Elektrický tahač Tesla Semi míří do výroby, slibuje Elon Musk

Elon Musk aktuálně rozeslal zaměstnancům Tesla email, ve kterém prohlašuje, že je čas začít s velkoobjemovou výrobou Tesla Semi.

Elon Musk v emailu přiznal, že Tesla Semi byl zatím v omezené výrobě (oficiálně se ví pouze o několika málo prototypech), která inženýrům umožnila vychytat řadu nedostatků. Teď ale podle něj nastal čas přejít na sériovou výrobu ve vyšších objemech.

Výroba baterií a elektrického pohonu má začít v gigatovárně v Nevadě, zbylá část práce se uskuteční „v jiných státech“. Co tím přesně myslí zatím není jasné.

Elektrotahač Tesla Semi byl původně ohlášen v roce 2017 s tím, že na trh přijde o dva roky později. Od té doby ho ale stihlo několik odkladů, nejnovější hovoří o příštím roce.

I aktuální vyjádření Elona Muska je poněkud vágní v tom kdy a kde se vlastně tedy bude Tesla Semi vyrábět. Je pravděpodobné, že jeho výroba bude mít spojitost s očekávaným Battery Day, kde má Tesla představit podrobnosti o své „milionové“ baterii.

Tedy novém typu bateriových článků, které si nejspíš chce Tesla vyrábět sama, a které nabídnou životnost 1 milion mil, tedy 1,6 milionu kilometrů. Právě takové budou pro Tesla Semi vhodné, protože tahače ročně najednou vysoké desítky tisíc km.

91 Comments on “Elektrický tahač Tesla Semi míří do výroby, slibuje Elon Musk”

  1. Další model do výroby a současné plné fatálních
    Další model do výroby a současné plné fatálních průšvihů…
    https://elektrickevozy.cz/clanky/dvere-modelu-x-funguji-jako-solidni-gilotina?utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=sekce-z-internetu#dop_ab_variant=350501&dop_req_id=Iq8eAvkJl5A-202006141207&dop_source_zone_name=hpfeed.sznhp.box

    Evidentně výsledek přístupu, nějak to uchodit, začít prodávat a pak online záplatovat – a neznalý fanda ještě zatleská

    1. U spalovaku ma kdejaka kara motoricke zavirani kufru. A ticho
      U spalovaku ma kdejaka kara motoricke zavirani kufru. A ticho po pesine. Takze zase tazeni proti Tesle. Nekomu ta Tesla neda spat. A kolik prstu to uz amputovalo?
      Ja mam zase jine zkusenosti s VW Busem. Zezadu vystupujici se pridrzel nesikovne sloupku mezi prednimi dvermi spolujezdce a posuvnymi dvermi. Kdyz jsem zabouchnul dvere spolujezdce, mel tam chudak sve prsty. Nastesti byly jen modre.

      1. Právě, že jsem v životě zažil moc naštěstí jen
        Právě, že jsem v životě zažil moc naštěstí jen modrých prstů od zavírání dveří – nejčastěji, chcete zavřít dětem, dveře a oni si je zavřou sami, když to nečekáte. Jasně, jakmile máte dveře na mechanické bum, tak to neovlivníte a musíte dávat bacha, jakmile jsou tam motory byť jen na dovírání dveří a nedekuje to, máte problém (a je jedno co jste za značku – prostě hrubé zanedbání procesu ošetření funkcionality vozu z pohledu funkční bezpečnosti). Stejně tak jako auto, co nepozná překážku v elektricky zavíraném okně..

        Tažení proti Tesle?
        „Bjørn Nyland ve videu ukazuje, jak snadno může k něčemu takovému dojít a že vůz na to absolutně nereaguje, pokud je to v horní části, kde působí i větší síla. Někde vůz detekoval cizí předmět bez problémů, ale v některých místech bychom skutečně ruku zapomenout nechtěli.“
        Bjorn byl přece ještě nedávno vnímán jako Tesla fans guru
        https://youtu.be/TdPPp3hoGQ8

  2. Off:
    V norsku od ledna do kvetna se prodalo e-Tronu 4x vic nez

    Off:
    V norsku od ledna do kvetna se prodalo e-Tronu 4x vic nez Tesly M3. To moc nechapu. e-Tron drahej, moc prej zere. Samotnyho me to porad prekvapuje. Leaf na 3. miste taky.

    V kvetnu pak e-Tron drti TM3 pomerem 72:1, pry kvuli tomu ze nestihaji dodavat.

    https://cleantechnica.com/2020/06/11/7-fully-electric-vehicles-in-norways-top-10/

    A treba Mercedes nic moc.

