Elektromobilem z ČR k moři? Jde to!

Častý argument, že elektromobilem se nedá jet na dovolenou, se letos pokusil úspěšně vyvrátit známý propagátor elektromobility Jaromír Vegr. Dne 8.srpna s manželkou vyrazil na cestu. Nejprve do Nových Zámků na Slovensko, kde navštívili starého známého a dobili. Druhý den se vydali na Balaton. Cestu pan Vegr pojal jako “inspekční“ – chtěl zjistit možnosti dobíjení po cestě. Navštívil proto i řadu předem vytipovaných nabíjecích stanic.

Jaromír Vegr s chotí a elektrickou přestavbou Peugeotu 106, která na jeden zátah snadno zvládne ujet přes 400 km
foto: archiv Jaromír Vegr

Jsme v maďarském městečku Siofók, Hotel AZUR – Typ 2. Nabíjet je možné za paušální poplatek 10 euro. Na návsi je pak ještě rychlonabíječ CHAdeMO, je však pod zámkem a nikdo, ani na radnici, nedovedl poradit. Za poplatek 10 euro tady lze prý ale nabíjet a pobývat na parkovišti půl dne.

Pokračovali jsme dále do města Fonyód. Zde je nabíjecí stanice v restauraci po pravé straně, kousek od pláže. Jedná se o Typ 2 a Schuco (které se však nepovedlo nastartovat), čip je u majitele restaurace. Vykoupali jsme se, nabili a vydali se na další cestu. Před Záhřebem jsme přenocovali.

Ráno jsme se vydali do nové automobilky Rimac Automobili. Jelikož jsme ji hledali na staré adrese, trochu se to komplikovalo, ale nakonec se zadařilo. Že jsme našli správně šlo poznat i podle“ vygumovaných“ kruhů na nádvoří bývalého servisu Citroen.

Po chvíli přijel jeden zaměstnanec, který pracuje jako kovoobráběč na NC strojích. Než zavolal někoho z vedení, ukázal nám, jak se staví zcela nový vůz. Po příchodu inženýra, který se zabývá bateriemi, nám byl ukázán i další prostor – překvapivě čistá dílna.

Zde se měří a zkouší baterie, staví prototyp elektrokola a jsou vystavena vozidla. Vedle elektromobilu Concept_one stál bílý sporťák, který jsem ještě nikdy neviděl. Jako suvenýr jsem si odvezl jeden článek z baterie, který používají ve svých vozidlech. Po rozloučení a nabití jsme pak pokračovali k moři, kam jsme dojeli asi v poledne.

V obci Jadranovo jsme strávili týden. Absolvovali jsme řadu výletů, včetně návštěvy Rijeky. Na zpáteční cestu jsme se vydali brzy ráno. Zastavili jsme se v Ljubljani. Inzerovaná nabíjecí stanice v technologickém centru ještě není postavena a na druhé, Mikloseviceva cesta 7, osazené 2x typ2. Je potřeba být předem zaregistrován na www.elektro-crpalke.si .

Vrátili jsme se tedy do technologického centra, kde jsme měli k dispozici pouze jednofázovou zásuvku. Prohlédli jsme si Lublaň, navštívili park Tivoli a navečer odjeli do Klagenfurtu. Nabili jsme naproti McDonaldu, přespali a ráno vyrazili domů.

Zhruba 430 km do naší domovské Prčice jsme dali na jeden zátah naprosto v pohodě. Cesta rakouskými horami byla nádherná. Věřím, že pokud bychom se nezdrželi neplánovaně v Ljubljani, dalo by se 800 km zvládnout za jeden den. Podobnou vzdálenost jsem absolvoval již loni, když jsme jeli na start Wave 2012 v Janově.

Letos tato rallye nebyla od moře k moři jako loni, zato vedla přes hory Rakouska a Slovinska, roviny v Maďarsku a přes horské středisko v Arose končila na břehu Zuryšského jezera, kde se sjelo rekordních 388 elektrických vozidel. Největším zážitkem však byla možnost vyzkoušet si jízdu v novém elektromobilu Tela Model S a cesta na Grossglockner. Více informací můžete nalézt na www.elektromobily-os.cz.

12 Comments on “Elektromobilem z ČR k moři? Jde to!”

  1. Pan Vegr si tu nezapomene
    Pan Vegr si tu nezapomene udělat reklamu,ale také zapomene dodat,že za svě ekologické automobily,které zachránil,chce uplně neekologické částky a chová se tak arogantně,že by zasloužil přinejmenším jednu pořádnou…kopanec kamsi…jeho jednání ohledně zakoupení elektromotoru pro stavbu malého elektromobilu mne přesvědčilo od „jde to“ do stadia „nejde to“,protože existují lidé jako on.On je člověk,který zničí elektromobilismus.Stejně jako všelijaké debilní systémy zásuvek typu mennekes a podobně tam,kde by stačil 63A pětikolík,nebo 16A 240V.Těžko budu z předražené nabíječka ChaDeMo nabíjet elektrický skůtr a nebo z mennekesu nabíjet starý elektromobil na síťových 240V.

