Elektromobily: v Česku jich jezdí už 13 185, nabíjejí u 2 600 dobíječek

K 30. září 2022 bylo v České republice registrováno 13 185 osobních bateriových elektrických vozidel. Za 9 měsíců letošního roku se jejich počet zvýšil o 42 % (+3 887). Celkem bylo v Centrálním registru vozidel evidováno 22 402 BEV: 8 172 kat. L, 13 185 kat. M1, 138 kat. M3, 845 kat. N1, 1 kat. N2, 9 kat. N3 a 52 BEV zařazených jako ostatní.

Nejregistrovanější bateriová elektrická vozidla dle kategorie a značky:

  • Kategorie L: HECHT (2 362), AKUMOTO (518), SUPER SOCO (403)
  • Kategorie M1: ŠKODA (2 931), TESLA (1 791), VOLKSWAGEN (1 571)
  • Kategorie M3: SOR (68), ŠKODA (41), SOLARIS (18)
  • Kategorie N1: ALKE‘ (136), NISSAN (104), RENAULT (103)
  • Kategorie N2: FIAT (1)
  • Kategorie N3: VOLVO (4), FRAMO (3), GAUSSIN (1), RENAULT (1)

Během uplynulých devíti měsíců bylo v České republice registrováno 3 887 osobních bateriových elektrických vozidel kategorie M1, v meziročním srovnání (leden–září) se jedná o 89% nárůst registrací. „Více než 26 % letošních registrací tvořila ojetá vozidla, z 1 020 letos registrovaných ojetých vozidel byly nejčetněji zastoupené značky TESLA (222), BMW (220) a VOLKSWAGEN (136). Vloni za celý rok je v registru evidováno 727 ojetých elektromobilů, předloni pak 318,“ dodává Jindřich Frič, ředitel Centra dopravního výzkumu, v. v. i.

Obrázek 1: Nejčetněji registrovaná osobní bateriová elektrická vozidla kat. M1 v ČR dle značky [stav k 30. 9. 2022]

Téměř 39 % osobních elektromobilů je registrováno v hl. m. Praze (5 086 vozidel), následuje Středočeský (2 750) a Jihomoravský kraj (1 221).

V Česku je přes 2 600 veřejných dobíjecích bodů

Podle aktuálních dat uváděných Evropskou observatoří pro alternativní paliva je v České republice v současnosti 2 653 veřejných dobíjecích bodů, které mohou elektromobily využít. 70 % z nich se střídavým proudem (AC; 1 861), 30 % se stejnosměrným proudem (DC; 792). Celkem 115 dobíjecích bodů je pak s velmi rychlým dobíjením 150+ kW (z toho 18 dobíjecích bodů s 350+ kW).

SOUVISEJÍCÍ: V novém roce se alternativním pohonům v Česku daří

„Jsem rád, že tato data ukazují, že za poslední rok došlo v České republice, pokud jde o rozsah sítě dobíjecích stanic, k významnému pokroku a že se zde již naplno projevuje dotační podpora poskytnutá ze strany našeho resortu v posledních třech letech,“ říká Jan Bezděkovský, pověřenec ministra dopravy pro čistou mobilitu a dodává: „Tento pokrok je zřejmý zejména u rychlodobíjecích stanic, u jejichž podílu na celkovém počtu dobíjecí stanic bylo Česko ve srovnání se všemi státy Unie na druhém místě.“

Tabulka 1 Počet veřejně přístupných dobíjecích bodů dle kategorizace AFIR [zdrojová data: EAFO]. zdroj: Centrum dopravního výzkumu

Oficiální seznam veřejných dobíjecích stanic z Evidence dobíjecích stanic (podle § 6 odst. 1 zákona č. 311/2006 Sb., o pohonných hmotách) zveřejňuje Ministerstvo průmyslu a obchodu. K 30. 6. 2021 bylo v této evidenci 2 033 veřejných dobíjecích bodů, interaktivní sestava z této evidence je k dispozici na webu Čistá doprava.