    1. Mna ani nie ked si Europania kupuju napr. taky hnus ako je BMW
      Mna ani nie ked si Europania kupuju napr. taky hnus ako je BMW i3 prip. eGolf (ten je aspon pekny ked uz nema poriadny dojazd).

      Kazdopadne hlavny dovod bude asi to ze eTron je SUV a TM3 je male auticko. Lepsie by bolo porovnavat TMY, lenze ten sa v europe este nepredava, takze im vlastne nezostava nic ine nez ist do eTronu. Tu robi Tesla trochu chybu ze zanedbava europu. Cakat na TMY az bude hotova fabrika vo velkej germanii nie je dobry napad. To moze trvat aj dva roky nez tu bude dostupne.

        1. Golf je proste Golf, normalni auto jako kazde jine, ne kazdej
          Golf je proste Golf, normalni auto jako kazde jine, ne kazdej potrebuje kricet do sveta „hele mam elektromobil“, znam hned nekolik lidi co hledi prave k eGolfu jako moznosti, protoze drtiva vetsina ostatnich elektromobilu proste vypada jinak a krici do sveta ze to jsou elektromobily

          a co si budem namlouvat, kdys se lidi bezne zeptaj nekde v ankete jake auto chtej, tak sposuta z nich odpovi nejaky model nizsi stredni tridy v kombiku, tedy Octavia, Golf, Focus, malokdo rekne „chci sedan stredni tridy co ma super aerodinamiku“ 😀

    2. Proč překvapuje – vždyť jsme si o tom psali (včera?)
      Proč překvapuje – vždyť jsme si o tom psali (včera?) Prostě kvalita zpracování, dostupnost servisu, …když k tomu připočtu konzervativnost většiny zákazníků nechtící revoluce v ovládání, tak to jen odráz situace, ne každý je Tesla geek

    3. za poklesem v Norsku bych, žádnou senzaci nehledal,
      za poklesem v Norsku bych, žádnou senzaci nehledal, vysvětlení je zcela prosté, první dva měsíce v každém čtvrtletí jsou prodeje Tesel v Evropě omezené vezou se po moři, poslední měsíc v daném čtvrtletí dodají většinu svých vozů. Za prvé čtvrtletí 2020 byl Model 3 vůbec nejprodávanějším vozem v Evropě 21.225 ks (pro porovnání 1Q 2019 = 19.592 ks) i přes začátek koronakrize dodali meziročně víc vozů, jen je dodali do jiných evropských zemí než je Norsko. Toto čtvrtletí to samozřejmě neplatí, protože kvůli odstávce do Evropy nedorazí skoro žádná auta vše prodají v USA a Kanadě. Čína má už svojí produkci, jen za květen se v Číně prodalo rekordních cca 12.000 ks Modelu 3.

  3. BEV kamion, no mě to pořád nějak nevoní hlavně kvůli
    BEV kamion, no mě to pořád nějak nevoní hlavně kvůli náročnosti na množství kWh co bude potřeba pro jediné vozidlo. V tomhle jde podle mne lepší cestou Nikola. Vše nad 7,5 tuny (kamiony, vlaky, letadla, lodě), co má organizované trasy – jízdní řády / dojezdové časy, a předem známá místa výskytu (nakládka, překládka, vykládka) by bylo lepší na vodík – protože víte dopředu kdy, kde a jaké množství vodíku budete potřebovat – nehledě na to, že průmyslové plnění paliva ve velkém může zastávat odborně proškolený personál.
    Vodík není nic pro laickou veřejnost – do osobáků, ale u průmyslové dopravy mu fandím.

    1. a u baterkoveho tahace to presne nebudes vedet kde kdy a kolik
      a u baterkoveho tahace to presne nebudes vedet kde kdy a kolik KWh bude potreba?

      kdys se podivas na zakazniky kteri si Semi predobjednali, tak je jasne ze ty tahace budou penlovaci mezi sklady a obchody, takze na obou mistech snadna moznost nabijeni v dobe kdy se naklada/vyklada 😉 a dnes je teda mnohem snazsi si postavit vlastni OZE na strese tech skladu a prodejnich mist + backup v podobe Powerpacku nez si stavet vlastni cerpacky na vodik 😉 USA ma tranzitni dopravu mnohem kultivovanejsi nez treba EU kde to je jeden obri chaos, v USA tranzit na trasy nad 300 mil jezdi jen velice malo kamionu a vetsina se veze proste po zeleznici, a to vcetne navesu, takze pro USA dava takovej tahac na baterky sakra velkej smysl, protoze na tech 80-85% jizd do tech 300 mil bezvadne poslouzi prave logisticky tahac jakym Semi je, ty tahace vesmes pendluji neustale dokola tu samou trasu, a da se predpokladat ze presne na tyhle pendlovacky si to ty firmy objednali, takze se nalozi naves, a Semi to rozveze po trase kerou jezdi porad dokolecka kazdej den 360 dni v roce, ta trasa ma porad svejch XXX mil a ma porad stejnej profil, takze po tydnu bude dana firma presne vedet spotreby a potreby pro dany tahac mozna i na presne jednotky kWh

