Dron natočil, jak Tesla zásobuje havajský ostrov elektřinou

Tesla sice vyloženě reklamy netočí, ale to neznamená, že neumí dělat dechberoucí videa. Kombinace solární elektrárny a baterií Powerpack na havajském ostrově Kauai si o to přímo říkala.

Systém baterií Tesla Powerpack a solární elektrárna na havajském ostrově Kauai
foto: Electrek.co

Na havajském ostrově Kauai instalovala Tesla svou zatím druhou největší baterii o kapacitě 52 MWh. Skládá se z 272 modulů Powerpack a je doplněna o solární elektrárnu o výkonu 18 MW (55 000 solárních panelů).

Díky této solární elektrárně a bateriím ušetří Havajané ročně 7,5 milionů litrů nafty. Cena za celé řešení byla navíc nižší, než kolik by stála obdobná fosilní elektrárna.

Fosilní zdroje to mají, zdá se, definitivně spočítané. Kombinaci solárních/větrných zdrojů a baterií už dnes nedokáží konkurovat, a to nejen na slunné Havaji, ale i ve stále větším počtu dalších regionů světa.

51 Comments on “Dron natočil, jak Tesla zásobuje havajský ostrov elektřinou”

        1. Na Hawaji není počasí vůbec extrémní spíše naopak. To
          Na Hawaji není počasí vůbec extrémní spíše naopak. To by jste s tou baterkou musel cestovat po ostrovech kde naleznete 5 klimatů, ale to se s těmito bateriemi neděje. Teplota je stále kolem přijemných 25 C, minimálně odhaduju tak 22 a max tak 30, občas deštík a pak duha 😀
          Vlhkost není žádná zabijácká a klima je díky mase oceánu velmi příjemné. Strašně rychle se na to zvyká. Navíc baterky mají stejnej teplotní manadžemnt jako Tesly, které prokázali výdrž baterií ve všech klimatech.
          Jedinej problém jsou občasné hurikány, ale to spíš odletí ta fotovoltaika než tězké baterky.

    1. No nevím, fosilní elektrárna by zabrala větší
      No nevím, fosilní elektrárna by zabrala větší (kompletně vybetonovanou) plochu a byla by i bez dýmu vidět na kilometry.
      (+ km2 zničené půdy vybetonovanými silnicemi infrastrukury).

      Tady je pod panely zachovaná vegetace a bez větších následků se to dá rozmontovat a odvézt. Zakryje to menší nerovnost terénu a z výšky to vypadá jako voda.

      Dle mého názoru pro krajinu nejmenší zlo…

    2. No jo, až to vytrhnou tak tam 100 let tráva neporoste
      No jo, až to vytrhnou tak tam 100 let tráva neporoste :)))
      Lepší bude tam nahnat hawajský bezdomovce aby 24 hodin šlapali na bicyglech s dynamem, ale musel by sem jim dát roubík a do zadku špunt aby nazamořili ovzduší CO2 a metanem :)))

        1. Tesla má Honolulu hned 2 showroomy. Jediný co zbude bude
          Tesla má Honolulu hned 2 showroomy. Jediný co zbude bude nutnost odvozu baterek k recyklaci.

          Sem viděl nějakej dokument o tom jak z Bougainville na Papui nový Guinei odešli Australani protože si vybojovali nezávislost a tím pádem už přestali dodávky zřejmě dotovaný nafty s tím spojené. Pak s ropnou krizí už drahou naftu neměli a tak je napadlo, že můžou začít využívat to co jim padá ze stromů od nepaměti a nahradili naftu kokosovým olejem a můžou jezdit autama dál. Postavili si minirafinérie a začali pohánět ostrovní auta a generátory kokosovým palivem. Sice je to špinavé řešení, ale aspoň přešli na místní zdroje a z výfuku se jim line vůně kokosu. Taky produkujou olej na vaření a mejdlo.
          Jedinou vadou je, že kokosový olej tuhne při 24 stupních a pak se musí míchat s naftou.
          l.p. 2008
          http://news.bbc.co.uk/2/hi/asia-pacific/6634221.stm
          https://www.journeyman.tv/film/3446

