Elektromobily dosáhly 14% podílu na prodejích v EU

K 30. září 2023 bylo v České republice registrováno 20 323 osobních bateriových elektrických vozidel (BEV kat. M1), vyplývá z aktualizovaných dat na webu Čistá doprava.

Během uplynulých devíti měsíců se jejich počet zvýšil o 45 %, kdy bylo registrováno 6 268 vozidel. Z 20 323 osobních BEV bylo 4 983 vozidel registrováno jako ojetých, tj. 24,5 %, 15 504 vozidel bylo registrováno na firmy, tj. 76,3 %.

Téměř 40 % BEV bylo registrováno v Praze (8 053), následují Středočeský (3 784) a Jihomoravský kraj (1 885). Přibližně čtvrtinu letošních registrací evidovala Tesla (1 545), následovala Škoda (1 034) a Volkswagen (717), celkově nejvíc BEV evidovala v registru Škoda (4 008), dále Tesla (3 502) a Volkswagen (2 396).

Celkem bylo v Centrálním registru vozidel evidováno 31 418 BEV: 9 642 kat. L, 20 323 kat. M1, 149 kat. M3, 1 254 kat. N1, 3 kat. N2, 17 kat. N3 a 30 BEV zařazených jako ostatní.

Nejregistrovanější bateriová elektrická vozidla dle kategorie a značky:

  • Kategorie L: HECHT (2 822), AKUMOTO (503), SUPER SOCO (477)
  • Kategorie M1: ŠKODA (4 008), TESLA (3 502), VOLKSWAGEN (2 396)
  • Kategorie M3: SOR (69), ŠKODA (43), SOLARIS (24)
  • Kategorie N1: ALKE‘ (143), RENAULT (130), NISSAN (125)
  • Kategorie N2: FORD (2), FIAT (1)
  • Kategorie N3: VOLVO (9), MERCEDES-BENZ (4), FRAMO (3)

K 30. září 2023 bylo v České republice registrováno 12 527 osobních plug-in hybridních vozidel (PHEV kat. M1). Během uplynulých devíti měsíců se jejich počet zvýšil o 4 142. Nejvíce byla s přibližně pětinovým podílem zastoupena značka Škoda (2 589), před BMW (1 693), Mercedes-Benz (1 592), Volvem (1 152), Hyundai (769) a Mitsubishi (716).

Celkem 1 742 osobních PHEV bylo registrováno jako ojetých, tj. 13,9 %, 9 926 vozidel bylo registrováno na firmy, tj. 79,2 %. Téměř 47 % osobních plug-in hybridů bylo registrováno v hl. m. Praze (5 858), následoval kraj Středočeský (1 717), Jihomoravský (918), Moravskoslezský (698), Královéhradecký (462) a další.

Ke stejnému datu bylo v Česku registrováno 25 osobních vozidel s vodíkovým palivovým článkem, během devíti měsíců přibylo 13 vozidel. Z celkového počtu bylo 21 značky Toyota a 4 Hyundai. Celkem 18 vozidel bylo registrováno v hl. m. Praze, tři v Moravskoslezském kraji, dvě ve Středočeském a po jednom v Karlovarském a Ústeckém kraji.

Obsah obrázku text, snímek obrazovky, číslo, Písmo

Popis byl vytvořen automaticky

Obrázek 1 Osobní elektrická vozidla kat. M1 s externím dobíjením/plněním v Česku [CDV, stav k 30. září 2023]

Podle aktuálních dat Evropského sdružení výrobců automobilů bylo v zemích Evropské unie v období leden–září letošního roku registrováno více než 1,1 mil. nových osobních BEV (meziroční nárůst o 55 %), které se na celkových registracích podílely 14 %.

Nejvíce BEV bylo registrováno v Německu (387 tis.), Francii (205 tis.) a Nizozemsku (85 tis.), nejvyšší tržní podíl si pak BEV držely ve Švédsku (39 %), Finsku (33 %) a Dánsku (33 %). Česká republika skončila v podílu registrací nových osobních bateriových elektrických vozidel mezi zeměmi Evropské unie s 2,8 %, před Slovenskem na předposledním místě – detaily viz interaktivní sestava Registrace nových osobních vozidel v EU na webu Čistá doprava

Obsah obrázku text, řada/pruh, diagram, snímek obrazovky

Popis byl vytvořen automaticky

Obrázek 2 Vývoj registrací nových osobních elektrických vozidel s externím dobíjením v zemích EU [ACEA, stav k 30. září 2023]