      tohle proste neni tahac pro bezny Evrospsky chaos kde kamion jede krizem krazem evropou od nakladky k nakladce a ridic netusi kde bude nakladat/vykladat za 2-3 dny, natos aby vedel kde bude nakladat za mesic, tohle je tahac pro zasobovani kde firma presne vi na co tahac pouzije a ta firma taky jizte vi zda ji bude na takovej profil trasy takovej tahac vyhovovat 😉

      1. Jasně, že nehledě na PHM u průmyslové dopravy vím, kdy a
        Jasně, že nehledě na PHM u průmyslové dopravy vím, kdy a kde bude stát a jak dlouho. To ano.
        Já tím chtěl říct, že by to na rozdíl od individuální soukromé dopravy, kdy nikdo neodhadne potřebné množství vodíku pro plnící stanice. U vodíku je totiž problém jeho skladování (krom jiného). Takže když budu mít veřejnou plnící stanici pro osobáky, tak se mi může stát, že tam bud zbytečně skladovat litry vodíku a nikdo si pro něj nepřijede, a nebo naopak z nějakého důvodu přijde hezký víkend, lidi vyrazí na cesty, a za dvě hodny mám čerpací stanici prázdnou a co ti ostatní.
        Takže to co jsem chtěl říct, je, že u průmyslové dopravy by se díky rádoby jízdnímu řádu – tedy znalosti kdy, kde a kolik, dala snáze plánovat výroba a hlavně i to skladování vodíku.

        A proč mi nevoní BEV tahač? No přijde mi to jako plýtvání bateriemi. BatteryPack pro SEMI znamená obdobné množství baterií jako pro X osobáků (no vlastně nevím kolik – nevím kolik kWh pro Semi plánují). Máte asi pravdu s tím charakterem jízd. Kamionovou dopravu znám převážně toho Evropského charakteru a o americkém toho moc nevím, možná že tam funguje jen ty sběrky, kde to BEV dává smysl, ale v klasickém MKD je to prostě neefektivní.

          1. Díky.
            Tak podle mne je SEMI plýtvání bateriemi.
            Kdyby z

            Díky.
            Tak podle mne je SEMI plýtvání bateriemi.
            Kdyby z toho vzešel universální kamion – budiž. Ale použiteje baterie v průměru pro deset osobáků, aby jste získali auto se specificky omezeným použitím.
            Ale co já vím, nejsem ani manager, ani obchodník, ani finančník – možná se to vyplatí.

            1. vyplati se to rozhodne, v tech 11 osobakach totiz nikdy
              vyplati se to rozhodne, v tech 11 osobakach totiz nikdy neodvezete tolik co v tom 1 kamionu, z hlediska uspory financi to muze za jistych situaci znamenat ze ten tahac se jim zaplati behem 2 let na usporach

              my k nam do firmy elektricke tahace taky zvazujem, naklady na provoz tahace jsem tu kdysis jiz rozepisoval

              1. Je tu možná drobné nedorozumění – já nemám nic proti
                Je tu možná drobné nedorozumění – já nemám nic proti elektrickým tahačům – ba naopak technologii EV vehementně prosazuji (podle některých až fanaticky).
                Já jen polemizuji a pochybuji u kamionu o vhodnosti „bateriového“ EV – a všeobecně u průmyslové dopravy (vše od 7,5t nahoru – kamiony, vlaky, lodě, letadla). U průmyslové (nákladní) dopravy (na rozdíl od osobní dopravy) se mi nějak víc zamlouvá představa vodíkových EV, ač v tuto chvíli vidím u Vodíku mnoho reálných komplikací od výroby, přes přepravu až po jeho skladování.

