Dobrou zprávou pro životní prostředí, a především pro obyvatele měst je, že elektrobusy v zemích Evropské unie získávají na popularitě – v Česku se situace však nezdá být tak pozitivní, naopak Rumunsko bylo v loňském roce v tržním podílu elektrobusů premiantem mezi všemi zeměmi.
V zemích EU bylo v roce 2023 registrováno 5 166 nových elektrobusů, meziročně o 39 % více, podíl na všech registracích se z 13,6 % zvýšil na 15,9 %. V Česku bylo registrováno pouze 6 nových elektrobusů, meziročně o 36 méně.
Český trh v roce 2023 s novými autobusy byl 8. největší mezi zeměmi EU, s elektrobusy až 23., vyplývá z aktualizovaných informací webu Čistá doprava, které vycházejí ze zdrojových dat Evropského sdružení výrobců automobilů.
SOUVISEJÍCÍ: První z šedesáti nových elektrobusů už vozí Vídeňany
V roce 2023 vzrostly registrace nových elektrobusů v EU o 39,1 % na 5 166 vozidel, což představuje 15,9% podíl na trhu. Pozitivní čísla na konci roku vykázaly také hybridní elektrické autobusy, které zaznamenaly 115,1% nárůst, díky němuž se jejich tržní podíl oproti roku 2022 téměř zdvojnásobil ze 7,1 % na 12,8 %.
Navzdory rostoucí oblibě autobusů s alternativním pohonem si největší podíl udržuje dieselový pohon (62,3 %), i když se snížil z 66,9 % v roce 2022.
„Největšími trhy s elektrobusy byly v roce 2023 Německo (835), Francie (743), Španělsko (525), Itálie (410), Portugalsko (385) a Rumunsko (363), nejvyšší tržní podíl těchto vozidel dosáhlo Rumunsko (60,5 %), Belgie (46,3 %) a Nizozemsko (45,7 %). V České republice bylo loni registrováno jen 6 nových elektrobusů (4x SOR + 2x IVECO BUS), v ostatních zemích V4 pak v Polsku 357, v Maďarsku 60 a na Slovensku 11 vozidel. V podílu elektrobusů byla Česká republika čtvrtá mezi zeměmi Visegrádské čtyřky a 24. mezi zeměmi EU,“ uvádí Lukáš Kadula z Centra dopravního výzkumu a dodává:
„Po dvou letech útlumu v registracích CNG autobusů (pozn. 71 ks v 2021 a 28 ks v 2022) jich bylo u nás v loňském roce registrováno 188. V České republice bylo k 31. 12. 2023 provozováno přes 150 bateriových elektrobusů kategorie M3, nejvíce, 40 % z nich, je registrováno v Moravskoslezském kraji.“
„V Ostravě je realizován největší elektromobilní projekt ve veřejné dopravě svého typu. Máme celkem 32 elektrobusů, 26 z nich s průběžným dobíjením, které dokážeme napájet pomocí strategicky rozmístěných rychlonabíječek ve Svinově, na Hranečníku a od loňského jara nově i v centru města, kde máme tři nabíjecí ramena. Díky tomu může být každý desátý vypravovaný autobus DPO elektrobus. Ekologie je jedním ze strategických pilířů DPO. Pod názvem Bez dieselu jsme toto téma před několika lety ukotvili v naší strategii, kdy ve standardní denní výpravě můžeme používat jen vozy nízkoemisní, nebo bezemisní. Zplodiny z vozidel městské hromadné dopravy dýchají i ti, kteří s ní nejezdí, a naše chování má dopad na celé město. Na vhodných linkách proto jezdí elektrobusy, ostatní pro nás zajišťují CNG autobusy. Disponujeme dnes již jen třiceti pěti dieselovými autobusy, které slouží pouze jako záloha. Nastaveného přístupu se chceme držet i do budoucna. Zajímáme se o vodík, a především o vývoj v oblasti elektromobility,“ říká Daniel Morys, předseda představenstva Dopravního podniku Ostrava a.s.
