TEST: elektromobil Kia Soul EV

Už naše první dojmy z elektromobilu Kia Soul EV byly překvapivě pozitivní. Na pohled velké a nemotorné auto je uvnitř prostorné a venku dostatečně hbité. Po týdenním testu můžeme s radostí konstatovat, že na český trh dorazilo další konkurenceschopné elektroauto.

Elektromobil Kia Soul EV nás velmi příjemně překvapil
foto: Kia

Elektromobil Kia Soul EV není narozdíl od Nissanu Leaf nebo BMW i3 auto postavené od základu jako elektrické. To by jej teoreticky mělo poněkud znevýhodňovat. Jenže týden a 1000 najetých kilometrů nás přesvědčilo o opaku.

Kia Soul EV těží mimo jiné z toho, že jde o nejnovější elektromobil na trhu. Vyrábí se teprve od roku 2014 a podle americké EPA má certifikovaný dojezd 150 km. To je číslo, které jsme i prakticky ověřili. Podle automobilky Kia ujede Soul EV až 200 km (podle NEDC dokonce 212 km!), ale to pouze na papíře/ve výjimečných podmínkách.

Brno a zpět? Jde to!

Spolehlivých 150 km jsme ověřili na cestě z Prahy do Brna a zpět. Zvolili jsme cestu přes Pardubice, kde je u tamního dealerství Nissan k dispozici CHAdeMO rychlonabíječka. Rychlodobití téměř vybitého auta na 92 % nám trvalo 45 minut.

Kapacita baterie elektromobilu Kia Soul EV je 27 kWh, max. výkon pak 90kW, a jde o li-ion polymerovou baterii umístěnou pod sedačkami. Auto je díky tomu velmi prostorné a rozhodně nemá problém uvézt pět pasažérů, případně i větší náklad.

Sto kilometrů dokáže ujet v zimě po dálnici se zapnutým topením zcela bez problémů. S trochou snahy pak zvládne za stejných podmínek i 130 km. S našimi 150 km dojezdu už jsme byli poněkud na hraně, nicméně auto mělo při dojezdu do cíle vždy ještě malou rezervu a nikdy jsme se nedostali do „želvího módu“.

Naše průměrná spotřeba se pohybovala kolem 15-16 kWh/100 km. Ale i když jsme se snažili sebevíc, nikdy jsme neklesli pod „fyzikální limit“ kolem 14 kWh/100 km (takže těch 200 km teoreticky skutečně možných je). Auto totiž váží celkem 1565 kg a uvést takovou masu do pohybu není zrovna jednoduchá práce.

Ticho, pohodlí, výkon

Max. výkon elektromotoru činí 81,4 kW a max. točivý moment 285 Nm. Auto není tak hbité jako Leaf, zrychlení z 0 na 100 km/h zvládne během 12 vteřin, a už vůbec ho co do zrychlení nelze srovnávat s . Inženýři ale v tomto případě směnili užitnou hodnotu a praktickou použitelnost auta za „wow efekt“ a my jsme za to rádi.

Kia Soul EV je výrazně tichý elektromobil, ve kterém téměř není ani slyšet bzučení motoru. Max. rychlost je 145 km/h a na dálnici se tak vůz neztratí. Řízení výrazně zpříjemňuje zabudovaný tempomat, zadní parkovací kamera a zónová klimatizace.

Klimatizace v elektromobilu Kia Soul EV je založena na , které je efektivnější a úspornější než běžné systémy vytápění. Podobně jako ostatní elektromobily na trhu, i Kia Soul EV umožňuje předklimatizovat auto na požadovanou teplotu. Indikátor dobití je umístěn uprostřed za předním oknem. Při jízdě cca do 20 km/h vydává auto směrem ven zvuk, aby upozornilo okolní chodce či cyklisty.

K dispozici jsou celkem tři stupně rekuperace: klasický Drive mód (D), D+Eco a nejsilnější B. Řízení je velmi příjemné, plynulé a pohodlné. Auto nemá problém s nekvalitní vozovkou a lecjaký výmol s lehkostí vyžehlí.

Interiér

Kde nová elektrická Kia jednoznačně získává body, to je zpracování interiéru, palubní desky a informačního systému. Nezapře v sobě moderní auto ani nadstandardní cenu. Auto je plně počeštěné.

Palubní počítač s 3,5“ displejem uprostřed přehledně ukazuje vše co by vás mohlo (i nemohlo) zajímat. Navigace je poměrně rychlá a ačkoliv mapa stanic nepatří k nejaktuálnějším, rozhodně se podle ní dá orientovat. Škoda, že nové dobíjecí stanice se do mapy dostanou jen skrze návštěvu servisu (šest aktualizací ročně je zdarma).

Auto vám ukazuje navíc i „eko level“, podobně jako jiné japonské vozy. Tentokrát s pomocí rostoucího stromu. Je to milá malá vychytávka. Ještě milejší byl ale vyhřívaný volant, který patří do standardní výbavy.

Prakticky použitelné auto?

Kia Soul EV zatím mezi námi dosud testovanými elektromobily vyniká jakožto vůz, který bychom si nejlépe dokázali představit jako skutečně prakticky použitelné auto. Už si s ním zkušený elektromobilista poměrně dobře vystačí dokonce i během zimy.

Aby však Kia Soul EV, resp. kterýkoliv další současný elektromobil, mohl oslovit opravdu širokou základnu potenciálních zájemců, musela by být splněna alespoň jedna z následujících podmínek: prakticky použitelný dojezd alespoň 250 km, NEBO hustá síť rychlodobíjecích stanic.