                1. vodik se vyplati jen tam kde si ho sam vyrobis a sam
                  vodik se vyplati jen tam kde si ho sam vyrobis a sam spotrebujes, takze u vlaku nebo lodi se o nem da uvazovat nekde na lokalkach, u silnicni dopravy je to nesmysl, neb bude vzdycky drazsi a tedy ekonomicky nesmyslnej i oproti soucasnym fosilnim palivum

                  kterej dement by si porizoval vodikovej kamion kdys kg vodiku dnes stoji okolo 300 korun? a 48 tunka typu Portal Alpha ma spotrebu prez 8kg vodiku na 100km, tazke vic nez 24 kacek na kilometr, takove naklady na palivo nema zadny naftovy tahac na trhu, a neznam blazna ktery by sel koupit tahac kde mu reknou ze bude cca 2x tak drahe na palivo jako konkurencni naftove tahace 😀 mimochodem u Semi se uvadi spotreba 2kWh na kylometr pro 36 tunach, takze ikdyby stala kWh 10 kacek, porad to bude levnejsi, navic i ta Toyota Portal Alpha uvadi ze maj dojezd az 480km, ale spise okolo 300-350km, takze min nez co uvadi u toho elektrickeho Semi, a neverim ze treba Hyundai prijde s necim lepsim

                  pro firmu sleduju samozrejme vsechny alternativni paliva pro tahace, u leasovanych se proste jezdi na naftu, zadna firma nas nenccha tahac v zaruce prestavet, u tech co jsou v majetku firmy mame jiz 2 na LPG, coz predpokladam bude v EU pristich 10 let popularni no a pak se proste prejde postupne na elektrinu, 90% jizd mame depo/depo do 400km, takze nabijet proste budem v depu za par susnu a tech cca 10% se bud obslouzi LPG a nebo budu doufat ze do te doby se nam na trasach objevi nabijecky i pro kamiony

                2. No já taky nemluvil o možnostech vodíkové technologie v
                  No já taky nemluvil o možnostech vodíkové technologie v červnu 2020. Ta technologie potřebuje dekádu, aby byla všeobecně použitelná, efektivní a rentabilní. I když je jasné, že některé věci ani dekáda nezmění – pořád to bude nejmenší prvek, a pořád bude z libovolných nádob unikat atd…
                  Nicméně si i nadále myslím, že v této oblasti nákladní / průmyslové dopravy by si svou šanci zasloužil.

                3. za tu dekadu to bude jeste mene ekonomicky schppne konkurovat,
                  za tu dekadu to bude jeste mene ekonomicky schppne konkurovat, vodik mel teoretickou sanci nekdy komcem 90 let a prelomu tisicileti, ted se ekonomicka propast mezi nim a baterii jen a jen zacina zvetvovat

                  proste nikdo normalni nebude provozovat neco co bude 2 a vicekrat drazsi na provoz jen proto ze je to vodik, ve spedici je tlak na snizovani nakladu enormni, takze rict spolecnikum ve firme ze bych chtel poridit dalsi tahac co bude 2x drazsi nez soucasne nejzravejsi tahace na firme by znamenalo ze se spolecnici rozhodnou me zbavit svepravnosti 😀

                  vodik nema v tahaci vyznam ani kdy jsme si ten vodik sami vyrabeli, protoze k jeho ziskani by jsme stejne potrebovali elektrinu a zase pro nas bude finacne vyhodnejsi tu elektrinu nacpat do baterky nez z ni nesmyslne delat vodik, nehlede na to ze palivovej clanek je extremne problemove a servisne nakladne reseni, i servisne bude bateriovej tahac nasobne levnejsi nez vodikovej, proste nesmysl to vubec resit 😀

    2. Nuž kiež by už niečo vyrobili. Zatiaľ len powerpoint
      Nuž kiež by už niečo vyrobili. Zatiaľ len powerpoint prezentácie a nejaké „rendery“.
      U osobných áut vodík sa mi zdá zbytočná komplikácia, iné to je pre veľké dopravné stroje. (lode… ale či aj kamióny? Uvidíme.)
      Videl som aj teraz nejaké videá už exCEO Trevora Miltona (teraz je Executive Chairman) a tak nejak sú niektoré vyjadrenia protichodné, alebo vznikajú len ďalšie otázky.
      Rozpráva o vertikálne integrácií, ale vzápätí o tom ako budú rôzny OEM vyrábať vozidlá.
      Badger má prísť najskôr ako BEV, neskôr bude aj vodíkom (niečo ako range extender, ak dobre chápem) S tím že bude aj to BEV potom rozšíriteľné. Tzn. bude tam kopec miesta pre nádrže, ktoré keď budem mať len BEV budú k ničomu?
      No a potom človek nájde takéto niečo čo zverejnia:
      https://twitter.com/seanmmitchell/status/1118977300991598592
      Pritom aj sami majú ponúkať čisto BEV nákladné vozidlá.
      Skrátka celé divné. Ale kiež by už sa niečo dialo. Rád by som videl, či a ako to bude použiteľné.

