Na robotických vozidlech přepravující pasažéry pracuje například Google, BMW nebo Oxfordská univerzita. Němečtí inženýři z Technického institutu v Mnichově TUM (Technische Universität München) však posunuli myšlenku ještě dále. Jejím cílem je vyvinout dálkově ovládané osobní auto.
foto: TUM
Říkáte si, jaký smysl má osobní auto, které neslouží k dopravě lidí? Němci vidí budoucnost podobné technologie například v konceptu sdílených aut. Pokud si chcete půjčit auto, operátor Vám ho na dálku přiveze až před váš dům. Nemusíte nikam chodit, nic vyřizovat – jen sdělíte datum, čas a místo.
Další možností je parkování ve městech. Pokud přijedete autem k cíli, jednoduše vystoupíte a například pomocí tabletu odešlete své auto na parkoviště. Zde však bude nutné do hry zapojit i jistý stupeň umělé inteligence auta. Stejným způsobem si můžete přivolat auto z parkoviště, například před vchod své kanceláře.
Inženýři svůj koncept vyzkoušeli na elektrickém vozidle Visio.M, které je výsledkem společného vývoje automobilek BMW a Daimler. Žádný strach, vůz neosadili laserovým radarem (LIDAR), infračerveným senzory či jinými high-tech systémy, ale „pouze“ šesticí malých kamer.
Pět kamer je umístěno na zadní straně vnitřního zpětného zrcátka a sledují prostor před a vedle vozidla. Šestá kamera se dívá přes zadní sklo dozadu za auto.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
Volvo: robotické auto, které samo zaparkuje. Už brzy u vašich dealerů
Záběry z kamer jsou posílány skrze nejnovější mobilní internetovou síť LTE (Long Term Evolution/4G). Síť umožní teoretickou rychlost stahování až 21,6 MB/s , což už je dostatečná rychlost pro přenos obrazových informací v reálném čase.
Inženýři v současné době přenášejí obraz z vozidla na pracovní stanici s monitory, volantem a pedály. Tři monitory přenášejí výhled z přední polosféry vozu, čtvrtý monitor ukazuje situaci za vozidlem.
ČTĚTE TAKÉ: Česko se může znovu stát hospodářskou velmocí, díky robotickým autům
Operátor kromě obrazových informacískrze mikrofony v autě, slyší zvuky kolem auta a také cítí v řízení a v brzdovém pedálu odpor (dle stylu jízdy), jako ve skutečném vozu.
Vědci tvrdí, že celá technologie nemusí být vůbec drahá a navíc je prakticky okamžitě dostupná. Podle optimistických odhadů můžeme dálkově ovládané vozy vidět na silnici už pět nebo deset let.
Jedna věc je přenosová
Jedna věc je přenosová rychlost sítě. Ta stačí. Ale samotné překódování obrazu, jeho přenos a opětovné rozkódování už zabere času dost. Pokud se bavíme o sledování jedoucího auta a následném poslání ovládacího signálu zpět – tak jsou totiž i zlomky sekund příliš dlouhé!
Ale to chce fantasii a
Ale to chce fantasii a přehled co už teď „umělá inteligence“ auta umí.
Špatně si představuje plnou kontrolu nad vozidlem jako by RC model. Představte si jenom příkazy teď odboč apod. Ale samotný úkon kdy se bude dívat jeslti je tam překážka, apod. vyhodnotí auto samo.
Pak odpadá „zpiždění přenosu“, ala nestačím ubrzdit apod. Stačí když operátor bude říkat kudy má jet.
Už se těším na LAGY.
Už se těším na LAGY.
Dobré. Jen ještě
Dobré. Jen ještě dořešit všechny právní náležitosti – kdo bude zodpovědný za případně způsobené škody na cizím majetku a zranění osob při dopravní nehodě při jízdě bez řidiče.
Pokud to bude vždy majitel vozidla, pak bude vše v pořádku.
No nevím jestli posunout
No nevím jestli posunout dále znamená vedle auta, které jezdí samo postavit auto, které musí někdo řídit dálkově……
Logiku to má, dálkově
Logiku to má, dálkově ovládané vozidlo je mnohem levnější než robotické.
Robotické vozidlo musí mít na palubě spoustu hight-tech vybavení.
To je diskutabilní.
To je diskutabilní. Většina dnešních moderních a dražších aut tu techniku co k tomu bude potřeba má už dnes. Ostatně lidary, radary, kamery a počítače případně další sensory a GPS jsou dnes běžnou součástí moderních vozů. Potřeba je pouze software.