak je na stránkách výrobce definována hmotnost 750kg. Možná by bylo fajn kdyby redakce zjistila informace u výrobce a trochu nám to osvětlila nebo lépe překládala texty z angličtiny.
Jak se schvaluje takový
Jak se schvaluje takový tuning?? Obecně všechny součásti jakéhokoliv vozidla musí být homologovány nebo individuálně schváleny pro provoz. To zajišťuje zkušebna v Klíčanech ceník naleznete zde dekra-automobil.cz/doc/tuning/stltuning-cenik.pdf levné to rozhodně není.
S karoseriou Trabanta by sa
S karoseriou Trabanta by sa v doprave nikto nedivil, ze je to take pomale.
Takhle pomalu by nejel ani
Takhle pomalu by nejel ani na jeden válec 😉
Na elektrický hadraplán je
Na elektrický hadraplán je to super. 🙂
Ještě doplnění – 750kg
Ještě doplnění – 750kg není zatížení ale celková povolená hmotnost vozidla, k ceně je třeba připočíst cenu 590EUR (bez DPH) za homologaci.
Pokud si někdo postaví karoserii, mám pocit, že i ta podléhá homologaci, takže lze počítat, že cena karoserie i s potřebnými zkouškami převýší cenu vozidla(možná i několikanásobně)
K dojezdu – se skútrem o hmotnosti 195kg s výkonem 4kW a bateriemi 48V/60Ah ujedu 70km. Nejde mi do hlavy jak několikanásobně těžší vozidlo s vyšším odporem může ujet stejnou vzdálenost…
při dobré rekuperaci a
při dobré rekuperaci a pneu, nehraje hmotnost v dojezdu tak velkou roli.
To máte ověřeno praxí??
To máte ověřeno praxí?? Jak velký proud jde do motoru při rozjezdu? Na rozpohybování 750 kg je logicky potřeba více energie než na 195 kg. Kolik energie se při rekuperaci dostane zpět do baterie? Ani dobrá rekuperace a pneu podle mě nesrovnají hmotnostní rozdíl a rozdíl v odporu vzduchu, který klade auto proti skútru. Bez těchto údajů těžko soudit adělat „odborné“ závěry.
Nápad pěkný, ale když k
Nápad pěkný, ale když k tomu připočtu náklady na karoserii, tak se mi vyplatí koupit starší elektro saxo nebo peugeota. I se staršíma bateriema 60km ujedu a navíc se nebudu plazit 40km/h a budu mít trochu nějaký komfort. Podle mě slepá ulička…
Proč nenapíšou kolik
Proč nenapíšou kolik stojí el.motor frekven.měnič a batérie + dobíječka to ostatní je práce na dva dny
Tak tohle chci. Pokud se
Tak tohle chci. Pokud se toho chopí par menších karosářských firem a pojmou to jako stavebnici může být nabídka těchto super vozítek docela zajímavá.
Nebylo by špatné s tímto
Nebylo by špatné s tímto podvozkovem jen tak vyjet na silnici.
Úžasné! Jen škoda té
Úžasné! Jen škoda té extra malé maximální rychlosti při základním elektromotoru. Podvozek je docela vysoký, hatí to můj plán udělat z toho formuli 🙂 protože cpát na to klasickou hliníkovou kontrukci je kravina. Prostě něco jako je KTM x-bow.
super napad 🙂
super napad 🙂
Parádní vůz! Kdyby se to
Parádní vůz! Kdyby se to osadilo užšími pneu a aerodynamickou kastlí, tak to musí i se 4,2 kW motorem zvládnout 80 Km/hod, ne?
Problémom bude aj limit
Problémom bude aj limit otáčok motora. Batéria má napätie len 48V, čo je hodnota typická pre elektroskútre, nie elektrické autá. Ak by tam bol použitý poriadny akumulátor s napätím aspoň 120V, tak by to rozhodne dosahovalo rýchlosti aj okolo 100 km/h. Ale na druhú stranu treba počítať s tým, že bude treba osadiť elektromobil lepšou riadiacou jednotkou.
Ac hledam jak hledam,
Ac hledam jak hledam, baterii nebo akumulator co ma 120V nenalezam…
Batéria je výraz pre
Batéria je výraz pre sústavu článkov. To znamená, že zapojíte sériovo napr. 38 článkov LiFePO4, ktorých napätie je cca 3,2V, a dostanete hodnotu 38 * 3,2 = 121,6V. pre každý článok je potrebný balancér, a všetky balancéry sú napojené na BMS.
80km/h ??? s tímto???
80km/h ??? s tímto??? 40km/h bude podle mě limit daný zkušebnou, protože konstrukce a brzdy by vyšší rychlost nesnesly… Je to dobrý nápad, ale spíše pro školy a fandy. Pokud si na to udělám jakoukoliv karoserii podoma, vydržím jezdit do 1. policejní kontroly, pak mi vezmou papíry od „auta“ a pár bodů (tuším že 5)za řízení vozidla, které je technicky nezpůsobilé k provozu na pozemních komunikacích….
Dost dobré, jen škoda, že
Dost dobré, jen škoda, že to má max jen 40km/h
Super – konečně někoho
Super – konečně někoho napadlo vyrábět jednoduché auto (podvozek) bez zbytečné elektroniky a jiných mršítek. Mnohem lepší než upravovat za nesmyslné peníze škodovky – viz EVC.
Tohle přece není auto! A
Tohle přece není auto! A udělat karoserii není jen tak, to si prosím uvědomte.