    3. Vodík je hloupost. Když už chtějí něco jiného než
      Vodík je hloupost. Když už chtějí něco jiného než baterky, tak je lepší použít CNG nebo LPG. Vodík je ta nejhorší možnost.

      A vzhledem k tomu, že většina nákladní dopravy slouží k zásobování měst, tak těch 500-800 km dojezdu bude více než dost a je to pro Semi velký tržní potenciál.

      1. No tak tady se předpokládá, že primárním účelem je
        No tak tady se předpokládá, že primárním účelem je vyřadit z procesu dopravy SPALOVÁNÍ čehokoliv, takže to jak CNG i LPG vylučuje.

        Možná má BEV kamion (náklaďák) nějakou šanci jako sběrka, ale pro klasickou MKD mi to přijde fakt neefektivní.
        Jistě budou potřebovat výkonnější DC rychlobaníječky než osobáky – takže ta síť nebude tak hustá. U každé průmyslové dopravy je stěžejní vytíženost – nejdražší kamion je ten co stojí – takže představa, že mi bude co 800km kamion několik hodin stát a nabíjet je fakt pro většinu přepravců drtivá.
        BEV kamion má potencionálně využití jen tam, kde to auto přes noc stejně stojí.

        1. UZ je to davno, co jsme byl ridic z povolani, takze si dost
          UZ je to davno, co jsme byl ridic z povolani, takze si dost mozna presne nepamatuji casy ze skoleni, ale neni to nahodou tak, ze ridic muze jet max 4 hod (4,5 hod) a pak pul hod (45 minut) stat, pak to same a 9 hodin stat. Nevim jak Vy, ale ja tam potencial k nabijeno vidim.

            1. 1) Je to velka vyjimka. Zna nekolik ridicu, co maji
              1) Je to velka vyjimka. Zna nekolik ridicu, co maji procestovanou celou Evropu a nikdy se nezminili, ze jeli ve dvouch.

              2) I kdyby jei ve dvouch, nemuzou jet nonstop, na to mam dojem, by bylo potreba mit ridice 3 🙂

              Kdyz si spocitate, ze pred delsi prestavku jedou 2 * 4 nebo 2 * 4,5 hd (s 45 min prestavkou) a jedou maximalkou 90 km / hod, tak kolik ujedou za tu sichtu km? 🙂

        2. jeste doplnim, kamiony i v USA maji legislativou dane
          jeste doplnim, kamiony i v USA maji legislativou dane prestavky, a po dobu toho stani je idelani nabijet, ve finale tak nemusi takova nabijecka bejt nijak odlisna od te pro osobaky, protoze i v pripade ze Semi bude mit baterii treba 1.2MWh, tak porad na ty 2 hodiny bude +- stacit nabijecka okolo 250-300kW , spise al emene okolo 150-200kW, takze se da ocekavat ze odstavna parkoviste muzou casem uvazovat o hodne zajimavem businessu, o odstavnem parkovisti s nabijeci infrastrukturou pro kamiony, tak jako tam dnes vetsinou maji i klasickou cerpacku prave pro kamiony

          a takove odstavne parkoviste ac bude mit sakra velky dober a tedy prikon, tak to bude relativne stabilni odberatel, tedy takovy po kterem distributori docela prahnou 🙂

          tohle samozrejme nasledne zmeni autonomni tahace, tam ji o povinne zastavce asi rec nebude, ale to je jeste hodne vzdalena budoucnost, navic v te dobe asi spise jiz resena treba jako OLEV

              1. Jako úplně se hádat nebudu, protože jak je to přesně u
                Jako úplně se hádat nebudu, protože jak je to přesně u náklaďáků na školení obvykle prosedím jako povinnost ke splnění školení a ani si nedělám poznámky. Nejsou má oblast působnosti.
                Ale jestliže má kartu vytaženou a nedá ji do tachografu, tak kdo mu prokáže, že se nevezl s tím druhým?
                Auto jede na kartu řidiče A a ten sedí za volantem. To že vzadu za ním někdo chrápe, se přece nijak neeviduje, a když jej zastaví hlídka tak jen někam veze kamaráda.
                Oficiálně je verze taková, že si řidič A odjede svou směnu 2 X 4,5 hodiny a nastupuje na zkrácený denní odpočinek, což může až 3X mezi týdenními odpočinky.
                Když jsou náhodou mimo republiku, tak nastává dokonce zkrácený týdenní odpočinek, ale to se pokud vím používá málo, protože pak by si musel v celku vzít náhradu před koncem třetího týdne, a to by vypadnul na moc dlouho. Takže obvykle je snaha využívat jen zkrácené denní.
                A reálně vůbec nemusí být v jedoucím autě, stačí když se ubytuje na překladišti a přebere auto při cestě zpět.