Podíl registrací nových autobusů v roce 2023 podle zdroje energie:
Zdroj energie | ČR | EU | Δ |
Nafta | 75,7 % | 62,3 % | +13,4 p. b. |
Elektro | 0,6 % | 15,9 % | -15,3 p. b. |
Hybridy | 0,9 % | 12,8 % | -11,9 p. b. |
Ostatní | 22,8 % | 9,0 % | +13,8 p. b. |
Důležité! Členění dle zdrojových dat Evropského sdružení výrobců automobilů do kategorií: „elektro“ – bateriová elektrická vozidla a plug-in hybridy, „hybridy“ – full a mild hybridy, „ostatní“ – elektrická s palivovými články (FCEV), zemní plyn, zkapalněný ropný plyn (LPG), E85/etanol a další paliva.
Podle dat Sdružení automobilového průmyslu bylo v Česku v roce 2023 vyrobeno 5 253 autobusů, z toho 23 bateriových elektrobusů, tj. 0,44% podíl na celkové výrobě. Všechny elektrobusy vyrobila společnost SOR Libchavy spol. s r.o.
Zákon č. 360/2022 Sb., o podpoře nízkoemisních vozidel prostřednictvím zadávání veřejných zakázek a veřejných služeb v přepravě cestujících, který nabyl účinnosti 1. prosince 2022, mj. stanovuje objednavatelům veřejné dopravy povinnost zajistit u nově uzavřených smluv o veřejné službě v přepravě cestujících určitý minimální podíl autobusů na alternativní paliva.
Od nabytí účinnosti zákona do konce roku 2025 je tento podíl 41 %, po tomto termínu pak již 60 %. Minimálně polovinu z uvedených procentních podílů pak musí představovat bezemisní autobusy, tedy autobusy elektrické (bateriové či vodíkové).
zdroj: tisková zpráva
Ford prodělal na elektromobilitě za minulý rok 4,7 miliardy dolarů. Prodeje Mach-E se zcela zastavily. Výroba ostatních modelů bude zredukována o 2/3 včetně F-150 Lightning. R&D investice jbudou tento roke přesměrovány z elektrických vozidel zpět do vývoje spalovacích motorů, čímž Ford následuje GM, Mercedes a další automobilky.
Se ten elektrický ráj ňák pokazil, ne? 😀
Četl jsem kdysi výbornou knížku Amory Lovinse jménem Reinventing Fire. Tam, mimo jiné, psal o tom, že výroba EV učiní velkou část know-how tradičních automobilek bezcennou a naopak to otvírá dveře do automobilového průmyslu novým výrobcům s know-how v oblasti elektroniky nebo elektrochemie. Navíc tyhle velké korporace mají ve vedení spoustu tradicionalistů a petrolheadů, kteří se staví proti změnám. A občas vyhrajou.
Lovins předvídal, že část automobilek tuhle změnu nepřežije a uvolní místo novým značkám.
V případě Fordu, GM nebo Mercedesu to jen demonstruje jejich neschopnost, jiní mají na EV marže, o kterých si tihle mohou nechat jen snít.
Vedení automobilek je naprosto a totálně jedno, co budou vyrábět. Klidně růžová auta s plyšovým interiérem na natahovací pružinu.
Pokud to prodají a vytvoří zisk.
A co se týká těch marží, tak mám firmu, která dělá na produktu marži přes 200%. Což ale neznamená, že to lze škálovat na celý trh. Naopak, její trh a s tím i obrat je malý a malý zůstane.
Jedni prodělávají na prodeji EV miliardy, jiní na prodeji EV miliardy vydělávají. Ti první dělají něco špatně. QED
Neprodávají členům sekty a nepoužívají ve výrobě otroky. Dva modely, které jediné v elektromobilitě generují marži.
pro Runnču Ty dneska šaškuješ 🤡😄
Rozdíl je v tom, že ty spokojení si vyrábějí vlastní články akumulátoru.
to o tech otrocich napis do Detroitu delnikum v automotive 😀
V Detroitu je ještě automotive? Myslel jsem, že tam už progresivisté dosáhli progresivního úpadku.
Až na to, že za pád Detroidu žádný progresivismus nemůže.