    1. Budu reagovat pouze na ten
      Budu reagovat pouze na ten poslední odstavec.

      1. Nabíjet z Chademo skútr by bylo naopak velmi výhodné, protože s kvalitními články byste měl nabito do plna za pár minut. Zero dává Chademo rychlodobíjení do svých motorek jako příplatkovou výbavu.

      2. Mennekes není nic jiného než dobře dimenzovaná 240V AC třífáze, takže nabíjet s ní starý elektormobil přes palubní nabíječku je naprosto optimální řešení.

      1. jedna hloupá vidlice
        jedna hloupá vidlice mennekes stojí neuvěřitelných 1000 korun a kvůli ní si nehodlám kupovat předražené lithiové baterie,když mi zrovna tak poslouží obyčejná 220-240V vidlice se 16A jističem,což mi 100m od domu neumožní nabíjet,protože nějaký chytrolín nechal na zeď mototechny pověsit právě mennekes,který se jaksi nezapne,pokud s ní nabíjený vůz nekomunikuje,což se musí nějakým dalším způsobem vyřešit,další potřeby nejméně tří druhů karet pro spuštění nabíjení v obchoďácích ani nemluvě,jsou to s prominutím dost znechucující překážky

  2. BRAVO-gratuluji. Je to
    BRAVO-gratuluji. Je to jasně přínosné pro pochybovače o možnostech evropské elektromobility. Pokud si člověk zvykne na nutnost možností dobíjení na trase není to v Evropě nic nemožného. Využívat elektromobil a nemusí to být Tesla S, jde jak je vidno i v Evropě. Tento článek je názorným příkladem plánování trasy a předvídavosti. Je výborným varováním pro majitele, ověřit si nabíjecí místa na trase a funkčnost a aktuálnost informací. Elektromobil je vozidlem pro pohodáře jež nikam nespěchají a užívají si dobu dobíjení k poznávání lokality.

  3. Pan Wegr má auto
    Pan Wegr má auto přestavěné na Lithium a překonal rekord ujet 500km na 1 nabití. Protože jezdí úsporně,tak odhaduji spotřebu 10kWh na 100km . Baterie stojí okolo 10tis./1 kWh plus řídící elektronika a BMS . Myslím,že málokdo by investoval takové částky do auta starého 13 let.U pana Wegra je to součást reklamy elektromobility.

    1. ANO SOUHLASÍM S VÁMI,ŽE
      ANO SOUHLASÍM S VÁMI,ŽE JE TO REKLAMA ELEKTROMOBILITY v ČR!!!! Ono ale těch ekologických automobilů v ČR nejde moc sehnat. I v případě plynu se jedná o dodatečné přestavby a vestavby, do vozidla. U životnosti baterií ale každý prodejce uvádí předpokládanou životnost a dobíjecí cykly, tím se liší od spalovacích motorů a vozidel. Nejsou ale známé potřeby měnit často elektronické součásti a BMS. Nevím kolik investujete peněz u běžného vozidla v intervalu zachování funkčnosti a projití STK. Rozdíl v tom asi nebude tak velký!

      1. V případě uvedeného
        V případě uvedeného Peugeotu se nejedná o dodatečnou přestavbu na elektromobil. Bylo jich , ve verzi ELCTRC, vyrobeno cca 10000 ks. Mnoho jich šlo rovnou do šrotu, některé-ty zachráněné- mám ještě skladem s ČR doklady a v pojízdném stavu.
        Lze je tedy i zakoupit u nás. Cenu 50 kWh baterií najdete na webu GWL. Na STK jen přetáčím brzdové koutouče u aut, kterými jezdí manželka, já občas (z Grossglockneru) zabrzdím.
        Jaromír Vegr

    1. Nepočítejte s tím,že by
      Nepočítejte s tím,že by Vám pan Vegr nějaké auto prodal lacino,proto jich má kolem domu tolik,protože neví,co by za to chtěl,měl jsem tu čest a pro ojetý,ale jako nový elektromobil jsem si osobně dojel do zahraničí,měl najeto slovy osm tisíc km a stál 20 let ve stodole,stál zlomek ceny toho,co chce pan Vegr(1400E) a baterie do něj jsem si koupil za čtyřicet tisíc korun v kelly,stačí mi na mých 10 km do práce a 10 z práce,zatím jsem ujel nejvíc za den 50 km bez nějakého úsporného chování,například v Praze v Prosecké,nebo Spojovací,také na estakádě,nebo v Zenklové s ampérmetrem víc než na doraz,víc jsem neměl potřebu ujet,takže ani vlastně nevím,kolik to ujede v kuse.Z domu nemám šanci nabít a z nějaké veřejné nabíječky také ne.

Napsat komentář