          1. Ako dočasné riešenie je to dobré, ale keby tam postavili
            Ako dočasné riešenie je to dobré, ale keby tam postavili solárnu elektráren + powerpacky + EV, tak kokosový olej môžu vyvážať a ešte by aj vydělali 🙂
            Som zvedavý, kedy už konečne niekoho napadne, že takto sa môže stať nezávislým. A pre ostrovy je to najlepšie riešenie.

  1. Off
    Můžu poprosit zdejší majitele elektromobilů o

    Off

    Můžu poprosit zdejší majitele elektromobilů o vyjádření?
    Vybírám si elektromobil (Ion, iMiev, Fluence ZE, Fiat 500e, Leaf) a pomohly by mi Vaše zkušenosti:
    1) jaký máte běžný dojezd
    2) nabíjení nočním proudem – lze u Vašeho vozu využít zásuvku na noční proud? Tím je myšleno, že ve chvíli denního proudu bude zásuvka vypnuta a po najetí nočního proudu se automaticky začne dobíjet? Přijedu, píchnu se do zásuvky a nabíjení začne až když naskočí noční proud. Jde mi o praktické zkušenosti. Že se třeba nabíjení neprovede z důvodu, že na palubní desce bude svítit „byla připojena elektřina, chcete skutečně nabíjet?“ :-).

    Děkuji

      1. V mém případě je to jednoduché. Vejít se 1 – 2 dospělí
        V mém případě je to jednoduché. Vejít se 1 – 2 dospělí a jezdit s tím denně 70km „kolem komína“. Ale je pravda, že bych rád dojel do práce a zpět i za těch nejextrémnějších podmínek + postupná degradace baterie. A co je navíc, to je bonus 🙂

        1. Leaf 24Kw při teplotě 0 až -10 asi do 100km, při extrému
          Leaf 24Kw při teplotě 0 až -10 asi do 100km, při extrému trvale pod -10 a nutnosti více topení jsem odhadl něvo málo přes 80km. (počítám vždy s rezervou na rozdíl od zde některých dojížděčů do 3%, proto odhad) (ráno samo předehřátý, odpoledne ne). Nicméně vždy bude záležet na terenu, nekteří frajeři zde udávají neskutečná čísla, které mi pravdou vyjímečně po přepočtu taky vyskočí. Ale proč mi na stejné trase 40km bez ohledu ma míru provozu či rychlost vzniká za stejných teplot. podmínek rozdíl ve spotřebě energie i 3-4% jsem ani po roce nepřišel…

        2. Fiat 500e – budeme se snažit dostat pod hrad Kámen a na sraz
          Fiat 500e – budeme se snažit dostat pod hrad Kámen a na sraz – včera vybalovali další várku z kamionu, tak uvidíme. Auto je třeba vyzkoušet, protože ty parametry za ty prachy … ! Tepelné čerpadlo ihned topí nebo chladí, výkon motoru 83 kW (viděl jsem na display i 87, je to motokára), s baterií 24 kWh se blížíte 200 km dojezdu, 6,6 kW nabíječka standard. Podívejte se na mapy.cz na profil tratí: Žďár – Polička – Mohelnice – Olomouc (Olympia) a zpět Olomouc – Boskovice – Kunštát – Žďár. Obě trasy na jedno nabití (každou zvlášť) a je jasné, jak daleko auto dojede na normální silnici. Zpět to nebylo ani úplně nabité.

            1. 6,6 kW je buď z Mennekes typ 2 nebo pětikolíku (obojí
              6,6 kW je buď z Mennekes typ 2 nebo pětikolíku (obojí jištěno 32A). Zásuvka 230V dá max. 16A (3,7 kW). Na pětikolíku nabíjí malinko rychleji než Nissan Leaf a e-NV200 (29-30A oproti 28A při 6,6 kW). Tímto a dobrým dojezdem snižuje nevýhodu absence rychlonajíjení. Je třeba to fakt vyzkoušet.

