Elektrický longboard Stary: nejlehčí elektrické vozidlo

Ambiciózních projektů je na crowdfundingovém webu Kickstarter jak hub po dešti. Jedním z nich je i Stary – ultimátní elektrický skateboard.

Autoři elektrolongboardu Stary chtěli původně vybrat pouze $100 000. Nakonec se jim podařilo vybrat více než 7x víc.
foto: Stary

Stary není tak docela skateboard jako spíš elektrický longboard. Měří 934 mm, široký je 268 mm a „tlustý“ jen 115 mm. Samotné prkno je přitom ve své nejtlustší části vysoké jen 16,8 mm.

Aby zůstal elektrický longboard co nejlehčí, plánují jej jeho autoři vyrábět z bambusu, lípy a . V sendviči těchto prvků je pak uložena lithium-polymerová baterie.

Napájí elektromotory, které se ukrývají přímo ve dvou zadních kolečkách. Celkově mají výkon 1350 W, tedy 675 W na kolečko. To je sakra velký výkon na miniaturní longboard a autoři nejspíš trochu přehánějí, ale nechme je u toho. Ostatně, těch odvážných tvrzení bude ještě víc.

elektrický skateboard longboard Stary Kickstarter

foto: Stary

elektrický skateboard longboard Stary Kickstarter

foto: Stary

Elektrický longboard Stary má totiž nabízet dokonce i rekuperaci energie. Ani ne tak kvůli zvýšení dojezdu, ale spíš pro jednodušší ovládání. Longboard bude vážit pouhých 3,9 kg a dokáže jet maximální rychlostí 30 km/h. Dojezd je až 16 km.

A to nejlepší nakonec: pořizovací cena longboardu Stary činí $499. Není divu, že se projekt podařilo na Kickstarteru zafinancovat! Líbivý design a příslib skvělých parametrů přiměl 1178 odvážných přispět $742 739, tedy 18,6 milionu korun!

Kickstarter

13 Comments on “Elektrický longboard Stary: nejlehčí elektrické vozidlo”

  1. taky bldc s udavanym
    taky bldc s udavanym prikonom chcem vidiet hodinu bezat bez nezavisleho chladenia na dyname.

    potom sa spolocne zasmejeme nad ucinnostou.

    dalej ma zaraza ze udavaju W namiesto VA a vykon namiesto prikonu, kedze ide o premenlive striedave trojfazove napatie v zavislosti na otackach a bez zahrnutia strat na nevyhnutnom prevode.

    len pre ilustraciu, potrebne mnozstvo medi pre 1.1 kW vykon indukcneho trojfazoveho motora s kovou na kratko:

    inverterdrive.com/group/Motors-AC/?filter=Power%7C1.1kW

  2. Len by som podotkol ze
    Len by som podotkol ze velkost motora v Tesle tiez nieje zrovna mega a tahaju z neho okolo 400 kw spickovo! Elektricke motory aj tie najhorsie maju ucinnost 90%
    Tych 1350W bude iste spickovo nie koli motoru ale koli baterii. Moj odhad je 400wh.
    Planetova prevodovka prezradza vysoke otacky, neskutocny krutiaci moment. S prebijanim by som si starosti nerobil, pokojne sa to moze palit v odpore, nie je to az taky brutalny vykon

    Tu je nieco pre Tomasov, je toho mraky

    conrad.cz/elektromotor-brushless-modelcraft-7-zavitu-1-8-2370-ot-min-v.k238985?icc=category-carousel-2level&icn=toprate-brushless-motory-pro-auta

      1. Bohuzial ziadna
        Bohuzial ziadna bateria-200wh (okrem NASA) nedokaze zivit 1350W motor. To by bolo 6,75x kapacita baterie. Jedine ze by kupili patent od Toyoty na NIMH…
        400wh je trefny odhad. Zatial plati vzorec: vykon-kw deleno kapacita-kwh sa musi rovnat cislu 3,nieco
        Mozte prepocitat vsetky elektromobily.

        1. No nevím ale z
          No nevím ale z špičkových modelářských Li-pol akku lze brát až 40-50C
          tedy z akku o kapacitě 3Ah krátkodobě i 120A.
          Obvzláště vysokootáčkové motory dokáží dávat při malých rozměrech
          naprosto brutální výkon zcela nekorespondující s jejich velikostí.

  3. do tak maleho prestoru sa
    do tak maleho prestoru sa neda rozumne vlozit vinutie ktore da vykon nad 1kW.

    mozno tak prikon v skrate pozbierany v prudoch s blokovanym prehrievanim a bez momentu s nahananim potencionalneho vykonu v otackach kde sa bez chladenia vsetko upecie.

    to su bldc motory ktore spoliehaju na silne neodymove magnety.

    aj do namazaneho a vyvazeneho hrackarskeho motorceka rovnakej velkosti mozem poslat vsetko co mam z lithiovej baterie, a mnozstvo medi je tam rovnake 🙂

    youtu.be/XqvCa1OfisU

  4. No podle popisu na
    No podle popisu na Kickstarteru je tam motor jen jeden v jednom kolečku (1350W). Výkon má tak velký proto, aby se nepřehříval. Pro běžné ježdení si vystačí s výkonem do 500W. O baterii je dost málo informací, jen že je Lithium polymerová. O napětí a kapacitě ani slovo. Zmiňují se o rekuperaci při brždění, ale při nabité baterii hrozí zničení baterie přebíjením. Mají to celkem promyšlené, hlavně celková váha je dost dobrá. Ještě by se hodila externí baterie umístěná shora mezi nohama přichycená sucháčem pro prodloužení dojezdu v případě potřeby.

    1. prkna s elektromotorem o
      prkna s elektromotorem o výkonu 800W, tu sou uz dávno…
      přídavná baterie ze spodu taky…
      nějakej ten pátek…
      Při rozměrech a posunem v před, sou parametry realny…
      Skoda, ze zde nedáváte všechny udělátka na prknu… již je prkno které má třetí kolečko navíc jako pohon, a je estě menší jak klasické prknové…a tento skate je na drift.
      Tak je jasný, že se našli sponzoři…
      Jen tak dál…

      1. Ty s 800W motorem jsou
        Ty s 800W motorem jsou většinou offroad typy, ale náhon jen na jedno kolo je u nich na dvě věci. Sám mám po 1x800W nový 2x800W a je to nebe a dudy. Dokonce i dojezd se při stejné baterii prodloužil, což je zajímavé. Příkon 2x400W se ve 2 motorech využije úsporněji než příkon 800W v jednom motoru.

Napsat komentář