Velcí hráči založili v Česku Elektromobilní platformu

Společnost E.ON je jedním z hlavních hráčů na poli veřejného dobíjení nejen v České republice. Svou síť neustále rozšiřuje. Aktuálně má ve své síti E.ON Drive v Česku na 170 veřejných dobíjecích stanic a na konci roku by jich mělo být okolo 300.
Společnost E.ON je jedním z hlavních hráčů na poli veřejného dobíjení nejen v České republice. Svou síť neustále rozšiřuje. Aktuálně má ve své síti E.ON Drive v Česku na 170 veřejných dobíjecích stanic a na konci roku by jich mělo být okolo 300. foto: E.ON

V Česku vznikla Elektromobilní platforma, jejímž cílem je podpora rozvoje e-mobility v ČR. Zakládajícími členy jsou společnosti ČEZ, Škoda Auto, PRE, E.ON a ČVUT.

Elektromobilita se rapidně rozvíjí a je potřeba aktivně uchopit všechny příležitosti, které nabízí.  Rostoucí potřeba koncepčního rozvoje této oblasti vedla hlavní průmyslové hráče k založení  Elektromobilní platformy. Zakládajícími členy jsou společnosti ČEZ, Škoda Auto, PRE, E.ON a za  akademickou sféru ČVUT. 

Přibývá elektrických vozů, rozšiřuje se dobíjecí infrastruktura a objevují se nástroje na její podporu. Na tuzemských silnicích jezdí už více než 15 000 elektrifikovaných vozů, které využívají přes 1 800  veřejných dobíjecích bodů. Jako každé nové odvětví se elektromobilita setkává s celou řadou překážek a výzev. „Elektromobilita se turbulentně rozvíjí, ale pro správný rozvoj musí překonat řadu výzev. Proto  cítíme, že je v řadě věcí potřeba spojit síly a společně pomáhat vytvořit prostředí pro její další rozvoj,“ vysvětluje předseda řídícího výboru Pavel Čmelík zastupující společnost ČEZ.  

Zákládajícími členy Elektromobilní platformy jsou subjekty z oblasti automotive, energetiky i  akademického prostředí. Oblast automotive reprezentuje největší tuzemský výrobce automobilů  společnost Škoda Auto, kterou zastupuje Michal Kadera. Za energetický sektor jsou členy platformy  hlavní hráči na poli rozvoje dobíjecí infrastruktury: společnosti ČEZ (zastoupena Pavlem Čmelíkem),  PRE (Karsten Krämer) a E.ON (Jana Hrabětová). Akademickou sféru pak zastupuje ČVUT v osobě Pavla  Hrubeše. 

Evropa v přijaté strategii „Zelená dohoda pro Evropu“ jasně deklarovala ambici dosáhnout v roce 2050  uhlíkové neutrality. Dekarbonizace sektoru dopravy je jedním z příspěvků pro dosažení tohoto cíle a  přináší mnoho příležitostí pro celou společnost. Obrovský potenciál má elektromobilita pro zlepšení  kvality života v centrech měst, ale také pro firmy, které na vlnu elektromobility včas naskočí.  

Elektromobilní platforma se zapojí do tvorby strategií a legislativních opatření v oblasti ochrany klimatu  a elektromobility a do naplňování vládních strategií, jako jsou Národní akční plán Čistá mobilita nebo  Memorandum o budoucnosti automobilového průmyslu ČR. Bude předkládat podněty z praxe a  spolupracovat s klíčovými institucemi. „Společně s Vládou ČR potřebujeme nastavit motivující eko systém na podporu elektromobility pro firmy i občany s využitím daňových i dotačních nástrojů,“ přibližuje priority místopředseda řídícího výboru Michal Kadera.  

Elektromobilní platforma si definovala „5 BODŮ PRO ELEKTROMOBILITU“, kterým je potřeba se  věnovat a dále je rozvíjet: 

1) Dobíjecí infrastruktura – využití národních a evropských fondů, zjednodušení a zrychlení  výstavby dobíjecích stanic, podpora opatření, která umožní uživatelům dostupné a  bezproblémové dobíjení na veřejných stanicích, doma či v práci. 

2) Dostupnost vozů – pro veřejnost i firemní sféru, s podporou národních a evropských  podpůrných mechanismů. 

3) Inovace a vzdělávání – podpora rozvoje vědy, výzkumu a vzdělávání, osvěta veřejnosti,  podpora nových kompetencí umožňujících transformaci průmyslových sektorů, zejména automotive a energetiky. 