              1. A jak je to s tou „podporou“ nočního proudu u 500e? Koukal
                A jak je to s tou „podporou“ nočního proudu u 500e? Koukal jsem na nějaká videa a tam byl právě postup:
                1) zastrčte do zásuvky
                2) počkejte na diagnostiku
                3) zastrčte do auta
                Aby se nestalo, že zastrčím do zásuvky, kde v tu chvíli nic nebude, diagnostika se neprovede a nabíjení posléze taky ne ;-).

                1. Tohle jsme zkoušeli na návštěvě – věděli jsme, kdy jde
                  Tohle jsme zkoušeli na návštěvě – věděli jsme, kdy jde NT, večer nastavili hodinu a přesně na minutu to seplo ve 2 hod v noci. Kámoš to šel zrovna zkontrolovat, abychom ráno odjeli, tak to viděl na vlastní oči bez zásahu.

    1. Mám Peugeot iOn už skoro 5 let.
      1) v létě 110 – 130km, v

      Mám Peugeot iOn už skoro 5 let.
      1) v létě 110 – 130km, v zimě 80 – 100km
      2) to bych neřešil přes auto, ale přes zásuvku, do které půjde proud, jen když bude NT.
      Na běžné denní dojíždění je iOn ideální. Dá se pořídit za rozumnou cenu. Jako nevýhodu vidím, že nejde jednoduše na dálku vytopit/vychladit.

      1. Ano, právě přes zásuvku to chci řešit, ale chci se
        Ano, právě přes zásuvku to chci řešit, ale chci se ujistit, že je s tím auto „kompatibilní“ 🙂
        Koukám právě na sauto.cz – je tam Mitsubishi, ikdyž je otázkou, proč za tak nízkou cenu, když je z těch 3 nejlepší :-).

        1. Kolega Radovan (Peugeot iOn) spinaci hodiny pouziva a nemá s
          Kolega Radovan (Peugeot iOn) spinaci hodiny pouziva a nemá s tim zadny problém.

          Co se taky Mitsubishi, myslim si, ze je to stále pomerne vysoka cena s ohledem na stari a najezd auta.

          Pokud byste mel vazny zajem o jedno z trojcat (Peuget iOn, Citron C-Zero, Mitsubishi iMiev), klidne se na me obratte a rad vam poradim (jak s vyberem vozu, tak i se zodpovezenim následných dotazu):
          Cobra13@seznam.cz

        2. Pokud Vám tohle auto vyhovuje velikostí, komfortem, dojezdem
          Pokud Vám tohle auto vyhovuje velikostí, komfortem, dojezdem a cenou, tak myslím že to Mistubishi je dobrá volba. A myslím že i výbavou je na tom lépe než Peugeot nebo Citroen. Mě osobně ale tento typ elektromobilu nevyhovuje, potřebuju něco většího a robustnějšího, a tak jsem si nakonec vybral Toyotu RAV4 EV.

    2. Nevim, jestli je to jenom nahoda nebo se za tim příspěvkem
      Nevim, jestli je to jenom nahoda nebo se za tim příspěvkem skryva kolega, se kterym jsem včera resil naprosto stejnou věc. Chce si poridit EV a doporucil jsem mu vyse zminene vozy.