                Možná tam mám chybu, pamatuji si to jen zběžně, kde nám školitel (spíše pro odlehčení) popisoval s čím se v praxi setkávají.

          1. Z důvodu vysokého odběru by sa na takovém velkém
            Z důvodu vysokého odběru by sa na takovém velkém parkovišti šiknul jeden kontejner Tesla baterií kvůli vyhlazení špiček. Kapalinou chlazené kabely nabíječek by byly asi standardem… Ale tohle má Elon se svojí smečkou šikovnejch inženýrů už dávno v master plánu.

        3. Spalování metanu je určitě daleko čistší než výroba
          Spalování metanu je určitě daleko čistší než výroba vodíku.
          A samozřejmě záleží na konkrétní situaci. Dost často čeká náklaďák na výkladku i hodiny a pro zásobování měst stačí 800km i na celou směnu.

          A předpokládám, že ten kdo si to koupí, tak ví, že pro jeho use-case je to výhodné.

                1. Pokud jste na tykání choulostivý, budete zde mít s
                  Pokud jste na tykání choulostivý, budete zde mít s některými diskutujícími značný problém. Kuk je kupříkladu jedním z nich, zdaleka ne však jediný. U něj ještě o něco komplikovanější nevysokou úrovní inteligence. Tak přeji hodně odolné nervy.

                2. To víte, traktorista v upoceném tričku si servítky nebere
                  To víte, traktorista v upoceném tričku si servítky nebere 🙂

                3. Já vím, mám s tím problémy i v reálném životě,
                  Já vím, mám s tím problémy i v reálném životě, spousta lidí a kolegů si myslí, že proti nim něco mám atd…
                  Prostě jsem tak vychovaný. Samozřejmě vidím kolem sebe, jak lidé tykáním „plýtvají“. Je to ten svět, kde jsou někteří díky facebooku přesvědčeni, že mají 250 000 přátel.
                  Já jsem prostě z jiné doby – mám několik málo PŘÁTEL a pozná je tak, že jim TYKÁM. Ostatním lidem – cizím – vykám a očekávám od nich totéž (a že je to v angličtině totéž je mi šumák, já žiju v České republice, a mluvím česky a nehodlám se z angličtiny a anglikanizmů pos*at).

                4. Taky si na druhé dýl zvykám a nepotřebuji si tykat s
                  Taky si na druhé dýl zvykám a nepotřebuji si tykat s každým, s kým se vidím občas a to ještě pracovně. Holt dnešní doba s FB a dalšími virtuálními světy, kde mnozí žijí víc jak v tom reálném, produkuje mnoho usmátých a sebevědomých hulvátů. A hejsek, co mi tyká při prvním kontaktu si myslí, že si zněj sednu na zadek.

                5. Tak to mame stejne. Me to celkem nevadi pokud se lidi dohodnou
                  Tak to mame stejne. Me to celkem nevadi pokud se lidi dohodnou ale ten zpusob „na ferovku“ nemusim. Na druhou stranu uznavam ze zvyky se meni, drive se i rodicum vykalo. Ale jak rikal deda, znaze se rekne ty vole nez vy vole. 🙂 A to ze neco ma anglictina pro me nic neznamena. Me uplne staci jak se ted blahoprani k narozeninach zpiva po anglicku. 🙁 Holt starnu 🙂

                6. Jo, u Kuka jsem presne na tohle narazil. Po slusnem ohrazeni
                  Jo, u Kuka jsem presne na tohle narazil. Po slusnem ohrazeni se me v podstate vyfakoval. Internet tohle sprosty chovani bohuzel hodne ulehcuje. Ztracime zabrany, a to plati v ruzne mire temer na kazdeho z nas.

      2. Proto má zamluveno nejvíc SEMI WalMart . Maj přesně
        Proto má zamluveno nejvíc SEMI WalMart . Maj přesně spočítaný, kolik km najezdí zásobovací kamiony denně, a jaká je doba nakládky a vykládky, aby se dalo sosnout do baterie. V podstatě se jezdí stále na stejných trasách mezi centrálními sklady a prodejnami…. Logisitický ráj.

