Elektromobily si po pěti letech udrží jen desetinu ceny

Běžné si dnes po pěti letech provozu drží minimálně 25% původní ceny. Autobazary jsou plné starých aut a čile prosperují. Britští odborníci Glass’s Guide však varují, že mohou po pěti letech provozu ztratit až 90% hodnoty.   

Na tento problém však experti i řada diskutujících na našem serveru upozorňují už delší dobu. Hlavním problémem je . Její životnost je obvykle odhadována na osm let. Po uplynutí této doby může (ale nemusí) být nutné vyměnit, a to za odhadovanou cenu kolem 220 000 Kč.

Jenže právě v tomto odhadu je hlavní problém. Podle aktuálních informací stojí výroba 24kWh baterie pro elektromobil asi 162 000 Kč (9000 dolarů). Tzn. výrazně méně a ještě v současných cenách. Za osm let už ale bude technologie baterií o pořádný kus dál – za stejnou cenu bude možné koupit mnohonásobně lepší baterie.

Navíc, jak upozorňují redaktoři magazínu Electric Vehicle News, běžná auta s benzinovým/ obsahují komponenty, které se významně opotřebovávají obrovským množstvím vytvářeného tepla. V jednotlivé komponenty trpí v tomto ohledu mnohem méně.

Stejně tak podléhá menšímu opotřebení samotný a další elektronické komponenty. Baterie je tak jediná komponenta v systému pohonu elektrického auta, která podléhá významnému opotřebení.

A je zde ještě jedna skutečnost: vysloužilé baterie z jsou stále ještě použitelné např. v oblasti , jak plánuje např. . Tzn. že i vysloužilá baterie má nějakou zbytkovou hodnotu a bude možné ji např. recyklovat.

Samozvaní experti z Glass’s Guide se tak ve svém odhadu nejspíš docela sekli. Předvídat co bude za osm let není žádný med, což o to. Jisté je jedině to, že spousta věcí bude jinak. A přispějí k tomu svou troškou do mlýna právě i elektromobily.

Tři komentáře u “Elektromobily si po pěti letech udrží jen desetinu ceny”

  1. Nejvýraznějším důvodem
    Nejvýraznějším důvodem poklesu zůstatkové ceny elektromobilu bude pokles ceny nových elektromobilů. Jestli teď koupím elektromobil za 800 000 tak težko mohu počítat s tím, že ho za 5 let, až bude elektromobil se stejnym dojezdem stát 250 000, prodám za víc než 120 000. Na druhé straně když teď koupím elektromobil, tak si o 5 let déle mohu užívat jízdu jakou mi žádné spalovací auto neposkytne. Nemluvě o tom, že tím přispívám k nastartování konkurenčního prostředí na trhu s elektromobily a mi to rozhodně za to stojí.

  2. Toto je zbytočná diskusia
    Toto je zbytočná diskusia – nikto neberie do úvahy, ako sa zachová zákazník. No aleak nás aj naďalej budú predavači v obchodoch kŕmiť rečami o pamäťovom efekte akumulátorov o ktorom nemajú ani šajnu. Určite bežný človek uverí, že elektromobil po skončení životnosti akumulátoru je prakticky bezcenný. No ale o to ide, aby ľudia svoje peniaze čo najrýchlejšie míňali…
    Zákazníkovi doporučujem, aby sa vzdelával – elektromobily sú nový produkt a tiež bude potrebné orientovať sa v tom, čo kupujem.
    Dnes ľudia akumulátor vnímajú ako niečo veľké, ťažké a drahé.
    Pritom elektromobil je niečo lepšie, kofortnejšie a jednoduchšie – tak prečo by to malo byť drahé?
    No asi preto, lebo je potrebné predať tie ležiaky, ktoré sa ani po šrotovnom neminuli….

Napsat komentář