Pro Runnču…. Co s tím má společného progres?? Chceš říct že Tacherova v Anglii a Regan v USA byli progres? Možná jo, já se v tom vašem ňjůspíku už nevyznám 🤔
Hahaha, tak ten byl dobrej. Tak povídej, můžeš třeba začít s obsazováním kondominií podle rasového klíče, UAW a úžasně cool starostu hip hop kriminálníka Kilpatricka.
pro Exc…. Byl si rychlejší… Zdržel jsem se hledáním jak se správně píše Tečrová 😆
@Exc: ses si ouplne jistej Detroide, ze vis o cem pises? Nechtel bys nechat psani prispevku sem nejake umele inteligenci? Urco by to zvladla lepe nez Tva neinteligence?
co je samozrejme nesmysl, vedeni vetsiny automobilek jsou panaci co rozhoduji o necem co je dlouhodobe zivi a co maji zaryte v nejakych kolejich, ale ty koleje se ted meni, a neni to elektrifikace, ale celkove nove pojeti vyroby aut, nove prodejni standardy a nove pojeti sekundarniho zivota auta ktere jiz neni tolik zavysle na samotne automobilce jako tomu bejvalo
je proste rozdil mit marzi na aute 20 nebo 2%
proste neumej udelat poradnou elektriku a jejich zakaznici asi tolik spatnych elektrik nechtej, smula no
celej Ford vesmes neni dlouhodobe konkurenceschopnej, a ted kdys prichazi inovatori na poly konstrukce a stavby novych aut, tak duchodci jako Ford proste pujdou postupne na odpocinek, nic strasneho
Jak hasit hodinu a půl elektrickou koloběžku…
hxxps://www.novinky.cz/clanek/krimi-v-ostrave-vzplala-elektrokolobezka-podpalila-ji-vlastni-baterie-40459829
Sranda, že? Ani ne.
Jak to souvisi s autobusy?
„Чукча не читатель, чукча писатель.“ Nic proti čukčum, jen citace.
Oni ji snad hodinu rozebírali, napsáno že uhasili za pár minut.
Jenomže oni ji neuhasili, když jim po hodině začala zase hořet. A o tom to je.
A o čem to je?
Přestaneme používat akumulátory?
Co požáry od notebooků, mobilů a dalších spotřebičů?
Nebo přestaneme používat i elektřinu, když je spousta požárů od elektroinstalace?
A těch spalovacích aut, co shořelo. To už je taková filmová klasika:
https://dissolve.com/video/Car-falling-off-cliff-royalty-free-stock-video-footage/001-D245-3-411
Sleduji jeden případ, kde pojišťovna uhradila škodu na požáru elektrického skútru, ale likvidátor označil jeho umístění v prostorách objektu v rozporu s dokumentací Požárně bezpečnostního řešení stavby dle vyhlášky č. 246/2001 Sb., o pojišťovna odmítá plnit za škodu na objektu (v řádu nižších desítek tisíc).
Zjednodušeně, je to na jedné straně to je vozidlo, na straně druhé to je elektrické zařízení, a to tam nemělo co dělat. A pojišťovna nebude plnit za škodu na objektu.
Podle mého názoru, to samé platí i o elektromobilech. Velmi by mě zajímalo, jak to dopadlo s tím jediným požárem v podzemní garáži, jestli pojišťovna zaplatila za škodu na objektu. Nevíte to někdo?
Pro Runnču…. Na kterou vyhlášku se ta pojišťovna vymlouvá??
1. elektrozařízení je v podstatě i spalovací auto..
2. opravdu nemůže být v garáži (když mluvíš o vozidlech) žádné elektrozařízení – přímotop, lednice, počítač…???
3. Nekecáš náhodou stejně jako s tím zákazem přepravy EV na trajektech??😜
Číslo jsem ti tam napsal, víc toho nevím, teď si tu vyhlášku teprve čtu. Podle mého laického pohledu by mohl být problém v § 42. Asi mají problém v Požárně bezpečnostním řešení stavby doložit, že umístění posoudili, a že to je podle normy, nebo to podle normy nebylo.
Opět laický názor, jestli někdo nabíjel skútr ve sklepní kóji a zahořelo to, tak by to mohl být problém, stejně jako kdyby tam umístil elektrický sporák.
Ad bod dvě… podle mě nemůže. Jsem si skoro jistý, že přímotop v garáži bytového domu je ilegální.
Ještě, že ta koloběžka nebyla benzínová. To by nehasili koloběžku ale barák.