V Plzni jezdí dva elektrobusy Škoda Perun HP

Plzeňská hromadná doprava nově využívá dva elektrobusy Perun společnosti Škoda Electric. Zároveň byla do provozu uvedena nová nabíjecí stanice ze Škodovky.

Jedná se o plnohodnotný městský nízkopodlažní autobus s přepravní kapacitou 82 cestujících (27 + 1 sedících) a maximální rychlostí až 80 km/hod. Možná je navíc volitelná výbava v různých úrovních dle požadavků zákazníka.
foto: Radek Hellmayer

Celý projekt vývoje elektrobusů včetně stavby nabíjecí stanice je zastřešen prestižním evropským projektem ZeEUS (Zero Emision Urban Bus System), který se věnuje různým řešením elektromobility v oblasti veřejné dopravy.

„V říjnu loňského roku jsme představili první z dvojice rychlonabíjecích elektrobusů a jsme hrdí, že se nám podařilo uvést projekt do ostrého provozu. Elektrobus Škoda Perun HP (High Power) představuje moderní ekologický trend v oblasti městské hromadné dopravy. Jedná se o plnohodnotnou alternativu městského nízkopodlažního autobusu,“ říká Pavel Kuch, vedoucí plzeňského projektu.

Elektrobus využívá lithium-iontové bateriové články se schopností generování vysokého výkonu. Lze jej rychle (v intervalu 6 – 8 minut) dobít na plnou kapacitu s výkonem až 600 kW / proudem až 1000 A. Takto zotavený elektrobus je připraven na dalších 30 km jízdy a tímto způsobem může operovat v podstatě nepřetržitě.

Dobíjení zajišťuje plně automatická nabíjecí stanice Škoda, která dobijí baterie na dalších několik desítek kilometrů čistě elektrického provozu za 6 až 8 minut. Propojení e-busu a dobíjecí stanice se provádí pomocí plně automatizovaného dobíjecího ramena s kontakty umístěnými na střeše vozidla.

auto elektrobus elektrický autobus Škoda Perun

Elektrobus Perun u nabíjecí stanice.
foto: Škoda Electric

Elektrobus Škoda Perun HP bude od počátku roku 2015 v testovacím provozu v Plzni na linkách dopravního podniku v rámci evropského projektu ZeEUS (Zero Emission Urban System).

Cílem projektu ZeEUS je detailní sběr provozních dat a klíčových parametrů, která povedou k nejlepšímu řešení v oblasti elektromobility pro veřejnou dopravu a stanovení další strategie vývoje. Zapojenými městy jsou kromě Plzně: Barcelona, Londýn, Stockholm, Münster, Bonn a Cagliari.

Koordinátorem projektu je mezinárodní asociace pro veřejnou dopravu – UITP. Partnerství pod hlavičkou projektu uzavřely Škoda Electric, Plzeňské městské dopravní podniky, Plzeňská teplárenská a také Západočeská univerzita v Plzni, která se zabývá vyhodnocením projektu.

tisková zpráva

29 Comments on “V Plzni jezdí dva elektrobusy Škoda Perun HP”

  1. Pekné, ve sve práci jsem
    Pekné, ve sve práci jsem řešil elektrobusy v MHD Pardubice na vybrabých linkách a uvažoval jsem dobíjení přes trolejbusovou trať na konečných zastávkách (využití trakčních měníren pro napájení). Tento systém prezentovaný Škodovkou je také velmi zajímavý a rozhodně má potenciál.

    1. Já bych k tomuto řešení
      Já bych k tomuto řešení chtěl znát rozbor nákladů. Jednak ty články s LTO v té HP verzi 78kWh budu stát minimálně stejně jako těch 222kWh NMC pytlíků v „klasické“ verzi. Mimochodem obě baterie váží zhruba stejně a zabírají i stejný prostor.

      Druhá věc je na kolik přijde ten Flash-charger? V tom je jednak 2x300kW nabíječka + robotické rameno což bude docela slušná pálka. Ale hlavně těch 600kW to předpokládán musí brát rovnou z VN, takže je nejspíš potřeba i trafo. No a pokud Flash-charger má stát každých cca 5km, resp. alespoň jeden na každé lince?

      Co se týče napájení z trolejového vedení (tram/trolejbus), tak tam je zase neštěstí v podobě ztrát v relativně dlouhém vedení. Při napětí 600/750VDC je to i těch 1000A na standardní 150mm2 vodič trakčního vedení. V tomto má Flash-charger jasnou výhodu, že je hned za VN trafem.

      1. Myslím, že tu cenu LTO
        Myslím, že tu cenu LTO přestřelujete. Já bych to viděl tak na polovinu té 222kWh, jinak by to ostatně ani nedávalo smysl. A proč dávat dobíječky každých 5km? Třeba v Praze je nejdelší autobusová linka dlouhá 28km, takže úplně stačí, když bude na konečné.