    4. Otázkou je, jakým způsobem bude uděláno dobíjení.
      Otázkou je, jakým způsobem bude uděláno dobíjení. Jestli se bude zapojovat kabel nebo se použije něco ve stylu trolej.
      Hodně kamionů jezdí relativně krátké trasy. Například do škodovky pravidelně přijíždění kamiony se součástkami z okolí většinou do 50 km.

      1. Trolej si z několika důvodů fakt nechci ani představovat.
        Trolej si z několika důvodů fakt nechci ani představovat. Už jen rozdílná legislativa zemí. Třeba v ČR je vše co je připojeno na trolej „Drážní vozidlo“. Takže třeba když se řešil hybridní trolejbus v Praze (Bus co jede na trolej, a chvíli je schopen jet na baterii), tak řidič museli mít školení tramvajáků.

          1. Možná ne… ale třeba u MHD na zastávce bych radši
            Možná ne… ale třeba u MHD na zastávce bych radši velkými proudy dobíjel superkapacitory a ne baterie….Průměrná vzdálenost mezi zastávkami není velká. A stačila by pak možná menší baterie. Je to nápad staršího data a proč to už dávno není v provozu netuší ani Velký Manitou ….:-)

                1. napad se siri, ale pomalu, vyuziva se to treba na letistich,
                  napad se siri, ale pomalu, vyuziva se to treba na letistich, normalni OLEV, je to drahe na infrastrukturu, vetsinou se to tak spise resi parcialnima trolejbusama kde se proste vyuzije trolej ktera tam jiz nekde je nebo jeji zbudovani vyjde na nizsi sumu nez zbudovani indukcnich civek na zastavkach busu, stejne tak se takto stavej mantografove nabijecky, takove system vyuzivaj treba v Plzni u elektrobusu, na konecne maj pantografovou nabijecku

                  http://www.hybrid.cz/v-plzni-jezdi-dva-elektrobusy-skoda-perun-hp

            1. Protože – lidový výklad toho co napíšu později – u
              Protože – lidový výklad toho co napíšu později – u nedrážních vozidel nesmí být u plnění PHM přítomna veřejnost.
              Respektive musí být z bezpečnostních důvodů umožněn přístup jen proškolenému personálu.
              Ani obyčejný dieslový autobus nesmí MHD nesmí tankovat na veřejnosti, oficiálně vždy tankuje v garážích / depu „proškolený“ personál.

              1. Problém superkapacitorů je, že vlastnosti baterií s
                Problém superkapacitorů je, že vlastnosti baterií s zlepšily natolik, že superkapacitory nepřidávají v automobilismu žádnou přidanou hodnotu. Výkony, které jsou baterie schopny dodávat dalece přesahují schopnosti motorů je přijmout.

                1. Nicmene SuperCap se v BEV pouzivaji. Alespon Leaf je ma a to
                  Nicmene SuperCap se v BEV pouzivaji. Alespon Leaf je ma a to proto, aby ochranovaly baterii a odchytily proudove spicky invertoru prave kvuli skoro nulovemu vnitrnimu R. Po zapnuti se nabiji pres R a po nabiti se R premosti rele; proto ma i diky tomuto delay prodlevu v pouzitelnosti k jizde po zapnuti.
                  Jak to maji jina BEV netusim, ale logika veci napovida, ze by tam byt mely.

                2. Ale tady jde spíše SC jako zdroji energie a ne o nějakém
                  Ale tady jde spíše SC jako zdroji energie a ne o nějakém energetickém bufferu.

                3. To ano, ale psal jste, ze SCap nepridavaji zadnou hodnotu,
                  To ano, ale psal jste, ze SCap nepridavaji zadnou hodnotu, tak jsem jednu uvedl. Mazda taky koketovala s SCap coby baterie pro cast palubniho systemu.

                4. Ano, myslel jsem tím že nepřidávají žádnou hodnotu jako
                  Ano, myslel jsem tím že nepřidávají žádnou hodnotu jako náhražka za baterie. Pokud vím, tak například Tesla žádné SC nepoužívá a Musk tvrdil, že s nimi ani nepočítají.

    5. Se podívej kolik KWh bude potřebovat Nikola na elektrolýzu
      Se podívej kolik KWh bude potřebovat Nikola na elektrolýzu vodíku, kolik na jeho pekelný stlačení a na logistiku. Osmej vodíkovej osobák v řadě si na čerpačce počká už hodinu a ty za ním ještě dýl, díky neustálý potřebě stlačit velký obejmy vodíku na pekelný tlaky. U kamionů se to může vyšplhat ještě na delší časy. Operování s tím že si první v řadě načerpá za pár minut je pak jen mazání medu kolem huby. Vodík bude asi logistický, bezpečnostní a hlavně revizní peklo.