Z aktuálních evropských dat je zajímavý klesající trend podílu plug-in hybridních vozidel ve prospěch těch bateriových. Zatímco v letech 2020 a 2021 dosahovaly téměř stejných hodnot, v loňském a letošním roce již mají se 14% podílem navrch bateriové elektromobily před těmi plug-in hybridními (7,5 %). Jedním z důvodů může být omezování podpor v některých zemích, ale také postupný pokles cen bateriových elektromobilů (viz např. Tesla), nabídka dostupnějších modelů apod. I přes poměrně zajímavý nárůst bateriových elektromobilů v letošním roce u nás, patří Česká republika jak dlouhodobě, tak v tomto roce, spolu se Slovenskem na chvost mezi zeměmi EU v podílu registrací nových vozidel. Také proto je zajímavé podívat se na situaci na tzv. sekundárním trhu, protože přibližně čtvrtina elektromobilů v ČR byla registrovaná jako ojetých, tzn. s opakovanou registrací. Zde je nutné podotknout, že z uvedených ojetin přibližně ¾ není starších 3 let, jedná se tedy převážně o zánovní vozidla. Z celkem 4 983 těchto ojetin bylo 43 % registrováno na osoby a 57 % na firmy, nejvíce ojetých vozidel bylo evidováno u značek Tesla (1 039), BMW (905) a Volkswagen (601). U nově registrovaných vozidel je pouze 17 % z nich registrováno na osoby a 83 % na firmy, nejvyšší počet vozidel pouze s jednou registrací evidovala Škoda (3 881), Tesla (2 463) a Volkswagen (1 795). Nejoblíbenější značkou elektromobilů mezi soukromými osobami byla s 968 vozidly Tesla, dále Škoda (510) a BMW (491), mezi firemní klientelou pak Škoda (3 494), Tesla (2 534) a Volkswagen (1 908). Téměř 40 % osobních elektromobilů bylo registrováno v hl. m. Praze,uvádí Jindřich Frič, ředitel Centra dopravního výzkumu, v. v. i.

Mezi elektrická vozidla s externím dobíjením/plněním jsou zařazena bateriová elektrická (BEV), kterých bylo v České republice napříč všemi kategoriemi registrováno 31 418, plug-in hybridní (PHEV), 12 527 registrací kategorie M1 a vozidla s vodíkovým palivovým článkem (FCEV), 25 registrací kategorie M1.

Celkem tak bylo v České republice registrováno 43 970 elektrických vozidel s externím dobíjením/plněním. Detailní informace k počtu registrací v jednotlivých kategoriích jsou obsahem aktualizované interaktivní sestavy, která je k dispozici na webových stránkách Čistá doprava zde.

zdroj: tisková zpráva – Centrum dopravního výzkumu

22 Comments on “Elektromobily dosáhly 14% podílu na prodejích v EU”

  1. no jako hoši a holky 6,5 mega ICE ku 20k BEV je teda jako ale vážně stále slabota jako po 13ti letech výzkumu a vývoje v české zemi to jest 0,3% pénetrace fosilní autopopelnICE ce to víc pénetrovat soudluzi 😃

    Letošní přírůstek za celý rok 2023 BEVek v ČR = +8.000 kousků (+57%)
    2023 na celkem 22.000 ks BEV ČR je velice slušný 👍
    2022 na celkem 14.000 ks BEV ČR

    Jaja zérgůt TESLA 12M6k DOJČE nejlepší je Martin znejrychlejšíteslycézet 👍👍👍

    1. 2023 na celkem 22.000 ks BEV ČR je velice slušný +57% 👍
      2022 na celkem 14.000 ks BEV ČR +55%
      2021 na celkem 9.000 ks BEV ČR +50%
      2020 na celkem 6.000 ks BEV ČR +76%
      2019 na celkem 3.400 ks BEV ČR +44%
      2018 na celkem 2.345 ks BEV ČR +68%
      2017 na celkem 1.396 ks BEV ČR +60%
      2016 na celkem 871 ks BEV ČR +43%
      2015 na celkem 608 ks BEV ČR +75%
      2014 na celkem 346 ks BEV ČR +77%
      2013 na celkem 195 ks BEV ČR

      1. 22 tisíc kusů za deset let je naposto směšný a procenta růstu počítaná ze základu prodaných kusů jsou naprosto k prdu.
        Vypovídající je růst procentních bodů podílu na trhu, a tam je vidět, jak je elektromobilita v ČR o ničem.

        Mimochodem, deset let produktu, který přináší novou chtěnou kvalitu, vypadá dost jinak:
        1997 – počet uživatelů mobilních telefonů v populaci 18%
        2007 – počet uživatelů mobilních telefonů v populaci 97%

        1. letošních 22 tisíc je za posledních 13 z pohledu celku sice mizerné číslo ale v
          automebilně ropácky zkorumpovaném čezku zároveň naprosto úchvatné obzvlášť v přepočtu na procenta ročního růstu skvěle jasně viditelné. No řekněte kdo taky roste +50% ročně celou dekádu ?? Ani ani inflace ani úroky v bance na to nemají ! 😃😃😃
          A s nokií se dá rovnat leda tak konzerva nebo šáde ale rozhodně BEVka s ropáckým nepřítelem na každým rohu i pod kobercem a cenovkou 100x větší 😃😃😃 Ani techtlekom tenkrát neprudil víc jak současný ropácky paka !! 😃😃😃

          1990 rozmach telefonních linek v ČR a 10ti letý monopol techtlekomu
          1920 rozmach autopopelnICE a jejich 90ti letá otravná působnost v ovzdučí ČR 😃😃😃