Optimalizace veřejné dobíjecí infrastruktury pro elektromobily v ČR

Rozvoj veřejné dobíjecí infrastruktury by neměl být nahodilý, ale systematický a koncepční. K tomuto rozvoji má ambici přispět webová aplikace Optimalizace veřejné dobíjecí infrastruktury v ČR, která je jedním z výstupů Metodiky rozvoje dobíjecí infrastruktury v ČR. Metodika byla certifikovaná Ministerstvem dopravy a je bezplatně k dispozici na webu Centra transferu technologií. Aplikaci a metodiku vytvořilo Centrum dopravního výzkumu, v. v. i., v rámci řešení projektu „Rozvoj veřejné dobíjecí infrastruktury v kontextu zajištění dopravní obsluhy a zohlednění dopravně inženýrských parametrů“, který byl podpořen Technologickou agenturou ČR v rámci Programu DOPRAVA 2020+.

Projekt byl řešen v letech 2021–2022 a jeho výstupy budou zveřejněny v prvním čtvrtletí 2023 na webu Čistá doprava, aplikace pak bude k dispozici zde: https://www.cistadoprava.cz/mapy/ev. Jak přitom upozorňuje Jan Bezděkovský, Ministerstvo dopravy bylo do daného projektu od začátku aktivně zapojeno: „Aktuálně pracujeme na tom, jak s jeho výstupy dále pracovat v rámci příštích výzev našeho dotačního programu OPD, abychom zajistili, že rozvoj dobíjecí infrastruktury v Česku bude do budoucna systematičtější než doposud.“

Obrázek 2 Ukázka webové aplikace Optimalizace veřejné dobíjecí infrastruktury v ČR. foto: Centrum dopravního výzkumu

Česko je v podílu elektromobilů stále na chvostu, za námi jen Slovensko

V období leden–září 2022 bylo v zemích Evropské unie registrováno 717 tisíc bateriových elektrických vozidel (BEV), meziročně o 26 % více. Zatímco vloni ve stejném období představoval podíl na všech registrovaných vozidlech 7,6 %, letos 10,6 %. S 2,0% podílem BEV patří letos České republice předposlední příčka, za námi s 1,7% podílem skončilo jen Slovensko. Ze zbývajících zemí V4 byl v Polsku evidován 2,5% podíl BEV, v Maďarsku pak 4,0 %. Nejvyšší podíly BEV byly letos evidovány ve Švédsku (28,4 %), Nizozemsku (20,4 %) a Dánsku (17,9 %),“ doplňuje Jindřich Frič z CDV.

Podíl registrací nových osobních aut dle typu paliva. Elektromobily.
Obrázek 3. Podíl registrací nových osobních bateriových elektrických vozidel v zemích EU v období leden-září 2022. foto: Centrum dopravního výzkumu

CDV novým členem Elektromobilní platformy

Centrum dopravního výzkumu, v. v. i., bylo na říjnovém zasedání řídicího výboru jednomyslně přijato za člena Elektromobilní platformy, z. s. Platforma aktivně působí v České republice od začátku roku 2022. Její členové patří mezi hlavní aktéry v oblasti elektromobility: ČEZ, Škoda Auto, PRE, E.ON, České vysoké učení technické v Praze, Sdružení automobilového průmyslu, Teplárny Brno, Technická univerzita v Liberci a Centrum dopravního výzkumu. Členská základna se bude dále rozšiřovat, více informací na www.ePlatforma.cz.

zdroj: Centrum dopravního výzkumu

42 komentářů u “Elektromobily: v Česku jich jezdí už 13 185, nabíjejí u 2 600 dobíječek”

  1. Tak by mě zajímalo, proč se elektromobily neprodávají.

    Před 10ti lety jsem chtěl mít elektrické auto – jako druhé do rodiny – jediné co jsem od něho chtěl byl dojezd 200km a levný provoz.