Ani jedna z nich zatím není splněna, ale na obou se už pilně pracuje. ČEZ v posledních týdnech výrazně rozšiřuje svou síť rychlodobíječek, staví je i další subjekty. Automobilky mezitím již na roky 2016-2017 připravují elektromobily s dojezdem kolem 300 km.

Cena a záruka

Kia nabízí, podobně jako u svých dalších modelů, na celý elektromobil Kia Soul EV záruku 7 let. To je v porovnání s konkurencí skvělá hodnota, např. Nissan nabízí na baterii Leafu záruku pět let. S cenou 849 980 Kč automobilka pozicuje svůj první elektrický vůz někam mezi Nissan Leaf (715 300 Kč) a BMW i3 (900 000 Kč).

vlastní

31 Comments on “TEST: elektromobil Kia Soul EV”

        1. Zatím najeto cca 1500 km,
          Zatím najeto cca 1500 km, naposledy v sobotu od domu v Praze 8 k nabíječce ČEZ Plzeň rovných 100km, zbýval ještě dojezd 50 km. Po dálnici na tempomat 115km/hod. Do té doby po Praze a okolí 13,6 kWh /100km, po jízdě Praha -Plzeň a zpět v uvedeném režimu – 13,9kWh/100km. Po několika jízdách po Praze, dnes v dešti a s klimatizací, spotřeba na 100km poklesla na 13,8 kWh. Janda

  1. Dobrý den,
    rád bych touto

    Dobrý den,

    rád bych touto cestou požádal uživatele vozů s jakýmkoliv alternativním pohonem o vyplnění dotazníku k mé diplomové práci na téma Technicko-ekonomické hodnocení alternativních paliv automobilu.

    Vyplnění dotazníku zabere řádově 5-6 minut Vašeho času. V případě, že si najdete čas na vyplnění mého dotazníku, uvádím zde link:https://www.vyplnto.cz/databaze-dotazniku/alternativni-automobilova-11/

    Děkuji předem za ochotu a vyplnění dotazníku.

  2. Tesla nědělá nic
    Tesla nědělá nic výjimečného, Tesla jenom dělá normální věci přesně takový jaký lidi chtěj a potřebujou a připadaj jim logický. To ti ostatní to kriplej jak můžou. Musk je omezen jenom sám sebou, financema, technologií, časem a výrobníma kapacitama. Ostatní naopak vymejšlej jak brzdit vývoj a omezovat a komplikovat užitný vlastnosti. Tesla je holt disrupní a zaplať pánbu za to.

  3. no pěkné, mě ale stále
    no pěkné, mě ale stále zaráží ten umělý zvuk do 20km/h. Proboha,kdo s tím podle mě nesmyslným nápadem přišel. Viděl jsem i takové testy elektromobilu v televizi, kdy se rádoby expert prodíral s EV pěší zonou a naříkal u toho, že by to chtělo nějaký umělý zvuk, aby jako lidé rychleji uskakovali…. Neslyšel jsem, že by někde na světě se stal třeba i jediný případ, přejetého chodce nebo cyklisty. Sám EV mám a při provozu nemám bez umělého zvuku žádný problém ani na parkovištích.

  4. Rád bych se dozvěděl
    Rád bych se dozvěděl pravdu ohledně tepelného čerpadla. Jaká je jeho účinnost a při jaké zimě už nefunguje? Pak se prý spíná elektrická 6kW topná spirála. Tato otázka by mě zajímala u všech eaut. Bylo by možné jeden test udělat třeba při -10 stupních?

      1. Tak to by ta rychlodobijecka
        Tak to by ta rychlodobijecka u Humpolce hodně uštřila. By se to dalo zvladnout pak na pohodu pod 3 hodiny vč. mezidobití. Ale psychologicka hranice pro většinu lidí bude těch 250-300km a ceně tak do 750tis. No uvidíme jak to za rok či dva bude s tím dojezdem.

  5. ta nutnost zajeti do servisu
    ta nutnost zajeti do servisu kvuli aktualizovani mapy me dostava… totalne 😀 to je jak kdyby byly devadesaty leta 😀 pritom kdyby tam dali wifi, tak zvednou naklady tak o 100-200kc, ale usetri spoustu cest do servisu kvuli upgradum… navic kdyz je to auto z roku 2014, tak se snad mohli inspirovat u tesly, ktera uz byla neakej ten patek na trhu…

    1. A asi tam to Wifi i maji,
      A asi tam to Wifi i maji, kdyz jde auto predtopit na dalku 🙂
      Tenhle svet me fakt bavi, GPS v kazdem telefonu, ale autum to stale vychazi na DVD jednou za rok a nejlepe pres servis. Kazde auto ma k tempomatu uz i omezovac, ale moznost on/off propojeni s GPS, abychom nechtene nejezdili pres limit a neplatili pokuty stale chybi. Hlavne, ze uz se chystaji roboticke auta! Tak nejak mam porad pocit, ze tu z nas nekdo chce tahat jenom prachy a nejlepe za nulove sluzby 😀
      Ach jo…

    2. Nedávno jsem dostal
      Nedávno jsem dostal nabídku na vůz značky Honda. Aktualizace navigace za 4800Kč….. A to s tím ještě musím do servisu…..blázni. Každý tablet, nebo chytrý telefon má navigaci zdarma a když je připojený do sítě tak (aplikace) Waze aktualizuje on-line i dopravní situaci na plánované cestě a to prosím pěkně zadarmo!

Napsat komentář