  2. Tak to je naprostá bomba.
    Tak to je naprostá bomba. Jenom tak dál ;-).
    Bál jsem se po těch zprávách o testech z Ameriky, že my tady s tím zaspíme a nestalo se. Upřímě, mám radost.
    Pokud se to povede dostat do plného provozu, bude to bomba.

    Jenom někdo nesmí stisknout to červené tlačítko … (myslím tím vypínač).

  3. jeste me napadlo:
    jestlize

    jeste me napadlo:
    jestlize se 6 minut dobiji 600kW, tak dobije 60kWh
    jestlize baterie je 222kWh a dojezd 150km, pak za tech 6 minut dobije 40,5km.
    V clanku je napsano 30km za 6-8 minut. Z toho vyplyva, ze neudrzi dobijeci vykon 600kW ani 6 minut anebo ten vykon postupne narusta a postupne klesa aby nezhodil prenosovou soustavu 🙂

    Ale i tak je to pekne.

        1. Počet nemocných rakovinou
          Počet nemocných rakovinou roste. Přibral bych k tomu ještě astma a alergie. Ale za raka nemohou pouze auta, mají na tom určitý podíl. S věkem dožití to má pramálo společného. Na raka neumírá každý druhý, ale podstatně méně, nutno dodat, že tento podíl pozvolna roste. Je hloupé srovnávat věk dožití a rakovinu způsobenou exhalacemi.
          Je prokázáno, že auta a obzvlášť diesel vypouští rakovinotvorné zplodiny o absenci katalyzátoru ani nemluvě. Dále to jsou lokální topeniště, průmyslové podniky (např. cementárna, kde spalují jeté pneu a kal z ostravských lagun) a mnoho dalších. Toto téma je značně obsáhlé a existuje na něj mnoho studií.
          Rozhodně je lepší tomu předcházet, zavedl bych přenosné měření emisí a dělal namátkové kontroly u silnic.

            1. Asi nemáte přesné
              Asi nemáte přesné informace a používáte svoji logiku. Ano máte pravdu, se stoupajícím věkem se zvyšuje šance, že se stanete onkologickým pacientem, ale jak odvodíte výskyt rakoviny u dětí a mladistvých, který má stoupající tendenci. Samozřejmě to přímo nesouvisí s exhalacemi z aut, což nelze říci u žádné rakoviny.

              Rakovina je jen „okrajové“ zdravotní riziko z počtu onemocnění se zapříčiněním exhalací z aut co do počtu, ale je to asi největší „strašák“ společnosti o kterém se nejvíce mluví.

              Je lepší snižovat rakovinotvorné exhalace v ovzduší, než řešit následky. To mi nikdo nevymluví.

              1. U dětí výskyt rakoviny
                U dětí výskyt rakoviny opět nijak rapidně neroste. A většinou za to mohou další externí faktory, jako stáří rodičů (dnes naprosto nečastější problém, rodiče mají dítě prostě a jednoduše pozdě a mají poškozený genetický materiál), díky pokročilé medicíně přežívají děti, které by kdysi nepřežily už při narození (nedonošené apod., mají podstatně větší náchylnost k chorobám). Celkově se snižuje kvalita genofondu lidstva, protože moderní medicína umožňuje geneticky poškozeným lidem přežít a dokonce se rozmnožit a zabraňuje přirozenému výběru. To jsou hlavní faktory. Nikoliv auta.

                1. Hlavní faktory to jsou, ale
                  Hlavní faktory to jsou, ale auta k tomu také přispívají.

                2. „…a mají poškozený
                  „…a mají poškozený genetický materiál“

                  Hmmm, čím to asi bude? Přírodním materiálem, zdravou výřivou nebo snad dýcháním čerstvého čistého vzduchu? Odpovězte si sám…

                3. Musíte víc strašit lidi,
                  Musíte víc strašit lidi, víc vyhrožovat rakovinou z dýchání vzduchu znečištěného provozem automobilů.

                  Jinak se podívejte do statistik na jaké nemoci nejčastěji v ČR lidé umírají. A rakovina to není.

                  Takže víc strašit!

                4. No hlavně před ničím
                  No hlavně před ničím nestrkat hlavu do písku, že…

        2. Zasa ste tu? To vám debakel
          Zasa ste tu? To vám debakel minule nestačil? Tak vám trocha pridám – vek dožitia by sa v žiadnom prípade nezvyšoval ak by sme nemali vymoženosti, ktoré závisia od VEDOMOSTÍ – teda oveľa lepšiu hygienu, lepšiu a najmä dostupnejšiu zdravotnú starostlivosť, lieky a lepšie, alebo skôr viac jedla (lebo množstvo zdravotných problémov v minulosti bolo spôsobené podvýživou). takže dá sa povedať, že sa vyššieho veku dožívame napriek relatívne horšiemu životnému prostrediu. Takže by to nabudúce chcelo trochu premýšľať (ak vám to vôbec ide, lebo podľa vašich príspevkov moc nie) a až potom prispievať. :-)))

Napsat komentář