    Posunuly jsme se o k dnešku – a jediné, kde se BEV prodávají jsou tam kde jsou dotace, nebo penalizace spalovacích aut. Firmy si BEV nekupují, protože si počítají náklady na km, lidi si BEV nekupují, protože na jediné auto do rodiny to má pořád omezení a na druhé auto do rodiny je to drahé.

    Ale dneska jsem četl, že už sem začíná čína dovážet elektromobily, tak se to třeba trochu posune.

    1. twítr mlasknul za 44 příliš mnoho miliard dolačů, jardář má dluh ve výši asi 13 kop zatejch šprdlíků jištěných prý jeho zbývajícím podílem tezlas v rámci pákového odkupu… Od svého převzetí z října sosiálka ztrácí 4 mega denně než to povyhází pak zase bude gůt soudluzi … 😀 😀 😀

    1. Možná kdyby se udělala statistika, kolik z těch 6M aut má zůstatkovou cenu vyšší než 0,5M a data porovnala s ostatními zeměmi EU, hned by bylo jasněji..
      Navíc nulová přímá podpora a legislativa k prdu.. Společenská nálada, která je dílem důsledek propagandy a dílem vzpomínkou na zlodějiny ve jménu OZE má určitě svůj význam, ale je až na posledním místě…
      Vždyť i třeba původně vysmívaná elektrokola se masově prosadila.

  2. Malé ekonomické okénko – meziroční inflace, kterou počítám podle objektivního spotřebitelského koše, nikoliv cinknutého ČSU, dosáhla k 1.11 krásných 28,7%

    Pojďme si vyhodnotit moji prognózu z minulého roku:
    „runner42 napsal:27. 10. 2021 (8:50)
    Rozumný člověk si uvědomuje, že růst cen energií neznamená jen číslo na faktuře od ČEZu.
    Dvojnásobné zdražení energií znamená zvýšení cen potravin o 50-70%, cen dopravy o 40%, spotřebního zboží o 30%.
    To znamená roztáčení inflační spirály a zásah ČNB v podobě i opakovaného zvýšení úrokových sazeb, což znamená neschopnost splácet 10-20% hypoték, což znamená kolaps trhu nemovitostí, který mimochodem poslední dva týdny začal. Jen tento týden, a to je teprve středa, mi volali tři bankéři a tři poradci a doslova mě prosili, jestli nechci hypotéku. Je naprosto jasné, co to znamená, holt hypotéku za 4% a především růst splátek u pár let starých úvěrů o 100% si většina domácností prostě nemůže dovolit. Mimochodem, mezi lety 2009 a 2013 zkolabovaly ceny nemovitostí o 25%, tedy cca 12-15% víc než byla inflace.
    To nás teď díky energetické politice EU a akcelerátoru v podobě covidu čeká.“

    A máme to tady. Klesající reálné mzdy, padající tržby v maloobchodě, nedostavěné domy, vlna exekucí…

    Pro zasmání doporučuji přečíst si celou diskuzi, Venca a podobní opravdu pobaví.
    https://www.hybrid.cz/tesla-model-3-a-model-y-nejprodavanejsi-auta-v-evrope-za-zari-2021/

    1. „Venca napsal:27. 10. 2021 (10:44)
      To byste si měl spíše spíše zjistit něco vy, ale uděláme to jednoduše. Pokud bude do roka nárůst ceny potravin (ne jen vybraných pár kousků ale všech potravin) mezi 50-70 %, tak máte pravdu vy. Pokud ne tak mám pravdu já.“

      Realita dnes? U potravin a nealko nápojů 20 %, respektive 21 % v září.

      hxxps://www.czso.cz/documents/10180/165384764/cisc101122analyza.pdf

      Takže jsem měl pravdu já. Díky. 🙂

      „což znamená neschopnost splácet 10-20% hypoték, což znamená kolaps trhu nemovitostí, který mimochodem poslední dva týdny začal.“