4) Eko-systém elektromobility příprava a aktualizace strategií, legislativy a technických norem. 5) Spolupráce – podpora národní a mezinárodní spolupráce a sdílení zkušeností, spolupráce  s vládou, zástupci regionů a municipalit, podpora rozvoje navazujících inovativních odvětví a  služeb.

„Jako jeden z hlavních hráčů na poli budování veřejné infrastruktury se setkáváme s celou řadou problematických věcí, které naši práci brzdí. Potřebujeme například zpřesnit a jasně určit podmínky pro instalace dobíjecí infrastruktury v garážích rezidenčních i komerčních budov, novelizovat zákon o pohonných hmotách, ustanovit jasné podmínky výstavby veřejných dobíječek. Je toho opravdu mnoho a jsme rádi, že společně spojíme síly s ostatními, abychom tyto věci zlepšili,“ dodává Martin Klíma, vedoucí oddělení Mobility Services společnosti E.ON, které má výstavbu dobíjecí infrastruktury na starost.

V Česku vyráběný elektromobil Škoda Enyaq Coupé iV 80. foto: Škoda

„Elektromobilita je nové a rychle rostoucí odvětví. Proto se v rámci platformy chceme zaměřit na  zjednodušení a harmonizaci regulatorního rámce a povolovacích procesů při výstavbě veřejného  dobíjení. V neposlední řadě je tu jedno téma, které vnímám jako velmi důležité. A to sjednocení  podmínek pro vyhrazování parkovacích stání u dobíjecích stanic,“ doplňuje člen řídícího výboru Karsten  Krämer.  

Potřebujeme zpřesnit a jasně určit podmínky pro instalace dobíjecí infrastruktury v garážích  rezidenčních i komerčních budov, novelizovat zákon o pohonných hmotách a řadu dalšího,“ pokračuje  členka řídícího výboru Jana Hrabětová. Klíčová bude také spolupráce s univerzitami a oblastí vědy a výzkumu. „České technické univerzity mají obrovské know-how, které jsou připravené sdílet a podpořit  nová řešení v oblasti elektromobility,“ uzavírá člen řídícího výboru Pavel Hrubeš.

zdroj: tisková zpráva

31 komentářů u “Velcí hráči založili v Česku Elektromobilní platformu”

  1. Teď je jen otázka, zda to bude dostačená protiváha ropné a energetické lobby v ČR. Protože o všem v energetice podstatném (počínaje třeba raritním účtováním po fázích a konče stavebním povolením na stojan v rozsahu nákupního centra) rozhodující uplacení politruci a byrokradi. Jednoduchá pravidla znamenají rozvoj, konkurenci a brutální urychlení všeho. To opravdu není v jejich zájmu. Bohužel pro celou zemi.

  2. Dnes mi ČEZ slavnostně zapojil 3x63A. Byla to taková malá společenská událost a výsledek dlouhodobého snažení zahrnujícího škemrání, uplácení, přemlouvání, manipulaci, vyhrožování apod.

    Když si na ten rok a půl trvající oser vzpomenu, fixní idea místních borců o elektromobilní České republice mi do očí vhání slzy smíchu. 😀

      1. To je na dílnu. Drtič odpadního dřeva -> lis pelet -> pneumatický dopravník do zásobníku. Za 6500 Kč za elektřinu mi to za týden vyrobí 20 tun pelet na celou topnou sezónu.
        Celý to jen zapnu, na jedný straně do toho bude brigádník za pár kaček házet dřevní odpad, kterého mám za dva rumy co budu chtít a víc o topení nebudu vědět. Jen když budu mít zrovna chuť topit kusovým dřevem – v kotli, krbech nebo kachláčích.

        Nechci to počítat, ale 1kWh tepla báj voko asi za 10 halířů? Ale klidně si zase poslechnu nějaké zábavné teorie o výhodnosti tepelného čerpadla v kombinaci s FVE a bateriovým úložištěm 😀 😀 😀

        A co se týká té přípravy, tak nebližšímu sousedovi zamítli 32A. 😉 Tak asi tak.