      1. Vy jste si buď dobře nepřečetl můj příspěvek, a nebo
        Vy jste si buď dobře nepřečetl můj příspěvek, a nebo jsem jej pro Vás nenapsal dostatečně srozumitelně.
        1) Vodík pro osobáky též zavrhuji. Opakovaně říkám, že je pro laickou veřejnost – osobáky nevhodným PHM.

        A k těm kWh – já tím ale nemyslel množství elektřiny potřebné k uživení elektromotoru, ale kapacitu baterie. Kilowatt (mega/giga atd…) hodin elektřiny na to máme dost, a budeme mít ještě víc. Vyrábět elektřinu je ze všech všeobecně používaných zdrojů v tuto chvíli (myslím počátek 21. století) asi nejsnazší (umí to už kdejaký rodinný dům). Mě je líto pro kamiony plýtvat tím kde se elektřina ukládá, nikoliv elektřiny jako takové – té máme v tuto chvíli pro naši civilizaci téměř nevyčerpatelný zdroj.
        Proto mi také nevadí její spotřeba pro výrobu vodíku – do průmyslové dopravy. Ve velkoobjemových úložištích si myslím, že je vodík lepší variantou než baterie. Ovšem nese to sebou všechna ta rizika a požadavky která jste zmínil. Což nás opět přivádí zpět na začátek, proč vodík nepatří do rukou laické veřejnosti, a jeho výrobu, skladování, a hlavně plnění by měl zajišťovat proškolený personál. Vždyť i blbé LPG nebo CNG by Vám správně měla tankovat obsluha benziny. U vodíku by to vyžadovalo mnohem vyšší stupeň odbornosti.
        Představuji si obdobná pravidla třeba jako když se palivem plní letadla.

        1. A ty si vůbec neporozuměl mému příspěvku.
          1.Celou dobu v

          A ty si vůbec neporozuměl mému příspěvku.
          1.Celou dobu v něm mluvím o kamionech a osobáky uvádím jen jako analogický příklad jak mizerný to v reálu bude u kamionů s tou tolik vychvalovanou rychlostí tankování!

          2. sladování vodíku je nepraktická blbost. Je třeba ho produkovat až těsně před spotŕebou a ne ho neprakticky silážovat.

            1. Do vyvoja vodikovej mobility boli za poslednych 30 rokov
              Do vyvoja vodikovej mobility boli za poslednych 30 rokov investovane nemale peniaze a k nicomu rozumnemu sa zatial nedopracovali. Preto neverim na zasadny zvrat v tejto technologii. Pritom vyvoj baterii a ostatnych komponentov BEV je podstatne rychlejsi a seriovost vyroby BEV je niekde uplne inde ako u vodiku.
              Prilis vela komponentov vodikovej mobility je problematickych a ziaden z nich sa zatial nepodarilo signifikantne vylepsit.
              Stale je tu draha vyroba palivovych clankov, draha vyroba vodiku, velky problem s uskladnenim vodiku na cerpackach aj v autach, mala zivotnost palivovych clankov a v neposlednom rade problematicka bezpecnost. Vodikove vozidlo je len hybrid, ktory musi mat bateriu podobnej kapacity ako PHEV aby zvladlo rozumne zrychlenie a rozumnu rekuperaciu. Komplexnost a zlozitost vodikoveho vozidla je prilis velka, preto je velka sanca, ze nejaky komponent sa pokazi ovela skor ako u jednoduchsich koncepcii.

                1. Vyplním nádrž dalším materiálem a najednou se mi tam
                  Vyplním nádrž dalším materiálem a najednou se mi tam vejde více vodíku? To nedává logiku.

                2. Budete to muset vysvětlit těm vědcům. Asi tomu rozumíte
                  Budete to muset vysvětlit těm vědcům. Asi tomu rozumíte víc. Ve vědě nedává logiku na první pohled hodně věcí. Třeba kvantova mechanika.

                3. Tak ešte ho môžu zmraziť pod -200 stupňov a bude ho tam
                  Tak ešte ho môžu zmraziť pod -200 stupňov a bude ho tam viac 🙂

                4. Nebo na -260 a můžou ho tam nakládat vozíkem 🙂
                  Nebo na -260 a můžou ho tam nakládat vozíkem 🙂

                5. 15 kostek vodíku, protřepat, nemíchat 😀
                  15 kostek vodíku, protřepat, nemíchat 😀

Napsat komentář