      Prý tu máte nějaký kolaps cen nemovitostí a mohla bych ho po tom roce vidět, když už teda začal před tím rokem a dvěma týdny? 😀

      „Mimochodem, mezi lety 2009 a 2013 zkolabovaly ceny nemovitostí o 25%, tedy cca 12-15% víc než byla inflace.“

      Chtěl jsi říct u bytů a ne nemovitostí. Takový drobný detail, který totálně mění situaci, ale na to jsme si u tebe už zvykli.

      hxxps://zpravy.aktualne.cz/graf-csu-vyvoj-cen-bytovych-nemovitosti/r~78dbf9e472b211e7b56e002590604f2e/r~3e98ecfe72af11e793d0002590604f2e/

      PS: Udivuje mě kolik trpělivosti jsem ještě před tím rokem měl. Jak ale vidím, tak to bylo stejně k ničemu. 😀

      1. Napíšu k tomu jedinou věc… Právě jsem si udělal ke svačině okurkový salát.

        Okurka hadovka – před rokem 11,2 Kč, dnes 21,9 Kč
        Zakysaná smetana Madeta 15% – před rokem 18,5 Kč (200g), dnes 27,6 Kč (180g).

        Tvrdit, že potraviny zdražily o 20%, je provokace. Pozor na lynč od hospodyněk…

          1. Tohle by možná potřebovalo dovysvětlit…Asi myslíš Ruzzáky, co se rozhodli zavést sankce proti sobě, odmítli vydělávat na prodeji plynu do EU a radši ho pouští do luftu a pro jistotu vybuchli trubky aby nevymněkli…???😃
            Nebo si měl na mysli něco jiného střízlivého?😉

                1. Já říkám vždycky co si myslím. Ale u důležitých věcí říkám jenom to co vím jistě.

                2. hele Vispere, nerad bych ti křivdil….
                  Ale jak správně vypočítává Runner pode mnou: Vyjádřil si někdy pochyby o těchto blbostech, nebo spíše přizvukoval psychopatovi Leodendulovi??…
                  Já vím že není 100% jistota, ale včem ji člověk může mít? I tu smrt zpochybňujou pámbíčkáři…
                  Vyjádřil si v nějakém komentáři (a vím, že se té válce dost věnuješ) ASPOŇ ÚDIV??… Jestli se nepletu, tak to nejlepší co se dá o tobě říct je, že než aby si lhal, mlčíš…
                  Možná jsem moc náročný na své okolí…..

                1. Prave ta prehrada je ukazka ulhanych ruzzaku. Kdyby na ni dopadla raketa, tak by asi byla i povodnova vlna a nejake zpravy o skodach. A kde nic tu nic. Tak asi zase ruzzke lzi a dezinformace. Hlavne ze si to pulmozci berou jako argumentaci.

                2. Ale no tak … Není to poprvé co Ukrajinci trefovali blízko hráze v Kachovce, jsou fotky, videa…. Rusové dělaj samozřejmě to samé, rozdíl je jen v tom kdo lže. A tím nemyslím válečníky ale tebe…Prej ,,půlmozku“..🙄…Ztrácíš grácii Leo…

                3. Ukrajinska armada ostrelovala most v Kachowce a to deklarovala. Ze by ruzzaci trefili 5 ze 6 Himars je pohadka pro blbce. A kdyz zadna povodnova vlna neprisla, tak je jasne, ze tam zadna raketa prehradu nezasahla. ruzzka propaganda miri na vas pulmozky a maji 100% jistotu ze jejich bachorkam verite.

          2. Dohledal jsem si údaje meziročním růstu cen základních potravin. Takže:
            Cukr krystal +100% (ze 14 Kč na 30 Kč za kilo)
            Máslo Madeta +25% (z 58 Kč na 72 Kč za 250g)
            Mléko Olma polotučné +60% (z 22 Kč na 36 Kč za litr)
            Mouka Předměřická polohrubá +100% (z 13 Kč na 27 Kč za kilo)
            Olej slunečnicový Giana +115% (z 40 Kč na 87 Kč za litr)
            Vejce M +65% (z 3,2 Kč na 5,3 Kč za kus)

            Takže asi tak… zdražení potravin o 20% je sprostá lež.