        1. Takže ty tu neustále vykřikuješ jak se nikdy nevyplatí FVE a tepelné čerpadlo, ale pak si domů koupíš drtič dřeva, lis pelet, dopravník, zásobník velikosti místnosti a těžce předimenzovaný elektrický přívod, aby to běželo jeden týden v roce? Nebylo by lepší si založit domácí firmičku na pelety a nebo ty pelety prostě někde koupit a nepatlat se s takovým předimenzovaným přívodem? 😀

          No bodejť by to sousedovi nezamítli, když má souseda co si pomocí škemrání, uplácení, přemlouvání, manipulace a vyhrožování vydupal přívod jako pro dva až tři domy. 😀

  3. Fantastická a dobrá zpráva. Pomůže to rozvoji elektromobility. Za dva roky si elektroauto koupí každá pokladní. Aby se tak stalo, stát bude muset dotovat, pořádně, brutálně dotovat, elektromobilitu. Tak aby spalovák byl o dost dražší než elektroauto. V dlouhodobém horizontu se to vyplatí. A jestě by se měl zakázat dovoz elektroaut z ciziny, aby se podpořil domácí průmysl.

    1. Dlažba seš borec že to čteš 👍🏿…Mám pro tebe tip: Prej v Austrálii ,,nebuzerujou“ s normama na CO2, neplánujou ukončení spalováků, je to malý trh a výrobci elektra na ně prý kaděj, prostě ráj na Zemi 😃… Ale zase na konci toho článku bylo, že prý celou dodávku IONIQ 5 si zájemci z celé Austrálie rozebrali za 7minut…Tak vlastně nevím jestli je to pro tebe perspektivní 😁

                1. Dyk už jsem psal, že těch drobců mám osm. To víš, lidí se zdravým selským rozumem je málo, tudíž se musí množit se zvýšenou intenzitou :-).

                2. To je hezké, jenže ty NEMÁŠ zdravý selský rozum 😁😉

                3. Máš recht drandiči. Lidí se zdravým selským rozumem je fakt málo ale ty rozhodne mezi ne nepatríš. To tady dokazuješ tupejma príspevkama už hodne dlouho.

              1. Teď to chápu. Stará struktura jenž se bojí nových věcí. 🤣 By mě zajímalo, proč dědkové řeší EV, když v roce 2035 budou řešit spíš zdravotní způsobilost k řízení jakéhokoliv dopravního prostředku. Tvl vyser se na ty komentáře, protože až si je v roce 2030 přečte tvůj vnuk, bude se jim smát. Elektromobil bude považovat za normální vůz a spalovací mu přijde jako velké hlučné kouřící retro.

                1. Chápeš velké kulové, teď, stejně jako před hoďkou a půl. Ostatně, jedno velké, hlučné, kouřící retro se odehrává kousek od nás na východ. A kdo by to řek? Takže chlapečku – Nikdy, neříkej nikdy!

                2. hlúposť
                  vtedy osobáky nebudú, to je cieľ progres zelených.
                  akurát nevedia či bude MHD, či podľa kubánskeho vzoru volský poťah.

            1. Jestli tě to zajímá – přečti si to sám. Španělské ,, Híbridos y eléctricos“, cca 15. článek od vrchu a nadpis končí ,,….. Austrália?“ Ale nemají tam diskuzi, kde by se dalo svobodně prudit- tak asi nic pro tebe 🥴
              Mimochodem doporučuji motorkářům – elektromotorkám se hodně věnujou, ale maj tam všechno 👍

    2. To co se odehrává na východ od nás může zatraceně urychlit přechod na EV. Stačí když ten Vladimír přivře kohoutky s odůvodněním, že sám má málo. A máme k tomu dobře nakročeno. Ono by se totiž najednou rychle zjistilo, že dojezd do práce 20-50km je mnohem pohodlnějším v Citigu IV, než na kole nebo jako sardinka v autobuse. Pak by nám osmihodinové nabíjení v práci ze solární střechy proudem 6A přišlo jako super řešení. A sdílení aut by bylo považováno za logické jednoduché řešení osobní dopravy. Takové sdílení automobilů mají velmi dobře vychytané i na Kubě, kde je nedostatek spalovacích vozů a to včetně autobusů.

      1. Správně. A snad to také tak dopadne. Pokud PUTINOVI neustoupíme ( což doufám ), tak to zavře a bude přechod do dvou let. Pořád řešíme jestli náhodou nebude recese a pokles ekonomiky o 2-3%. V Rusku bude pokles 8-15% a bolševik to vydrží. Za dva nebo i tři roky se neposereme a budem mít klid od toho ubožáka. Pořád lepší ekonomická válka než ta opravdová. Dementního Orbána si může Putin vzít do Kremlu a můžou si klici hrát na mašinku 🙂

Napsat komentář