      1) Vlastním Peugeot iOn (16kWh) a mam s nim dojezd jako kluci, co mají Leaf (24kWh) – nevim cim to, zda skutecne jezdim s tak lehkou nohou nebo ma moje auto oproti leafu tolik prvku, ze ma mensi odpor vzduchu, mensi spotřebu (napr. kola s nizkym valivym odporem), atd.
      Ale zpatky k věci – auto ma stari přes 4,5 roku, zivotnost baterie je 87% (kupovano před 14 mesici, kdy byla zivotnost baterky 89%). Za rok jsem s autem najel přes 20 tis km a dojezd se pohybuje mezi 80-150km (rekord 156km).
      150 km v lete s lehkou nohou. Po dalnici, když ficim mezi 100-139km/h, tak dojezd klesne na 100-110km (ale je to hodne o citu, neboť moje zena když s tim autem jede po dalnici, tak jede 90km/h, je schovana za kamionem a ma stejny dojezd, coz je zvlastni, neboť když jsem sam zkousel jet za kamionem, tak jsem mel tak malou spotřebu, ze bych mel dojezd po dalnici něco mezi 140-150km).
      V zime je dojezd nizky – 80km a vice (v zavislosti na intenzite topeni + baterky jsou studene), neboť auto nemá zaizolovane topeni a dochazi ke styku s vnejsim prostredim a diky tomu roste spotřeba při topeni + dlouho trva nez zacne v aute foukat skutecne teply vzduch.
      Rad bych podotkl, ze do vyse zmineneho dojezdu nezapočítávám rezervu (která je udajne az 20km, cemuz se mi moc nechce verit, sam jsem jel na rezervu max 6km a myslim si, ze je tam cca tech 10km, vic ne).

      2) Ano. Staci si poridit zásuvku s casovym spinacem a jakmile zacne do zásuvky / do auta tect proud, na nic se nepta a jednoduse nabiji

        1. Kapacita baterek se meri přes diagnostiku, která je bohužel
          Kapacita baterek se meri přes diagnostiku, která je bohužel pomerne draha, proto si to vždy kolega (který mi to meri) pujci a jednou za pul roku baterky změříme (je to otázka ani ne minuty a mame výsledky). Docela smutne je, ze original servis Peugeot tomu ani z pulku nerozumi tolik, co bezny uživatel iOna + neumi zmerit kapacitu baterky a občas s tim autem delaji skutecne psi kusy, proto jsem s origos servisem skončil.

          Bohuzel tou dobou budu na Slovensku (s plne nalozenym ionem a 4 lidmi na palube).

          Ale pokud byste se objevil nekdy v Brne / Olomouci / Ove nebo na nejake EV akci v těchto koncinach, verim, ze se domluvime a dokážeme zjistit kapacitu i Vasich akumulatoru.

          Kontakt na me je uvedeny v jinem prispevku, tak klidne pak napiste email a domluvime se 🙂

          1. Nevidim tu spomenutu aplikaciu EVBatMon na Android (pre
            Nevidim tu spomenutu aplikaciu EVBatMon na Android (pre iMiev/Ion/c-zero). Pomocou tejto aplikacie a bluetooth OBD2 konektora sa da lahko pozriet info o baterii. Napr. aku ma aktualnu kapacitu (opotrebovanie).

            aplikacia EVBatMon
            https://play.google.com/store/apps/details?id=com.EvPositive.EvBatMon_iMiEV

            bluetooth OBD2 konektor:
            http://www.sunnysoft.sk/zbozi/167PCI-068/automobilova-diagnosticka-jednotka-pro-obd-ii-s-bluetooth-ekv-elm-327-pro-android-a-windows-phone.html

            Pouzivam to stale (mam Citroen C-Zero), ked som ho isiel kupit, prve bolo, ze som si to tam pripojil a pozrel sa v akom stave je bateria.

              1. Jasne, ze to funguje :). Niekedy aplikacia najde pripojeny
                Jasne, ze to funguje :). Niekedy aplikacia najde pripojeny bluetooth obd2 adapter az na druhy krat, ale to je v pohode. Treba PRO verziu aplikacie aby bolo vidno aj udaje o baterke (okolo 15 eur).
                Este sa moze stat, ze ak kupite nejaky velmi lacny obd2 adapter tak to nemusi ist, ale konkretne s tym, co som dal do linku, mi to funguje.