            Tady máš dvě hodiny starý článek:
            hxxps://www.idnes.cz/zpravy/domaci/potravinove-banky-zazivaji-napor-potrebnych-podzimni-sbirka-potravin.A221108_112412_domaci_wass

            1. @runner
              Panebože, tak si prostě otevři web ČSU, najdi dle jakých cen to počítají a to rozporuj. To že tady vypíchneš několik konkrétních potravin dokonce od konkrétních výrobců je ze statistického hlediska naprosto směšné a jen to ukazuje jak tragicky neumíš pracovat s daty.

              Jinak nevim ani kde si k těm cenám přišel. Zrovna Olma mléko polotučné jsem kupoval dnes za 21,90. Divný co?

                1. cekatel na superba za milion, uspesny podnikatel a majitel lesnich nemovitosti a ropneho skladu, investor a shortar tesly s nickem behna lamentuje nad cenou okurky, kdyz si dela svacinu 🙂 tvl ja se poseru to je dement 🙂 tak jasne ze je to normalni socka, duchodce z panelaku na kteryho vsichni serou protoze je nesnesitelny lhar, krivak a asocial a hlavne chudak, co musi vyzit z minima a proto nadava na vsechno a vsechny nazyva komousema – protoze on sam byl a je dusi komunista, to je fakt prdel, pobavilo 🙂 jeste ze ma ten internet a tady na hybridu par lidi co jsou ochotni se s nim bavit

                2. @Pituru👍👍👍
                  tupec42 je pitomec na 42. tupec^42.

                3. To není o ceně okurky, ale o elektromobilitě, která stojí a padá se subvencemi. Čím méně lidí si bude moci dovolit okurkový salát, tím méně bude elektromobilů. Protože stát v zájmu zachování bezpečnosti a sociálního smíru bude muset alokovat veřejné prostředky do sociálních programů typu „Okurka pro chudé dělníky z montoven“.
                  Nečekám, že to pochopíš, pro někoho s IQ 80 je to příliš složité.

                4. Nekde na Novinkach jsem cetl v diskuzi, ze nekdo jezdi do Polska nakupovat cigarety. Pry tim 2 kuraci v rodine usetri 3500kc mesicne. Nevim kolik prokouri celkove, ale odhaduji minimalne 5000kc mesicne. Kdyz nebude na okurky, na cigara bude mit luza porad penize.

                5. pro Bambule…. Ožebračování rodin, děcek a nastupující generace cenovou politikou okoukanou od dílerů heráku 😱…A sociopatickému psychopatovi Leodendulovi se to samozřejmě moc líbí 🤮

    2. Cetl jsem tu tvoji starou diskuzi o ekologickem okenku a mel jsi pravdu, zasmal jsem se, taky cely rok si myslim to same.

      jen to shrnu, stat bude nadale podporovat inflaci, brutalne navysovat statni dluh pohadkovymi vydaji a dozene velkou cast lidi do nouze a udela z lidi jestne vice zavislych otroku na ruznych socialnich davkach…. viva la EU, viva la rebublika kocourkova ceska.

    1. Musk se prostě přiklonil k republikánům.
      Zasáhl hlavní neobolševické médium Twitter, ukončil podporu válce „demokratů“ na Ukrajině a před volbami správně označuje americkou levici za válečné štváče a programové šiřitele nenávisti.

      Pro soudruhy parazitující na společnosti formou vykrádání fondů na svoje elektrické mazlíčky, je to samozřejmě pozoruhodně schizofrenní situace, se kterou má mnoho z nich problém se srovnat.

      Deal with it.

Napsat komentář