              1. Nepřijde nic, Česká republika je insolventní a jakékoliv stimuly trhu, které by jediné mohly zajistit prodeje, jsou čirá fikce.
                Aby bylo jasno jak stát hospodaří, tak konkrétní příklad – v lednu odeslal na Ukrajinu na slavnou ukrajinskou jarní ofenzívu 4000 dělostřeleckých nábojů, které pořídil v dobách míru za 38 milionů korun, tedy necelých 10 tisíc Kč za kus. Nyní je potřebuje doplnit, ovšem cena jednoho náboje se na trhu mezitím zvýšila 20x (!) Jen tato jeden tunel na státní prachy přišel daňové poplatníky na tři čtvrtě miliardy Kč, které se bez jakéhokoliv efektu v podstatě spláchly do kanálu.

          1. O trochu déle? Pokud by se každý rok počet elektromobilů zvýšil o 50% a dále bychom se s vozovým parkem přibližovali západní Evropě, nebude za dalších deset let podíl elektromobilů na něm ani deset procent.
            V roce 2033 se dostaneme na cca 8-9% vozového parku. A kdoví co bude za deset let.

  2. To je pěkná slabota. Z čísel mimo jiné vyplývá zpomalující trend růstu tržního podílu, při jehož zachování se za dva roky růst prodejů zastaví na maximální hodnotě 16%.

    Českou republiku ani nemá smysl komentovat, soukromý elektromobilista je ve společnosti větší rarita, než nekrofilní pedofil.

            1. Nevim jak v Cezku, ale ve vyspelych statech se instaluje na domacim wallboxu dvoutarifni elektromer a vykazuje se soukroma a firemni spotreba. Asi jako u sluzebniho mobilu, nebo sluzebniho auta na soukrome jizdy. Bud to nekdo dela poctive, nebo po cesku.
              U firemnich jizd soukromym autem to jde take vyuctovat bez uctenky. Proste se vezme spotreba dle technicaku a cena PHM dle vypoctu ministerstva financi na dany mesic. Kdyz to funguje timto smerem, proc by to nemelo fungovat obracene? Kdyz je Cezko rozvojova zeme a nejsou prislusne mechanismy, tak to je vizitka statu a ne manko danneho pohonu. Cezko jako vzdy prdel sveta.

              1. Zaprvé – neexistuje způsob, jak legálně vykázat a zaplatit fyzické osobě soukromě odebranou elektřinu pro nabíjení firemního vozidla.
                Zadruhé – i kdyby se aplikoval způsob účtování firemních nákladů podle najetých km dle vyhlášky, jako že to aplikovat pro tento případ nelze, bylo by to nevýhodné, protože výrobci uvádějí samozřejmě minimální možné hodnoty spotřeby, a stejně jako teď by to nikdo nedělal.
                Zatřetí – druhý elektroměr v režimu podružného (orientační) je k ničemu, protože bod Zaprvé. Druhý elektroměr jako fakturační znamená druhé samostatné odběrné místo provozované firmou (jinak platí bod Zaprvé) se všemi důsledky – náklady, revize, rizika atd. Když to zahoří, kdo je odpovědný? Do toho žádná firma nepůjde.

                1. Až ta ropa konečně dojde a budete jezdit na dřevoplyn tak jak ten zaměstnanec bude prokazovat jestli to dřevo bylo bukové nebo olšové a jestli ho koupil nebo ukrad?

                2. Obávám se, že ti uniká podstata. Problém není v tom, že zaměstnanec nabíjí za své. Ať klidně nabíjí. Problém spočívá v tom, kdyby to chtěl po firmě proplatit.

                  Ale možná se pletu a elektromobilisté jsou tak loajální zaměstnanci, že nabíjení přiděleného firemního elektromobilu budou z vděčnosti realizovat za své soukromé peníze. Halelujah.

                3. A to je zvláštní, můj zaměstnavatel to zvládá bez potíží. Normálně mi proplácí elektřinu spotřebovanou navíc kvůli home office.
                  V rámci kolektivní smlouvy se prostě domluvil paušál.
                  Jediná věc, ve které je problém, je tvoje neochota/neschopnost se domluvit. Jiní to můžou mít a mají jinak.

                4. pro Runnču… Ani tohle NEPUDE 🙄… S tebou musí být život plný radosti, neřešitelné problémy na tebe skáčou ze všech stran 😃😆

                5. Proplácení nákladů vzniklých v souvislosti s výkonem práce z domova upravuje zákonník práce a výše úhrad se stanovuje na základě písemné dohody se zaměstnancem buď paušálem dle skutečné výdajů zaměstnance (doložením samostatných faktur) nebo úhradou části faktur dle podílu pracovní doby. Pokud máte paušál zcela plošně, je to na hraně legality, podle mého názoru při kontrole potenciální problém. Pokud je to „plošně“, tedy v uvozovkách, například pro IT pracovníky se stejným nebo podobným vybavením, pak to lze kvantifikovat a paušálně nacenit a je to ok.

                  Ani jedno nelze uplatnit pro domácí nabíjení firemních elektromobilů.

Napsat komentář