                1. A funguje Vám to i s aplikací CanIon? Ono moc důvěry ten
                  A funguje Vám to i s aplikací CanIon? Ono moc důvěry ten modul nebudí, že to bude fungovat s elektrovozy. Měl jsem půjčený tento podobný typ a tento fungoval
                  http://www.ebay.com/itm/ScanTool-426101-OBDLink-MX-Bluetooth-Professional-OBD-II-Scan-Tool-for-Andro/182597712351?_trksid=p2047675.c100009.m1982&_trkparms=aid%3D888007%26algo%3DDISC.MBE%26ao%3D1%26asc%3D41375%26meid%3D325c753f89cf4bb5bdb7d89107ad9279%26pid%3D100009%26rk%3D1%26rkt%3D1%26sd%3D232354458248
                  ovšem byl jsem upozorněn, že jeho levnější „čínsky“ klon, který vypadá uplně stejně není kompatibilní s hybridy a elektrovozy.
                  Takže je to sázka do loterie. Jinak funguje jak s EVbatMon for imiev tak i s CanIon. Mám i originál USB verzi od OBDLink
                  https://www.tipa.eu/cz/obdlink-sx-diagnostika-cz-program-touchscan/d-126979/
                  jenže tenhle se mi nepodařilo rozchodit s iOnem. S koncernovými auty to chodí normálně.
                  Někteří prodejci na ebayi co nabízejí „originální“ OBDLink MX vyslověně upozorňují, „NOT COMPATIBLE with electric and hybrid vehicles“ ale je otázka, jestli je tím myšlena hardwarová nekompatibilita a nebo nekompatibilita s tím dodávaným softwarem na CD, protože s tím softwarem TouchScan nebo OBDlink pro tablet, s tím to opravdu na iOnu nešlo.

                2. ja mam skusenost len s EVBatMon a OBD2 adapterom, ktory som
                  ja mam skusenost len s EVBatMon a OBD2 adapterom, ktory som dal do linku. Vedel som, ze vsetky obd2 adaptery nefunguju s novymi autami (udajne aj kvoli nedostatocnej rychlosti lacnejsich adapterov). Jeden som teda kupil a vyskusal. A nahodou to fungovalo :).

                  Tento adapter mi fungoval aj s Nissanom Leaf a aplikaciou LeafSpy.

        2. Názor:Hrubé orientační měření. Kdyby člověk věděl
          Názor:Hrubé orientační měření. Kdyby člověk věděl ztráty v nabiječce, tak by se to dalo dopočítat / změřit přes zásuvkový měřič spotřeby .
          Elektromobil Vybít na 0 kdy to vypme BMS a při nabíjení mit do okruhu vložený měřič spotřeby.
          Jenže nemálo důležitý je stav jednotlivých článků Akumulátoru .
          Poptat Na tel. lince Peugeot 800 760 760
          http://www.peugeot.cz
          http://www.citroen.cz/citroen-vy/kontaktujte-nas.html
          http://www.mitsubishi-motors.cz/kontakt.xhtml

    3. Určitě přijeď na sraz 8. a 9. července do Sedlec –
      Určitě přijeď na sraz 8. a 9. července do Sedlec – Prčice nebo už raději na Oslavné nabíjení 7. července v 16 hod do Kámena u Pacova, odkud pak pojedeme na sraz. Budeš moci vyzkoušet větší množství elektromobilů a hlavně si o nich popovídat. Každý má své výhody. I já dnes váhám, co pořídit přitom vyzkoušeno kolem desítky elektromobilů, najeto eauty kolem 20ti tisíc po ČR.

    4. nabíjanie BEV nie je primárne spojené s tarifom – pri
      nabíjanie BEV nie je primárne spojené s tarifom – pri prechode sa elektrina nemení, mení sa tarifikácia, aká cena sa účtuje za kWh(odinu).
      to, o čom píše auto je vecou nastavení. aj na spalovacom aute sa do nádrže napustí palivo až vo chvíli, keď stisnete ventil, hoci na stojane už vidno Ba95, 1.16€.

Napsat komentář